Dela med dig av dina stjärn/rymdfotografier

Permalänk
Medlem

Fina astrobilder och fina landskapsbilder.

Här är mitt senaste alster, tagen med 300 mm brännvidd. 2,5 timmars total exponering.

Observera att jag har copyright på samtliga bilder jag lagt upp.

Objektet jag fotat syns i flera vintergatsbilder här ovan, t ex i N_Mickes bilder av vintergatan. NGC884 och NGC869 heter de två objekt som syns mitt i min bild. Det är två öppna närbelägna stjärnhopar som tillsammans kallas för dubbelhopen, ett mycket vackert objekt med en helt vanlig kikare.

Är det okej om man ger konstruktiv kritik till bilder i denna tråd eller ska man bara visa sina egna bilder?
Jag delar gärna med mig om hur jag gör, för att inte få streckstjärnor (riskornstjärnor), vad jag använder för programvara, kamera osv.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Fina astrobilder och fina landskapsbilder.

Här är mitt senaste alster, tagen med 300 mm brännvidd. 2,5 timmars total exponering.

Observera att jag har copyright på samtliga bilder jag lagt upp.
http://www.astronet.se/medium/m_2963.jpg

Objektet jag fotat syns i flera vintergatsbilder här ovan, t ex i N_Mickes bilder av vintergatan. NGC884 och NGC869 heter de två objekt som syns mitt i min bild. Det är två öppna närbelägna stjärnhopar som tillsammans kallas för dubbelhopen, ett mycket vackert objekt med en helt vanlig kikare.

Är det okej om man ger konstruktiv kritik till bilder i denna tråd eller ska man bara visa sina egna bilder?
Jag delar gärna med mig om hur jag gör, för att inte få streckstjärnor (riskornstjärnor), vad jag använder för programvara, kamera osv.

Konstruktiv kritik är väl alltid bra vill jag påstå Dem flesta vill väl utvecklas som fotografer och då är väl (bra) utformad kritik ett vettigt sätt. Man måste ju inte alltid hålla med kritikern, men nyttigt att få input tror jag

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Någon som hittar objektet jag fotat som även finns i N_Mickes bild? (publicerad tidigare i tråden)
http://farm6.staticflickr.com/5526/11034880193_132a7535e8_b.jpg

Ett tips till TheSkiingUnicorn, räta upp horisonten. Jättefin naturbild annars!

Jag tag gärna själv emot konstruktiv kritik till mina bilder. Jag tyckte det var svårt att få till färgerna i de gul/oranga kolstjärnorna t ex.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Orion's Belt by miskasaarikko, on Flickr

Kan någon hjälpa mig och säga vad jag gör fel?
När jag zoomar in på bilden i datorn ser jag "bubblor" och inga fin fina stjärnor. Vad har jag gjort för fel?
Tog över 100 bilder, alla runt "infinity"-läget och jag var sjukt petig och noggrann att jag fick med varje mikrometer i valen, ändå var det "bubblor" eller dylikt i alla. Skitobjektiv?

Tagen med Nikon D7100 + Tamron AF SP 17-50/2.8 XR Di-II LD IF
50mm (mätt i FF)
f/2.8
5 sek
ISO-500

Fixade till bilden lite med ViewNX 2 så den blev mörkare, vart alldeles för ljus annars.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Hej HCOC!

För det första brännvidden på objektivet har ingenting med kameran att göra, 50 mm är 50 mm oavsett FX eller DX. Det går till och med att montera en webbkamera med 1/4" sensor eller en C-mount kamera bakom ett 50 mm objektiv, det är fortfarande 50 mm brännvidd.

5 sekunders exponeringstid är väldigt kort i astrofotosamanhang. Du behöver öka den rejält, du får själv komma under fund med hur avlånga dina stjärnor ska vara för att du ska acceptera resultatet. Du skriver inte heller om du har tillgång till följning för att kompensera jordens rotation, har du följning, slå på den och ta en 2-3 minuters bild eller helst flera och stacka ihop. Titta på informationen som står i mina inlägg i denna tråd hur mycket exponeringstid jag har.

ISO 500 är lågt på en D7100, öka till 1600 eller mer tills du tycker att bruset tar överhand eller helst precis innan signalförstärkaren går in och förstärker bilden med brus.

