Ingen moms vid köp från amazon.co.uk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002

Ingen moms vid köp från amazon.co.uk?

Hej!

Moderator får gärna flytta denna tråd till http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1129435-hur... om man tycker att den passar bättre där.

Köpte en pryl på Amazon.co.uk för inte så länge sen för leverans till min hemadress i Sverige. När jag fick kvitto på vad de debiterat mitt kreditkort stod det:

Item Subtotal: £18.99
Delivery & Handling: £0.00
Total before VAT: £18.99
Total: £18.99
Paid by CreditCard: £18.99

Min fråga: betalar jag inte moms? Eller är det nått jag blir skyldig att göra här i Sverige? Inte ska man väl betala moms som privatperson mellan EU-länder? Känner mig osäker =/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2011

Du betalar moms i det landet du beställer ifrån, anledningen till detta är för att Storbritannien är medlem i EU.

https://www.gov.uk/vat/overview

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007

Köper du från England så ska du betala moms i England, inte Sverige. Det är sen tull- och skattefritt att få den skickad till Sverige. Om du köper som företag så kan du ibland slippa betala moms. Självklart måste du då även redovisa utan moms.

CPU: Intel Xeon E5-2620v3 (6x2.4 GHz) RAM: 16GB (4x4GB) 2133 MHz DDR4 ECC
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB Chassi: Dell Precision Tower 7910, 1300W (v2)

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Mar 2006

Jag skulle gissa att förvirringen beror på att Amazon också fungerar som central handel för flera tredjepartsåterförsäljare.

Citat:

Your order may contain items from one of Amazon's third-party sellers. While each of these sellers has different VAT collection obligations, their prices are displayed inclusive of any applicable VAT for UK orders.

Dessa företag är skyldiga att inkludera moms. Eftersom Amazon bara tillhandahåller försäljningsplattformen är det möjligt att systemet just nu inte hanterar att visa den moms dessa återförsäljare lagt på, och därför får vi bara ett bruttopris (alltså inklusive moms).

Köpte du varan direkt ifrån Amazon eller var det genom tredje part som säljer via Amazon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av hannesboey:

Du betalar moms i det landet du beställer ifrån, anledningen till detta är för att Storbritannien är medlem i EU.

https://www.gov.uk/vat/overview

Skrivet av Weno:

Köper du från England så ska du betala moms i England, inte Sverige. Det är sen tull- och skattefritt att få den skickad till Sverige. Om du köper som företag så kan du ibland slippa betala moms. Självklart måste du då även redovisa utan moms.

Det stämmer, MEN, företag som har en omsättning över ett visst belopp (tror det var 50.000 €, men jag kan ha minnas helt fel) mot ett visst land (säg Sverige) måste däremot begära beställningslandets moms, dvs 25% (generellt) för Sverige då. Det är en EU-regel.

Amazon har definitivt mer än 50.000 € per år i omsättning mot kunder i Sverige, så de tar alltid svensk momssats.

OBS! Lägg märke till att den momssats Amazon redovisar i kundkorgen är den engelska, men när man traskar till kassan så har det plötsligt blivit svensk moms och priset har bumpats upp lite. Man märker det inte om man inte tänker på det. Amazon UK har alltså inte riktigt lika bra priser som det ser ut vid första anblicken, men ofta är de förstås riktigt billiga även med 25% moms.

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002

Tack för era svar!

Jag beställer som privatperson och inte som företag.

Det som gör mig konfundersam är raden "Total before VAT: £18.99", samt att det är beloppet som har dragits från mitt kort. Jag tolkar det som priset exklusive moms. Men jag kanske tolkar det fel?

Som jag har förstått det så måste utländska företag med en omsättning över 320 000 kr vara momsregistrerade i Sverige, så det är väl svensk moms jag ska betala (om det inte redan är inkluderat i priset ovan, vilket jag inte tolkar det som att det är). Så min fråga (trots att jag fått för mig att all handel mellan EU-länder ska inkludera moms) står kvar: betyder raden ovan någonting eller är det som att betrakta att allt är betalt och klart, dvs att jag inte kommer åka på någon ytterligare avgift vare sig i England eller här hemma i Sverige?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av KimTjik:

Köpte du varan direkt ifrån Amazon eller var det genom tredje part som säljer via Amazon?

Precis, jag köpte produkten av tredjepart som säljer via Amazon.co.uk och är "Fulfilled by Amazon".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Du ska betala moms i det landet du köper varan inom EU och i uk så brukar den vara på 12% på det mesta om jag inte minns fel.

Sen har jag för mig att när ett företag i ett EU land överstiger en viss summa (har för mig att det var några hundratusen euro det handlade om) på allt som dom har sålt till ett och samma land så ska det företaget betala svensks moms (till sverige och det är du som betalar den momsen i slutänden) för alla varor det säljer till det landet efter det.
Jag är dock inte helt hundra på detta det kan även ha varit att det inte var hela EU detta gällde i utan bara mellan vissa länder och tyskland och uk är två av dom länderna men jag är nästan helt säker på att det var hela eu det gällde.
Osäker pga av att det var 1-2år sedan jag läste om detta och hittade inget på en snabb sökning tyvärr så har inga länkar och dessa regler kan ju ha ändrats under tiden men OM dom har gjort det så tvivlar jag på att dom har ämdrats så att det blir billigare för kunderna snarare är det ju åt andra hållet det har gått i så fall.

Sen är det ju inte säkert att alla företag följer dessa bestämmelser och bara tar betalt för sitt egna lands moms som vanligt det kan dom ju då fällas för men om även kunden kan belastas för det vet jag inte (men gissar tyvärr på ja)

Amazon.co.uk är högst troligen ett av dom företag som säljer så pass mycket till sverige att dom överstiger gränsen.

