Samsung 9-serien med 1080p-skärm

Permalänk
Snusfri

4GB ram är tyvärr en dealbreaker på den här datorn som annars ser väldigt intressant ut.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distant Worlds:

Att den blir så varm trots ULV processor, integrerad grafik och ssd är förvånande.... Varma och bullriga datorer - nej tack!

Jag har en Samsung 900X3D som är väldigt lik denna modell, och den är både sval och tyst vid normal användning. Faktum är att jag inte vet om fläkten någonsin har behövt starta under de månader jag har haft datorn.

Om man däremot försöker spela spel eller köra benchmarks som Sweclockers så kan jag mycket väl tänka mig att det inte blir en lika behaglig upplevelse. Men denna ultrabook är å andra sidan inte avsedd för att spela på. De som köper denna dator är de som är ute efter den tunnaste och lättaste 13.3" ultrabooken, och som dessutom vill ha en skärm med mycket hög kvalité. Det finns vissa Asus Zenbook varianter som har skärmar som kan konkurrerna med denna, men exempelvis MacBook Air ser inte rolig ut i jämförelse. Vidare är denna Samsung både lättare och tunnare än både Asus och MacBook Air.

Den störst nackdelen är väl att man inte kan bygga ut minnet. Så för de som kör tillämpningar som kräver mycket minne är det bättre att vänta på Haswell modellen som sägs ha 8GB som standard. De flesta av oss brukar dock inte köra fullt så tunga tillämpningar och virtualiseringar på laptops som på stationära, vilket gör att man klarar sig förvånansvärt bra med 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu finns det ju ~14" "Ultrabooks" t.o.m. med GT 650M. 13.3-tum med iaf GT640M LE. 15-tum under 2.2 kg med GT650M. Det är nästan bättre att helt räkna ut bärbara datorer som speldatorer för den delen. Visst kan man få 15 och 17-tum bärbara med rätt stark grafik, men då är de ofta 3 kg+ maskiner och inte särskilt användbara utan ström. Det blir oftast billigare med en enklare stationär med mid-end grafik plus en hyfsad billigare laptop (sub 10 tusen) ändå så, eller iaf bättre spelprestanda.

Permalänk
Avstängd

Skumt med SSDn. Är inte Samsungs egna SSDer tillräckligt bra? Eller tycker Samsung att det är smart att sätta in nån billig ssd bara för att spara 100kr?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför styrplattorna på samtliga "vanliga" datorer är så mycket sämre än Apples? Är det själva operativsystemet/drivrutinerna som gör skillnaden? För jag tycker inte att Apples styrplatta fungerar lika bra i windows som i OSX. Tycker iof det är samma sak med iPhone vs övriga telefoner, någonting är det som Apple har lyckats styra ihop så deras touch fungerar bra (perfekt) iaf.

Det är en så viktig del i bärbara enheter så att jag får svårt att orka använda andra enheter, tråkigt när många av alternativen är så intressanta på många andra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Skumt med SSDn. Är inte Samsungs egna SSDer tillräckligt bra? Eller tycker Samsung att det är smart att sätta in nån billig ssd bara för att spara 100kr?

Samsungs är bättre, kika på t.ex. Dell XPS 13 som kör Samsung SSD, 8GB RAM, vassare CPU etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caparzo:

För mig är det helt oförståeligt hur man kan leverera med endast 4GB minne. Fail.

Kan bara hålla med dig där. Märkligt att dom sätter en sån begränsning fortfarande. Men det har ju hänt grejer så förhoppningsvis dröjer det inte länge innan det är helt bort med "max 4 GB"

Tom Samsung kan ju, på denna är 10 GB max. http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Tycker att Macbook Air bör vara med i jämförelser av prestanda etc.

Till er som anser att Samsung-modellen slår Macbook Air: Till skillnad från Samsung-datorn så får man mer än ett bloatat Windows 8 lagrat på hårddisken. Man får ett OSX som inte riskerar att få virus. Jag jämförde även dessa två datorer förra året (förra årets Samsung) i augusti. Jag tyckte då att kvalitén på Macbooken kändes som bättre. Färgåtergivningen och finishen kändes bättre på Apples motsvarighet. Vidare använder Samsung sig av ovanliga kontakter (mini-VGA, mini-HDMI och Ethernet-lösningen). Apple väljer istället att lösa detta med endast Thunderbolt, som förmodligen kommer att växa i populäritet.