Du kan ta längre exponeringstider med kortare brännvidd om du ej har tillgång till följning. Utan följning så blir astrofoto egentligen bara fina landskapsbilder med lite av vintergatan eller norrsken, även månen men då måste du ha ett teleskop. Jag säger inte att det inte är något fel med det men ska man komma vidare och utvecklas så är en teleskopmontering ett måste.

Jag postar en enkel bild på månen taget med hembyggd optik 1600 mm. Utan följning! Det är ett teleskop jag fotat genom.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Gav mig an mörkret igen, denna gången med mitt Nikon 10-24/3.5-5.6 G ED objektiv, precis i närheten av där jag bor (ca 80 meter bort). Fixade till bilden med LR 5.3 (trial), då jag har inte hunnit skaffa licens än.

Backyard Night Sky by miskasaarikko, on Flickr

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Mycket bättre resultat! Bilden som du länkade in fungerade inte men din länk under bilden fungerade utmärkt. Jättebra att du inte gjort bakgrunden helt svart eller som man oxå kan säga, att man klipper bort hela bakgrunden. Det ser ut som du tagit bilden nära något samhälle eller stad? Fint att du fick med plejaderna och jag tror även att du fått med den öppna stjärnhopen mel 20. Jag fick slå upp det i mitt planetarieprogram Cartes du Ciel som är helt gratis. Stellarium finns oxå gratis men är inte i närheten lika kraftfullt men däremot snyggare.

Ett tips ang lightroom och photoshop, skaffa moderskeppets litteratur om det. De har även bra videoskivor där man får se hur de gör. Finns att köpa eller låna på närmsta bibliotek. Rekommenderas!

Jag kan passa på att tipsa alla astrofotointresserade som bor i Uppsalakrokarna att gå med i Uppsala Amatör Astronomer där finns mycket kunskap och tips att hämta.
www.uaa.nu

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Detta är en bild med följning, förgrunden blir suddig pga av rörelseoskärpa men stjärnorna blir skarpa pga av att jag har en motor som vrider min kamera för att motverka jordens rotation. Bilden är ett pedagogisk exempel och därför lägger jag upp den även om man kan önska mer utav bildbehandligen.
Notera att man ser flamnebulosan, hästhuvudnebulosan, running man nebulosan och orion nebulosan på samma bild.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Mycket bättre resultat! Bilden som du länkade in fungerade inte men din länk under bilden fungerade utmärkt. Jättebra att du inte gjort bakgrunden helt svart eller som man oxå kan säga, att man klipper bort hela bakgrunden. Det ser ut som du tagit bilden nära något samhälle eller stad? Fint att du fick med plejaderna och jag tror även att du fått med den öppna stjärnhopen mel 20. Jag fick slå upp det i mitt planetarieprogram Cartes du Ciel som är helt gratis. Stellarium finns oxå gratis men är inte i närheten lika kraftfullt men däremot snyggare.

Ett tips ang lightroom och photoshop, skaffa moderskeppets litteratur om det. De har även bra videoskivor där man får se hur de gör. Finns att köpa eller låna på närmsta bibliotek. Rekommenderas!

Jag kan passa på att tipsa alla astrofotointresserade som bor i Uppsalakrokarna att gå med i Uppsala Amatör Astronomer där finns mycket kunskap och tips att hämta.
www.uaa.nu

Bilden är tagen ca 80 meter från mitt (hög)hus, en liten skogsdunge som har en gammal fotbollsplan vilket blir perfekt för att ställa stativet på.
Hade jag tittat åt öst så hade jag fått månen rätt in i linsen vilket hade slutat med att jag haft en helvit bild istället. Bor i Scaniastaden Södertälje och jag hatar stället med all dess belysning. Finns knappt någonstans där man kan ställa sig och fota utan att bli bländad med "strålkastare" i ögonen och de få ställen som är fortfarande bevarade från belysning befinner sig långt åt skogen (bokstavligen).

Tackar! Ska testa programmet och se. Dock är jag så pass ny inom det här så jag är fortfarande på inlärningsmomentet.

Är rädd att min Tamron 17-50/2.8 XR Di-II LD IF glugg har "coma", men ska försöka fota lite med den innan hela året är slut och se om det fortfarande blir out of focus-bilder. Blir det det så skickas den till reparation, även om det är en svår process att åtgärda. Vill inte åka utomlands med enbart f/3.5 glugg utan jag vill även ha något som klarar av mörkret lite bättre.

