Powercolor börjar sälja Radeon HD 7850 SCS3 med passiv kylning

Permalänk
Melding Plague

Powercolor börjar sälja Radeon HD 7850 SCS3 med passiv kylning

Kylning utan fläktar står på menyn när Powercolor inleder leveranserna av Radeon HD 7850 SCS3, som även sägs vara den första med passiv kylning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Dök upp lite väl sent :/

Permalänk
Medlem

Så ja, med tanke på att de hade ett passivt 6850 var det ju bara en tidsfråga innan även 7850 kom passivt, men varför tog det så lång tid? Nu känns det ju nästan lite sent

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Bra försök! men tror inte den passar in i någon speciell marknad. Kan va kul å se vilka temps den kan ligga på i ett normalt chassi med 2-3 fläktar typ define r4 350d tex. Utan att ha dedikerad fläkt på sidan av chassit för gpu'n.

Känns ju som man bara vill slänga på en tyst 140mm fläkt ändå på den för en 100 lapp på lågt rpm.

Permalänk
Medlem

Äntligen ett okej presterande grafikkort med passivkylning.

Permalänk
Medlem

Bara lite sent Powercolor. Kan de inte försöka göra sådana kort så fort som möjligt?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Jaha, då har det kommit en ersättare till mitt passiva 6850... Tog bara 1,5 år. Fast 6850 duger bra ett tag till för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Tog väl tid att hitta tillräckligt mycket koppar

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Om 7850 går att kyla passivt borde man kunna kyla några geforce på samma sätt?

Permalänk

Med passiv kylning för hoppas på att dom inte har problem med coilwhine. Utan CW blir det väldigt intressant.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Avstängd

in b4 Ozzed!

Trevligt kort. Lite väl sent påkommet ev. men annars trevligt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Men gud, på sista tiden när det har kommit nya grafikkort så är det passiva kort som efterlyses och nu när det kommer så gnälls det?! Var ju skitbra! Det är bara att beställa om man behöver ett.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Min föregående dator var helt passivt kyld, både cpu och grafikkort, hade ett 5850 från powercolor, enda fläkt jag hade satt i nätagget, samt i chassit.

Har ett 7870 nu men skulle klara mig med ett 7850. Kanske ska köpa en extra burk när Hasswell släpps, så då kanske man kan satsa på en helt knäpptyst burk igen.

Hoppas Asus kan släppa ett 7850 med, dom gör så snygga kort

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Hoppas Asus kan släppa ett 7850 med, dom gör så snygga kort

Saknar själv gigabytes silent cell, de var maffiga skapelser

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Bra försök! men tror inte den passar in i någon speciell marknad. Kan va kul å se vilka temps den kan ligga på i ett normalt chassi med 2-3 fläktar typ define r4 350d tex. Utan att ha dedikerad fläkt på sidan av chassit för gpu'n.

Känns ju som man bara vill slänga på en tyst 140mm fläkt ändå på den för en 100 lapp på lågt rpm.

Har föregångaren med HD6850 i ett Define Mini, tre fläktar i chassit (inblås fram och i botten, ut baktill) på riktigt lågt varv. Högsta uppmätta temp vid spelsessioner är ca 70 °C. Vid vanligt kontorsjobb hamnar tempen på 45-50 °C beroende på rummets temperatur.

Marknaden för dessa kort finns absolut, ex. sådana som jag som vill ha en tyst maskin och primärt har datorn till annat än spel men vill kunna lira lite ibland. Skulle även kunna tänka mig ett sådant kort i en HTPC.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Äntligen!

en värdig ersättare till mitt gamla 4850!

bara rätt pris en bit efter lansering och jag loggar in på webbhallen och beställer ett på faktura!

för att svara på vad killen åvanför skrev så finns en sån här marknad definitivt! jag vill ha en så tyst dator så möjligt i min studio då det underlättar när man skall spela låtar utan att behöva höra ett sus från datorn!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Coolt, då kan du köpa det på företaget och dra av momsen och få tillbaka pengar, så då kostar det bara dig 50% av vad det kostar normala knegare.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Skrivet av wazman:

Coolt, då kan du köpa det på företaget och dra av momsen och få tillbaka pengar, så då kostar det bara dig 50% av vad det kostar normala knegare.

