Batteridrivning av T-amp

Permalänk
Medlem

Batteridrivning av T-amp

tjena. tänkte bygga en batteridriven strandhögtalare nu till sommaren.

saken är den att jag har en T-amp (Lepai LP-2020A+) och ett batteri. T-ampen kräver 12V 2A.
batteriet jag har är ett MC-batteri av gel-typ där det står 12V 10AH, så det ska funka om jag förstått det rätt.

men problemet jag har är laddning. för det första så undrar jag om någon har någon smart lösning på hur man kan koppla för att få ut + och - utanför högtalaren, så att man inte behöver skruva upp allt när man ska ladda.

för det andra så undrar jag om man måste ha en mc/bil-laddare, eller funkar det med något enklare som man kanske redan har hemma?

EDIT: ser nu på batteriet att det står "do not charge in sealed container". det kanske inte är så smart att bygga in den i en högtalare då? eller är det bara sån text som "måste skrivas", fast det egentligen inte stämmer.

Permalänk
Medlem

Jag har löst det på mina högtalare på två olika sätt.

Första gången jag byggde så drog jag två bultar igenom MDF skivan och satte runda kabelskor på kablar till batteriet på insida på bultarna. Sen kopplade jag bara på batteriladdaren på utsidan på bultarna Dessa täckte jag med gummi proppar när jag inte laddade för att undvika kortslutning om det skulle komma emot plåt eller något annat ledande.

I min andra konstruktion använda jag mig av en infälld cigguttags hona med lock. Som hane använda jag en cigg uttags hane ifrån en lampa som jag slaktade. Fungerade utan problem. Kablarna blev inte varma som min far påpekade

edit:
En sådan!
http://www.kjell.com/sortiment/el/biltillbehor/kontakter/12-v...

tips:
En sån här är jävligt bra också!
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-...

Då kan du använda en AUX kabel emellan. Skulle kabeln bli dålig eller gå sönder kan du bara köpa en ny. Utan att behöva slakta lådan/limmet

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

EDIT: ser nu på batteriet att det står "do not charge in sealed container". det kanske inte är så smart att bygga in den i en högtalare då? eller är det bara sån text som "måste skrivas", fast det egentligen inte stämmer.

När man laddar ett batteri kan det uppstå knallgas eller vätgas egentligen. Den är mycket explosiv och antänder på relativt låga temperaturer. Så ett lufthål/bassreflex hål borde räcka. Alt om du vill ha en liten fläkt som går igång när du laddar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

När man laddar ett batteri kan det uppstå knallgas eller vätgas egentligen. Den är mycket explosiv och antänder på relativt låga temperaturer. Så ett lufthål/bassreflex hål borde räcka. Alt om du vill ha en liten fläkt som går igång när du laddar

Skrivet av KeVVa:

Jag har löst det på mina högtalare på två olika sätt.

Första gången jag byggde så drog jag två bultar igenom MDF skivan och satte runda kabelskor på kablar till batteriet på insida på bultarna. Sen kopplade jag bara på batteriladdaren på utsidan på bultarna Dessa täckte jag med gummi proppar när jag inte laddade för att undvika kortslutning om det skulle komma emot plåt eller något annat ledande.

I min andra konstruktion använda jag mig av en infälld cigguttags hona med lock. Som hane använda jag en cigg uttags hane ifrån en lampa som jag slaktade. Fungerade utan problem. Kablarna blev inte varma som min far påpekade

edit:
En sådan!
http://www.kjell.com/sortiment/el/biltillbehor/kontakter/12-v...

tips:
En sån här är jävligt bra också!
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-...

Då kan du använda en AUX kabel emellan. Skulle kabeln bli dålig eller gå sönder kan du bara köpa en ny. Utan att behöva slakta lådan/limmet

ok. tack
men den frågan jag undrade mest över är om man måste använda en mc/bil-batteriladdare för att ladda ett mc-batteri, eller finns det någon enklare, mer portabel lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ok. tack
men den frågan jag undrade mest över är om man måste använda en mc/bil-batteriladdare för att ladda ett mc-batteri, eller finns det någon enklare, mer portabel lösning?

