Hur ge hona/hane definition till kontakt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2002

Hur ge hona/hane definition till kontakt?

Hur ser jag om en kontakt är en hona eller hane? Rent logiskt sett så ska hanen in i honan men en del gånger är kontakterna både hona och hane samtidigt som t.ex Molex kontakter. Plasten är "hona" men kontaktpinnarna är hanar. Vad ska men definiera kontakten som? Ska man gå på plasten eller på pinnarna? Själv tycker jag att man ska gå på plasten då det är den man ser glida in i en annan kontakt. Har försökt att kolla runt på webbutiker men har inte lyckats få någon klarhet över det.

HJÄLP MIG FÖRSTÅ

ps.. ahh det är en konstig värld vi lever i...

-Star

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av SStar:

Hur ser jag om en kontakt är en hona eller hane? Rent logiskt sett så ska hanen in i honan men en del gånger är kontakterna både hona och hane samtidigt som t.ex Molex kontakter. Plasten är "hona" men kontaktpinnarna är hanar. Vad ska men definiera kontakten som? Ska man gå på plasten eller på pinnarna? Själv tycker jag att man ska gå på plasten då det är den man ser glida in i en annan kontakt. Har försökt att kolla runt på webbutiker men har inte lyckats få någon klarhet över det.

HJÄLP MIG FÖRSTÅ

Honan är till för att man inte ska komma åt kontakterna pga oförsiktighet då honan är generellt sett den ledande kontakten.

Som du säger så känner du ju även igen honan genom att det är den kontakt man stoppar in hanen i.. lite som med barbie och ken...

just för molex så är det pinnarna som du tittar på:)

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2002

Finns det en generell regel? Du säger att man kikar på pinnarna på molex, ta denna produkt http://www.coolerkit.se/shop/4-pin-molex-kontakt-2057p.html, dom kallar den "hane" även fast pinnarna är hona och enligt dig är den feldöpt.

Vad kallar kontakten på vanliga satakablar? Samma sak där, de trycker man in i en annan kontakt men samtidigt glider pinnarna in i kontaten på sladden.

Snälla hjälp mig reda ut detta

-Star

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av SStar:

Finns det en generell regel? Du säger att man kikar på pinnarna på molex, ta denna produkt http://www.coolerkit.se/shop/4-pin-molex-kontakt-2057p.html, dom kallar den "hane" även fast pinnarna är hona och enligt dig är den feldöpt.

I det fallet så syftar dom nog på plastbiten istället för pinnarna inuti, dvs hane går innanför hona.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av SStar:

Vad kallar kontakten på vanliga satakablar? Samma sak där, de trycker man in i en annan kontakt men samtidigt glider pinnarna in i kontaten på sladden.

Jag skulle nog säga att den är felmärkt även om det är en kontakttyp som kanske kan vara förvirrande.

Här kan du se lite exempel: http://en.wikipedia.org/wiki/Gender_of_connectors_and_fastene...

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av SStar:

Jag tror Coolerkit har namngett dem fel...

Fo3

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av evil penguin:

Jag skulle nog säga att den är felmärkt även om det är en kontakttyp som kanske kan vara förvirrande.

Här kan du se lite exempel: http://en.wikipedia.org/wiki/Gender_of_connectors_and_fastene...

Molex verkar också tycka att en sån där är en honkontakt:

http://www.molex.com/molex/products/datasheet.jsp?part=active...

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2002

Om man ska döma från wikipedia verkar det som att de går på hur själva kontaktytorna omsluter varandra förutom i vissa special-fall. Sata kablar verkar vara ett sådant specialfall, i alla fall när man kollar runt vad även wikipedia säger om satakablar. Honan sitter på modekortet även fast det rä den som har pinsen.

-Star

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av SStar:

Om man ska döma från wikipedia verkar det som att de går på hur själva kontaktytorna omsluter varandra förutom i vissa special-fall. Sata kablar verkar vara ett sådant specialfall, i alla fall när man kollar runt vad även wikipedia säger om satakablar. Honan sitter på modekortet även fast det rä den som har pinsen.

Det kan ju vara så att någon gjort ett misstag även där. Kolla upp hur tillverkarna av kontaktdonen ser på det och rätta artikeln om det behövs?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2002

enligt länken ovan så har wikipedia fel då satakontakten på kablar är hona och på moderkortet sitter hanen.

