Slagborrmaskin, fastsittande borr, hjälp!

Permalänk
Medlem

Köp borrar löst i den storlek du ska ha istället för att köpa en komplett låda som bara har en av varje är mitt tips...
Då kan du köra sönder ett par för det är nog oundvikligt med den maskinen, alt. hyr/låna en Borrhammare för 200kr om det är många hål du ska göra, är nog lönsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

I riktigt tuff betong som du verkar ha fungerar nog endast borrhammare. Kostar från ca 400:- och upp. Annars är det bara att låna/hyra som TheGiant skrev

Skrivet av 2ol2:

Köp borrar löst i den storlek du ska ha istället för att köpa en komplett låda som bara har en av varje är mitt tips...
Då kan du köra sönder ett par för det är nog oundvikligt med den maskinen, alt. hyr/låna en Borrhammare för 200kr om det är många hål du ska göra, är nog lönsammare.

Ah jag bör nog ta till o hyra en maskin kanske då.. Hittade ett företag här i stan som hyr ut Hilti maskiner från 100kr/dag så kan ju va kul o se vad en "riktig" maskin går för! De verkar även ha såna borr med 4 skär så får la ta o köpa mig ett par såna!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Står "Perfekt till borrning utan slag i mur, kakel, trä, järn, PVC o.s.v." så med dessa kan jag borra i betong på vanlig borrfunktion då eller?

Utan slag ja men jag har även kört lite försiktigt när jag märkt att det varit någon sten (eller om det var armeringsjärn) i vägen.

Funkar hur bra som helst.

Skrivet av Kent:

Har inte sett nån producent av såna borr säga att dom funkar i betong. Mur, kakel, trä, järn, PVC och lättbetong fungerar dom (fast inte bra)

Stämmer bra men jag har kört denna modell i hårdare betong och nog har de levererat. Så länge man har ett glas med kallt vatten och kyler de så håller de bra.

Dessutom är de billiga så även om man klantar sig så är det inte hela världen.

Skrivet av Spille:

Jag har inte direkt ekonomin till o köpa en ordentlig maskin just nu med sån SDS fattning.. Finns de borr som passar i mitt gamla as till maskin tror du?

Blir nog inte o skaffa såna "multiborr" iaf då! Och min maskin går inte o backa.. den har ett inbyggt stopp så att de går inte äns att snurra de åt fel håll för hand

http://www.harald-nyborg.se/verktyg/elverktyg/borrmaskiner/po...

Denna från Harald har en bekant köpt och den gör sitt jobb. Den blir varm, den låter som fan men håller ihop.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Borrhammare/Borrha...

Denna känner jag inte till men Biltema brukar ha bra garantier och den har SDS-fäste.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Ah jag bör nog ta till o hyra en maskin kanske då.. Hittade ett företag här i stan som hyr ut Hilti maskiner från 100kr/dag så kan ju va kul o se vad en "riktig" maskin går för! De verkar även ha såna borr med 4 skär så får la ta o köpa mig ett par såna!

Hilti i all ära men fan Bosch är grymma och Metabo... ojoj.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Rekordmedlem

Ska man använda slagborrande bör man ha sds fäste på borren och inte spännchuck.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska man använda slagborrande bör man ha sds fäste på borren och inte spännchuck.

Beror helt på vad man menar med slagborrande. Vanlig slagborr kan vara bra i tex. lättbetong där SDS-borr (borrhammare) lätt borrar/slår sönder mer än man vill.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Beror helt på vad man menar med slagborrande. Vanlig slagborr kan vara bra i tex. lättbetong där SDS-borr (borrhammare) lätt borrar/slår sönder mer än man vill.

Amen!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

när jag ska köpa en borr så måste den se fin ut och gärna lite gulaktigt ochoch det viktigaste är att det är inget set utan säljs själv!!
och ser också till att basen* är triangel och inte rund så att den sitter bra i borrmaskinen och sen så klart måste det stå germany på den ;P

nej men har du försökt och dra ut borren lite(med tång) och banka på den, jag vet inte om värme hjälper men testa det också

annars hävstång på nyckeln medan du bankar på chucken från olika håll och bang borren e ute

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

när jag ska köpa en borr så måste den se fin ut och gärna lite gulaktigt ochoch det viktigaste är att det är inget set utan säljs själv!!
och ser också till att basen* är triangel och inte rund så att den sitter bra i borrmaskinen och sen så klart måste det stå germany på den ;P

nej men har du försökt och dra ut borren lite(med tång) och banka på den, jag vet inte om värme hjälper men testa det också

annars hävstång på nyckeln medan du bankar på chucken från olika håll och bang borren e ute

Så... om jag förstår dig rätt, om jag fixar ett gäng kinesiska borr i mjukstål, målar dem gula och trycker dit texten "germany" på dem så tycker du de är världens bästa borr?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Så... om jag förstår dig rätt, om jag fixar ett gäng kinesiska borr i mjukstål, målar dem gula och trycker dit texten "germany" på dem så tycker du de är världens bästa borr?

ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

ja det kan de ju med ha varit kanske!

Det var det som "dödade" borret.
Kan antagligen vara metall eller trä, i äldre hus stöter man ofta på trä inne i betongen.
Titta på borrspillet när du borrar:
* Om det kommer ut lite träflis -> byt till ett träborr
* Om det kommer ut lite metall -> byt till ett metallborr
Borra långsamt ända tills det kommer betongmjöl igen, då byter du tillbaka.

Undvik att låta borret arbeta för länge på höga varv, det värms upp och förstörs.
"Bursta" och tryck inåt samtidigt.
Se till att slag-funktionen är på när nu borrar i sten.