Fan vd det kom inlägg medans jag skrev
Var det verkligen bara 50.000euro som var gränsen? har för mig att det var nåt på 6 siffrigt!
Sen vet i fan hur det blir med en liten (som ligger långt under gränsen) tredjepartssäljare genom amazon för det är väl amazon som tar betalt från kuinden och sen skickar dom vidare pengarna till tredjepartssäljaren (för en fet % vill säga) och då är det väl igentligen amazon själva som kunden har affären med?

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av errorcode12:

Min fråga: betalar jag inte moms? Eller är det nått jag blir skyldig att göra här i Sverige? Inte ska man väl betala moms som privatperson mellan EU-länder? Känner mig osäker =/

Du ska alltid betala moms, så antingen är siffrorna felaktiga eller så har de klantat till det rejält.

Du behöver inte göra något dock - det är butikens problem.

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Jul 2001

Ja det var udda att det står så, på mitt senaste kvitto står det såhär:

Item(s) Subtotal: £68.29 Postage & Packing: £0.00 ----- Total before VAT: £68.29 VAT: £17.09 ----- Total: £85.38 ----- Total for this Delivery: £85.38

Amazon har en hjälpsektion specifikt för moms:
http://www.amazon.co.uk/gp/help/customer/display.html/ref=hp_...
Dock inget du behöver bry dig om, det är deras redovisning som blir kajko.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av errorcode12:

betyder raden ovan någonting eller är det som att betrakta att allt är betalt och klart, dvs att jag inte kommer åka på någon ytterligare avgift vare sig i England eller här hemma i Sverige?

Det värsta som kan hända är väl att Amazon kontaktar dig och vill ha betalt för momsen, men jag skulle inte oroa mig för det.

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002

Tack för era svar.

Jag får väl avvakta och se om de gör nått. Även frakten tog de inte betalt för trots att det totala priset för ordern var under £25 (de har fri frakt för varor som överstiger £25).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av Weno:

Om du köper som företag så kan du ibland slippa betala moms. Självklart måste du då även redovisa utan moms.

Köper du som företag från annat EU-land så betalar du inte deras moms, du betalar svensk moms på summan i alla lägen, alltid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002

Fick svar från supporten på Amazon.co.uk och de sa att jag har betalt allt och att jag inte kommer behöva betala nått mer för ordern (trots att min fråga gällde om VAT var inkluderad så menade de att allt redan är betalt, utan att nämna nått om VAT (antar att supporten inte riktigt själva har koll på alla EU-regler)). Den summa som står på kvittot och som kreditkortet debiterats med är den som gäller enligt dem.

Däremot kunde de inte svara på varför jag fått fri frakt trots att mitt ordervärde understeg £25. Antar att det är tacka och ta emot som gäller!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av HCP:

Köper du som företag från annat EU-land så betalar du inte deras moms, du betalar svensk moms på summan i alla lägen, alltid.

Har du ett momsnummer (VAT-nummer) så kan du handla momsfritt inom EU. Det ligger då på köparen att redovisa momsen.

Edit: Självklart behöver du alltid betala momsen i slutändan. Det jag menar på är att du inte behöver betala den till säljaren bara, vilket gör att du möjligen själv har inbetald moms du kan kvitta mot.

CPU: Intel Xeon E5-2620v3 (6x2.4 GHz) RAM: 16GB (4x4GB) 2133 MHz DDR4 ECC
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB Chassi: Dell Precision Tower 7910, 1300W (v2)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av errorcode12:

Fick svar från supporten på Amazon.co.uk och de sa att jag har betalt allt och att jag inte kommer behöva betala nått mer för ordern (trots att min fråga gällde om VAT var inkluderad så menade de att allt redan är betalt, utan att nämna nått om VAT (antar att supporten inte riktigt själva har koll på alla EU-regler)). Den summa som står på kvittot och som kreditkortet debiterats med är den som gäller enligt dem.

Däremot kunde de inte svara på varför jag fått fri frakt trots att mitt ordervärde understeg £25. Antar att det är tacka och ta emot som gäller!?

Jag har själv beställt från Amazon UK och det tillkommer inget extra utöver priset som står där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Mar 2011

Momsen står med. Står tydligt vat(moms) 17.09, Before vat 68,29, total summa 85,38. Du betalar 25%.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av LennieBoy91:

Momsen står med. Står tydligt vat(moms) 17.09, Before vat 68,29, total summa 85,38. Du betalar 25%.

Nja, jag kan ju knappast påstå att det står "tydligt" VAT på kvittot när det överhuvudtaget inte står det alls.

Men jag tror jag börjat få klarhet i det hela nu. Amazon fungerar ju också som mellanhand mellan kunder och andra butiker som säljer sina varor genom Amazon. I mitt fall hade jag alltså köpt produkten av en annan butik som är ansluten till Amazons program för tredjepartsförsäljare.

Att momsen inte står med på mitt kvitto beror på att Amazon själva inte ansvarar för hur deras anslutna butiker redovisar momsen (detta står att läsa i deras avtal som finns på deras hemsida och som man måste acceptera om man vill registrera sig som försäljare på Amazon). Det står vidare att om man vill få ett kvitto på momsen så ska man höra av sig till den butik man beställde ifrån. Jag gjorde det och såg att engelsk moms påförts, vilket jag antar beror på att den butikens sammanlagda årsomsättning i Sverige understiger de 320 000 SEK som krävs för att man ska behöva momsregistrera sig här, därför utgick engelsk moms på mitt köp.