Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Klart man ska vara hårdare mot kränkande uttalanden mot svagare grupper men varför blir det inte iallafall ett litet ramaskri om detta? Egentligen bryr jag mig inte alls men då liknande uttalanden mot vilken annan grupp som helst skulle genererat stark kritik varför blev det inte så nu?

Rasism och sexism är okej så länge det inte är riktat mot kvinnor och minoriteter.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Valiumballong;14713901"]

Citat:

Att texter kan tolkas på 450089 olika sätt är inget nytt. Konstnärlig frihet, precis som yttrandefrihet, är inte absolut. Det är mycket möjligt att de har förklarat textens ursprung, det ändrar inte på textens innehåll.

Men tycker du inte det är viktigt om vad de som uppträdde ville förmedla, att det är en del av hur man ska tolka texten? Nu vet vi med t.ex bibeln, att vi har inte författarna levande och då öppnas det upp för många tolkningar. Men vi har de som sjöng det, och de har som grupp sagt att de inte manar till våld, då borde man väl tolka texten som att de inte manar till våld.

Citat:

Och ändå är det F! som sjunger om det och SD som tar avstånd från det. Om du på allvar menar att man ska tolka texten som något helt annat än vad orden betyder så tycker jag att man i framtiden kanske ska välja en låt som inte är så ambivalent.

Som jag sa förut, jag håller med att låten är ett dåligt val, men jag fattar också att partiet inte står och manar till våld för oliktänkande. Det är ett konstnärligt uppträdande, och eftersom gruppen tidigare sagt att de inte manar till våld så med den informationen antar jag att partiet inte förespråkar våld för de som tycker olikt från partiet. Så för att sammanfatta,
1. Gruppen som uppträder säger att de inte är för våld för oliktänkande.
2. Fi som parti förespråkar inte våld, eller att det står i partiprogrammet att våld ska vara tillåtet.
4. Partiet är inte sett som ett våldsbejakande parti av Statens medieråd.

Du å andra sidan bortser från de 3 punkterna, och läser texten bokstavligt utan att ta hänsyn till att texten inte är skriven för att tolkas bokstavligt.

Citat:

Då borde F! göra andra låtval. Vill man sjunga om tolerans, jämställdhet och genusperspektivet så får man givetvis göra det. Att sjunga om att jaga och döda meningsmotståndare är inte okej. Punkt.

Se ovan.

Citat:

Så man måste säga i förtid när något är konst? Det kanske är ett pågående konstnärligt projekt som Ekeroth och Almqvist inte känner att de är klara med?
Är det du som sätter kriterierna för vad som är konst och vad som inte är det?

Börjar bli lite löjligt, men du måste väl ändå hålla med om att det finns ett par kriterier för att något ska klassifieras som ett konstnärligt uppträdande? Sången uppfyller de kriterierna (en grupp som själva identifierar sig ett band, de har repeterat, de har bokat tid för att framföra etc), svara på frågan om järnrörs gänget uppfyller samma sak.

Citat:

Jag vet inte om du förstår hur jag tänker ö.h.t., jag är också medveten om att SD:arna inte var ute för att skapa konst. Grejen är den att man kan inte (och bör inte) försvara all konst bara för att det kan anses vara konst. I det här fallet bör det anses vara politik.

Jag håller med. Texten är inte menad att ses som en politisk lag, om de som uppträder det inte har sagt det så ska du inte heller anta att de menar det.

Citat:

Och så har vi sådana som dig som tolkar och tolkar och tolkar tills du har förvridit ett budskap till något du tycker är okej, i likhet med religiösa människor som borde nöja sig med att ta avstånd från dåliga idéer, beslut och värderingar.

Skillnaden på hur vi tolkar det är att jag tar i åtanke vad gruppens officiella ståndpunkt angående våld är, du gör inte det.
Grupp: Gruppen säger, vi står inte för våld och våra texter ska inte tas bokstavligt talat.
Swiifty: Jag tolkar det på ett sätt som tar det i åtanke.
Valiumballong: Jag tolkar det som att de uppmanar till våld för oliktänkande.