-Star

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Mar 2004

Pinne = Hane
Hål = Hona

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av SStar:

enligt länken ovan så har wikipedia fel då satakontakten på kablar är hona och på moderkortet sitter hanen.

Du länkar ju dock till en kontakt för ström, inte signal.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Enligt de galna feministerna så finns det inte hona och hane utan bara "hen". Feminister gillar nog inte kontakter något vidare... de gillar nog inte så mycket över huvud taget. Utom sig själva.

.

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2002

SweMerlin, jo jo, dock hör inte det så mycket till topic nu va ?

evil penguin
Samma sak med signal kabeln, female-female. Altså sitter det hane på modekortet.

-Star

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2002

Verkar som att hela världen fått det omkastat, kollar runt på diverse kinesiska fabriker och de har fått det helt fel. Väldigt få där ute som fått det rätt.

Kortfattat kan man säga att honan är alltid den som ger ström och är därför den mest skyddade kontakten, man kommer aldrig av misstag åt kontaktytorna på sådana kontakter förutom vissa specialfall (typ sata där det är hane till hane med en hon-hon sladd i mitten). Tror sata är uppbygd så för att förhindra att folk skarvar kablarna och orsakar skador och problem på sådana komponenter.

-Star

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Okt 2007

är det ett stift eller en hylsa, oftast det man kollar på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Maj 2012

jag kunde inte läsa en mening utan att misstolka allt... Morgon humor...

CPU: Amd FX-8150@ 4,9Ghz (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB Vengeance 1600Mhz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3
Burk: NZXT Guardian 921(Ush Blä!) PSU: Cooler Master GX 650W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av SStar:

Verkar som att hela världen fått det omkastat, kollar runt på diverse kinesiska fabriker och de har fått det helt fel. Väldigt få där ute som fått det rätt.

Kortfattat kan man säga att honan är alltid den som ger ström och är därför den mest skyddade kontakten, man kommer aldrig av misstag åt kontaktytorna på sådana kontakter förutom vissa specialfall (typ sata där det är hane till hane med en hon-hon sladd i mitten). Tror sata är uppbygd så för att förhindra att folk skarvar kablarna och orsakar skador och problem på sådana komponenter.

Så är det väl inte? Snarare så att honan oftast ger ström, eftersom honan oftast är mest skyddad.
Skulle man bygga ett system som bygger på att molexhanar levererar ström till molexhonor, så är hanarna fortfarande hanar, trots att dom står för strömförsörjning. Om än ett ganska korkat system.

Det finns mängder med kabeltyper som enbart skickar data, och ingen strömförsörjning alls, som ändå har tydlig hane/hona.

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av SStar:

HJÄLP MIG FÖRSTÅ

alltid "pinnarna"

i7-4770K | G1 Sniper Z87 | 16Gb Ram | Gtx1070 | Corsair Meshify C TG | Windows10
Qpad 8K Optisk | Corsair K70R | AOC Agon AG352UCG | Asus PB278

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Maj 2009

Hane stirrar länge på hona, ca fem minuter. Sedan bjuder hane honan på massage eller drink. Garanterad kontakt om det inte finns något defekt hos hane.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av n_sandstrom:

Så är det väl inte? Snarare så att honan oftast ger ström, eftersom honan oftast är mest skyddad.
Skulle man bygga ett system som bygger på att molexhanar levererar ström till molexhonor, så är hanarna fortfarande hanar, trots att dom står för strömförsörjning. Om än ett ganska korkat system.

Det finns mängder med kabeltyper som enbart skickar data, och ingen strömförsörjning alls, som ändå har tydlig hane/hona.

Ja visst! skrev fel, tänkte rätt

Skumt hur nätaggregaten dock har hankontakter som ger ström.

-Star

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001

Om Hane/Hona inte fungerar brukar jag använda Stift/Hylsa, eftersom den ena delen oftast innehåller ett stift av något slag, och den andra omsluter denna.

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Kr^PacMan:

Om Hane/Hona inte fungerar brukar jag använda Stift/Hylsa, eftersom den ena delen oftast innehåller ett stift av något slag, och den andra omsluter denna.

Ahh ungefär som hona och hane

-Star

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2013

Den här tråden är diiiiiirrrrrrrrrty. Ontopic tror jag nog att det inte finns någon generell "regel", man får tumma och nöja sig med det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Det finns även hemafroditkontakter som passar med andra kontakter av samma "kön".

Rätt ovanliga men förekom ex vis på gamla nätverksprylar från IBM.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.