Dock kan jag hålla med om att denna Ultrabook helt klart ser ut som en dator jag själv skulle vilja ha, om det inte var för den snåla RAM-minnet och Apples bättre helhetslösning.

Visa signatur

Macbook Air 13", mitten av 2012: Intel Core i5 1,8 GHz, 8 GB 1600 MHz DDR3, Intel HD Graphics 4000 512 MB, 128 GB SSD, OS X 10,11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av play05:

Tycker att Macbook Air bör vara med i jämförelser av prestanda etc.

Till er som anser att Samsung-modellen slår Macbook Air: Till skillnad från Samsung-datorn så får man mer än ett bloatat Windows 8 lagrat på hårddisken. Man får ett OSX som inte riskerar att få virus. Jag jämförde även dessa två datorer förra året (förra årets Samsung) i augusti. Jag tyckte då att kvalitén på Macbooken kändes som bättre. Färgåtergivningen och finishen kändes bättre på Apples motsvarighet. Vidare använder Samsung sig av ovanliga kontakter (mini-VGA, mini-HDMI och Ethernet-lösningen). Apple väljer istället att lösa detta med endast Thunderbolt, som förmodligen kommer att växa i populäritet.

Dock kan jag hålla med om att denna Ultrabook helt klart ser ut som en dator jag själv skulle vilja ha, om det inte var för den snåla RAM-minnet och Apples bättre helhetslösning.

Det är väl ingen som "slår" någon. Datorerna är bättre på olika saker och det är upp till var och en vad de eftersöker.

Lustigt att alla som kör Appledatorer anmärker på virus som ett stort problem och vi som sitter på W8 har mer eller mindre inga problem med det.
Jag kom inte ihåg senast jag hade "problem" med virus, måste varit i XP + utan virusskydd.

Jag skulle säga att man är lite paranoid om man är direkt orolig att få virus idag förutsatt att man har inbyggda brand/virusprogrammen igång.
Det är större chans att blixen slår ner i ledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av play05:

Tycker att Macbook Air bör vara med i jämförelser av prestanda etc.

Till er som anser att Samsung-modellen slår Macbook Air: Till skillnad från Samsung-datorn så får man mer än ett bloatat Windows 8 lagrat på hårddisken. Man får ett OSX som inte riskerar att få virus. Jag jämförde även dessa två datorer förra året (förra årets Samsung) i augusti. Jag tyckte då att kvalitén på Macbooken kändes som bättre. Färgåtergivningen och finishen kändes bättre på Apples motsvarighet. Vidare använder Samsung sig av ovanliga kontakter (mini-VGA, mini-HDMI och Ethernet-lösningen). Apple väljer istället att lösa detta med endast Thunderbolt, som förmodligen kommer att växa i populäritet.

Dock kan jag hålla med om att denna Ultrabook helt klart ser ut som en dator jag själv skulle vilja ha, om det inte var för den snåla RAM-minnet och Apples bättre helhetslösning.

Vad gäller finish och kvalitétskänsla är det ganska dött lopp mellan dessa. MacBook Air har dock mycket bättre valmöjligheter i form av olika CPU/RAM/SSD konfigurationer, så där kan man få 8GB minne exempelvis - vilket är bra för de som behöver. Varför Samsung erbjuder så få konfigurationsmöjligheter vet jag inte.

Skärmen är dock MacBook Air's svagaste sida, då det sitter en TN-panel som är helblank i den. Den har klart sämre färgåtergivning än Samsung som har en PLS-panel (variant av IPS) som dessutom är mer högupplöst. Dock är det inte den högre upplösningen hos Samsung som är den främsta orsaken till att den är bättre, utan paneltypen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Det är ganska kul att folk gnäller/gnällde som fan på att ipad mini har låg dpi när denna dator som har en 'högupplöst' skärm har mer eller mindre samma dpi

Nu beror ju det på användningsområde. Man sitter lite (om än inte lika mycket som med stationär) längre från skärmen med en laptop jämfört med en platta vilket gör att lite större pixlar accepteras utan att upplevelsen försämras. Telefonerna har högst DPI då man har de närmast ögonen och TV-apparater lägst då de (enligt rekommendationer) ska vara på längre avstånd.

