AMD introducerar FX-4350 och FX-6350

Permalänk
Cylon

AMD introducerar FX-4350 och FX-6350

AMD utökar familjen FX-processorer med två nya modeller. Det handlar om en fyrkärnig och sexkärnig modell med ökade klockfrekvenser.

Läs artikeln

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Bättre binning?

Permalänk
Medlem

Om de också klockar bättre än 95W versionerna så kan det ju va intressant

Permalänk
Medlem

Senate CPU-n jag köpte var en AMD Phenom II X4 965 för 700 sek. Väldigt nöjd med köpet. Får se huruvida det blir AMD igen vid uppgradering (om c:a 2 år).

Permalänk
Medlem

Kul med fler processorer som hamnar över gränsen på 4GHz i grundutförande.

Permalänk
Medlem

Högre klockfrekvens men samtidigt högre TDP... TDP går ju visserligen inte att direkt översätta till effektförbrukning men det är ändå rimligt att tro att de uppnår dessa högre frekvenser på bekostnad av högre effektförbrukning. Så ja, rätt ointressant, speciellt som Haswell snart släpps.

Permalänk
Hedersmedlem

Med tvål och raderingsknapp (vips så var halva tråden borta) kan man göra underverk.

*Tråd rensad*

Permalänk
Medlem

Inte dyr heller (Y) Bra val om man vill göra en hyffsad prisvärd speldator

Permalänk
Avstängd

Tror ni FX-6350 klår en Phenom2 x6 på 3,8ghz?

Står nu mellan en FX8350 och en FX6350

Trött på att vissa spel dippar ner i fpsen som fan pga cpun flaskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Tror ni FX-6350 klår en Phenom2 x6 på 3,8ghz?

Står nu mellan en FX8350 och en FX6350

Trött på att vissa spel dippar ner i fpsen som fan pga cpun flaskar.

Förmodligen inte.

Hade väntat på nästa generation från AMD som väl borde komma till hösten/vintern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Förmodligen inte.

Hade väntat på nästa generation från AMD som väl borde komma till hösten/vintern?

Troligtvis, jo. En Piledriver är mer effektiv per klockfrekvens än en Phenom. Så en FX-6350 som är högre klockad dessutom kommer garanterat att slå den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Troligtvis, jo. En Piledriver är mer effektiv per klockfrekvens än en Phenom. Så en FX-6350 som är högre klockad dessutom kommer garanterat att slå den.

Okej, möjligen marginellt. Dock inte så mycket bättre att det är värt att uppgradera då det inte borde handla om många procent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Enligt detta test så har piledriver fortfarande sämre IPC än en gammal Phenom II. Bläddra till Cinebench single thread så ser du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Enligt detta test så är piledriver fortfarande sämre IPC än en gammal Phenom II. Bläddra till Cinebench single thread så ser du.

Där ser man. Dock så är som sagt en oklockad 6350 fortfarande bättre än en 1100T i 3,8GHz, och särskilt med tanke på att FX klockar rätt bra. Dock är det så liten skillnad så att det inte är värt att uppgradera. Bättre att vänta på Steamroller isf.

Permalänk
Medlem

6350 är väl samma generation som 6300 fast med högre klock (och TDP)?

Kanske kan bli att uppgradera från den gamla E6750 till en 6350, fast även en 4300 lär väl springa cirklar runt min gamla cpu...

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren! Då väntar jag till hösten och hoppas på bättre resultat

Permalänk
Snusfri

Skämtar AMD åter igen?
De ligger fortfarande hästlängder efter Intel och deras svar är en överklockad misslycka som slukar ström..

Permalänk
Medlem

blir intressant att se ifall den nya hexacoren kan slå gamla 1090t och 1100T:D
6350 borde va snabbare än 1100t stock vs stock . Om den är snabbare är det ju ett extremt bra köp för dryga 12hundra kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skämtar AMD åter igen?
De ligger fortfarande hästlängder efter Intel och deras svar är en överklockad misslycka som slukar ström..

Hästlängder efter Intel skulle jag inte vilja säga, de har mycket kompetenta processorer. Är trött på att säga det nu, men en 8350 drar i princip jämt med en 3570k, båda har sina plus och minus. De flesta vet hur också.
Skillnaden är att AMD bara säljer billiga cpu:er för tillfället, de har inget som klår en 3770k, eller 3970x men de processorer de säljer är prisvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skämtar AMD åter igen?

