Permalänk

No bootable device problem!

När jag var inne och spelade/surfade runt på min laptop så började det knäppa i datorn. Efter några sekunder knäppande så stängdes datorn av av sig själv. När jag nu startar datan knäpper det om datorn en stund tills en text kommer fram som lyder

Check cable connection!
PXEMOF: Exiting intel PXE ROM.
No bootable device -- insert boot disk and press any key

Är det någon som vet vad problemet är eller hur man kan lösa det här? Min dator är en Toshiba satellite L750-17P. Det knäpper ungefär längst ner till höger i datorn. Är oerhört tacksam om jag får hjälp då jag är ganska så okunnig om datorer.

Permalänk

Låter som hårddisken pajat

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av hjorten66:

Låter som hårddisken pajat

Yes,TS klarar du byta hårddisken tror du?

Permalänk

Tack för svaren! men tror jag inte klarar av att byta den själv. Får väll höra med någon eller lämna in den någonstans.

Permalänk
Rekordmedlem

Gå in i bios och se om det syns nån disk där ? Om inte så är det hårdvarufel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Som jag sa är jag inte så kunnig om datorer så hur går jag in där och vart ska jag kolla ?

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar stå på skärmen vid uppstart hur du kommer in i bios, F2 eller DEL är vanligt.
Leta sedan efter nått med disk, sata, storage eller nått liknande, troligen så kan du hitta info om det i manualen också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det jag hittar är HDD/SSD om det är rätt. Där står det i alla fall None på den, men under finns Någon ODD där står det någonting.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Macke_macke123:

Det jag hittar är HDD/SSD om det är rätt. Där står det i alla fall None på den, men under finns Någon ODD där står det någonting.

None låter inte bra
Det låter som disken eller kontrollern är trasig, du kan ta ur disken ur laptopen och prova den i en stationär dator och se om den syns där, men mickla inte för mycket om du har garanti kvar, då ska du reklamera datorn i stället.

Visa signatur

Permalänk

Hur gammal är datorn?
Om du har garanti på datorn så ring Toshiba 0200 212100.
De skickar ut en ny disk i utbyte mot den gamla. De skickar även med en bra guide med bilder på hur du själv byter disken.

Visa signatur

Intel i5-6600k | GeForce GTX 980Ti | Corsair VENGEANCE 16GB | Asus sabertooth z170 | Corsair SSD Force GS Series 240GB |

Permalänk
Skrivet av Ghandylito:

Hur gammal är datorn?
Om du har garanti på datorn så ring Toshiba 0200 212100.
De skickar ut en ny disk i utbyte mot den gamla. De skickar även med en bra guide med bilder på hur du själv byter disken.

Datorn är ca 1 år och 2 månader. När jag går in på Toshibas sida och tar fram info med min produktkod så står det 2 års inlämningsgaranti inom EMEA.

Permalänk
Skrivet av Macke_macke123:

Datorn är ca 1 år och 2 månader. När jag går in på Toshibas sida och tar fram info med min produktkod så står det 2 års inlämningsgaranti inom EMEA.

Då är det garanti kvar.
EMEA betyder att du har garanti inom Europa, Mellanöstern och Afrika. Ring dem på tele 0200 212100 på måndag å säg att du har det meddelandet. De skickar en ny disk och retursedlar till den gamla. Du kan dock behöva en windows skiva. Men fråga dem om det också.

Visa signatur

Intel i5-6600k | GeForce GTX 980Ti | Corsair VENGEANCE 16GB | Asus sabertooth z170 | Corsair SSD Force GS Series 240GB |