Ser du skillnaden?

Citat:

Jag kommer tolka texter i både sång och tal ordagrant så länge det framförs i ett politiskt kontext. Man ska säga vad man menar och mena vad man säger. Vad någon gör på sin lokala poesikväll struntar jag i. Det här är Almedalsveckan. Om man inte manar till våld eller gillar våld så ska man ta avstånd från våld, inte försvara artister som framför ett budskap om våld och hat mot oliktänkande

Då gör du samma fel som när Hitler tolkades nietzsche texter. Du tar inte hänsyn till vad författaren ville säga, utan har din egna tolkning av texterna. Sen det här var inte ett Almedalsveckan uppträdande, det var Fi's kongress. Uppträdandet var inte menat som något underlag för politiska lagar där man ska ta till våld för de som tänker annorlunda från en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Här kommer vi ingenvart. Jag vill avsluta med att säga att om man inte står för våld mot meningsmotståndare så ska man inte heller sjunga om det, även om man "egentligen" menar att jaga och slita i stycken är att lungt och sansat diskutera det. Säg vad du menar och mena vad du säger.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Frågar mig för närvarande varför det ska vara accepterat att hoppa på vissa grupper men inte andra i politiken?
Som exempel gjorde Veronica Palm detta uttalande på twitter:
https://petterssonorg.files.wordpress.com/2014/06/2014-06-24_...

Klantigt av Veronica

Skrivet av Blubben:

Klart man ska vara hårdare mot kränkande uttalanden mot svagare grupper men varför blir det inte iallafall ett litet ramaskri om detta? Egentligen bryr jag mig inte alls men då liknande uttalanden mot vilken annan grupp som helst skulle genererat stark kritik varför blev det inte så nu?

Vår gemensamma struktur beivrar inte attacker mot regimen så att säga.

Skrivet av Blubben:

Tror inte Åsa Romson menade det på detta sätt men det blev lite kul när man kan tolka det som att hon hävdar att vita heterosexuella män inte är människor i sitt Almedalstal tal

Näst efter Åkessons förvirrade stakning genom alfabetet måste nog Romsons tal anses vara det sämsta.

Jag gillar att texten avhandlar F! och Schyman tills avsändaren avslöjar at hen är putt på Romson. Krönikor är kul men sällan särskilt genomtänkta.

Skrivet av Swiifty:

Allt är inte svart och vitt, det finns en viss sanning i många påståenden som vissa betrakar som antingen svarta eller vita.

Strukturen medför dock att vissa(många) ses som vita trots att de saknar grund. Biologismen som ofta kommer upp är ett typexempel.

Skrivet av Valiumballong:

Rasism och sexism är okej så länge det inte är riktat mot kvinnor och minoriteter.

Och 120 kilos brottaren som spöar sjuåringar ser värre ut än 7 åringen som klipper till 120 kilos brottaren. Diskrimineringslagstiftning är en sak, vår sociala process är en annan sak. Visst kan en gnälla in i förbannelse över upplevd orättvisa mot regimen/majoriteten eller så konstaterar man stilla att majoriteten kan hantera det (vilket de bevisligen gör.)

Skrivet av Valiumballong:

Här kommer vi ingenvart. Jag vill avsluta med att säga att om man inte står för våld mot meningsmotståndare så ska man inte heller sjunga om det, även om man "egentligen" menar att jaga och slita i stycken är att lungt och sansat diskutera det. Säg vad du menar och mena vad du säger.

Nej. Vi avslutar med att återigen konstatera att Valiumballong inte har diskuterat ramsan som vi andra har diskuterat.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Här kommer vi ingenvart. Jag vill avsluta med att säga att om man inte står för våld mot meningsmotståndare så ska man inte heller sjunga om det, även om man "egentligen" menar att jaga och slita i stycken är att lungt och sansat diskutera det. Säg vad du menar och mena vad du säger.

