QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ^fel:

Mycket interesserad av Qnix-skärmenInnan jag reggar mig dock, kan man betala via faktura? !

Självklart inte, elle ja du kan ju skaffa ett kreditkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Mycket interesserad av Qnix-skärmen när nästan alla skriver att den är perfekt samt att den kan klockas till 120hz. För priset strax under 3000kr så låter den som en grym deal då man måste betala en lax extra om man ska ha en svensk. Innan jag reggar mig dock, kan man betala via faktura? Det verkar i alla fall som att man kan betala med Paypal vilket är bra. Dessutom, om jag vill klocka den till 96/120hz, måste jag då öppna upp den och installera någon modul som kan ses på samma sida som skärmen?

Kommer bli otroligt grymt att ha denna som primär skärm om min LG IPS234 på sidan om!

Ja, Samslungs PLS verkar i stort sett perfekta överlag, förstår inte varför dessa dissats av "förstapartstillverkare". BLB har till stor del att göra med monteringen, vilket går att åtgärda, och en extra hungring för "pixel perfect" är lätt värt, hellre det än att få en som inte är det och har en-flera trasiga pixlar. (Pixel perfect tillåter upp till 3-5 beroende på säljare men tror det mest har med juridik att göra) För man får ju perfekta många gånger då man inte betalt för det.

Du behöver inte öppna den för att klocka, utan ladda ner två rarfiler, en som patchar drivers och en som lägger till custom resolution (vilket är busenkelt..) Iallafall på AMD, tror inte Nivida är någe svårare.
Fick ut 120hz ur min med min gamla DL-DVI kabel jag hade till mina gamla skärm(Asus vgh236h) då jag inte orkade ner bakom datorn o skruva utan ville iaf testa först, innan jag bytte kabel. ser ändå ingen skillnad från typ 96 o uppåt så hade inte gråtit blod om den inte orkat mer än 96, bara jag slipper 60....

Permalänk
Medlem

Jag skulle väldigt gärna uppgradera min gamla 22-tummade och har siktet inställt på en 27:a men jag blir lite osäker när jag läser annonserna som folk länkar till, jag har nämligen ett XFX HD5850 Black. I vissa annonser står det ett rött "NO" på 5850, i andra står det inget. Googlar man på det verkar det som om det fungerar? Enligt specen klarar kortet 2560x1600 så det skall väl räcka tycker jag.

Vad är det som gör att en del betydligt enklare kort är OK men inte 5850?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag skulle väldigt gärna uppgradera min gamla 22-tummade och har siktet inställt på en 27:a men jag blir lite osäker när jag läser annonserna som folk länkar till, jag har nämligen ett XFX HD5850 Black. I vissa annonser står det ett rött "NO" på 5850, i andra står det inget. Googlar man på det verkar det som om det fungerar? Enligt specen klarar kortet 2560x1600 så det skall väl räcka tycker jag.

Vad är det som gör att en del betydligt enklare kort är OK men inte 5850?

Så länge som kortet har en Dual Link DVI-D eller DVI-I utgång så bör det fungera (med en Dual Link DVI-D kabel som medföljer). Det kan dock hända att du inte kan få bild i BIOS med kortet, utan först när Windows laddar drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Detta är väll glossy? hittar ingen verkar som de döpt om till "tempered glass"

http://www.ebay.com/itm/QNIX-Tempered-Glass-QX2710-LED-Evolut...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Vad är ett rimligt pris att begära för sin Qnix ifall man ska sälja den beg.?

Inga döda pixels, går att klocka till minst 96hz och i princip 0 bleeding.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

2000kr kanske? Jag vet inte.

Jag blev så nöjd med min så jag just beställde en till..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

2000kr inklusive frakt typ.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

http://www.ebay.com/itm/QNIX-Tempered-Glass-QX2710-LED-Evolut...

