Förstärkar Problem (Upplösning stöds ej)

Permalänk
Medlem

Förstärkar Problem (Upplösning stöds ej)

Tjenare

Köpte häromdagen en Onkyo TX-NR616, Kopplade in den och mötes direkt av "Ej tillgängligt läge, Upplösningen stöds inte för den här TVn. Ändra upplösningen."

Har en Samsung LED, UE40C5105

Kopplat HDMI mellan stärkaren och TVn, Den sitter i MAIN OUT i stärkaren och in i 1an på HDMI i Tvn.

Men får ingen bild..
Testat alla olika utgångar i stärkaren, Inget, Testat alla HDM i tvn. Den enda som verkar funka är 1an (Aldrig ens använt 2-4)

Någon som har något tips?
Tacksam för svar!

EDIT:/
Hade allt igång och helt plötsligt fick jag kontakt och kunde navigera mellan onkyo's menyer. Fick to.m kontakt med Datorn
Men efter någon minut så dog de och fick samma felmeddelande igen..

Permalänk
Medlem

Två tankar.
1, Trasig förstärkare.
2, Trasiga,dåliga hdmi kablar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Onkyo har haft lite buggande hdmi-kort i sina förstärkare tidigare... vet inte om problemen är kvar i nyare modeller...
MEN kan hjälpa att uppgradera till senaste firmware. Hjälpte min iaf.

Annars skulle jag prova med andra hdmi-kablar som ovanstående är inne på...

Permalänk
Medlem

Har bara 2 HDMI

1st 10m Funkar perfekt mellan datorn och tvn (direkt)
1st 1m, (Inte testat denna mellan dator + TV då det skulle kräva massa omflytt..)

Har precis fått hem Firmware, Ska testa.

Tack för svaren!
Återkommer hur det gick

Permalänk
Medlem

TX-NR616 är en av dom modeller som jag har hört haft problem med hdmi men dessa problem jag hört om var inget om att dom inte gav bild alls.
Utan det var mer att ljud kunde sluta fungera när man hoppade,pausade,ff/rew i en fil när man hade en bluray,mediaspelare inkopplad och att det i väldigt sällsynta fall blev en bild med ränder,snö,annat skit när media spelare skulle auto byta hz vid start av filen tex från 60hz till 24hz och att det gick tillbaks till fungerande bild igen efter man stoppade filen (och det auto switchade tillbaks) men oftas funkade det bra.

Så jag tror inte att det är detta problem med denna förstärkaren då jag aldrig hört om så här stora problem pga firmware på denna onkyo modell.
Men du kan ju alltid söka runt och se om andra har haft så stora problem och uppdatera FW är ju enbart bra att göra så prova det först men tror inte det kommer hjälpa så mycket.

Långa hdmi kablar (5m+) är inget ovanligt att ha problem med och bara för att en hdmi kabel funkar mellan två enheter så är det långt ifrån säkert att den funkar om du byter ut en av enheterna heller båda.
Så skaffa en (gärna flera) kortare som du kan prova med för att utesluta att det är kabel problem du har.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Uppdaterat Firmware, Fortfarande "Upplösning stöds ej"
Får flytta tvn till datorn och se om den korta sladden funkar mellan dem två.
Annars får jag köpa någon extra sladd under morgondagen och se om de funkar..

Elektronik, Alltid är det något xD

Återkommer inom kort med hur de gick med korta sladden..

Ok, INGEN bild Dator > TV med korta sladden, Försökte vicka på den med, men händer inget
Får köpa en ny imorgon och testa hur de går med en ny.

Permalänk
Medlem

Dom allra sämsta (vilket inte alltid innebär billiga) hdmi kablarna kan ha hdmi kontakter som inte är dom bästa och kan då ha dålig passform vilket kan leda till kontaktsvårigheter.
Du kan då prova att vända på kabeln och förhoppningsvis (om det är detta fel) så passar den dåliga kontakten lite bättre i den andra änden (inte helt ovanligt att detta har hjälpt folk).
Detta kan du ju prova på båda kablar.

