Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Laptop skärm till datorn

Hejsan, jag har en gammal hp laptop som jag inte använder längre. Tänkte att man skulle kunna göra något roligt med den. Jag tänkte ta loss skärmen och koppla den till datorn. Är detta möjligt?

Datorn är en HP Pavilion dv6500

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Möjligt är det nog men det lär krävas en hel del lödande osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sörberge
Registrerad
Feb 2002

Möjligt är det, men det är absolut inte i närheten av enkelt.

[Arrogance]-[7700k+1080Ti]-[Win10]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av sYph:

Möjligt är det, men det är absolut inte i närheten av enkelt.

Rättare sagt att det är så pass krångligt att det verkligen inte är värt det

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Nog mer värt att göra någonting kul med hela laptopen, tror jag!

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Maj 2009

Installera XBMC och fyll hårddisken med filmer

Intel 6700K @ 4,6 ( 1.370V) DDR4 2133Mhz 8GB KFA2 1070 Corsair RM850W Samsung M.2 850 500GB, Samsung 840 SSD 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011

En laptop kan man använda oavsett ålder (nästan). Man kan ha den till att slösurfa i sängen med eller ha den som NAS etc. Att demontera den är onödigt.

Intel core i7 6700K, MSI Radeon R9 390X GAMING 8G, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 8GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

En laptop kan man använda oavsett ålder (nästan). Man kan ha den till att slösurfa i sängen med eller ha den som NAS etc. Att demontera den är onödigt.

Om den hade fungerat optimalt och inte blåskärmat stup i kvarten kan jag hålla med dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av addy1995:

Om den hade fungerat optimalt och inte blåskärmat stup i kvarten kan jag hålla med dig.

Felsökt den? Oftast brukar det vara damm, trasig fläkt, eller trasig hårddisk. i den ordningen.

Intel Core i7 6800K @4.4GHz, 32 GB DDR4 @2666MHz, GTX 1080 8GB RAM, Samsung SM951 M.2 PCIe SSD 256GB, 3x Samsung 840 EVO 250GB i RAID 0.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Nimrood:

Felsökt den? Oftast brukar det vara damm, trasig fläkt, eller trasig hårddisk. i den ordningen.

Yes. Har aldrig sett en dator med så mycket skruvar för att överhuvudtaget få upp datorn. Nu är mer problemet om man någonsin lyckas få ihop den igen.
Det var då jag kom på idén om att man skulle kunna ta skärmen och använda det till något roligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
En av dem
Registrerad
Nov 2008

Hehe har själv demonterat min laptop ett antal gånger även monterat av kylaren och ersatt kylpastan i den så nog går det att få ihop den igen... dock fick jag leta ett tag efter en skruv senast...

Problemet är att din vanliga skärm på skrivbordet har en del elektronik i sig för att kunna visa bilden från ditt grafik kort, den tekniken är inbyggd på moderkortet i laptops så du skulle behöva en adapter (googla laptop screen to vga (eller dvi)) för att få det att fungera... Sen behöver det vara rätt inkoppling för din skärm kabel på adaptern....

Men det skulle nog vara ett kul projekt men skulle nog kosta en typ 500 och lite tid för att få det att fungera. (Ebay och google är din vän här...)
Dock kan man ju då tex ha lite roligt och modda om sitt chassi och sätta skärmen som sidoplåt och dra in skärm kabeln genom ett av de oftast oanvända vattenkylnings hålen, kanske får ta till dremeln och kapa lite plåt för att få in kabeln smidigt.... bara en ide som poppade in i huvudet...

Dell XPS 15 9550, I7, 4K, 16GB RAM, 1Tb HDD(ska bli SSD) + Samsung 950Pro 512Gb SSD Och ett Asus U7 ljudkort med ATH M50 hörlurar

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Laptop-skärmar använder i regel någon form av LVDS -baserad logik och någon form av rådata-protokoll som överför pixel-data. Dessa kan inte kopplas direkt till kända anslutningar såsom DVI/HDMI eller liknande, utan kräver en processor som hanterar och konverterar pixel-data. En separat kontroller med tillhörande processor behövs för detta. (Sitter oftast integrerat direkt i laptopens grafikchip.)

För extern användning av panelen, så får man kolla upp paneltyp och tillverkare, och matcha den med en lämplig tredjeparts LVDS LCD kontroller.
Dessa kontrollers kostar olika mycket, och finns i olika utföranden för olika paneltyper.
Se ebay: http://stores.ebay.com/njytouch/LCD-controller-board-kits-DIY...

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)