Nja, en batteriladdare måste du nog langa ut. Kostar cirkus 300kr.
Jag är lite osäker på om du kan ladda upp ett batteri med en likriktare och en trafo. Har för mig att någon pratade om att när batteriet når samma ampere som adaptern så går strömmen tillbaka och man hamnar i ett dödläge.

Här finns en billig batteriladdare ifrån biltema, 500mA @ 12V.
Om ditt batteri är på 10A så tar det alltså 20 timmar att ladda fullt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillb...

Här finns en lite saftigare laddare:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Nja, en batteriladdare måste du nog langa ut. Kostar cirkus 300kr.
Jag är lite osäker på om du kan ladda upp ett batteri med en likriktare och en trafo. Har för mig att någon pratade om att när batteriet når samma ampere som adaptern så går strömmen tillbaka och man hamnar i ett dödläge.

Här finns en billig batteriladdare ifrån biltema, 500mA @ 12V.
Om ditt batteri är på 10A så tar det alltså 20 timmar att ladda fullt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillb...

Här finns en lite saftigare laddare:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillb...

den billiga laddaren står att den är till för blybatterier med fri elektolyt, funkar det till ett gel-batteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

den billiga laddaren står att den är till för blybatterier med fri elektolyt, funkar det till ett gel-batteri?

Läste lite om GEL-batterier att i sista fasen i laddningen av batteriet måste man öka spänningen. Så den billigare adapter kommer tyvärr inte fungera tror jag :/ I alla fall inte ladda batteriet fullt. Jag skulle köra på den dyrare av dem jag länkade. Då kan du bygg in den och sätta ditt en apparatkontakt och dra direkt till 230V

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Läste lite om GEL-batterier att i sista fasen i laddningen av batteriet måste man öka spänningen. Så den billigare adapter kommer tyvärr inte fungera tror jag :/ I alla fall inte ladda batteriet fullt. Jag skulle köra på den dyrare av dem jag länkade. Då kan du bygg in den och sätta ditt en apparatkontakt och dra direkt till 230V

ja, det skulle vara rätt så smidigt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Läste lite om GEL-batterier att i sista fasen i laddningen av batteriet måste man öka spänningen. Så den billigare adapter kommer tyvärr inte fungera tror jag :/ I alla fall inte ladda batteriet fullt. Jag skulle köra på den dyrare av dem jag länkade. Då kan du bygg in den och sätta ditt en apparatkontakt och dra direkt till 230V

jag hittade 2 andra laddare som var både billigare och verkar bättre.
från clas ohlson
från kjell & co

den från kjell & co står att den rekommenderas till batterier mellan 20-75 ah, mitt är på 10 ah. funkar det ändå? för den laddar ju med 4A, vilket är mycket snabbare än dom andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jag hittade 2 andra laddare som var både billigare och verkar bättre.
från clas ohlson
från kjell & co

den från kjell & co står att den rekommenderas till batterier mellan 20-75 ah, mitt är på 10 ah. funkar det ändå? för den laddar ju med 4A, vilket är mycket snabbare än dom andra.

Jag skulle köra på den ifrån Clas Ohlson. Den ifrån kjell kan förstöra batteriet om det laddar för fort. (Värme utveckling)

Permalänk
Medlem

Biltemas "smarta" laddare verkar vara en ripoff på cteks laddare och om den funkar likadant så är det en mycket bra laddare för väldigt lite pengar.
Laddning av batterier är ganska komplext och varierar en del beroende på vilket typ av batteri det är, inte bara om det är lithium eller bly eller så, utan tdet finns ju även många typer av blybatterier tex, som tål/vill ha olika hög ström eller spänning.

Ska man hålla det hela enkelt så kan man väl säga att man inte ska ladda blybatterier med högre ström än kapaciteten delat på 10, men beroende på typ och om man har en "smart" laddare kan man, i början av laddningen ofta ladda med betydligt högre ström, eftersom dessa laddare sedan, när batteriet är typ 80% fullt går över till laddning med konstant spänning för att "toppfylla" batteriet.
Laddar man med för hög ström finns det risk att batteriet tar skada

Hur som helst bör du inte ladda med mer än ca 1A med det batteri du har.

Jag skulle nog kört på biltemaladdaren, men du måste kunna komma åt den så att du kan ställa in den på rätt batterityp när laddningen startar, så att den står inställd på "MC-batteri".