Åh, nu minns jag min i mitt tycke då oerhört högupplösta skärm på Sony Ericsson W880, 320 x 240 på 1,8 tum, det var grejer det. Inte så dålig DPI 2007 om man ska vara sån.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

Snålt med bara 4 GB RAM när budgetlaptops i 3000 kronors klassen kommer med 6 GB RAM.

12000 kronor vill dom ha för den.
Låter ganska mycket.
Hur står den sig mot Acer UX32 och MacBook?

Permalänk
Medlem

Det stora är inte i att de levererar med 4GB utan att den inte är uppgraderbar. En annan kritik är att många av deras andra har 2GB fastlött och en DIMM-slott och det det gör faktiskt inte mycket nytta alls med så lite fastlött. Nästan bättre med bara en DIMM-slot om man vill snåla, då kan man iaf stoppa in en 8GB sticka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meto:

Samsung 9 serie är en rikigt grym dator och slår Apples Macbook Air på alla punkter. Förutom en den går ENDAST att få med 4GB ram minne. Vilket gör att jag personligen aldrig skulle köpa den.

Ingen unibody, sämre pekplatta, tangentbord, proprietära kontakter (jo apple har dem också men de är betydligt mer standard/vanligare), och förmodligen sämre batteritid.

Men jag håller med att redaktionen borde ha med Macbook Air vid nästa test, för jag förstår verkligen varför Ipad Mini och 4 ska jämföras med denna dator. De är på helt olika plan men jag antar att de har med dem för att ge perspektiv mellan de två olika segmenten. Men eftersom Macbook Air är mer eller mindre de facto standard när det kommer till ultratunna bärbara och förmodligen därför Intel lanserade formfaktorn Ultrabook så borde den vara med nästa gång. De refererar ju också till Apples bärbara flera gånger under testet så jag ser gärna att de har en Apple bärbar är med nästa gång. Då bli testet lite mer rättvist.

Permalänk
Medlem

Det är inte en speciellt prisvärd laptop tycker jag. För 4000kr får man en 13,3" med i3 3217U och 4GB minne:
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_uh552_intel_i3-...

Visst har Samsungen 1920x1080 PLS skärm, 256GB SSD, i5 3337U och är lättare men den kostar nästan 3 gånger så mycket. Personligen tycker jag att det är alldeles för mycket pengar emellan och inte prisvärt men sen är ju datorer och datordelar i toppskiktet sällan prisvärda heller.

i5 3317U med 128GB SSD för 6000kr
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_uh572_%28vfy%3a...

--------------------------------

Att jämföra med en Macbook som en del föreslår är nog inte en så bra idé för många som vill köpa en pc kan inte tänka sig att köpa en Mac och då spelar det ingen roll om den är bättre eller sämre.

Permalänk
Medlem

Jag har förra årets modell med 1600x900. Jag tycker att det är ett väldigt snygg laptop och den är verkligen tunn och lätt. Däremot så blir den oerhört varm när jag spelar (gamla spel). Har jag den i knät så bränner jag mig - och då menar jag bränner mig, inte att det bir lite varmt. Likaså bränner det rejält om jag råkar vila fingrarna mellan tangenterna istället för på tangenterna. Den fläktar även på för fullt, även om det är ett gammalt och inte speciellt krävande spel. Den är helt enkelt för tunn för att hantera värmeutvecklingen om man gör annat än att surfa och kolla mail. Även då råkar jag ofta ut för att fläktarna kör igång, stängs ner och startar upp igen om och om igen. En vanlig företeelse, som jag uppfattar som väldigt störande.

