Permalänk

Pci 3.0 i pci 2.0

Hej, jag tänkte köpa ett radeon hd 7950 men mitt moderkort stödjer endast pci 2.0 . Undrar om det skulle dra ner hastigheten eller om det skulle bli någon annan prestanda förändring .

Permalänk
Medlem
Skrivet av casper9429:

Hej, jag tänkte köpa ett radeon hd 7950 men mitt moderkort stödjer endast pci 2.0 . Undrar om det skulle dra ner hastigheten eller om det skulle bli någon annan prestanda förändring .

Blir mycket liten skillnad i prestanda. Kör på bara!

Visa signatur

rig: NZXT Phantom (röd :P) | i5 3570k 4.1ghz | Corsair h100i | Corsair hx850 (röd sleeve) | Asus HD 7970 Matrix | Asus Sabertooth Z77 | Corsair Vengeance 8gb LP red | Samsung 840 250 gb ssd | 2 Wd 1.5 tb hdd | Windows 7 64bit | 3x Corsair af120 | 2x Dell U2311H
HTPC: Asus P8H77-I | i3 3220 | Asus DirectCU GTX 660 | Cooler Master Elite 120 | Be quiet 530w | 2tb hdd | 8gb Corsair Vengeance LP | Samsung 47"

Permalänk

Jag kör ett 660 ti (PCIe 3.0, likvärdigt ett 7950) i PCIe 2.0 och det är inga prestanda skillnader jämfört med Sweclockers egna tester. Det som man bör tänka på är att PCIe 2.0 inte alltid lämpar sig lika bra i Crossfire/SLI eftersom PCIe i vissa fall låser sig till 8x istället för 16x (hälften så mycket bandbredd). Om man då har PCIe 3.0 som körs i 8x så får man samma prestanda som PCIe 2.0 i 16x eftersom 3.0 har dubbelt så mycket bandbredd. Hoppas att det inte blev för krångligt

Sålänge du kör singel 7950 så kommer du inte märka någon skillnad alls.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk

Tack så mycket för snabbt svar . Men jag undrar också vad ni skulle rekommendera för grafikkort i 2500 kr klassen. Är 7950 ett bra val ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av casper9429:

Tack så mycket för snabbt svar . Men jag undrar också vad ni skulle rekommendera för grafikkort i 2500 kr klassen. Är 7950 ett bra val ?

Om du inte bryr dig så mycket om ljudnivå så är detta kortet i princip oslagbart till det priset:
http://www.inet.se/produkt/5409472/kfa2-geforce-gtx-670-2048m...

Permalänk
Skrivet av casper9429:

Tack så mycket för snabbt svar . Men jag undrar också vad ni skulle rekommendera för grafikkort i 2500 kr klassen. Är 7950 ett bra val ?

Jag satt med den här frågan för någon månad sen. Det finns egentligen två alternativ, 7950 och 660 ti (och just nu 670 för att det är på rea länk). Jag valde ett 660 ti för att det var på rea och jag kunde få en riktigt bra eftermarknadskylare för ett bra pris (ca 2250kr).

Hur kräsen är du ljudmässigt? Om du bara vill ha prestanda och skiter i ljudnivån så skulle jag rekomendera 670 som jag länkade innan. Tänk på att det kommer låta en hel del mer än t.ex. 660 ti med en DCII kylare eller 7950 med en Windforce 3 kylare men du kommer som sagt få mer prestanda.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk

Jag bryr mig inte så mycket om ljudnivån. Men den där 670 på rea hade inte så bra kylning så undrar om den blir lätt överhettad .

Permalänk
Medlem

Mitt Gainward GTX 670 med referenskylare (säkerligen samma som KFA2's) låg på 70% fan för att hålla sej under 70 grader i Heaven benchmark. Så överhettat lär det nog inte bli med så mycket fläktmarginal kvar.
Men det låter.
Och då snackar vi inga-problem-att-höras-från-vardagsrummet-7-meter-från-datorn-i-hallen-låter.
Jag störde mej minst lika mycket på "knarrtickandet" i idle dock.

Har numera talat mej varm för "Arctic Accelero Twin" i ett antal trådar.
ca 50% fan / 50 grader, alternativt strax över 50 grader med fläkten låst till 30%.
-Helt ljudlös oavsett vilket.

Permalänk
Medlem

Njeeeeeehehehehe...

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE