"Media hub" behöver en ny.

Permalänk
Medlem

"Media hub" behöver en ny.

Hej,

Hade en sån här förut, skulle vilja ha en ny, men av bättre kvalitet.

Ska alltså lätt kunna välja om jag vill ha ljud från hörlurar eller högtalare, och även ha mic inkopplad så att allt är lättåtkomligt.

Någon som har koll på vart man kan hitta något sådant?

Permalänk
Medlem

Behöver också + för min del är volymkontroll ett måste. Men ska nog införskaffa en sådan du länkade (igen, hade för bra många år sedan en) om det inte finns annat för en rimlig summa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Behöver också + för min del är volymkontroll ett måste. Men ska nog införskaffa en sådan du länkade (igen, hade för bra många år sedan en) om det inte finns annat för en rimlig summa.

Jag hittade en Hama, den var lite snyggare och har USB med, dock inte volymkontroll verkar det som. den här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Jag hittade en Hama, den var lite snyggare och har USB med, dock inte volymkontroll verkar det som. den här.

Såg bra ut, förutom volymkontroll som sagt. Men ja, blir nog den som du länkade först. Ljudet i mina hörlurar är galet, galet mycket högre än högtalar-ljudet varje gång jag kopplar in och har ingen volymkontroll förutom Windows-grejen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Dem hade den där modellen fast hel vit på clas ohlsson tidigare, fungerar utmärt men saknar som sagt vloym kontroll.

Edit: Saknar mute knapp för micen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Såg bra ut, förutom volymkontroll som sagt. Men ja, blir nog den som du länkade först. Ljudet i mina hörlurar är galet, galet mycket högre än högtalar-ljudet varje gång jag kopplar in och har ingen volymkontroll förutom Windows-grejen.

Du skulle kunna justera ljudet på högtalarna så det ligger på en liknande nivå som i lurarna?

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Hej,

Hade en sån här förut, skulle vilja ha en ny, men av bättre kvalitet.

http://www.hobbyman.se/media/1/20061113-mediahub_1b.jpg

Ska alltså lätt kunna välja om jag vill ha ljud från hörlurar eller högtalare, och även ha mic inkopplad så att allt är lättåtkomligt.

Någon som har koll på vart man kan hitta något sådant?

Den modellen du visar, köpte jag själv på Biltema 2006...

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Den modellen du visar, köpte jag själv på Biltema 2006...

Jo jag köpte den på Biltema jag med för länge länge sen, men den är borta nu, och kändes så ... plastig, vet itne om den andra jag beställt nu är bättre, men såg iten lika .... dålig ut iaf.

Permalänk
Medlem

Varför inte använda ett externt ljudkort?
Då har man allt på skrivbordet, borde finnas någon där man kan välja output manuellt på det. Brukar se mycket snyggare ut än den som visas på bilden ovan, samt att ett externt ljudkort kan vara bättre om man nu sitter med det integrerade.

Typ: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1859682
Den skall tydligen ha en knapp på frontpanelen att byta mellan hörlurar och högtalare, samt att man har möjlighet i programvaran att ställa volymen individuellt för hörlurarna och högtalarna då de har egna förstärkare, inte är samma output som "Media huben" tar ljudet ifrån och sen delar det.
Dock får man ju säga att det är en större investering, men det kan som sagt vara värt det i inställningsmöjligheter samt bättre ljud om man går ifrån ett integrerat, samt att man kan ju alltid ha kvar det när man byter dator så det är ju inte en komponent man byter i första taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Du skulle kunna justera ljudet på högtalarna så det ligger på en liknande nivå som i lurarna?

Jo men, betyder att Windows-volymen måste ligga på ~10-15% och Winamp på 5-10%, sedan förstärkar-volym-ratten på kanske 80%, vilket vad jag vet försämrar ljudkvalitén.