Dessutom så är den ojämn i kvalitén. Precis som dom skriver i recensionen så är strömadaptern billig och klen - min gick sönder efter några månader, trots att jag är varsam om mina prylar. Det känns som en adapter man skulle kunna få med en 3000kr-laptop, om man har otur. Den hör inte hemma till en så här dyr dator. En annan sak som inte håller måttet är SSDn jag fick med. Förra året var det ett annat märke (fortfarande inte samsungs egna) och 128 GB, och prestandan var så usel att jag bytte ut den mot en corsair 256 GB med märkbar prestandaökning. Kan ha varit fel på min enhet dock, vet inte. Slö var den iaf och när jag googlade så var det mycket klagomål på den.

Kan inte rekommendera den eftersom den är väldigt dyr och den är ojämn i kvalitén. Visst är vissa delar premium, men inte allt och det behöver dom vara om det är den dyraste ultrabooken på marknaden. Vill man ha en snygg och tunn laptop att surfa på och inte bryr sig om priset så funkar den, men jag skulle rekommendera att man tittade på en zenbook eller mba istället.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Cheewie:

Våga släng in en Macbook 13" av ngt slag som referens swec.

Skrivet av play05:

Tycker att Macbook Air bör vara med i jämförelser av prestanda etc.

Till er som anser att Samsung-modellen slår Macbook Air: Till skillnad från Samsung-datorn så får man mer än ett bloatat Windows 8 lagrat på hårddisken. Man får ett OSX som inte riskerar att få virus. Jag jämförde även dessa två datorer förra året (förra årets Samsung) i augusti. Jag tyckte då att kvalitén på Macbooken kändes som bättre. Färgåtergivningen och finishen kändes bättre på Apples motsvarighet. Vidare använder Samsung sig av ovanliga kontakter (mini-VGA, mini-HDMI och Ethernet-lösningen). Apple väljer istället att lösa detta med endast Thunderbolt, som förmodligen kommer att växa i populäritet.

Dock kan jag hålla med om att denna Ultrabook helt klart ser ut som en dator jag själv skulle vilja ha, om det inte var för den snåla RAM-minnet och Apples bättre helhetslösning.

Skrivet av Klappa:

Ingen unibody, sämre pekplatta, tangentbord, proprietära kontakter (jo apple har dem också men de är betydligt mer standard/vanligare), och förmodligen sämre batteritid.

Men jag håller med att redaktionen borde ha med Macbook Air vid nästa test, för jag förstår verkligen varför Ipad Mini och 4 ska jämföras med denna dator. De är på helt olika plan men jag antar att de har med dem för att ge perspektiv mellan de två olika segmenten. Men eftersom Macbook Air är mer eller mindre de facto standard när det kommer till ultratunna bärbara och förmodligen därför Intel lanserade formfaktorn Ultrabook så borde den vara med nästa gång. De refererar ju också till Apples bärbara flera gånger under testet så jag ser gärna att de har en Apple bärbar är med nästa gång. Då bli testet lite mer rättvist.

Vi har diskuterat att ta in en Macbook Air för test, men kom fram till att det inte är värt att lägga tid på det då dagens modeller är ganska gamla och nästa generation bör dyker upp under sommarmånaderna. Prestandajämförelsen är också tämligen ointressant då det handlar om samma processor, batteritiden hade däremot varit en intressant jämförelse. Recension av Macbook Air kan bli aktuellt när de nya modellerna anländer.

Varför vi jämför mot en Ipad Mini (batteritester) beror på att vi har haft en liggandes och enkelt kunde köra igenom de testerna med den. Hade jag haft en Ipad 4 eller Macbook Air till hands hade jag gärna slängt in dom resultaten som referens också. Därutöver är hela tanken med den här testsviten är dessutom att jämföra bärbara datorer mot surfplattor och allting däremellan: konverterbara och hybrider. Någonting vi skriver kort om under sida 3 "Testmetod".

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Att matt skärm anses som en fördel, är inte det ganska subjektivt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi har diskuterat att ta in en Macbook Air för test, men kom fram till att det inte är värt att lägga tid på det då dagens modeller är ganska gamla och nästa generation bör dyker upp under sommarmånaderna. Prestandajämförelsen är också tämligen ointressant då det handlar om samma processor, batteritiden hade däremot varit en intressant jämförelse. Recension av Macbook Air kan bli aktuellt när de nya modellerna anländer.

