Macbook Pro, repa på skärmen, möjlig garanti?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2010

Macbook Pro, repa på skärmen, möjlig garanti?

Hej.
Jag har en Macbook Pro 13 Retina, köpt på Mediamarkt November 2012.

Efter att jag har stängt locket på datorn så har det uppkommit en "punkt repa". Först trodde jag att det var en död pixel men tydligen så är det en repa, man kan känna repan om man drar med nageln över skadan.
Punkt-repan bryter ljuset så att det uppkommer en ljus prick på skärmen, syns bäst mot svart bakgrund.

Efter lite googlande så verkar detta vara vanligt med Macbook Pro Retina. Denna typ av skada är mycket vanligare på Retina skärmarna eftersom de nya skärmarna saknar ett skyddande glas (de äldre modellerna har ett extra glas) samt att skärmen ligger dikt an mot tangenterna när locket är nedfällt. Då räcker det med att det hamnar en liten partikel på en tangent, sedan när man stänger locket så finns det inget som skyddar skärmen mot en punkt repa.

Jag har använt datorn ytterst försiktigt, i ett fodral hela tiden.
Tror ni jag kan hävda att datorn har design brister och få en ny skärm på garanti? För jag har ju endast fällt ned locket som man ska kunna göra med en bärbar dator.

Jag tar emot alla tips, för det kostar det 5.600 kr att byta skärm och jag har inte råd att betala så mycket pengar.

Här följer ett klipp där jag filmar skadan:

UPPDATERING, 2013-10-18:

• Jag fick min dator reparerad av Apple Store i Täby centrum, yay! Så jävla schyst av dem att byta ut skärmen.

Jonas - När silvertejp inte räcker till, får man ta till ståltråd och bajs!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009

Kontakta stället som du köpte den på och försök. Jag har haft erfarenheter med att ett visst ställe inte vill laga saker som många haft problem med gratis medan ett annat gör det utan att blinka (gällande apple-produkter alltså). Funkar inte ett ställe så gå till ett annat.

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund/Halmstad
Registrerad
Mar 2011

Låter som ett enormt design fel att inte ha det extra skyddande glaset, har du hört efter med Mediamarkt eller Apple om detta?

Frågan är också om man kan reklamera den som felaktigt eftersom den verkar vara dåligt designad och du hittade på nätet att det var ett vanligt problem.

"The voice of insanity and reason"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Jul 2007

Denna typ av skador uppstår när något kommer i mellan skärmen och tangentbordet tex grus eller liknande. Så att hänvisa till designfel kommer inte leda någonstans för dig tyvärr. Men som piece of cake sa, att fråga om dom vill ta det på garantin skadar ju inte men förvänta dig inte att du kommer få någon hjälp gällande detta.

Sen att problemet är vanligt beror på att skärmen är känsligare än andra skärmar men det betyder inte att det är designfel utan att man helt enkelt får vara med försiktigt när man hanterar dessa genom att se till att det aldrig ligger något mellan skärm och dator oavset hur litet det är.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Piece of Cake:

Kontakta stället som du köpte den på och försök. Jag har haft erfarenheter med att ett visst ställe inte vill laga saker som många haft problem med gratis medan ett annat gör det utan att blinka (gällande apple-produkter alltså). Funkar inte ett ställe så gå till ett annat.

Skrivet av Pinkn00b:

Låter som ett enormt design fel att inte ha det extra skyddande glaset, har du hört efter med Mediamarkt eller Apple om detta?

Frågan är också om man kan reklamera den som felaktigt eftersom den verkar vara dåligt designad och du hittade på nätet att det var ett vanligt problem.

Då tar jag med datorn till Media Markt och pratar med dem. Förut var dom schysta och bytte ut en Naos 5000 åt mig eftersom den led av mjukvaro-problem. Så det finns kanske en chans att dom tar emot min dator också.

