Hej!
Efter att utan framgång ha googlat runt och även läst i manualen (på engelska) ställer jag frågan här:
Hur gör jag för att skriva ASCII-koder på en Samsung 900X3C-A01 (eller annan modell med samma tangentbord)?
Bakgrund: Tangentbordet saknar en Numlock-tangent och det finns ingen uppenbar lösning vad jag kan se. Enligt vad som kommit fram genom min googling har de flesta bärbara antingen en numlock-tangent eller en kombination med Fn-tangent och annan tangent som aktiverar vissa tangenter (oftast bokstäver) till att fungera som numeriska tangenter (ersätter Numeric keypad). Färgad text anger vilka dessa är och deras sekundära funktion. Dessa tangenter, i sin tur, används (efter numlock-aktivering) tillsammans med Alt för att skriva in koder för ASCII-tecken:
Exempel: Alt+0151 (långt tankstreck)
Antingen har jag missat något grundläggande eller så är det inte möjligt att konfigurera mitt tangentbord för Numeric keypad. Det första alternativet vore att föredra...
Njaee, det vet jag inte om jag håller med om. Skall jag belamra min bärbara med en sådan, så försvinner just bärbarheten till stor del. Alternativet att ta fram och koppla in så fort jag vill skriva en lite mer seriös och typografiskt korrekt text känns inte heller så lockande. Priset däremot var ju inget problem.
Tycker nog att en dator (oavsett typ) skall fungera till att skriva ASCII-tecken, även dessa behöver särskilda tangentkombinationer. Svansföringen för en Samsung 900X3C är så hög att den borde ha funktionaliteten jag efterfrågar. Det är ju ingen surfplatta förklädd till dator vi talar om.
Jag fortsätter att anta att jag bara missat vilket knep som gäller. Alternativet är att jag köpt fel dator.
Jo, fel dator är ju inte omöjligt. Annars kan du installera AutoHotKey och lägga in dina egna tangentbordsgenvägar för vanligt förekommande tecken. Det blir nog ganska jobbigt om du har många att hålla reda på, men annars kan det fungera bra.
Sen är det ju så att om du använder exempelvis Office så korrigerar programmet automatiskt ett bindestreck till ett långt tankestreck där det är lämpligt osv. (jag vet inte vad för övriga tecken du saknar så jag vet inte om programmet korrigerar dem).
Ett annat alternativ är att ha alla tecken du behöver i exempelvis ett textdokument som du har öppet när du skriver och bara kopierar in vad du behöver, inte någon smidig lösning precis men det fungerar och du kan få in tecken som inte finns i ASCII tabellen (typ liknande ( ͡° ͜ʖ ͡°)).
Det kanske räcker, men AutoHotKey är ett grymt program som är långt mer användbart än man tror. Förutom att lägga in egna kortkommandon osv. kan man exempelvis ändra musknapparnas funktion eller lägga in egna förkortningar så att exempelvis avs skriver ut din brevfot eller mai skriver ut din mailadress osv.