Det finns lite matnyttig information här:
http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf

Vidare bör du absolut se till att man kan öppna en lucka på lådan eller ha något form av ventilation vid laddning och detta bör även finnas i rummet där du laddar om du inte gör det utomhus. Det bildas både vätgas och syrgas vid laddning av blybatterier och denna kombination är mycket explosiv. Det behövs bara små mängder för att det ska kunna bli en ganska rejäl smäll.
På ställen där man laddar många eller stora blybatterier, som exempelvis i laddningsrum för truckar, så finns det lagstadgade krav på hur mycket från-/tilluft som måste finnas osv.
Gelbatterier ska vara täta, men har hört att man inte kan vara helt säker. Det är ju iaf bättre att ta det säkra före det osäkra...
Underhållsfria batterier är inte samma sak som gelbatterier. Kan ju vara bra att veta/tänka på...

Permalänk
Rekordmedlem

Underhållsfria batterier får inte vändas hur som helst, medan gelbatterier brukar kunna användas uppåner om det skulle behövas, de har inget som rinner, underhållsfria batterier brukar ha nån form av ventilationsöppning som kan läcka ut syra om man vinklar batteriet olämpligt.
En bra laddare mäter på batteriet och anpassar laddningen efter verkliga förhållanden och övergår till underhållsladdning när batteriet är fullt, det ger bättre livslängd på batteriet, men sånt kanske inte är så viktigt på en sån här konstruktion, men man bör aldrig överladda ett batteri för det är då det skadas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Biltemas "smarta" laddare verkar vara en ripoff på cteks laddare och om den funkar likadant så är det en mycket bra laddare för väldigt lite pengar.
Laddning av batterier är ganska komplext och varierar en del beroende på vilket typ av batteri det är, inte bara om det är lithium eller bly eller så, utan tdet finns ju även många typer av blybatterier tex, som tål/vill ha olika hög ström eller spänning.

Ska man hålla det hela enkelt så kan man väl säga att man inte ska ladda blybatterier med högre ström än kapaciteten delat på 10, men beroende på typ och om man har en "smart" laddare kan man, i början av laddningen ofta ladda med betydligt högre ström, eftersom dessa laddare sedan, när batteriet är typ 80% fullt går över till laddning med konstant spänning för att "toppfylla" batteriet.
Laddar man med för hög ström finns det risk att batteriet tar skada

Hur som helst bör du inte ladda med mer än ca 1A med det batteri du har.

Jag skulle nog kört på biltemaladdaren, men du måste kunna komma åt den så att du kan ställa in den på rätt batterityp när laddningen startar, så att den står inställd på "MC-batteri".

Det finns lite matnyttig information här:
http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf

Vidare bör du absolut se till att man kan öppna en lucka på lådan eller ha något form av ventilation vid laddning och detta bör även finnas i rummet där du laddar om du inte gör det utomhus. Det bildas både vätgas och syrgas vid laddning av blybatterier och denna kombination är mycket explosiv. Det behövs bara små mängder för att det ska kunna bli en ganska rejäl smäll.
På ställen där man laddar många eller stora blybatterier, som exempelvis i laddningsrum för truckar, så finns det lagstadgade krav på hur mycket från-/tilluft som måste finnas osv.
Gelbatterier ska vara täta, men har hört att man inte kan vara helt säker. Det är ju iaf bättre att ta det säkra före det osäkra...
Underhållsfria batterier är inte samma sak som gelbatterier. Kan ju vara bra att veta/tänka på...

Skrivet av mrqaffe:

Underhållsfria batterier får inte vändas hur som helst, medan gelbatterier brukar kunna användas uppåner om det skulle behövas, de har inget som rinner, underhållsfria batterier brukar ha nån form av ventilationsöppning som kan läcka ut syra om man vinklar batteriet olämpligt.
En bra laddare mäter på batteriet och anpassar laddningen efter verkliga förhållanden och övergår till underhållsladdning när batteriet är fullt, det ger bättre livslängd på batteriet, men sånt kanske inte är så viktigt på en sån här konstruktion, men man bör aldrig överladda ett batteri för det är då det skadas.

ok, jag kanske tar och slår till "på stort" och köper biltema-laddaren ändå då
och jag får fixa någon slags ventilation också, alternativt sätta batteriet i en egen lucka så man kan ta ut det.