Hur ge hona/hane definition till kontakt?

Permalänk
Medlem

Hur ge hona/hane definition till kontakt?

Hur ser jag om en kontakt är en hona eller hane? Rent logiskt sett så ska hanen in i honan men en del gånger är kontakterna både hona och hane samtidigt som t.ex Molex kontakter. Plasten är "hona" men kontaktpinnarna är hanar. Vad ska men definiera kontakten som? Ska man gå på plasten eller på pinnarna? Själv tycker jag att man ska gå på plasten då det är den man ser glida in i en annan kontakt. Har försökt att kolla runt på webbutiker men har inte lyckats få någon klarhet över det.

HJÄLP MIG FÖRSTÅ

ps.. ahh det är en konstig värld vi lever i...

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Hur ser jag om en kontakt är en hona eller hane? Rent logiskt sett så ska hanen in i honan men en del gånger är kontakterna både hona och hane samtidigt som t.ex Molex kontakter. Plasten är "hona" men kontaktpinnarna är hanar. Vad ska men definiera kontakten som? Ska man gå på plasten eller på pinnarna? Själv tycker jag att man ska gå på plasten då det är den man ser glida in i en annan kontakt. Har försökt att kolla runt på webbutiker men har inte lyckats få någon klarhet över det.

HJÄLP MIG FÖRSTÅ

ps.. ahh det är en konstig värld vi lever i...

Honan är till för att man inte ska komma åt kontakterna pga oförsiktighet då honan är generellt sett den ledande kontakten.

Som du säger så känner du ju även igen honan genom att det är den kontakt man stoppar in hanen i.. lite som med barbie och ken...

just för molex så är det pinnarna som du tittar på:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Finns det en generell regel? Du säger att man kikar på pinnarna på molex, ta denna produkt http://www.coolerkit.se/shop/4-pin-molex-kontakt-2057p.html, dom kallar den "hane" även fast pinnarna är hona och enligt dig är den feldöpt.

Vad kallar kontakten på vanliga satakablar? Samma sak där, de trycker man in i en annan kontakt men samtidigt glider pinnarna in i kontaten på sladden.

Snälla hjälp mig reda ut detta

Visa signatur

-Star

Permalänk
Skrivet av SStar:

Finns det en generell regel? Du säger att man kikar på pinnarna på molex, ta denna produkt http://www.coolerkit.se/shop/4-pin-molex-kontakt-2057p.html, dom kallar den "hane" även fast pinnarna är hona och enligt dig är den feldöpt.

Snälla hjälp mig reda ut detta

I det fallet så syftar dom nog på plastbiten istället för pinnarna inuti, dvs hane går innanför hona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Finns det en generell regel? Du säger att man kikar på pinnarna på molex, ta denna produkt http://www.coolerkit.se/shop/4-pin-molex-kontakt-2057p.html, dom kallar den "hane" även fast pinnarna är hona och enligt dig är den feldöpt.

Vad kallar kontakten på vanliga satakablar? Samma sak där, de trycker man in i en annan kontakt men samtidigt glider pinnarna in i kontaten på sladden.

Snälla hjälp mig reda ut detta

Jag skulle nog säga att den är felmärkt även om det är en kontakttyp som kanske kan vara förvirrande.

Här kan du se lite exempel: http://en.wikipedia.org/wiki/Gender_of_connectors_and_fastene...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Finns det en generell regel? Du säger att man kikar på pinnarna på molex, ta denna produkt http://www.coolerkit.se/shop/4-pin-molex-kontakt-2057p.html, dom kallar den "hane" även fast pinnarna är hona och enligt dig är den feldöpt.

Vad kallar kontakten på vanliga satakablar? Samma sak där, de trycker man in i en annan kontakt men samtidigt glider pinnarna in i kontaten på sladden.

Snälla hjälp mig reda ut detta

Jag tror Coolerkit har namngett dem fel...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag skulle nog säga att den är felmärkt även om det är en kontakttyp som kanske kan vara förvirrande.

Här kan du se lite exempel: http://en.wikipedia.org/wiki/Gender_of_connectors_and_fastene...

Molex verkar också tycka att en sån där är en honkontakt:

http://www.molex.com/molex/products/datasheet.jsp?part=active...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om man ska döma från wikipedia verkar det som att de går på hur själva kontaktytorna omsluter varandra förutom i vissa special-fall. Sata kablar verkar vara ett sådant specialfall, i alla fall när man kollar runt vad även wikipedia säger om satakablar. Honan sitter på modekortet även fast det rä den som har pinsen.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Om man ska döma från wikipedia verkar det som att de går på hur själva kontaktytorna omsluter varandra förutom i vissa special-fall. Sata kablar verkar vara ett sådant specialfall, i alla fall när man kollar runt vad även wikipedia säger om satakablar. Honan sitter på modekortet även fast det rä den som har pinsen.