Om det inte fungerar med Media Markt så kanske jag drar till Stockholm, för där har dom en riktig apple butik.

Skrivet av Tehlamah:

Denna typ av skador uppstår när något kommer i mellan skärmen och tangentbordet tex grus eller liknande. Så att hänvisa till designfel kommer inte leda någonstans för dig tyvärr. Men som piece of cake sa, att fråga om dom vill ta det på garantin skadar ju inte men förvänta dig inte att du kommer få någon hjälp gällande detta.

Sen att problemet är vanligt beror på att skärmen är känsligare än andra skärmar men det betyder inte att det är designfel utan att man helt enkelt får vara med försiktigt när man hanterar dessa genom att se till att det aldrig ligger något mellan skärm och dator oavset hur litet det är.

Jo, därför blir det väl lite av en chansing om dom accepterar ett garantiärende.

Men jag anser att det inte är rimligt att man ska torka av tangentbordet med en micro-duk varenda gång man stänger locket, en vanlig bärbar dator med en vanlig panel med ett skyddande glas kan inte drabbas av denna skada, såvida det faktiskt inte ligger grus på skärmen (vilket det aldrig gjort på mitt tangentbord) och man smäller igen locket för kung och fosterland. Och även då blir skadan inte särskilt synlig eftersom det bara är det skyddande glaset som har fått sig en repa, och inte själva glaset som ligger närmast pixlarna.

Därför tycker jag att det är en designmiss. Men butiken kanske inte håller med.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av furuliden:

Men jag anser att det inte är rimligt att man ska torka av tangentbordet med en micro-duk varenda gång man stänger locket, en vanlig bärbar dator med en vanlig panel med ett skyddande glas kan inte drabbas av denna skada, såvida det faktiskt inte ligger grus på skärmen (vilket det aldrig gjort på mitt tangentbord) och man smäller igen locket för kung och fosterland. Och även då blir skadan inte särskilt synlig eftersom det bara är det skyddande glaset som har fått sig en repa, och inte själva glaset som ligger närmast pixlarna.

Därför tycker jag att det är en designmiss. Men butiken kanske inte håller med.

Du är medveten om att du pratar om samma tillverkare som levererar telefoner till Sverige som dels helt saknar fuktskydd och dels inte tål frostgrader, va?

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Zcenicx:

Du är medveten om att du pratar om samma tillverkare som levererar telefoner till Sverige som dels helt saknar fuktskydd och dels inte tål frostgrader, va?

Inte tål frostgrader? Jag har då haft min ute i -30 när man kör skoter

Corsair Obsidian 750D | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | Intel i7 5960X | Corsair Platinum 64GB 2666Mhz | Asus GeForce GTX 980 4GB SLI | Intel 530 240GB X4 RAID 0 | Corsair AX1500i | Samsung Galaxy S4  iPhone 6 64GB | MacBook Air 13'' | iPad Mini | MacBook Pro Retina|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värnamo
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Emil_98197:

Inte tål frostgrader? Jag har då haft min ute i -30 när man kör skoter

Garantin gäller bara till 0grader.. Så om något händer under det så är man körd.

Intel Core i5 4670k @ 4.2ghz | MSI Z87 G45 | 8GB RAM | 128GB Samsung 840 - 1TB WD | Fractal Design Integra 650W | GTX1060 STRIX | Fractal Design R4 Window | Galaxy S7 & Iphone 6+ | Yamaha NS-777 - NAD 320BEE

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Rosen70:

Garantin gäller bara till 0grader.. Så om något händer under det så är man körd.

Tur att man har klarat sig då

Corsair Obsidian 750D | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | Intel i7 5960X | Corsair Platinum 64GB 2666Mhz | Asus GeForce GTX 980 4GB SLI | Intel 530 240GB X4 RAID 0 | Corsair AX1500i | Samsung Galaxy S4  iPhone 6 64GB | MacBook Air 13'' | iPad Mini | MacBook Pro Retina|

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Finns väl ingen garanti som täcker designmissar... Få (om ens några) produkter är fulländade designmässigt.
Man kan ju hoppas på att dyrare märkesprylar inte ska ha så uppenbara designmissar, men det finns inga garantiskydd mot detta.

