Trådlöst ljud och home automation

Permalänk
Medlem

Trådlöst ljud och home automation

Jag har en fundering om min home automation, jag ska ju koppla lampor osv till mina androidenheter och till raspberry pi (med tellstick). Jag har en fundering angående trådlöst ljud. Jag ska ha min surfplatta monterad på väggen i hallen. Jag vill då kunna dra igång Spotify i alla rum eller välja ett rum eller utesluta ett osv osv. Jag tänkte mig då någon form av blåtands högtalare, jag behöver tips på hur detta skulle kunna funka. Fördel är om det är kompatibelt med något program som kan styra lampor också. Alltså gärna allt i ett. Jag förstår att jag måste spela musiken genom Spotify eller liknande men jag tror ni förstår.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem

Jag hade kikat på Sonos system för trådlöst ljud. Blåtands sändare har ofta bara 10m räckvidd mellan sändare/mottagare.

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem

Jo jag har gjort det men ett sådant system skulle kosta över 10K, jag vet att då hade man fått top noch, men seriöst, 10K. så jävla dyrt kan de väl inte vara att få ett hyfsat hifi

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WiZzard:

Jo jag har gjort det men ett sådant system skulle kosta över 10K, jag vet att då hade man fått top noch, men seriöst, 10K. så jävla dyrt kan de väl inte vara att få ett hyfsat hifi

Tyvärr är det så med hifi :/

Men ett budgetalternativ vore att sätta en Raspberry Pi i varje rum, installera en AirPlay server på varje och sen spela upp musik via AirPlay från din platta. Värt att tänka på är att ljudet från dessa små hallon inte är just top notch. Ett steg upp vore att köpa Apples egna AirPort Express och spela upp från dessa, men lite dyrare.

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Rekordmedlem

Vlc är i beta för android och det borde kunna strömma ljud via lan, jag har iofs inte pillat nått med android vlc men det borde väl inte vara omöjligt att få igång det.
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.videolan.vl...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vill du ha bluetooth som går riktigt långt rekommenderar jag denna.. Täcker hela mitt hus utan problem.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1398569

Visa signatur

96.0 ram minne systemresurser 9% ledigt filsystem 32 bitar virtuellt minne 32 bitar diskkompicerning inte installerad pccard (pcmia) det finns inga pcmica fack installerade systemet är konfugureat för optimal prestanda hårddisk c:/ 1837 mb ledigt hårddisk d:/ 688 mb ledigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonlol:

Tyvärr är det så med hifi :/

Men ett budgetalternativ vore att sätta en Raspberry Pi i varje rum, installera en AirPlay server på varje och sen spela upp musik via AirPlay från din platta. Värt att tänka på är att ljudet från dessa små hallon inte är just top notch. Ett steg upp vore att köpa Apples egna AirPort Express och spela upp från dessa, men lite dyrare.

Hackade airplay-mottagare fungerar i regel halvbra.
Vet inte om det kommit uppdateringar till raspberryn, men sist jag läste om det så var det en del strul.
Kan tillägga att jag kör airserver på min macmini och även det är inte felfritt, det hackar/buffrar och har sig lite då och då.
Airplay är grymt, men bara så länge man använder officiella grejer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."