Köpte nyss Lightroom 5 från Dustin home för 850 kr så jag lär nog lära mig att hantera programmet någorlunda sen, nu igen, samt jag fick en drös med länkar till youtube från en fotokollega i Skåne om att hur man fixar till astrofoton på bästa möjliga sätt. Han är rätt duktig på att fota Vintergatan.

Fotokollegans version av samma bild, redigerad med LR5 + Viveza 2 + Photoshop CS6:

Backyard Night Sky re-mastered by miskasaarikko, on Flickr

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Tråkigt med alla gatlampor, här där jag bor så finns det en enda stark lampa som står på bondgården i söder. Mycket synd egentligen men så är läget. Jag har hittat ett ställe bakom vedboden som skymmer den enda lampan som jag har här vilket funkar rätt så bra. Det finns filter som dämpar statsbelysningen för astrofoto. Se min senate bild.

Det står lite om filtretyperna här, tror inte det finns för vanliga kameraobjektiv dock.
http://www.astropix.com/wp/2009/09/24/light-pollution-filters...

Viveza 2 har jag aldrig hört talas om, vad gör din kollega i det programmet? Bilden blev jättefin och det är nu inga problem att se Andromeda galaxen som en skiva nästan mitt i bilden. Nu har du en del träd i din bild men det kanske kan gå att göra en plate solve ändå med flickrs verktyg eller på astrometry.net (det är astrometry.net som gör plate solve åt flickr läste jag nyligen). Då kan du få fram vilka astronomiska objekt du fått med.

En kameravridare kanske vore något för dig? Lätt att ställa upp om du reser utanför stan en liten bit så får du följning och ta betydligt längre exponeringar. Det finns olika färdiga varianter och det går att bygga själv, t ex en barndoor tracker.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Flamm/hästhuvudnebulosan.
Tagen med en Canon600D, 71mm APO-tub, astrotrac och vanligt manfrotto-stativ. Tagen från Stockholm (läs, VÄLDIGT mycket ljusföroreningar). Cirka en timmes exponering totalt.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Härligt att du fångar IC424 från storstan! Det är ett utav mina favoritobjekt! Jag har sett den visuellt en gång i en 17" dobson.

Flamnebulosan är oxå mycket vacker! Synd att du har ljusföroreningar, jag har moln över hela himlen istället.. vi kanske kan byta lite så det jämnar ut sig? Ett ljusföroreningsfilter kanske vore väl värt en investering om du fotar från så ljusförorenade platser?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Härligt att du fångar IC424 från storstan! Det är ett utav mina favoritobjekt! Jag har sett den visuellt en gång i en 17" dobson.

Flamnebulosan är oxå mycket vacker! Synd att du har ljusföroreningar, jag har moln över hela himlen istället.. vi kanske kan byta lite så det jämnar ut sig? Ett ljusföroreningsfilter kanske vore väl värt en investering om du fotar från så ljusförorenade platser?

Hej!
Jag har aldrig haft förmånen att få titta genom ett så stort teleskop. Det största jag tittat genom är en 16-tummare, dock under fullmåne dessvärre...

Jag glömde att nämna att jag faktiskt använde ett deepsky-filter där (närmare bestämt ett astronomik CLS-filter). Utan detta filter hade varje subexponering blivit helt vit! Lyckan att kunna få fotografera under en mörk stjärnhimmel måste nog kunna vägas upp av att det är lite molnigt då & då?
Även om det har vart molnigt ovanligt länge nu...

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Hej

Ja jo det är klart, jag har en fast monterad EQ6a på en pir i trädgården oxå vilket underlättar otroligt. Allt är polinställt och klart när jag ska dra igång utrustningen

Men jag behöver både stjärnklart och en komakorrektor för att få allting att fungera perfekt. Om du kommer med upp till oss i UAA så kan du få titta i våran 17,5" från en mörk plats då det förhoppningsvis inte är fullmåne

Kika på uaa.nu så kan du se lite vad vi håller på med i föreningen. Under galleriet så finns det otroligt fina bilder!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Denna tråd verkar ha dött ut lite? Jag var på bubbelnebulosan här om kvällen, fotograferat med smalbandsfilter och en qhy9 ccd. 2 timmar stack, varje sub är 10 min, kameran nedkyld till -40 grader.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Orion by miskasaarikko, on Flickr

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain