Permalänk
Medlem

Peltier kylning :-)

Har funderingar ett tag och labba med en peltier och nu vart det dax.

En 400W peltier 12vdc 26A
Nätdel 12vdc 30A

Ritat underdelen till peltien.

Tror jag ska börja bygga ett fäste för luftkylning att börja med sen när man har mer tid så kan man tillverka ett vattenblock.

Ska leta efter lite aluminium skrot nu så man kan börja tillverka underdelen.

Mvh.

Permalänk

Lycka till att kyla 400W med luftkylning

Vad ska den användas till senare, processorkylning?

Permalänk
Medlem

Använd fiberbrickor, nylonbrickor eller nåt i den stilen på skruvarna för att minimera värmeöverföringen mellan plattorna, annars får du termisk kortslutning och därmed lägre effektivitet. Teflontejp på gängorna där de löper genom skruvhålen kan vara en bra ide.

Med en 400w peltier är ju vattenkylning nästan ett måste. Ska bli spännande att se resultaten, hoppas det blir nollgradigt åtminstone

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Som sagt, 400w + värmen det flyttar vilket borde vara cirka 200w ska kylas bort.

Hur har du tänkt lösa det?
Och vad ska du använda peltieret till sen?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kul projekt. Körde med peltier och hemmagjord vattenkylning 2001.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Proffsmoddare

Bilderna är brutna för mig?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Är tänkt och använda nylonskruvar. Jo då 400W med luft är inga problem, beror på vilken luftkylning ^_^ Byggde en kompressor luftkylare förut som ska ligga någonstans, ska rota fram den alt bygga en ny. Låter ju lite illa med en kompressor som dånar men är ju för labbandets skull så peltier experimentet blir gjort.

Ska bli kul och pröva, har byggt kompressor system och torris och flytande kväve riggar men peltier kylning har slunkit undan varje gång....

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3o:

Är tänkt och använda nylonskruvar. Jo då 400W med luft är inga problem, beror på vilken luftkylning ^_^ Byggde en kompressor luftkylare förut som ska ligga någonstans, ska rota fram den alt bygga en ny. Låter ju lite illa med en kompressor som dånar men är ju för labbandets skull så peltier experimentet blir gjort.

Ska bli kul och pröva, har byggt kompressor system och torris och flytande kväve riggar men peltier kylning har slunkit undan varje gång....

Mvh.

inga uppdateringar?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

ja uppdateringar tack

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Permalänk
Medlem

Går lite segt, jag har börja konstruera en 3D skrivare så all energi har gått åt det. Men ska genomföra Peltier projektet