Tempered glass är inte samma sak som glossy, det verkar som att glossy har slutat tillverkas. Tempered glass innebär att det finns en extra glasskiva framför panelen som ska göra den mer tålig mot repor. Hur bildkvaliten på en sådan är jämfört med en glossy vet jag inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon158432:

Tempered glass är inte samma sak som glossy, det verkar som att glossy har slutat tillverkas. Tempered glass innebär att det finns en extra glasskiva framför panelen som ska göra den mer tålig mot repor. Hur bildkvaliten på en sådan är jämfört med en glossy vet jag inte.

enligt google så verkar det som samma monitor med extra glasskiva.
exempel: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2341280

Permalänk
Medlem

Tänkte lägga en beställning på denna:
http://www.ebay.com/itm/New-QNIX-QX2710-LED-Evolution-2-27-25...

Såg att den är bland de billigaste mellan top-sellers. Är det något jag har missat, fel modell eller något?
Länka gärna en annan om det är bättre säljare eller något.

EDIT: Beställde en från storewithstory igår, orkade inte vänta mer

Hoppas det går snabbt. Wihu!

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobim:

Borde man ta bort överklockningen när man inte spelar osv?

Jepp, frågan är om man borde spela med överklockningen överhuvudtaget.
Någon rekommenderade att ha en skärmsläckare som uppdaterar mycket och ha den att kicka in efter en kort period av inaktivitet för att undvika "image retention" utifall du har den överklockad i skrivbordsläget.

Jag vill inte säga att dessa koreaner är det bästa som hänt mig, men de är förbannat prisvärda om man kan stå ut med vissa quirks.
Att de inte vill skala på egen hand utan behöver en gpu som gör det åt dem är nog minst lika irriterande som att bezelen är "billig" och foten är vinglig.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Någon rekommenderade att ha en skärmsläckare som uppdaterar mycket och ha den att kicka in efter en kort period av inaktivitet för att undvika "image retention" utifall du har den överklockad i skrivbordsläget.

Jag vill inte säga att dessa koreaner är det bästa som hänt mig, men de är förbannat prisvärda om man kan stå ut med vissa quirks.
Att de inte vill skala på egen hand utan behöver en gpu som gör det åt dem är nog minst lika irriterande som att bezelen är "billig" och foten är vinglig.

Vad menar du med att dom inte vill skala på egen hand?
Går nämligen i tankar på att köpa en skärm.
Men skärmen går väl inte sönder för att man klockar den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Haha, frågan är ifall jag kan gå tillbaka till 60hz numera.

Permalänk
Medlem

Kul.. Fick precis hem min och när jag ska starta den hör jag ett litet "poff" från strömkontakten och nu vägrar den starta..

Efter lite googlande/youtubande kom jag fram till att det var adaptern som var trasig (testat med en annan!). Så får köpa mig en ny imorgon!

Klockar till 120hz utan problem, inga döda pixlar (vad jag kan se iaf) och sjukt lite BLB. Otroligt nöjd förutom adaptern, men annars sjukt bra skärm!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Mobo: ASUS PRIME Z370-A || Processor: i5 8600k @ 4.8GHz || Kylare: be quite! Pure Rock || GPU: Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced || Minnen: Corsair 16gb @ 3200MHz CL 16 || PSU: EVGA GQ 650W || Skärm: Qnix 27" @ 120hz

Fri frakt inet.se

Permalänk
Medlem

fick idag detta från dream-seller, ang kvalitén på x-star skärmar

Citat:

I am sending you a message to give you an update on your order.
Recently we have turned around many monitors due to poor quality.
I have been cancelling many transactions due to this delay. I want to make sure all our buyers receive the best product from us.
I would like to know if you will be okay with the change of monitor from Xstar to Qnix.
Qnix and X-star are basically the same brand with same Samsung panel and same specifications, but made by different manufacturer.
Qnix decided to supply us for the Xstar.
We will be covering for the price difference.
You can also wait for the next restocking scheduled for X-star monitor sometime next week (not guaranteed to have great enough panels).
If you would like to cancel the transaction and get refunded, I'm willing to do so.

Permalänk
Medlem

Fick precis hem min andra Qnix från Storewithstory, beställde utan "Pixel Perfect" den här gången och fick ändå en skärm utan några döda pixlar, klarar 120Hz och väldigt lite BLB. Ruskigt nöjd igen. 5120x1440 Wallpaper över båda skärmarna är så vackert!

Permalänk
Medlem

Fick min Qnix idag, kopplade precis in den och håller nu på att testa den. Helt sinnessjuk upplösning, färgerna är underbara so far. Konstigt att gå från 22" till 27", men jag klagar knappast

EDIT: Kan tillägga att jag beställde min från storewithstory den sjunde januari och fick den idag. Det tog alltså totalt tre dagar, otroligt bra.

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malmer:

Fick min Qnix idag, kopplade precis in den och håller nu på att testa den. Helt sinnessjuk upplösning, färgerna är underbara so far. Konstigt att gå från 22" till 27", men jag klagar knappast

EDIT: Kan tillägga att jag beställde min från storewithstory den sjunde januari och fick den idag. Det tog alltså totalt tre dagar, otroligt bra.

Va det denna du beställde?
http://www.ebay.com/itm/Perfect-Pixel-27-Slim-Qnix-QX2710-Evo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phailone:

En fråga till då, till alla här egentligen, kommer accessorieswhole skriva ner värdet automatiskt och skicka rätt strömkabel utan att man säger till?

Strömkabeln som följer med är den som kommer med skärmarna från fabrik som jag förstått det. Vi råkar dock använda samma kontakter som de gör i Sydkorea. Det är exempelvis därför som alla i USA som köpt den nämner att de måste byta kabel. I annat fall är det bara att använda samma kabel som man annars får med nätagg här. De kostar inte många kronor om du inte redan har en hög sådana liggande sedan tidigare.

Skrivet av zebrra3:

Vilken säljare är snabbast just nu?

Förresten. Har bara en DVI-utgång på mitt grafikkort och vill köra med två skärmar. Kan jag köra med typ en sådan här adapter?

http://www.dustinhome.se/product/5010117596/deltaco-adapter-d...

Nej, det är nästan garanterat att det inte fungerar då denna skärm kräver Dual-Link DVI. Du behöver troligen en aktiv DisplayLink->DVI Dual-Link-adapter för runt 500 kr. Annars får du köpa varianten med fler portar och inbyggd scaler som har högre input lag men en riktig OSD.

Skrivet av ^fel:

Innan jag reggar mig dock, kan man betala via faktura? Det verkar i alla fall som att man kan betala med Paypal vilket är bra. Dessutom, om jag vill klocka den till 96/120hz, måste jag då öppna upp den och installera någon modul som kan ses på samma sida som skärmen?

Faktura kan du nog glömma. Som vanligt när man köper prylar från Asien är det PayPal som gäller.

Nej, reklamen du ser på sidorna brukar vara ersättningskretskort för de Catleap och Shimian-skärmar som började "Korean 1440p"-trenden för några år sedan. De såldes först med interna komponenter som klarade upp till 120 Hz utan problem. Efter några månader bytte tillverkarna till aningen billigare komponenter som utan problem hanterade de officiella specifikationerna men som inte gillade överklockning. Därför säljs nu kretskort med de dyrare komponenterna som specialtillverkats för denna entusiastmarknad medan exemplar med de gamla kretskorten ibland dyker upp i special-batchar för runt 800-900 dollar, rejält mycket mer än de är värda enligt min uppfattning.

Skrivet av Oneone:

Det är som sagt skärmar med en skiva glas framför, lite som Apple säljer sina skärmar. Problemet här är att det finns flera fall då folk uppnat upp sin tempered glass-version har de sett att panelen bakom är matt, inte glossy som den borde vara, troligen just på grund av den brist på glossy-paneler av denna typ som varat länge. Därmed förlorar du de eventuella fördelarna med glossy du var ute efter.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Någon som har någon erfarenhet av denna: http://www.ebay.com/itm/Achieva-Shimian-QH2700-IPSMS-Edge-Eco.... Funderar på denna istället för Qnix pga av utseendet. Men kanske är värt att ha en lite fulare skärm på skrivbordet om qnixen är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatis mos:

Någon som har någon erfarenhet av denna: http://www.ebay.com/itm/Achieva-Shimian-QH2700-IPSMS-Edge-Eco.... Funderar på denna istället för Qnix pga av utseendet. Men kanske är värt att ha en lite fulare skärm på skrivbordet om qnixen är bättre.