Och jag vill avsluta med att jag antar att du misstolkade vad de som uppträdde och vad Fi som parti tycker ville få sagt med sången, dvs att de inte uppmanade till våld med den bakgrundsinformation som jag presenterade. Eller så tror du fortfarande att Fi som parti tycker våld är okej för de som tänker olika, och om fallet är så, så antar jag att du inte tycker det är relevant vad de som uppträder menar med låten. Och vi håller med om att det var ett dåligt låtval, men också att det var inte menat som underlag till någon vålds lag. Vi förstår att de som uppträder inte menar att de som tycker olika som Fi, att de borde springa och gömma sig för att här kommer feministerna som ska bruka våld mot dessa personer.

Permalänk
Medlem

MP varför allt detta hat? ska vi inte bygga ett sverige tillsammans? VARFÖR ställa män mot kvinnor. om de nu är så att det är olika, är det inte bättre att höja kvinnors nivå än att sänka männens?? Ett klipp från Åsa Romons tal. Jag blir fan rädd av detta=(

www.facebook.com/photo.php?v=10152107638207062&fref=nf

jag hoppas att folk börjar tänka innan dom rösta på extrempartier som inte har en verklighetsuppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

MP varför allt detta hat? ska vi inte bygga ett sverige tillsammans? VARFÖR ställa män mot kvinnor. om de nu är så att det är olika, är det inte bättre att höja kvinnors nivå än att sänka männens?? Ett klipp från Åsa Romons tal. Jag blir fan rädd av detta=(

www.facebook.com/photo.php?v=10152107638207062&fref=nf

jag hoppas att folk börjar tänka innan dom rösta på extrempartier som inte har en verklighetsuppfattning.

De flesta röstberättigande är sansade nog att inte bli rädda och vråla extremism efter några sekunder av ett dåligt tal och tur är väl det.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

De flesta röstberättigande är sansade nog att inte bli rädda och vråla extremism efter några sekunder av ett dåligt tal och tur är väl det.

Så du tycker alltså att det är helt ok att ett parti som skyller allt dåligt som händer i miljön på män, ska vara med och leda Sverige??

Permalänk
Medlem

Rädd blir jag inte, bara tankeställd hur hon kan häva ut sig något sådant otroligt korkat. Hon kunde ha sagt samma sak bara tagit bort mannen, och sagt, vi ska köra mer kollektivtrafik, minska svenska kött konsumptionen etc och sedan att hon börjar tala om att mannen är mindre benägen än kvinnan att bryta vanor, såvida det inte är vetenskapligt belagt (och även om det skulle vara det, är det inte rätt att säga det i ett tal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

Så du tycker alltså att det är helt ok att ett parti som skyller allt dåligt som händer i miljön på män, ska vara med och leda Sverige??

Jag förmodar att du inte har sett talet, det du nu säger återfinns nämligen inte där vilket leder till följande fråga:

Tycker du att det är helt okej att ljuga om innehållet i ett tal och sedan tillskriva den påhittade versionen ett parti inför ett riksdagsval?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Klantigt av Veronica

Det komiska är hennes svar på att folk kallar posten rasistisk och sexistisk.
https://twitter.com/veronicapalm/status/478951475738329088

"Surprise, det är dem som är rasister och sexister..."

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Klantigt av Veronica

Ja, kan inte vara kul när den verkliga värdegrunden skiner igenom den inövade och påklistrade.

Det är så löjligt skitnödigt: https://twitter.com/veronicapalm/status/484665908724772864/ph...

Det är en sak att säga det man står för men en helt annan att stå för det man säger.

Citat:

Jag gillar att texten avhandlar F! och Schyman tills avsändaren avslöjar at hen är putt på Romson. Krönikor är kul men sällan särskilt genomtänkta.

Krönikor är kul, denna var alldeles extra kul. Inte så svårt att vara putt på Romson, räcker med att se eller höra henne så är saken så att säga klar.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Ja, kan inte vara kul när den verkliga värdegrunden skiner igenom den inövade och påklistrade.

Ja, det är inte ett klantigt uttalande, kvinnan är helt enkelt både sexist och rasist, hon har bara inte fattat det än.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Det komiska är hennes svar på att folk kallar posten rasistisk och sexistisk.
https://twitter.com/veronicapalm/status/478951475738329088

"Surprise, det är dem som är rasister och sexister..."