Heh, om man ändå hade ett eget företag

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Känns som om att man torterar/kväver den stackars GPUn utan fläktar

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Mitt 7850 har jag klockat skiten ur.
Skulle aldrig gå med ett passivt kylt.

Visa signatur

FX 8350 @ 5.0 GHz - Radeon 7850 @ 1200/1400 -8GB RAM -240GB SSD -Win 7 64

Permalänk
Skrivet av babydoc:

Mitt 7850 har jag klockat skiten ur.
Skulle aldrig gå med ett passivt kylt.

Det är ju inte syftet med kortet?

Det är som att säga att en RX7 är snabbare än en Prius hybrid. bara det att Rx7an kommer man 45 mil på och priusen 90

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

man kan nog klocka det riktigt mkt om man har en chassi fläkt nära som blåser mot kortet skullle vilja se dem testa ett sådant här kort! i swec testlabb

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Det borde finnas fler passivt kylda kort på marknaden för oss som inte kräver den bästa gamingprestandan utan kanske bara spelar nån gång ibland men vill ha en tyst dator. För det mesta så är det endast bottenskrapet av grafikkort sett till prestanda som är passivt kylda och det är ju lite trist. Det här kortet är ett välkommet initiativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Det är ju inte syftet med kortet?

Det är som att säga att en RX7 är snabbare än en Prius hybrid. bara det att Rx7an kommer man 45 mil på och priusen 90

Värdlös jämförelse.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Värdlös jämförelse.

Grafikkorten riktar sig till olika målgrupper och bilarna riktar sig till olika målgrupper det är det som är poängen.
Ett grafikkort i mellansegmentet med passiv kylning har en viss målgrupp vilket inte är prestandahungriga överklockare i fösta hand.
Precis som Toyota Prius har en viss målgrupp då det är en liten miljöbil medan Mazda RX-7 som är en sportbil riktar sig till en annan målgrupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babydoc:

Mitt 7850 har jag klockat skiten ur.
Skulle aldrig gå med ett passivt kylt.

No shit sherlock!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Skulle säga att jag passar beskrivningen perfekt (målgruppen). Jagar helt tyst dator sen länge men vill inte tappa spelprestandan helt. Vilken gjort att de inte varit tysta någon gång.

Det jg inte förstår är varför de inte släpper fler passiva kort med plats för tex två 120mm fläktar. Som tredjepartskylarna.

Ett chassi borde kunna kylas bra med en 120mm fläkt precis vid grafikkortet och en likadan vid cpu flänsen. Båda blåser ut. Luften in borde kunna ta vägen förbi hårddiskar o annat som behöver lite kylningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Min föregående dator var helt passivt kyld, både cpu och grafikkort, hade ett 5850 från powercolor, enda fläkt jag hade satt i nätagget, samt i chassit.

Har ett 7870 nu men skulle klara mig med ett 7850. Kanske ska köpa en extra burk när Hasswell släpps, så då kanske man kan satsa på en helt knäpptyst burk igen.

Hoppas Asus kan släppa ett 7850 med, dom gör så snygga kort

Skulle inte kalla en dator "helt passivt kyld" när man har en fläkt för chassi samt nätdel...

Själv har jag enbart chassifläktar till min huvuddator (alltså ingen fläkt till varken CPU, GPU eller PSU) - men jag skulle aldrig kalla den riggen "helt passivt kyld".

Permalänk

Trevliga nyheter, kanske dags att ersätta mitt 6770 Silent Cell inom en snar framtid då

Visa signatur

Citera för svar!