Qnixen är nog bättre (trots fulheten). Vad jag har förstått kan du inte överklocka denna skärm och en del klagar på att den är ljusstark.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Skrivet av Ploppsan:

Qnixen är nog bättre (trots fulheten). Vad jag har förstått kan du inte överklocka denna skärm och en del klagar på att den är ljusstark.

Överklockningen är nog övervägande, 96hz skulle vara guldvärt!
Ska jag gå på denna eller på en motsvarande glossy? http://www.ebay.com/itm/Perfect-Pixel-27-Slim-Qnix-QX2710-Evo... Eller hos en annan försäljare? Tyckte denna var en av de billigare men ändå perfect pixel mm.

Btw, Hur gör man hyperlänkar? Känns som man kladdar ner med dessa länkar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatis mos:

Ska jag gå på denna eller på en motsvarande glossy? http://www.ebay.com/itm/Perfect-Pixel-27-Slim-Qnix-QX2710-Evo... Eller hos en annan försäljare? Tyckte denna var en av de billigare men ändå perfect pixel mm.

Överväger själv att handla ifrån honom. Verkar som han är bra, vad man har läst. Ska också ta "perfect pixel" för säkerhets skull. Han var då billig på det.
Frågan om du ska ta glossy eller inte är hur du sitter. Har du ljust rum så ta matt. Sitter du mörkare kan du ta glossy. Själv ska jag ta matt skärm för jag har ett fönster bakom mig och vill inte ha en fönsterruta i bildskärmen

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatis mos:

Det ser ut att vara rätt modell och säljaren har många handlat av på senare tid med bra omdöme. Jag har en matte och tycker att det fungerar utmärkt. Det är inte alls lika aggressiv antireflex som tex Dells skärmar hade för några år sedan.

Länkar gör du genom att klicka på jordgloben med en kedjelänk. Vill du skriva det manuellt så är det

[*url=länkaddress här]text som ska visas[/url] utan *

Permalänk
Skrivet av era909:

Det ser ut att vara rätt modell och säljaren har många handlat av på senare tid med bra omdöme. Jag har en matte och tycker att det fungerar utmärkt. Det är inte alls lika aggressiv antireflex som tex Dells skärmar hade för några år sedan.

Länkar gör du genom att klicka på jordgloben med en kedjelänk. Vill du skriva det manuellt så är det

[*url=länkaddress här]text som ska visas[/url] utan *

Dold text

Tack tack! Blir nog att beställa en sådan.

Permalänk
Medlem

Blir nog en Qnix från storewithstory för mig med Hoppas bara man får ett bra ex utan BLB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Blir nog en Qnix från storewithstory för mig med Hoppas bara man får ett bra ex utan BLB.

storewithstory funkade riktigt bra för mig! Bra support och lyckades få en sjukt bra skärm (Inget BLB, ingen död pixel och 120 hz). Sjukt nöjd!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Mobo: ASUS PRIME Z370-A || Processor: i5 8600k @ 4.8GHz || Kylare: be quite! Pure Rock || GPU: Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced || Minnen: Corsair 16gb @ 3200MHz CL 16 || PSU: EVGA GQ 650W || Skärm: Qnix 27" @ 120hz

Fri frakt inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sakkara:

storewithstory funkade riktigt bra för mig! Bra support och lyckades få en sjukt bra skärm (Inget BLB, ingen död pixel och 120 hz). Sjukt nöjd!

Låter bra! Hur lång tid tog det innan du fick hem den? Knackade dom på dörren eller fick man hämta ut den? Beställde min för nån timma sen därifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Låter bra! Hur lång tid tog det innan du fick hem den? Knackade dom på dörren eller fick man hämta ut den? Beställde min för nån timma sen därifrån

Det tog allt som allt 5 dagar! Tyckte det var riktigt snabbt iaf!

Visa signatur

Fri frakt inet.se