Kritiken är motsägelsefull och rätt lustig. Veronica Palms svar på kritiken är en sunkig formulering.

Skrivet av Valiumballong:

Ja, det är inte ett klantigt uttalande, kvinnan är helt enkelt både sexist och rasist, hon har bara inte fattat det än.

Kvinnan som heter Åsa Romson var opedagogisk i sitt språkbruk men hennes budskap som handlade om konsumtionsmönstren är emellertid sann och tillskillnad från rasismen och sexismen i den här tråden så finns det en kausalitet där.

Skrivet av ilstallione:

Ja, kan inte vara kul när den verkliga värdegrunden skiner igenom den inövade och påklistrade.
Det är så löjligt skitnödigt: https://twitter.com/veronicapalm/status/484665908724772864/ph...
Det är en sak att säga det man står för men en helt annan att stå för det man säger.

Du drar på för stora växlar, värdegrunder är systematiska. Dumheter som inte är det kan knappast räknas till värdegrunden.

Skrivet av ilstallione:

J
Krönikor är kul, denna var alldeles extra kul. Inte så svårt att vara putt på Romson, räcker med att se eller höra henne så är saken så att säga klar.

Jag känner att buskisnivån med Deus Ex Machina avslutet hör hemma i Göteborg.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du drar på för stora växlar, värdegrunder är systematiska. Dumheter som inte är det kan knappast räknas till värdegrunden.

I något såpass viktigt som detta finns det inte utrymme att slinta så grovt. Att skriva som hon gör visar tydligt att hon inte är speciellt stabil eller trygg i sin värdegrund. Hyckleri är väl det första jag tänker.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Kvinnan som heter Åsa Romson var opedagogisk i sitt språkbruk men hennes budskap som handlade om konsumtionsmönstren är emellertid sann och tillskillnad från rasismen och sexismen i den här tråden så finns det en kausalitet där.

Vad jag vet så försvinner en stor del av skillnaden så fort man tittar på män och kvinnor med samma ekonomiska förutsättningar, så är inte så säker på att skillnaden är män/kvinnor.

Skrivet av Huzzbutt:

Du drar på för stora växlar, värdegrunder är systematiska. Dumheter som inte är det kan knappast räknas till värdegrunden.

När hon inte ursäktar för eller tar tillbaka sitt uttalande så visar det att hon antingen är dum eller har en värdegrund som är skev.

Dessutom så är du snabb med att hävda att diverse saker som SD folk gör visar på deras värdegrund, hyckleri något?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Fick dessa resultat i valkompassen:

SD 67%
S 57%
KD 56%
PP 49%
V 47%
M 47%
FP 46%
C 45%
MP 41%
FI 40%

så det blir SD för mig.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Vad jag vet så försvinner en stor del av skillnaden så fort man tittar på män och kvinnor med samma ekonomiska förutsättningar, så är inte så säker på att skillnaden är män/kvinnor.

Har jag aldrig sett eller hört. Vad det gäller mat konsumtion så känns det direkt felaktigt med tanke på att en sådan likhet skulle vara apart mot andra jämförelser.
Hursomhelst så är det heller inte en nödvändig jämförelse allt den kan sägas oss är då att en minskad löneskillnad kvinnor och män emellan är ännu sämre för miljön och då får man fråga sig följande:

Är det rimligare att att beteenden där män är överrepresenterade minskar eller ska kvinnor som grupp fortsätta hållas tillbaka?

Skrivet av Blubben:

När hon inte ursäktar för eller tar tillbaka sitt uttalande så visar det att hon antingen är dum eller har en värdegrund som är skev.

Eller har en retorisk plan.

Skrivet av Blubben:

Dessutom så är du snabb med att hävda att diverse saker som SD folk gör visar på deras värdegrund, hyckleri något?