Du kan även för att utesluta att det är kabel problem prova att köra datorn i 1360x768,1366x769,1280x720 heller 1080i (heller ännu lägre upplösning) istället för 1080p då detta kan hjälpa om det är för lång kabel (heller för dålig kabel för den längden) då det är ungefär halva data mängden som behöver passera genom kabeln vid 720p vs 1080p.
1080i (interlaced) är exakt halva mängden data av 1080p (progresive) i innebär att varanan linje sänds vid varanan hz och kombineras sedan av skärmen därav exakt halva data mängden (och betydligt sämre bild 720p är bättre bild).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@Grizzly, Testade koppla in den korta sladden igen, Ingen bild. Bytade ändar, Fick bild men med brus, Lyfte lite på sladden (där den sitter fast i förstärkaren) Så blev bilden bättre. Något knepigt med sladden iaf, Har jag otur kan det ju vara något fel med utgången på stärkaren med...

Blir iaf till att köpa en ny HDMI imorgon.

Permalänk
Medlem

Låter helt klart som en dålig kontakt,kabel heller att det är för lång kabel för den aktuella upplösningen.

Det är ju samma sak med analoga kablar där man får sämre o sämre bild,ljud ju längre kabeln är men där så är det ju ett stort spann från att man ser,hör bild,ljud innan det försvinner (många meter) medans det i den digitala världen är ett väldigt snävt område tex så hade det kanske räckt att kabeln var nån enstaka cm kortare (om kontakterna,osv var identiska) för att bilden skulle bli helt felfri.

Detta för att hdmi har ju en inbyggd error corretcion och den klara av till en viss del och när den inte hinner med längre så börjar brus,snö,etc att synas och det behövs väldigt lite till för att det ska sluta fungera helt.
Detta är även anledning till att kabeln kan funka mellan två enheter men inte mellan två andra för det beror dels på hur bra error corrections chip som sändaren har och sen lika mycket på mottagarens error corrections chip är båda bra så blir det bild är en lite sämre ingen bild.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Testat lite nu
Satte 10m sladden mellan stärkaren och tvn, inga problem

Lånade en 1½m och satte mellan stärkaren och tvn, inga problem
Kopplade ihop 10m mellan datorn och stärkaren, Inga problem

Min korta måste varit dålig, Lite tråkigt då den var helt ny fast legat nästan ½ år utan att användas.

Så det blir att inhandla en ny 2m och hoppas den är felfri!

Tack för alla svar, Varit till stor hjälp

Permalänk
Medlem

Köp en så kort kabel du kan behöver du inte 2m är det bara onödigt det finns ju även 1,8m rätt ofta.
1,5m 1,2m 0,8m 0,3m är även det längder som brukar finnas med.

Det kan ju även vara bra att ta 2-3st med (och då gärna av 2-3 olika fabrikat för att eventuellt inte få 3st av en väldigt dålig kabel) så du har ett par liggandes om dom skulle behövas.
Var det en kabel som kom med en dvd,bluray,media spelare,xbox,ps3,tv,etc så är dom ofta av absolut sämsta kvalitet då dom inte vill betala ett skit för dom kablar som skickas med i paketen.
Och det är inget direkt ovanligt att dessa inte är hela,har problem,etc.

Sen är det överlag svårt att veta vad som är dåliga heller bra hdmi kablar det finns dåliga i 500:- per meter klassen samtidigt som det finns väldigt bra i 80:- per meter klassen.
Så enligt mig är det ingen ide att köpa en dyr kabel då den lika gärna kan krångla som en som är hälften så dyr så satsa på en av dom billigaste kablarna men kanske inte den absolut billigaste.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Ska se om man kan flytta om lite så man kan minska avståndet mellan allt.
Borde kunna minska lite om jag sätter stärkaren lite mer centralt mellan allt.

Har läst en hel del om kablar och de flesta brukar säga det att <2-3m så spelar det i princip ingen roll vilken kabel man köper, Alla bör fungera.

Får dra ner till närmsta teknik affär efter jobbet och se om man kan hitta något vettigt.

Permalänk
Medlem

Ja oftas så är det ingen fara med 2-3m det är ju om kabeln är på gränsen (dvs dålig) då kan 2dm kortare kabel vara skillnaden mellan ingen bild heller en 100% bra bild på en hdmi kabel.
Flytta om är nog inget du ska behöva göra om du inte vill tänkte mer att det är dumt att köpa en längre kabel än vad man behöver om tex 1m kabel hade räckte utmäärkt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!