Permalänk
Medlem

Låg FPS

Hej!
Undrade bara om jag inte borde kunna ligga på mer fps än 25-30 när jag spelar dayz?
Hade också tänkt fråga vad jag hade behövt uppgradera, processorn och grafikkortet skulle ju behövts uppgraderats. Men vilken av dem ska jag köpa först? och ska jag spara lite mer pengar o köpa en ny processor istället för att köpa en som kom ut för ett antal år sedan? för jag hade tänkt lite på att kanske köpa i5 2500k men den är ju rätt gammal snart så det kanske hade varit värt pengarna att köpa nåt lite nyare?
Vill ju ha ny dator men vet inte om jag ska uppgradera den jag har eller sälja den och börja om från grunden vilket kanske hade varit lättare, vad tror ni jag hade kunnat få för min dator på blocket? har ju lagt ner +10.000kr på datorn men jag har ju haft den nu i 2år.

Så alltså 3 frågor:
- Finns det något sätt jag kan få högre fps? bättre inställningar eller nåt annat skit? (Har försökt att sänka grafiken, men det blir inte högre fps ändå..)
- Vad ska jag uppgradera först? Processor/Grafikkort?
- Vad skulle jag kunna få för datorn på blocket?

Min Dator:
Processor: AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition @3,7ghz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 460 1024MB OC
Chassi: Bitfenix Colossus Venom Edition
Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3
Nätagg: Corsair VX 550W 80+
DVD brännare: Samsung SH-S223C 22X DL Svart
Ram minne: Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz (Kan uppgraderas till mer ram om de skulle behövas då P12or "vet" att mycket ram är bra)
Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
CPU Fläkt: Be Quiet CPU Cooler Dark Rock Pro C1

Mina inställningar på dayz:

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Eehh... hade precis satt de inställningarna och var bara i vår bas i skogen så fps var ju högre än vad den vanligtvis är i städer o sånt, så nu nu har jag den på default, och fps;en ligger på 20 inne i städer....
Mitt internet har säkert en del i det också men det är inte mycket o göra åt då vi bara kan ha 8mbit/s här ute på landet och denna hastigheten har vi nog aldrig ens varit uppe i då det högsta vi varit uppe i har varit nåt runt 7 mbit/s.
I skrivande stund har vi 5,50 mbit/s i nedladdnings hastighet och 0,37 mbit/s i uppladdning.

Permalänk
Skrivet av batman:

Eehh... hade precis satt de inställningarna och var bara i vår bas i skogen så fps var ju högre än vad den vanligtvis är i städer o sånt, så nu nu har jag den på default, och fps;en ligger på 20 inne i städer....
Mitt internet har säkert en del i det också men det är inte mycket o göra åt då vi bara kan ha 8mbit/s här ute på landet och denna hastigheten har vi nog aldrig ens varit uppe i då det högsta vi varit uppe i har varit nåt runt 7 mbit/s.
I skrivande stund har vi 5,50 mbit/s i nedladdnings hastighet och 0,37 mbit/s i uppladdning.

Helt normalt att ha den fps'en med din setup.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

absolut, min 2600k o gtx470 får 35fps i skogen på 1366x768 samt 25-30 inne i städer... arma är ett sjukt krävande spel och älskar multi-gpu setups

det hjälper också med mycket ram minne, högt klockad cpu samt köra spelet från en SSD, oj asså de finns så mycke tweaks i detta massiva sandlåde spel ;).

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Ändra video memory till Default till och börja med (bug i grafikmotorn som gör att default är bäst). Sänk shadow också då det är ganska tungt. Arma2 är väldigt cpu intensivt och tror det är där det stoppar. Inte ens min överklockade 2600k gillade det spelet särskilt mycket.

http://youtu.be/yIru1jQSFxk

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Som Spackel sa, Arma 2 är väldigt CPU intensivt, speciellt DayZ med all AI på Zombies osv. Om du testar något annat inom Arma 2, antingen vanligt, Wasteland eller liknande så kommer du får betydligt bättre prestanda, men i regel så är det väldigt tungdrivet.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem

Okej, min kompis fixade bra inställningar som ser snyggt ut med bra fps.
Men har funderat mycket på att köpa ny dator då min börjar bli väldigt gammal...
Hade såfall tänkt sälja min nuvarande och sommarjobbat eller något för att tjäna ihop resten, men hur mycket tror ni att jag skulle kunna få för min dator på blocket? (ps. mitt chassi kan nog locka till sig lite p12;or ^^)

Har funderat på att köpa denna setup;en såfall: https://www.inet.se/kundvagn/visa/2659994/dator-i7-680-16gb
Och en liten bonus fråga: Vad behöver man för setup för att kunna maxa dayz på alla inställningar?

Permalänk
Medlem

Tror inte det går maxa ärligt. Arma 2 motorn är för buggig i det avseendet. Särskilt med en mod som DayZ. Det kommer nog vara annorlunda i den fristående varianten dock. Den bygger på Arma 2.5 Motorn och den borde bli bättre när det inte är en mod.

Skulle dock hellre se det i Arma3 motorn. Då jag får mer än dubbelt så hög FPS i den nästan, plus alla andra fördelar den ger. Men det kommer nog tyvärr inte hända. Eftersom arbetet fortfarande sker på nuvarande motor.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av batman:

Okej, min kompis fixade bra inställningar som ser snyggt ut med bra fps.
Men har funderat mycket på att köpa ny dator då min börjar bli väldigt gammal...
Hade såfall tänkt sälja min nuvarande och sommarjobbat eller något för att tjäna ihop resten, men hur mycket tror ni att jag skulle kunna få för min dator på blocket? (ps. mitt chassi kan nog locka till sig lite p12;or ^^)

Har funderat på att köpa denna setup;en såfall: https://www.inet.se/kundvagn/visa/2659994/dator-i7-680-16gb
Och en liten bonus fråga: Vad behöver man för setup för att kunna maxa dayz på alla inställningar?

ta ett 7970 eller ett grafikkort i 700serien istället för 680 och köp antingen 3570k/3770k eller en 4570/4770k med socket 1155, och en ssd

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Okej, men vad tror ni jag skulle kunna få för min dator i blocket pris?
(Komponenter finns uppradade i första inlägget)

Är riktigt sugen på att köpa ny dator! får väl sälja den jag har nu, se om jag har några försäkringspengar kvar på banken, sälja massa annat skit som ligger här hemma och sedan sommarjobba ihop resten om de behövs!

Permalänk
Skrivet av batman:

Okej, men vad tror ni jag skulle kunna få för min dator i blocket pris?
(Komponenter finns uppradade i första inlägget)
http://content.hwigroup.net/images/news/bitfenix_colossus_ven...

Är riktigt sugen på att köpa ny dator! får väl sälja den jag har nu, se om jag har några försäkringspengar kvar på banken, sälja massa annat skit som ligger här hemma och sedan sommarjobba ihop resten om de behövs!

Inte mycket. mer än 2-3 K skulle jag inte ge för den. Speciellt med det gräsliga chassit.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"