använda gammal förstärare för driva bas

Permalänk
Medlem

använda gammal förstärare för driva bas

Hej,

jag skulle behöva lite hjälp jag kan inte så mycket när det gäller koppling av ljud. Har nänligen en gammal förstärkare och hade tänkt att driva min 12 bas som jag har men nu till det jag behöver hjälp är hur man ska koppla det för att få det att funka diskanter har jag som jag har kopplat som jag kan driva på ett annan förstärkare. Men är det möjligt att driva basen med denhär förstärkaren som jag länkar och hur ska jag dra kablarna?? På framsidan kan man välja aux utång.

http://imageshack.us/photo/my-images/17/img1475fs.jpg/

mvh// Simon Beccau

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det går, du kopplar in basen som vilken högtalare som helst och insignalen kopplar du till aux eller cd, du behöver däremot delningsfilter om det ska låta bra, hur har du tänkt sköta delningen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det går, du kopplar in basen som vilken högtalare som helst och insignalen kopplar du till aux eller cd, du behöver däremot delningsfilter om det ska låta bra, hur har du tänkt sköta delningen ?

på vilken ingång ska jag koppla basen på right eller left eller skarva och använda båda?? Jag tror delnings filter sitter inbyggt i basslådan kan det vara så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siMpaN__:

på vilken ingång ska jag koppla basen på right eller left eller skarva och använda båda?? Jag tror delnings filter sitter inbyggt i basslådan kan det vara så?

Hur ska vi veta om det sitter nåt filter inbyggd om vi inte vet vad det är för baslåda.
Ska du både använda L och R får du brygga stärkaren vilket inte går,imo hade jag inte lagt tid på att driva baslåda med nån sunkig plaststereo.

Permalänk
Rekordmedlem

Du får välja antingen h eller v kanal, att brygga den lär inte gå, det verkar vara en alltiettburk som det såg ut på bilden,
Filter går inte att säga nått om så länge du inte talar om exakt vad du har för prylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får välja antingen h eller v kanal, att brygga den lär inte gå, det verkar vara en alltiettburk som det såg ut på bilden,
Filter går inte att säga nått om så länge du inte talar om exakt vad du har för prylar.

Har fått tag på ett annat bättre förstärkare myyyycket nyare och bättre Men jag har inget delningsfilter utan det så spelar basen inte som den ska va det kommer inte låta så bra?? isf vars köper man ett vettigt delningsfilter? basen jag har är en 12 Zachry bas i avstämd sluten låda.

Permalänk
Rekordmedlem

Att spela en bas utan filter är inte skadligt på det sätt det är för diskanter och i viss mån mellanregister, basen tål det men det kan låta illa om man inte delar, om du matar basförstärkaren via en hembiodekoder av nån sort så brukar de ha ett inbyggt filter, det finns även användbara filter i en del ljudkort.
Och lösa filter finns det gott om, minidsp http://www.minidsp.com/ är populärt hos de som bygger egna basmoduler idag, själv så har jag Behringer dcx2496 http://www.behringer.com/EN/Products/DCX2496.aspx
Sedan så finns det enkla "bilfilter" typ http://www.bilstereoshopen.se/fmod-lagpassfilter-100hz/1118-0 men de saknar justeringar, och så kan du bygga själv.
Det handlar lite om vart du vill ta vägen med hifihobbyn, ska du gå vidare och bygga seriöst så är det bra med ett riktigt aktivt filter som minidsp eller dcx 2496 ska det vara snikversionen så kör man med ett sånt bilfilter eller via subutgången på nån apparat man redan har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.