Det kan ju vara så att någon gjort ett misstag även där. Kolla upp hur tillverkarna av kontaktdonen ser på det och rätta artikeln om det behövs?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

http://www.molex.com/molex/products/datasheet.jsp?part=active...
enligt länken ovan så har wikipedia fel då satakontakten på kablar är hona och på moderkortet sitter hanen.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Pinne = Hane
Hål = Hona

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

http://www.molex.com/molex/products/datasheet.jsp?part=active...
enligt länken ovan så har wikipedia fel då satakontakten på kablar är hona och på moderkortet sitter hanen.

Du länkar ju dock till en kontakt för ström, inte signal.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Enligt de galna feministerna så finns det inte hona och hane utan bara "hen". Feminister gillar nog inte kontakter något vidare... de gillar nog inte så mycket över huvud taget. Utom sig själva.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

SweMerlin, jo jo, dock hör inte det så mycket till topic nu va ?

evil penguin
http://www.molex.com/molex/products/datasheet.jsp?part=active...
Samma sak med signal kabeln, female-female. Altså sitter det hane på modekortet.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Verkar som att hela världen fått det omkastat, kollar runt på diverse kinesiska fabriker och de har fått det helt fel. Väldigt få där ute som fått det rätt.

Kortfattat kan man säga att honan är alltid den som ger ström och är därför den mest skyddade kontakten, man kommer aldrig av misstag åt kontaktytorna på sådana kontakter förutom vissa specialfall (typ sata där det är hane till hane med en hon-hon sladd i mitten). Tror sata är uppbygd så för att förhindra att folk skarvar kablarna och orsakar skador och problem på sådana komponenter.

Visa signatur

-Star

Permalänk

är det ett stift eller en hylsa, oftast det man kollar på.

Permalänk
Medlem

jag kunde inte läsa en mening utan att misstolka allt... Morgon humor...

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Skrivet av SStar:

Verkar som att hela världen fått det omkastat, kollar runt på diverse kinesiska fabriker och de har fått det helt fel. Väldigt få där ute som fått det rätt.

Kortfattat kan man säga att honan är alltid den som ger ström och är därför den mest skyddade kontakten, man kommer aldrig av misstag åt kontaktytorna på sådana kontakter förutom vissa specialfall (typ sata där det är hane till hane med en hon-hon sladd i mitten). Tror sata är uppbygd så för att förhindra att folk skarvar kablarna och orsakar skador och problem på sådana komponenter.

Så är det väl inte? Snarare så att honan oftast ger ström, eftersom honan oftast är mest skyddad.
Skulle man bygga ett system som bygger på att molexhanar levererar ström till molexhonor, så är hanarna fortfarande hanar, trots att dom står för strömförsörjning. Om än ett ganska korkat system.

Det finns mängder med kabeltyper som enbart skickar data, och ingen strömförsörjning alls, som ändå har tydlig hane/hona.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av SStar:

Hur ser jag om en kontakt är en hona eller hane? Rent logiskt sett så ska hanen in i honan men en del gånger är kontakterna både hona och hane samtidigt som t.ex Molex kontakter. Plasten är "hona" men kontaktpinnarna är hanar. Vad ska men definiera kontakten som? Ska man gå på plasten eller på pinnarna? Själv tycker jag att man ska gå på plasten då det är den man ser glida in i en annan kontakt. Har försökt att kolla runt på webbutiker men har inte lyckats få någon klarhet över det.

HJÄLP MIG FÖRSTÅ

ps.. ahh det är en konstig värld vi lever i...

alltid "pinnarna"

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Hane stirrar länge på hona, ca fem minuter. Sedan bjuder hane honan på massage eller drink. Garanterad kontakt om det inte finns något defekt hos hane.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Så är det väl inte? Snarare så att honan oftast ger ström, eftersom honan oftast är mest skyddad.
Skulle man bygga ett system som bygger på att molexhanar levererar ström till molexhonor, så är hanarna fortfarande hanar, trots att dom står för strömförsörjning. Om än ett ganska korkat system.

Det finns mängder med kabeltyper som enbart skickar data, och ingen strömförsörjning alls, som ändå har tydlig hane/hona.

Ja visst! skrev fel, tänkte rätt

Skumt hur nätaggregaten dock har hankontakter som ger ström.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Hedersmedlem

Om Hane/Hona inte fungerar brukar jag använda Stift/Hylsa, eftersom den ena delen oftast innehåller ett stift av något slag, och den andra omsluter denna.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Om Hane/Hona inte fungerar brukar jag använda Stift/Hylsa, eftersom den ena delen oftast innehåller ett stift av något slag, och den andra omsluter denna.

Ahh ungefär som hona och hane

Visa signatur

-Star

Permalänk
Inaktiv

Den här tråden är diiiiiirrrrrrrrrty. Ontopic tror jag nog att det inte finns någon generell "regel", man får tumma och nöja sig med det

Permalänk
Medlem

Det finns även hemafroditkontakter som passar med andra kontakter av samma "kön".

Rätt ovanliga men förekom ex vis på gamla nätverksprylar från IBM.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.