DIY högtalare/monitorer, rådgivning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerbotten
Registrerad
Sep 2009

DIY högtalare/monitorer, rådgivning?

Hej, har under en tid kollat på massa olika typer av passiva högtalare/monitorer man kan ha vid datorn, men ingen faller direkt i smaken eller är riktigt dyra..

Så tanken slog mig, kanske bygga egna? Har tillgång till det mesta inom verktyg och material, men kunskapen fattas.

Vilken bas/mid-bas, diskant, delningsfilter, volym på boxarna, hur stor/lång basreflex port osv.

Om det är någon där som kan detta bra skulle jag vara hemskt tacksam, har ingen erfarenhet alls om att beräkna volym, och stämma lådor efter viss Hz.

Också beräkna delningsfilter, om det nu inte finns ett klart i något slags paket.. Annars har jag lödkolv och div. andra verktyg, så löda ett själv på ett kretskort eller va det nu heter kanske man klarar.

Kostnaden vet jag inte ännu, nu känns det mer bara som att jag vill räkna lite på det, kolla om det är värt att bygga egna eller bara köpa ett par ändå.

Tänkte mer som en kul grej, att ha högtalare som ingen annan har

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Om du främst vill snickra själv så finns det nog nått passande på http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm Det finns "färdigräknade" byggen där i olika fysiska storlekar och prisklasser.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

Kolla in www.hifikit.se

Ganska behjälpliga via mail va det gäller köpråd också så vidare.

Lycka till med bygget!

mvh

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |