Koppla 3 skärmar till ett grafikkort?

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Koppla 3 skärmar till ett grafikkort?

Jag letade lite med fann inte just min fråga besvarad.

Räcker det med att man har 2 dvi och 2 vga utgångar på sitt kort? Koppla en till vga och dom andra 2 till dvi?

Eller måste man köra 2 kort? Eller adaptrar? Har ju iofs hdmi-ingångar på alla skärmar. Finns det ett kort med flera hdmi?

http://www.matrox.com/graphics/en/products/gxm/th2go/digital_... Hittade denna men om det går att lösa med ett kort så blir jag nöjd

Permalänk
Medlem

Nja inte riktigt.

Korten lär ha tex 2st dvi-d och en displayport (nu håller ju dvi på att avvecklas och ersättes med displayport) så tex ett kort med 4st dp ut borde i teorin (om gpun stödjer det) kunna driva 4st skärmar sök på dual view och triple view på google tex så borde du kunna finna lite mer detaljerad info om det.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Entusiast

Jodå. Har själv satt upp treskärmslösningar på nVidia Geforce, AMD Radeon och Intel HD Graphics.
Har du bara skärm-utgångar så det räcker, så är det i regel inget problem.
Koppla in skärmarna, starta om och eventuellt påtvinga en "skärmdetektering" via grafikkortets kontrollpanel. Sedan är det bara att konfigurera Windows till den skärmuppsättning du föredrar. Klicka o dra runt skärmarna så att de motsvarar den fysiska positionen av respektive skärm.

(Vissa mycket gamla grafikkretsar kan ha problem med mer än två skärmar)

Dock så finsn det en nackdel med grafikkort som inte är speciellt designade för flera skärmar:
Många grafikkort klarar bara av två skärmar på analoga utgångar och två skärmar på digitala utgångar. Det betyder alltså att du måste köra två digitala och en analog, eller två analoga och en digital, för att få till tre skärmar.

Om du däremot satsar lite extra på grafikkort som designats för multiskärms-lösningar, så är det en annan femma.
nVidias multiskärm-teknik kallas "Surround View"/ "3D Surround" och AMD's motsvarighet kallas "Eyefinity".

Matrox är en lite specialare, och satsar på just den här marknaden. Där hittar du dedikerade multiskärms-kort, men de kostar skjortan och är inte tänkt för privatpersoner/slutkonsumenter.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Har samma funderingar själv så jag följer tråden. Men det är väl så också att det beror väl på vilka upplösningar man tänkt sig köra? VGA, DP, HDMI, DVI osv har väl olika stöd för upplösningar och antal bilder/sekund i resp. upplösning?