Har även svårt att se att detta skulle kunna falla under fabrikationsfel. De har medvetet valt denna skärm/design och alt har monterats korrekt. Så jag tror varken lag eller garanti kan hjälpa dig här.

Men det är väl möjligt att återfärsäljare eller producent kan vara snälla ändå.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Zcenicx:

Skrivet av Rosen70:

Jag har också haft min telefon från Apple ute i minusgrader, aldrig något problem. Dessutom så klarar sig Iphone 5 jävligt bra i vattentest jämfört andra smartphones.

Här har ni torture test. Jag blev imponerad av resultatet, spola fram till 5m 18s:

Det finns flera vattentest där Iphone 5 klarar sig bra jämfört andra smartphones.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av furuliden:

Jag har också haft min telefon från Apple ute i minusgrader, aldrig något problem. Dessutom så klarar sig Iphone 5 jävligt bra i vattentest jämfört andra smartphones.

Här har ni torture test. Jag blev imponerad av resultatet, spola fram till 5m 18s:
http://www.youtube.com/watch?v=aYzYS3FBUqY&feature=youtu.be&t...

Det finns flera vattentest där Iphone 5 klarar sig bra jämfört andra smartphones.

Jag kan ha missförstått vad de andra ville ha sagt men jag tror inte att de ville påvisa kvalitetsbrister på någon produkt i de inläggen. Snarare var det den något klena garantin som ifrågasattes. När väl olyckan är framme (som den har varit i ditt fall), hur bra skydd har du då i garantin från apple?

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
📱 → Oneplus6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värnamo
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Emil_98197:

Tur att man har klarat sig då

Haha, håller med dig. Brukar inte vara några problem oftast, mer än att skärmen blir seg.

Intel Core i5 4670k @ 4.2ghz | MSI Z87 G45 | 8GB RAM | 128GB Samsung 840 - 1TB WD | Fractal Design Integra 650W | GTX1060 STRIX | Fractal Design R4 Window | Galaxy S7 & Iphone 6+ | Yamaha NS-777 - NAD 320BEE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Feb 2006

Inget som täcks av garantin då det räknas som egenvållat. Det är inte Apples fel att där var skit på tangentbordet när locket stängdes.
Bara att bita i det sura "Äpplet".

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 8GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.
//Rhalla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Söderbäck:

Jag kan ha missförstått vad de andra ville ha sagt men jag tror inte att de ville påvisa kvalitetsbrister på någon produkt i de inläggen. Snarare var det den något klena garantin som ifrågasattes. När väl olyckan är framme (som den har varit i ditt fall), hur bra skydd har du då i garantin från apple?

När jag googlade på denna typ av skada på skärmen så är det faktiskt några som har gått till genius bar och fått sin skärm utbytt. Är inte det ganska schyst av Apple?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av furuliden:

När jag googlade på denna typ av skada på skärmen så är det faktiskt några som har gått till genius bar och fått sin skärm utbytt. Är inte det ganska schyst av Apple?

Jo absolut!

Min tanke var inte att påstå att apple agerar si eller så i specifika situationer. Ville mest bena ut en otydlighet/eventuell missuppfattning med inlägget du citerade här.

Men som sagt. Tror inte du har något att hämta genom att åberopa dina rättigheter eller peka på garantier och ha stöd för detta. Däremot hoppas jag att apple/eller annan återförsäljare är vänliga och hjälper dig i denna fråga ändå.

📱 → Oneplus6

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Rosen70:

Haha, håller med dig. Brukar inte vara några problem oftast, mer än att skärmen blir seg.

Ja det är det ända jag har märkt