Varför vi jämför mot en Ipad Mini (batteritester) beror på att vi har haft en liggandes och enkelt kunde köra igenom de testerna med den. Hade jag haft en Ipad 4 eller Macbook Air till hands hade jag gärna slängt in dom resultaten som referens också. Därutöver är hela tanken med den här testsviten är dessutom att jämföra bärbara datorer mot surfplattor och allting däremellan: konverterbara och hybrider. Någonting vi skriver kort om under sida 3 "Testmetod".

Plus att det bara råkar vara så att sweclockers äger ett dotterbolag med egen site som har hand om just mac-prylar, kanske

Men det är inte lätt att vara helpartisk när man hoppar lite mellan vad man företräder, eller vad säger du, NHW- Jacob

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av random1234:

Plus att det bara råkar vara så att sweclockers äger ett dotterbolag med egen site som har hand om just mac-prylar, kanske

Men det är inte lätt att vara helpartisk när man hoppar lite mellan vad man företräder, eller vad säger du, NHW- Jacob

Det är helt separata redaktioner. Jag har ingenting med 99mac att göra och kommer med största sannolikhet aldrig ha det.

Jag företräder SweClockers sedan 1 januari 2013. Folk byter jobb och detsamma gäller mig, inga konstigheter.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av zillio:

Det fungerar inte så. Företaget som gör laptops är inte detsamma som det som håller på med SSD's. Alltså kanske Samsungs SSD's är dyrare än i det här fallet Lite-On.

Oavsett om det är samma märke så är det inte samma företag. Alla Samsung-företag måste göra sin vinst.

Och SSD:n är säkert en mSata - Samsung gör mig veterligen inte sådana.

Permalänk
Medlem

Lite för många kompromisser för att den prislappen ska vara acceptabel.

Turbon avstängd, 4GB RAM i single channel.. verkligen?

Permalänk
Medlem

på tok för mycket pengar Samsung
till SweC: ska man inte ställa högre krav på en produkt som kostar 11000? "Utmärkt"

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jacob:

Vi har diskuterat att ta in en Macbook Air för test, men kom fram till att det inte är värt att lägga tid på det då dagens modeller är ganska gamla och nästa generation bör dyker upp under sommarmånaderna. Prestandajämförelsen är också tämligen ointressant då det handlar om samma processor, batteritiden hade däremot varit en intressant jämförelse. Recension av Macbook Air kan bli aktuellt när de nya modellerna anländer.

Varför vi jämför mot en Ipad Mini (batteritester) beror på att vi har haft en liggandes och enkelt kunde köra igenom de testerna med den. Hade jag haft en Ipad 4 eller Macbook Air till hands hade jag gärna slängt in dom resultaten som referens också. Därutöver är hela tanken med den här testsviten är dessutom att jämföra bärbara datorer mot surfplattor och allting däremellan: konverterbara och hybrider. Någonting vi skriver kort om under sida 3 "Testmetod".

Tackar för klargörandet!

Jag är dock inte intresserad av prestandan i sig utan allt annat som kvaliteten på skärmen, pekplattan, tangentbordet, chassit, anslutningar och batteritiden, dessa saker tycker jag är mycket mer intressant då prestanda i ultratunna datorer ändå mer eller mindre ligger på samma nivå förutom i de allra lägsta klasserna. Du nämnde att pekplattan i Apples bärbara var bättre men inte i vilket område. multitouchen, känsligheten eller felregistreringarna? Jag har aldrig ägt en Apple bärbar så en jämförelse mot en sådan gör det desto viktigare i mitt kommande köp av en bärbar. I detta fall hade du inte en Air närvarande så jag klandrar dig inte. Vilket som tycker du gjorde en riktig bra recension och jag ser fram emot dina framtida tester.

I helhet en suverän recension Jacob! Sweclockers gänget kunde inte värvat en bättre recensent!

