Permalänk

Qpad problem

Tjenare! dessvärre har jag stött på problem med min Qpad 5K mus och mitt Qpad mk-50 tangentbord, varje gång datorn går i "Strömsparläge" och man sen startar den så vill varken musen eller tangentbordet starta... min lillebror har samma problem med sin mus som man får dra ut usb kabeln och sen in den igen så funkar det fint.. men det känns sådär att behöva göra det varje gång.. någon som vet hur man får bukt på problemet?

MVH Alexs

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mitt Logitech G35 så inväntar även jag svar.
Nu bytte jag iof headset men är fortfarande irriterande!

Visa signatur

PC: Den funkar

Permalänk
Medlem

Samma problem här på en annan dator i hushållet , fast då ett Sidewinder X4.

Permalänk
Medlem

Låt inte datorn gå ner i strömsparläge då...enkel lösning! Men samtidigt ska det ju inte behöva bli så!

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Skrivet av Krokarn:

Låt inte datorn gå ner i strömsparläge då...enkel lösning! Men samtidigt ska det ju inte behöva bli så!

Tyvärr är det så att min dator är rätt högljudd så när pengarna finns är det dags för en ny dator (min är 3år gammal) och då ska jag förhoppningsvis slippa att ställa ner den i strömsparläge.

Visa signatur

Frakfritt inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexstheman:

Tyvärr är det så att min dator är rätt högljudd så när pengarna finns är det dags för en ny dator (min är 3år gammal) och då ska jag förhoppningsvis slippa att ställa ner den i strömsparläge.

Så stänga av den är inget alternativ?

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Skrivet av Krokarn:

Så stänga av den är inget alternativ?

Jag stänger av den varje natt men det är lite små jobbigt att behöva stänga av den hela ti'n

Visa signatur

Frakfritt inet

Permalänk
Medlem

Är faktiskt samma sak med mitt compaq tagentbord, men inte med andra. Vad beror detta på egentligen?

Permalänk

Har samma med min steelseries sensei men händer 1-2 gånger i månaden så bryr mig inte riktigt..

Visa signatur

Dator1: AMD 8320 8-core @ 4.2GHZ, 8Gb RAM, ASUS GTX 660, ssd 120gb, ANTEC kühler 620

Dator2: AMD 965 4-core @3.4GHZ, 4GB RAM, Gigabyte gtx 460.

Dator3: MacBook Air 13" 120gb (Från Skolan) :P

Permalänk

Det är allt irriterande det måste väl vara att datorn inte orkar dra upp strömmen i dem igen?

Visa signatur

Frakfritt inet

Permalänk

Okej. Så, det är inte säkert att det här funkar med just dina prylar, men ska funka med de flesta;

Control Panel > Hardware and Sound > Device Manager
Leta upp din mus/ditt tangentbord, dubbelklicka/högerklicka>properties, Power Management tabben och bocka av "Allow computer to turn off this device to save power"
Du kan förhoppningsvis lista ut svenska motsvarande om du nu har Windows på svenska.

I värsta fall kan eventuell bakgrundsbelysning och liknande vara igång under viloläge, men bättre än att behöva dra ut USB:n hela tiden.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueDevil:

Okej. Så, det är inte säkert att det här funkar med just dina prylar, men ska funka med de flesta;

Control Panel > Hardware and Sound > Device Manager
Leta upp din mus/ditt tangentbord, dubbelklicka/högerklicka>properties, Power Management tabben och bocka av "Allow computer to turn off this device to save power"
Du kan förhoppningsvis lista ut svenska motsvarande om du nu har Windows på svenska.

I värsta fall kan eventuell bakgrundsbelysning och liknande vara igång under viloläge, men bättre än att behöva dra ut USB:n hela tiden.

Gick inte ens att bocka i för mig, eller så var det så för att den inte riktigt ville kännas vid namnet på tagentbordet utan bara tagentbord rent allmänt eller något.

Permalänk

Det är tyvärr en windows feature som gäller både usb och wifi när datorer går i vilo/strömspar läge.
Det fins en regfix för windows 7, hittar inte länk för tillfället men den har säkert någon annan.

Edit: Ser att du skriver att det inte går att markera alternativet, har du "enable" usb funktionerna i bios?
Det brukar ju finnas några "wake on" funktioner.

Permalänk
Citat:

There is a workaround for this problem. Disable the USB selective suspend option. To do this, follow these steps:

1. Click Start, type power options in the Start Search box, and then click Power Options in the Programs list. If you are prompted for an administrator
password or confirmation, type your password or click Continue.
2. Under the selected power plan, click Change plan settings.
3. Click Change advanced power settings.
4. In the Power Options dialog box, expand USB settings, and then expand USB selective suspend setting.
6. If you want to disable Windows 7 to turn off the USB root hub click Disabled in the Plugged in list, and then click OK

If that doesn’t help, then I would suggest you to create a new power plan and check if it fixes the problem.

^ ett annat alternativ.
Orkade inte skriva det själv så Googlade fram det
Om det fortfarande inte vill sig, testa lite mer Google. Vid behov av Google hjälp, bara skriv antar jag

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Skrivet av BlueDevil:

^ ett annat alternativ.
Orkade inte skriva det själv så Googlade fram det
Om det fortfarande inte vill sig, testa lite mer Google. Vid behov av Google hjälp, bara skriv antar jag

Detta funkade inte för mig iallafall får la se om man hittar något åt problemet

Visa signatur

Frakfritt inet