Visar Sapphire Trixx rätt temperatur?

Permalänk
Medlem

Visar Sapphire Trixx rätt temperatur?

Tja jag kom på att jag skulle testa o stresstesta mitt lilla passiva 5750 med 2x92mm fläktar på kylaren, Och då använde jag OCCT tror jag det hette. Men temperaturen på trixx var uppe i nästan 80 grader Celsius när jag kopplade bort fläktarna en liten stund, fast OCCT visade typ bara 56 grader... vilket visar mest fel? Och kortet va iaf varmt, för det sved lite i handen när man kom emot kortet.
Jag har sökt lite men inte hittat resultat.

Någon som vet? Och finns det bättre stress program? till både CPU och GPU?

Permalänk
Medlem

låter vettigt med 80c passivt men stör inte fläktarna något så kan du köra med dem på lite lägre varv via fläktkontroller eller motstånd
mitt grafikkort når 86c med en 140 mm fläkt som flåser på skapligt men är tyst...
stressade mitt kort i msi kombustor...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

låter vettigt med 80c passivt men stör inte fläktarna något så kan du köra med dem på lite lägre varv via fläktkontroller eller motstånd
mitt grafikkort når 86c med en 140 mm fläkt som flåser på skapligt men är tyst...
stressade mitt kort i msi kombustor...

Jag ville bara veta vilket som visade mest rätt för 56 grader låter ologiskt när man kan bränna sig på kortet xD Men jag har alltid fläktarna på typ, dock låter den ena lite mycket. Fast CPU fläkten är värre så dem på grafikkortet är alltid på, skulle bara se hur varmt kortet blev utan. Fast då steg det ganska stabilt så vid typ 80 grader startade jag fläktarna igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Jag ville bara veta vilket som visade mest rätt för 56 grader låter ologiskt när man kan bränna sig på kortet xD Men jag har alltid fläktarna på typ, dock låter den ena lite mycket. Fast CPU fläkten är värre så dem på grafikkortet är alltid på, skulle bara se hur varmt kortet blev utan. Fast då steg det ganska stabilt så vid typ 80 grader startade jag fläktarna igen.

nja kylaren kan ju vara varmare än kärnan (den leder bort värmen bra isåfall eller så läser trixx av någon annan sensor är core på kortet ditt :3)
kika temperatur med msi afterburner för grafikkortet samt hwmonitor för resten av datorn...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

nja kylaren kan ju vara varmare än kärnan (den leder bort värmen bra isåfall eller så läser trixx av någon annan sensor är core på kortet ditt :3)
kika temperatur med msi afterburner för grafikkortet samt hwmonitor för resten av datorn...

Kylaren borde ju aldrig kunna vara varmare då det är kärnan som avger värmen? men afterburner och trixx visar samma temp iaf. Fast min prolle ligger ju stabilt på 0 grader.. men det är för att den va 3 kärnig från fabrik sen "hackade" jag o en kompis den, för den prollen jag hade var en låst 4 kärnig..

EDIT: och hw monitor och OCCT har samma temp med.. det är säkert olika sensorer..