Intel Iris möter Geforce och Radeon

Permalänk
Cylon

Intel Iris möter Geforce och Radeon

Medan Apple har Retina tar Intel över en annan del av ögat i marknadsföringen av processorfamiljen Haswell. Grafikprocessorn GT3 döps till Iris och Iris Pro.

Läs artikeln

Permalänk
Medlem

Metro:Last light på Integrerad grafik någon?

Permalänk
Medlem

Detta ser jag fram emot väldigt mycket för nästa bärbara, frågan är om det blir dyrare eller billigare än ett dedikerat kort?

Permalänk
Medlem

Same shit, different name.

"Nä jag behöver inget diskret grafikkort. Iris från Intel maxar Crysis!"

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer så verkar Intels R&D pengar gå till rätt personer.

Permalänk
Medlem

Det är väl trevligt med sådana här nyheter men det lär nog dröja länge innan man överger ett dedikerat grafikkort för en integrerad grafikdel.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna nåt!

Permalänk

Detta i en NUC kommer att bli väldigt trevligt!

Permalänk
Medlem

75 gånger så hög prestanda från 2006 är inte så dåligt. Jämförelsevis har nVidia gått upp runt 20 gånger teoretiskt sedan dess, rent praktiskt är väl något mindre.

Permalänk
Medlem

Tredje kvartalet? ok, det blir i ungefär samma veva som Kaveri då.

Permalänk
Avstängd

Nu ska man ju ev. ta detta med ett lastskepp salt. Med lite tur kan integrerade GPUer lyckas driva ett modern spel.. och hoppas Intel fixar sina drivrutiner för de är ju 16 ggr värre än AMDs.

Skrivet av Ozzed:

Same shit, different name.

"Nä jag behöver inget diskret grafikkort. Iris från Intel maxar Crysis!"

Intels integrerade kommer lätt kunna maxa Crysis 11 för det är ungefär vid den tiden som de ens kan konkurrera.

Skrivet av Aleshi:

75 gånger så hög prestanda från 2006 är inte så dåligt. Jämförelsevis har nVidia gått upp runt 20 gånger teoretiskt sedan dess, rent praktiskt är väl något mindre.

Däremot så börjar Intel vääääldigt långt under Nvidia.

Permalänk
Medlem

Hoppas du börjar arbeta på en bättre mjukvara också.

Permalänk
Nyhetschef
Skrivet av Thomaseron:

Tredje kvartalet? ok, det blir i ungefär samma veva som Kaveri då.

Kaveri kommer av allt att döma väldigt sent i årets fjärde kvartal.

Permalänk
Testpilot

Jag hoppas ärligt på att någon mer aktör än AMD och Nvidia börjar ge sig in på GPU marknaden, så det kommer lite press på mer prestanda.
För just nu så ligger Nvidia och AMD och nöter varandra i hälen med kort som presterar nästan identiskt med varandra (tex. 7970 vs 680, 2 flaggskepp som skiljer sig på någon % hit och dit(räknar inte titan då det är ett så pass exklusivt kort))
Nästan så man börjar tro att företagen riggar marknaden i förväg med varandra, så vore kul om intel, ibm eller rent av Google gav sig in i "fighten" och skakade om allt en aning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börjar hända mer och mer på mainstream APU marknaden. Snart kommer det inte finnas någon vits med att köpa dedikerade LOW-end kort. De flesta kommer va nöjda med den integrerade delen. Medan vi som spelar mycket på PC kommer stå för en liten del (eller kanske inte så liten?) av marknaden som fortfarande kör Dedikerade kort.

Permalänk
Entusiast

För er som kan/kommer ihåg: Har integrerade grafikkretsar någonsin varit såhär bra jämfört med vanliga externa grafikkort eller är det nu som det verkligen råder framgång?

Permalänk
Medlem

Vi får se hur den kan stå sig mot AMD APU med integrerad grafik. Kul att Intel kommer med bättre grafik bara de kör med rent spel så är det inga problem.

Permalänk
Medlem

En sak som jag undrar över är varför Sweclockers typ aldrig skriver om Intels Xeon CPU.

Intel Xeon E3-1230v2 3,3GHz Socket 1155 Box
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1247179

Den borde vara mycket mer lämpad för sweclockers läsare eftersom det är som en i7:a fast utan igpu samt att den har 8 trådar (hyper threading) precis som i7:an samt den är strömsnålare och kostar mindre än en i5:a!

Vem använder den integrerade grafiken på igpu? De flesta här gissar jag att de kör separata grafikkort, och att köra d-mode med igpu och gpu med Lucid Virtu funkar som vi flesta vet sådär.

Nästa gång jag ska köpa cpu så blir det en Xeon istället, så kör jag endast med mitt externa grafikkort som förr i tiden och sparar pengar samt får mer prestanda och lägre strömförbrukning.

Permalänk

Ska bli intressant att se hur priset kommer ligga på 4770R med tanke på att den är fastlödd. Förhoppningsvis är den billigare än 3770K+mobo. Blir förmodligen en sådan i bygget till kusinens småbarnsfamilj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

En sak som jag undrar över är varför Sweclockers typ aldrig skriver om Intels Xeon CPU.