Det verkar så, om dom släppte en billig octacore kanske det skulle vara intressant, eller när dom släpper HUMA med integread radeon 8000.

Permalänk
Avstängd

Nu är inte höga strömkrav något problem för mig och prestanda boosten var en bra nyhet.
Sen har jag själv märkt folk som inte gillar när en produkt har högt TDP, så sitter de på ett Nätagg 80+Gold 750W eller liknande.

Haha, eller kanske de ska klämma in en sån här i HTCPN. Då tar jag hellre AMD -A series

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Högre klockfrekvens men samtidigt högre TDP... TDP går ju visserligen inte att direkt översätta till effektförbrukning men det är ändå rimligt att tro att de uppnår dessa högre frekvenser på bekostnad av högre effektförbrukning. Så ja, rätt ointressant, speciellt som Haswell snart släpps.

Själv älskar jag hög effektförbrukning. Ett 500w kostar max en femtiolapp mer än ett 430w, oftast inte ens det och student som man är så betalar hyresvärden elen :).

Skrivet av LucasSj:

Nu är inte höga strömkrav något problem för mig och prestanda boosten var en bra nyhet.
Sen har jag själv märkt folk som inte gillar när en produkt har högt TDP, så sitter de på ett Nätagg 80+Gold 750W eller liknande.

Detta är såå spot on.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av THB:

Skämtar AMD åter igen?

Ditt inlägg är väldigt konstruktivt och informativt.

Permalänk
Skrivet av bsk!:

Själv älskar jag hög effektförbrukning. Ett 500w kostar max en femtiolapp mer än ett 430w, oftast inte ens det och student som man är så betalar hyresvärden elen :).

Detta är såå spot on.

Även om man sitter på 80+ med 750W betyder det inte att den använder 750W konstant. Tvärtom, ett nätaggregat funkar oftast som bäst vid 40-60% användning eftersom effektiviteten minskar med load där det exempelvis stor förlust går till värme vilket i slutändan gör att den värmer resten av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Även om man sitter på 80+ med 750W betyder det inte att den använder 750W konstant. Tvärtom, ett nätaggregat funkar oftast som bäst vid 40-60% användning eftersom effektiviteten minskar med load där det exempelvis stor förlust går till värme vilket i slutändan gör att den värmer resten av datorn.

http://www.coolermaster.com/upload/product_feature/RealPowerP...

Sant men sen kan man ju också undra om ett 1250w agg som går på 60% (750w) vid 85% effektivitet som drar ynka 40-50w mindre från väggen än ett 750w som går på 100% vid 80% effektivitet, är värd den betydande extra kostnad ett 1250 kostar över en 750? Nä det tycker jag inte. Nu finns det inga vanliga 80+ längre i 1200-klassen, nästan bara gold. Men man kan ju lätt säga att 750 agget hade kostat hälften så mycket om inte mindre.

Tycker inte man ska överdimensionera för att komma åt de extra % i effektivitet.

Permalänk
Skrivet av Woods:

Sant men sen kan man ju också undra om ett 1250w agg som går på 60% (750w) vid 85% effektivitet som drar ynka 40-50w mindre från väggen än ett 750w som går på 100% vid 80% effektivitet, är värd den betydande extra kostnad ett 1250 kostar över en 750? Nä det tycker jag inte. Nu finns det inga vanliga 80+ längre i 1200-klassen, nästan bara gold. Men man kan ju lätt säga att 750 agget hade kostat hälften så mycket om inte mindre.

Tycker inte man ska överdimensionera för att komma åt de extra % i effektivitet.

Bilden var bara ett exempel men drar vi upp 650W 750W så är det ibland inte så stor skillnad i priset att få större spelrum samt bättre effektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skämtar AMD åter igen?

Varför skulle dom skämta? Vad jag vet så ligger AMD hästlängder före INTEL på GPU sidan där Intel numera är ett standard skämt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Varför skulle dom skämta? Vad jag vet så ligger AMD hästlängder före INTEL på GPU sidan där Intel numera är ett standard skämt!

Dock satsar ju inte Intel på gpu:er på samma sätt som AMD...
Konstig jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Konstig jämförelse.

Om du tycker att det är en konstig jämförelse så skriv inte vad du tycker om THB´s inlägg för då lär du bli avstängd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Konstig jämförelse.

Dock satsar ju inte AMD på cpu:er på samma sätt som Intel...
Konstig jämförelse.