Inte alls Blubben, jag hävdar det nämligen det endast när SD medlemmar gör rasistiska utspel och antingen i samband med att ledningen inte reagerar eller att det visar sig vara systematiskt. Skulle jag anklaga S för att stå för vad Veronica Palm säger eller hävda att Veronica Palm ens själv står för det hon säger så skulle jag göra det jag vänder mig mot är SD gör: Ogrundade antaganden och generaliseringar.

Skrivet av ilstallione:

I något såpass viktigt som detta finns det inte utrymme att slinta så grovt. Att skriva som hon gör visar tydligt att hon inte är speciellt stabil eller trygg i sin värdegrund. Hyckleri är väl det första jag tänker.

Det finns alltid utrymme och allt kan hanteras. Att slinta är något som tillåts och det ska förstås markeras mot men det kan inte ses som symptomatiskt för en förvirrad själ. Lika lite som en opassande svordom som tillsynes går emot värdegrunden.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Eller har en retorisk plan.

Plan som i reträtt menar du såklart..?

Citat:

Det finns alltid utrymme och allt kan hanteras. Att slinta är något som tillåts och det ska förstås markeras mot men det kan inte ses som symptomatiskt för en förvirrad skäl. Lika lite som en opassande svordom som tillsynes går emot värdegrunden.

Det hade varit lätt överstökat med en ursäkt. Jag får uppfattningen att den goda Veronica inte anser sig gjort något fel.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Det är politik, man vet aldrig om någon försöker fiska poäng från andra partier (t.ex när SD skulle bli ett "kvinnovänligt parti" ), eller om politikerna verkligen står för det. Min misstanke är att Romson ochPalm försökte rida på den feministiska vågen, tyvärr är det helt fel sätt och populistisk smörja som vi borde försöka röra oss bort från. Jag önskar debatterna vore mer fakta inriktade om politiska reformer som visar sig fungerade och mindre känslomässiga argument som Åkesson och Sjöstedt brukar dra upp med jämna mellanrum. Och det här med att måla upp bilden av ett samhälle i nedgång är oärligt. Om någon från utsidan kom och fick höra på ett tal så skulle han föreställa sig ett helt annat Sverige, än vad det faktiskt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Plan som i reträtt menar du såklart..?
Det hade varit lätt överstökat med en ursäkt. Jag får uppfattningen att den goda Veronica inte anser sig gjort något fel.

Det kanske hon inte gör, det kanske också är så att en ursäkt skulle ses som en ursäkt på andras villkor: ett erkännande av en annan röst.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

I något såpass viktigt som detta finns det inte utrymme att slinta så grovt. Att skriva som hon gör visar tydligt att hon inte är speciellt stabil eller trygg i sin värdegrund. Hyckleri är väl det första jag tänker.

Hyckleri har nästan kommit att bli en synonym med feminism i dag; mest kul blir det när de väljer vilka traits som beror på "strukturer" och därmed skall ändras och "jämställas" mot vilka traits som beror på biologin och som vi därmed ignorerar. Sen är det självklart okej att vara sexistisk, diskriminerande och säga i princip vad fan man vill mot 50% av befolkningen för de är "majoritet" (?) medan om minsta knyst hörs mot ens egna 50% då skall det skrikas och hängas ut. Feminism har inget case idag, iaf inte mer än mans-rätts-rörelser; för varje "kvinnoproblem" kan man lista ett lika allvarligt "mansproblem" och så kan man hålla på väldigt länge. Vad jag menar är att det inte finns något behov att ha en så skev vinkling på det hela längre men de vägrar acceptera detta och då måste man ta till hyckleri bl.a för att skapa ett problem eller försöka få ensamrätt på problemet.

Alternativet är ju att inse att feminismens tid är över och de borde övergå till rörelsen "vi som vill värna om alla individers lika värde och rätt till samma möjligheter oavsett kön, ras, hudfärg, födelseort, bakgrund" - humanistiskt initiativ? jag hade varit med iaf.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Triffid;14717097"]

Citat:

Hyckleri har nästan kommit att bli en synonym med feminism i dag; mest kul blir det när de väljer vilka traits som beror på "strukturer" och därmed skall ändras och "jämställas" mot vilka traits som beror på biologin och som vi därmed ignorerar.