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker att det är lite konstigt att har med en graf för pixeldensitet. Speciellt som det står att högre pixeldensitet är bättre.
Visst kan det vara så ibland, men oftast när det gäller den här sortens datorer så jämför man en 1080p 13tum med en 1080p 15tum och då tycker i varje fall jag att det är bättre med skärmen med lägre pixeldensitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

Jag tycker att det är lite konstigt att har med en graf för pixeldensitet. Speciellt som det står att högre pixeldensitet är bättre.
Visst kan det vara så ibland, men oftast när det gäller den här sortens datorer så jämför man en 1080p 13tum med en 1080p 15tum och då tycker i varje fall jag att det är bättre med skärmen med lägre pixeldensitet.

Får man fråga varför du tycker det är bättre med lägre pixeldensitet?

Permalänk

Alldeles för dyrt, UX32 ligger på 8499:- just nu i de flesta butiker med i7, 8gig ram, full hd, gt 620m, 32gb ssd osv..

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Klappa:

Tackar för klargörandet!

Jag är dock inte intresserad av prestandan i sig utan allt annat som kvaliteten på skärmen, pekplattan, tangentbordet, chassit, anslutningar och batteritiden, dessa saker tycker jag är mycket mer intressant då prestanda i ultratunna datorer ändå mer eller mindre ligger på samma nivå förutom i de allra lägsta klasserna. Du nämnde att pekplattan i Apples bärbara var bättre men inte i vilket område. multitouchen, känsligheten eller felregistreringarna? Jag har aldrig ägt en Apple bärbar så en jämförelse mot en sådan gör det desto viktigare i mitt kommande köp av en bärbar. I detta fall hade du inte en Air närvarande så jag klandrar dig inte. Vilket som tycker du gjorde en riktig bra recension och jag ser fram emot dina framtida tester.

I helhet en suverän recension Jacob! Sweclockers gänget kunde inte värvat en bättre recensent!

Jag förstod det, försökte ge ett svar som passade alla jag citerade. Jag håller med att helhetsjämförelsen hade varit intressant och det är någonting vi kommer sikta på framöver. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg valde vi att inte ta in Macbook Air för test och därmed som referens, då dagens modeller har snart ett år på nacken och således inte är värt tidsinvesteringen från vår sida. Min målsättning är däremot att göra recension på minst en av Apples Macbooks när de nya modellerna dyker upp.

Jag har själv aldrig ägt en Macbook, men de gånger jag suttit vid en har jag alltid blivit förundrad över hur bra multitouch-funktioner faktiskt fungerar. Jag har aldrig fått samma "wow"-känsla av en Windows-baserad dator. Samsung är den enda som kommer i närheten av att återskapa det men vid en sidojämförelse har de fortfarande en lång väg kvar att gå. Att jag tar upp just pekplattan trots att vi inte refererar till Macbook på andra platser i recensionen beror på att jag vet att det är någonting många undrar över.

Tack!

Skrivet av Näsvis:

Jag tycker att det är lite konstigt att har med en graf för pixeldensitet. Speciellt som det står att högre pixeldensitet är bättre.
Visst kan det vara så ibland, men oftast när det gäller den här sortens datorer så jämför man en 1080p 13tum med en 1080p 15tum och då tycker i varje fall jag att det är bättre med skärmen med lägre pixeldensitet.

Precis som du säger är det väldigt subjektivt och beror även mycket på operativsystemet, tar vi Windows som exempel fungerar uppskalning i skrivbordsmiljö inte särskilt bra och där kan hög pixeltäthet bli ett problem. Ser vi till mig personligen gillar jag 1080p på en 13,3-tumsskärm, medan det blir lite för mycket på 11,6-tum. Generellt ser vi dock att våra läsare vill ha högre pixeltäthet därav formuleringen.

Notera att siffran även kompletteras med en subjektiv åsikt av hur upplösningen i kombination med skärmstorleken upplevs.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gunmoses:

Får man fråga varför du tycker det är bättre med lägre pixeldensitet?

Det jag menar är att om man har två skärmar med lika många pixlar, så väljer jag och jag tror de flesta andra den större skärmen. (Om man nu inte ska räkna med hur enkelt det är att bära omkring på den.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

Det jag menar är att om man har två skärmar med lika många pixlar, så väljer jag och jag tror de flesta andra den större skärmen. (Om man nu inte ska räkna med hur enkelt det är att bära omkring på den.)

Vilket man nog bör göra, i och med att det är en ultrabook vi har att göra med.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.