Den borde vara mycket mer lämpad för sweclockers läsare eftersom det är som en i7:a fast utan igpu samt att den har 8 trådar (hyper threading) precis som i7:an samt den är strömsnålare och kostar mindre än en i5:a!

Vem använder den integrerade grafiken på igpu? De flesta här gissar jag att de kör separata grafikkort, och att köra d-mode med igpu och gpu med Lucid Virtu funkar som vi flesta vet sådär.

Nästa gång jag ska köpa cpu så blir det en Xeon istället, så kör jag endast med mitt externa grafikkort som förr i tiden och sparar pengar samt får mer prestanda och lägre strömförbrukning.

Lite OT. men är det upplåst multipel på dessa också? Som K varianterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Antagligen för att den inte går att överklocka. Dessutom ger hyperthreading inte mer prestanda i spel. Så du förlorar alla gamers och överklockare direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Xeon har låst multiplier och lämpar sig ej för SweCLOCKARE.

Permalänk
SweClockers
Skrivet av Xverminator:

Xeon är framförallt inte avsedd för konsumentmarknaden, som vi bevakar, även om vissa modeller rör sig i gränslandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Däremot så börjar Intel vääääldigt långt under Nvidia.

Ja det har jag inte sagt något om.

Skrivet av Uzanar:

För er som kan/kommer ihåg: Har integrerade grafikkretsar någonsin varit såhär bra jämfört med vanliga externa grafikkort eller är det nu som det verkligen råder framgång?

Nej det har aldrig varit så "jämnt" sedan 3D-acceleratorn kom.

Skrivet av Andreas D:

Xeon är framförallt inte avsedd för konsumentmarknaden, som vi bevakar, även om vissa modeller rör sig i gränslandet.

Fast entusiaster brukar ju inte vara så nogräknade med vilken marknad det är menat för. Entusiaster har ju alltid tagit det som fungerat bäst för dem till överkomligt pris, kanske kompressor menat för frysar, akvariepumpar, värmepaket från bilar eller en processor menad för bärbart eller server, eller kanske en fläkt som aldrig menats sitta i en dator har ju historiskt varit ganska populärt hos entusiaster.

Hoppas ni fortfarande riktar er till entusiaster och inte menar att bli PC för alla.

Permalänk
Medlem

Hade varit jäkla schysst om man kunde köpa till ett litet mini grafikkort (typ msata storlek) som kunde hjälpa upp haswell prollarna till ett normalkraftigt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Hihi, jag kommer ihåg för några år sedan när intel lanserade något nytt video chip, "100% faster!!11", så jag kollade runt lite efter benchmarks gjord både med nya chippet och föregångaren.
Hittade ett spel som var "certifierad for intel video", och jodå, mycket riktigt, det nya var dubbelt så snabbt i det spelet, från 3FPS till 6FPS!
Vilket lyft!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankof:

Hihi, jag kommer ihåg för några år sedan när intel lanserade något nytt video chip, "100% faster!!11", så jag kollade runt lite efter benchmarks gjord både med nya chippet och föregångaren.
Hittade ett spel som var "certifierad for intel video", och jodå, mycket riktigt, det nya var dubbelt så snabbt i det spelet, från 3FPS till 6FPS!
Vilket lyft!

Klassikt Intel. De lovade även att Ivy Bridge skulle vara extremt klockningsvänliga i klass med Sandy Bridge. Och resultatet blev..visst de klockar hyfsat bra men knappast i SB klass.

Permalänk
SweClockers
Skrivet av Aleshi:

Fast entusiaster brukar ju inte vara så nogräknade med vilken marknad det är menat för. Entusiaster har ju alltid tagit det som fungerat bäst för dem till överkomligt pris, kanske kompressor menat för frysar, akvariepumpar, värmepaket från bilar eller en processor menad för bärbart eller server, eller kanske en fläkt som aldrig menats sitta i en dator har ju historiskt varit ganska populärt hos entusiaster.

Hoppas ni fortfarande riktar er till entusiaster och inte menar att bli PC för alla.

Det beror på vad du menar med entusiast. Ur min synvinkel handlar det om privatpersoner med stort intresse för ett tekniskt område, och av dessa tror jag det är försvinnande få som skulle välja Xeon. 1CPU Xeon är i princip Core ix med stöd för ECC, vilket är ganska meningslöst utanför enterprise- och servervärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det beror på vad du menar med entusiast. Ur min synvinkel handlar det om privatpersoner med stort intresse för ett tekniskt område, och av dessa tror jag det är försvinnande få som skulle välja Xeon. 1CPU Xeon är i princip Core ix med stöd för ECC, vilket är ganska meningslöst utanför enterprise- och servervärlden.

Inte för priset av en i5. Jag som ändå inte klockar utan bara undervoltar hade haft mer nytta av en sådan än min nuvarande 3570K till det jag använder datorn. Tyvärr så hade jag trots ganska stort hårdvaruintresse missat den när jag uppgraderade. Upptäckte att den fanns ett par veckor senare, kände mig lite snopen.

Permalänk
Medlem

Får man la hoppas på bra linux drivers också då...