Men det är väl självklart att det finns traits hos båda könen som är starkare hos vissa av könen, och att vissa av de traitsen är inte acceptabla i dagens samhälle. Ser du att någon av partierna har kommit med diskriminerande lagar mot män? Att det finns personer som försöker vinna politiska poäng med korkade uttalanden är en annan sak.

Citat:

Sen är det självklart okej att vara sexistisk, diskriminerande och säga i princip vad fan man vill mot 50% av befolkningen för de är "majoritet" (?) medan om minsta knyst hörs mot ens egna 50% då skall det skrikas och hängas ut.

Du kan ju kolla i statistiken hur många kvinnor respektive män som utsätts för sexuella trakasserier på jobbet. Och du kan inte säga vad du vill mot män och komma undan med det. Det är bara att kolla allt ståhej som blivit av Palms och Romsons uttalanden.
http://www.bra.se/download/18.22a7170813a0d141d21800052648/13...

Citat:

Feminism har inget case idag, iaf inte mer än mans-rätts-rörelser; för varje "kvinnoproblem" kan man lista ett lika allvarligt "mansproblem" och så kan man hålla på väldigt länge. Vad jag menar är att det inte finns något behov att ha en så skev vinkling på det hela längre men de vägrar acceptera detta och då måste man ta till hyckleri bl.a för att skapa ett problem eller försöka få ensamrätt på problemet.

Varifrån tror du denna kamp för mer rättvisa för kvinnor kommer? Tror du den är påhittad? Om så är fallet, varför? Är mannen eller kvinnan mer utsatt idag? En kamp för jämställdhet för en grupp (invandrare, kvinna, man etc) utesluter inte kampen för jämställdhet för en annan grupp. Om du känner att mannen är utsatt i dagens samhälle, skapa gärna en sådan grupp. Dock verkar det inte finnas så mycket initiativ för mannen att skapa en sådan grupp av någon anledningen.

Citat:

Alternativet är ju att inse att feminismens tid är över och de borde övergå till rörelsen "vi som vill värna om alla individers lika värde och rätt till samma möjligheter oavsett kön, ras, hudfärg, födelseort, bakgrund" - humanistiskt initiativ? jag hade varit med iaf.

Men det är precis vad feministiska parti vill göra (alla partier i riksdagen är egentligen feministiska då deras mål är att öka jämställdheten mellan män och kvinnor), fäst inte så mycket vid namnet. Om feministiska partiet hade hetat humanistiska partiet, hade du då haft problem med det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swiifty:

Det är bara att kolla allt ståhej som blivit av Palms och Romsons uttalanden.

Kan du visa på lite av det ståhejet i "etablerad media"?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Kan du visa på lite av det ståhejet i "etablerad media"?

Dåligt formulerat, men menade de krönikor jag har läst har varit kritiska mot hennes tal.

Permalänk
Hedersmedlem

Fast de kritiska ledarna är de vanliga två, jag har inte sett något mer. Såvida vi inte ska räkna avpixlat, fria tider, twitter och de andra bloggarna.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Men det är väl självklart att det finns traits hos båda könen som är starkare hos vissa av könen, och att vissa av de traitsen är inte acceptabla i dagens samhälle. Ser du att någon av partierna har kommit med diskriminerande lagar mot män? Att det finns personer som försöker vinna politiska poäng med korkade uttalanden är en annan sak.

Det jag tänker på är exempelvis att vi har statestik på att män tjänar mer än kvinnor och slutsatsen är att kvinnor är diskriminerade i arbetslivet.

Vi har också statestik på att män sitter i fängelse mycket mer samt får hårdare straff för samma brott. slutsatsen är att män är vildar och borde beskattas mer för att kompensera.

Hyckleri på hög nivå alltså.

Skrivet av Swiifty:

Du kan ju kolla i statistiken hur många kvinnor respektive män som utsätts för sexuella trakasserier på jobbet. Och du kan inte säga vad du vill mot män och komma undan med det. Det är bara att kolla allt ståhej som blivit av Palms och Romsons uttalanden.
http://www.bra.se/download/18.22a7170813a0d141d21800052648/13...

Skillnaden är väl snarare att män som blir sexuellt trakaserade förväntas "ta det" eller rentav får en ryggdunk av sina kamrater medan kvinnor i samma situation problematiseras. Tror du att mörkertalet vad gäller sexuella traksserier mot män är högre eller lägre än för kvinnor? jag ser heller inte hur detta är relevant för vad du citerade direkt.

Skrivet av Swiifty:

Varifrån tror du denna kamp för mer rättvisa för kvinnor kommer? Tror du den är påhittad? Om så är fallet, varför? Är mannen eller kvinnan mer utsatt idag? En kamp för jämställdhet för en grupp (invandrare, kvinna, man etc) utesluter inte kampen för jämställdhet för en annan grupp. Om du känner att mannen är utsatt i dagens samhälle, skapa gärna en sådan grupp. Dock verkar det inte finnas så mycket initiativ för mannen att skapa en sådan grupp av någon anledningen.

Fast en kamp för jämställdhet för en grupp är inte en kamp för jämställdhet; det är en kamp för att förbättra situationen för just den gruppen och inget annat. och jo, det utesluter eller ska vi säga förringar andra problem genom att sätta fokus på endast sina egna.

Skrivet av Swiifty:

Men det är precis vad feministiska parti vill göra (alla partier i riksdagen är egentligen feministiska då deras mål är att öka jämställdheten mellan män och kvinnor), fäst inte så mycket vid namnet. Om feministiska partiet hade hetat humanistiska partiet, hade du då haft problem med det?

Om deras partiprogram och medlemmar fortfarande verkade för att kvotera in personer baserat på kön till styrelsegrupper samt beskatta utifrån kön så hade jag nog fortfarande haft problem med det. Det är precis samma typ av generaliseringar och dålig använd statestik som ligger bakom rasism. Jag förespråkar att se individer som idivider och i största mån inte göra svepande generaliseringar ang. halva befolkningen.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Media ställer hårda krav på att SD ska vara jävligt tydliga med vad de säger och inte säger. Skulle Åkesson sagt "Invandrare är kriminella" skulle det stå på förstasidor över hela landet. Han har blivit tvungen (och tyvärr också blivit riktigt bra på) att i stället säga "*undersökning/studie* visar på att en större andel utrikesfödda medborgare begår brott". Romson kan å andra sidan säga "män äter mer kött" utan att någon ifrågasätter hur mycket mer, om anledningen är just att de är män, om det täcks upp av att män i snitt äter mer över huvud taget eller ens anmärker att det är klumpigt formulerat att bara klumpa ihop hälften av världens befolkning på det sättet. 54% av alla anställda på SVT må vara miljöpartister, men ändå! Lyssna igenom Romsons tal igen och byt ut vit mot svart, man mot invandrare och kvinna mot svensk. Det är inte okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Dåligt formulerat, men menade de krönikor jag har läst har varit kritiska mot hennes tal.

Problemet är inte egentligen att reaktionerna uteblev utan att reaktionen hade varit så otroligt mycket starkare ifall andra "svaga" grupper hade varit utsatta. Hyckleri å det grövsta och det verkar som om man inte ens kan se det så indoktrinerade är man.

http://www.svt.se/opinion/article2164555.svt

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Alternativet är ju att inse att feminismens tid är över och de borde övergå till rörelsen "vi som vill värna om alla individers lika värde och rätt till samma möjligheter oavsett kön, ras, hudfärg, födelseort, bakgrund" - humanistiskt initiativ? jag hade varit med iaf.

This.

Jag har aldrig riktigt förstått poängen med feminism. Är det inte bättre som triffid föreslår att slåss för jämnställdhet för alla, än att skrika sig röd och hes över att mannen är orsaken till all ondska i världen. Att man ska kvoteras in på platser är så urbota dumt, rätt person på rätt plats. Så enkelt är det. Varesig det gäller undersköterskor eller bolagsstyrelse.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |