Häva köp och göra ett nytt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Häva köp och göra ett nytt?

Hej! Jag har ett problem med Telenor!
Köpte en Galaxy S4 och hämtade ut den i torsdags, och direkt när jag öppnade den granskade jag den, hittade en repa och ramen på telefonen glipade och var för stor på ena sidan! (WTF!) Nu är det så att jag har försökt DOA telefonen i butik, där de säger att de inte får byta telefoner som är köpta online på deras nätbutik. Men kundtjänsten hänvisar till butikerna även att telefonen är köpt online (har sagt klart och tydligt). Nu funderar jag på att häva köpet eftersom jag är trött på att bli bollad runt i deras dåliga kundtjänstsystem där ingenting fungerar.

Och då till min fråga, jag gillar telenor som operatör annars, bra priser och abonnemangsformer som passar mig så jag vill inte byta. Får jag häva köpet och göra ett nytt som är exakt likadant? Alltså häva köpet på den nya telefonen och abonnemanget och efter det beställa samma sak?

Tack på förhand!

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,4GHz | RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 2048MB | SSD: Intel SSD 520-Series 120 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 1 TB | Mobo: Asus P8Z77-V LX2 | Chassi: Cooler Master 690 II Basic | PSU: Cooler Master GX 650W | Kylare: Arctic Cooling Freezer i30 | DVD-enhet: DVD±RW Samsung 24X DL | OS: Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

du har 14 dagars ångerrätt
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/din-ratt-som-kons...

och självklart kan du DOA telefonen, man up och vik dig inte för personalen i butiken!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Om du köpt den online har du 14 dagars returrätt. Bara att returnera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av R00t:

du har 14 dagars ångerrätt
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/din-ratt-som-kons...

och självklart kan du DOA telefonen, man up och vik dig inte för personalen i butiken!

Skrivet av ozo64:

Om du köpt den online har du 14 dagars returrätt. Bara att returnera.

Tack för hjälpen hörrni
Ska göra ett nytt försök imorgon och är de inte tillmötesgående så häver jag köpet.

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,4GHz | RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 2048MB | SSD: Intel SSD 520-Series 120 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 1 TB | Mobo: Asus P8Z77-V LX2 | Chassi: Cooler Master 690 II Basic | PSU: Cooler Master GX 650W | Kylare: Arctic Cooling Freezer i30 | DVD-enhet: DVD±RW Samsung 24X DL | OS: Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Om det inte går i butik se till att innan torsdag nästa vecka då det gått två veckor att ta kontakt med dom via mejl och få en retursedel annars kan det vara kört dock kanske dom säger att du inte kan häva köpet om den är skadad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Stoffee:

Tack för hjälpen hörrni
Ska göra ett nytt försök imorgon och är de inte tillmötesgående så häver jag köpet.

Jag flyttade från Telia till Telenor, och jag är inte nöjd. Sämre täckning, när man har problem och frågor så är man inte lika hjälpsam längre. Visst, kanske längre kötider hos Telia, men de förstökte iaf fixa till om man hade problem. Så när min bindningstid går ut, aldrig mer Telenor!

Corsair Obsidian 900D // Asus RIVBE // Intel i7 4930K // Corsair AX 1200W // G.Skill 4 X 4gb 2400 // 2 x Asus Strix GTX 980 ti // 2xIntel SSD 335 240GB // Seagate SSD 480GB //2 X Seagate 2T // Asus PB287Q // Corsair 2000 // Razor Tiamat 7.1 // Logitec 5.1 //

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av fårhäst:

Om det inte går i butik se till att innan torsdag nästa vecka då det gått två veckor att ta kontakt med dom via mejl och få en retursedel annars kan det vara kört dock kanske dom säger att du inte kan häva köpet om den är skadad.

Har du begärt retur inom 14 dagar, så är det det datum du skickar in returanmälan som räknas inget annat.

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av orbsaaeri:

Jag flyttade från Telia till Telenor, och jag är inte nöjd. Sämre täckning, när man har problem och frågor så är man inte lika hjälpsam längre. Visst, kanske längre kötider hos Telia, men de förstökte iaf fixa till om man hade problem. Så när min bindningstid går ut, aldrig mer Telenor!

Håller med. En polare har Telenor och de är ibland svårt att nå honom (överbelastning på nätet antagligen).

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av orbsaaeri:

Jag flyttade från Telia till Telenor, och jag är inte nöjd. Sämre täckning, när man har problem och frågor så är man inte lika hjälpsam längre. Visst, kanske längre kötider hos Telia, men de förstökte iaf fixa till om man hade problem. Så när min bindningstid går ut, aldrig mer Telenor!

Är nog svårt att ha bättre täckning än Telia!.
---

Stå på dig Stoffe! och ge inte upp, be och få prata med någon produktspecialist eller "Chef" med fokus att du vill lösa ditt problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Stoffee:

Hej! Jag har ett problem med Telenor!
Köpte en Galaxy S4 och hämtade ut den i torsdags, och direkt när jag öppnade den granskade jag den, hittade en repa och ramen på telefonen glipade och var för stor på ena sidan! (WTF!) Nu är det så att jag har försökt DOA telefonen i butik, där de säger att de inte får byta telefoner som är köpta online på deras nätbutik. Men kundtjänsten hänvisar till butikerna även att telefonen är köpt online (har sagt klart och tydligt). Nu funderar jag på att häva köpet eftersom jag är trött på att bli bollad runt i deras dåliga kundtjänstsystem där ingenting fungerar.

Och då till min fråga, jag gillar telenor som operatör annars, bra priser och abonnemangsformer som passar mig så jag vill inte byta. Får jag häva köpet och göra ett nytt som är exakt likadant? Alltså häva köpet på den nya telefonen och abonnemanget och efter det beställa samma sak?

Tack på förhand!

Ring till Telenors huvudväxel och be om att prata med någon ansvarig för webbutiken eller marknad som de har.
Här är numret: 08-50698300
Om det inte hjälper, be att få prata med ledningen direkt. Du kopplas till sekreteraren och därifrån får svaret att du blir uppringd nästa arbetsdag (förmiddag).

Stå på dig, låt inte Telenor jävlas med dig!

Canon 6D • Canon EF 50/1.4 USM • Canon EF 85/1.8 USM • Canon EF 200/2.8 L II USM • Samyang 14/2.8 ED AS IF UMC • Samyang 24/1.4 ED AS UMC • Triopo C-158 • Triopo MX-1327 • iOptron SkyTracker V2
FlickrFacebook

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Har nu återigen ringt till telenors kundtjänst och berättat om problemen med telefonen, de anser att jag inte kan häva mitt köp nu iom. att jag öppnat telefonen och startat upp den. Stämmer detta?

De skickar nu ut en servicepåse där jag ska skicka in mitt telefon där den ska granskas "enligt samsungs krav för utbyte av telefon". Detta sägs ta upp till 14 dagar. Så frågan är om det ens är värt att skicka telefonen då den ska granskas av en annan person som kanske tycker att dessa felen inte är tillräckligt stora.

Vad ska jag göra nu?

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,4GHz | RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 2048MB | SSD: Intel SSD 520-Series 120 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 1 TB | Mobo: Asus P8Z77-V LX2 | Chassi: Cooler Master 690 II Basic | PSU: Cooler Master GX 650W | Kylare: Arctic Cooling Freezer i30 | DVD-enhet: DVD±RW Samsung 24X DL | OS: Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Stoffee:

Har nu återigen ringt till telenors kundtjänst och berättat om problemen med telefonen, de anser att jag inte kan häva mitt köp nu iom. att jag öppnat telefonen och startat upp den. Stämmer detta?

De skickar nu ut en servicepåse där jag ska skicka in mitt telefon där den ska granskas "enligt samsungs krav för utbyte av telefon". Detta sägs ta upp till 14 dagar. Så frågan är om det ens är värt att skicka telefonen då den ska granskas av en annan person som kanske tycker att dessa felen inte är tillräckligt stora.

Vad ska jag göra nu?

Det stämmer om du nu använt telefonen..men det kan de inte avgöra om du gör en factory reset och laddar batteriet till kring 40%.
Spela dum och ljug att du bara öppnat kartongen och tittat på varan. Berättade du för dom att du har använt telefonen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Nej, men dum som jag var stoppade jag ju in sim-kortet så det aktiverades... Så nu vet jag inte vad jag ska göra

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,4GHz | RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 2048MB | SSD: Intel SSD 520-Series 120 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 1 TB | Mobo: Asus P8Z77-V LX2 | Chassi: Cooler Master 690 II Basic | PSU: Cooler Master GX 650W | Kylare: Arctic Cooling Freezer i30 | DVD-enhet: DVD±RW Samsung 24X DL | OS: Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Stoffee:

De skickar nu ut en servicepåse där jag ska skicka in mitt telefon där den ska granskas "enligt samsungs krav för utbyte av telefon". Detta sägs ta upp till 14 dagar. Så frågan är om det ens är värt att skicka telefonen då den ska granskas av en annan person som kanske tycker att dessa felen inte är tillräckligt stora.

Vad ska jag göra nu?

Du har två alternativ. Antingen skickar du in telefonen eller så behåller du den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Tror ni en repa som endast syns i ljusa förhållanden och är förhållandevis liten + att ramen runt skärmen är för stor och sticker ut på ena sidan går på samsungs utbytesvillkor?

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,4GHz | RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 2048MB | SSD: Intel SSD 520-Series 120 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 1 TB | Mobo: Asus P8Z77-V LX2 | Chassi: Cooler Master 690 II Basic | PSU: Cooler Master GX 650W | Kylare: Arctic Cooling Freezer i30 | DVD-enhet: DVD±RW Samsung 24X DL | OS: Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Stoffee:

Tror ni en repa som endast syns i ljusa förhållanden och är förhållandevis liten + att ramen runt skärmen är för stor och sticker ut på ena sidan går på samsungs utbytesvillkor?

Skicka gärna en bild på telefonen, låter som att den ser halvt missbildad ut Klart att du ska skicka in den och få den utbytt, jag menar den ska ju vara i toppskick när du får den, även en liten repa ska ju inte vara acceptabelt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av samuelwa:

Skicka gärna en bild på telefonen, låter som att den ser halvt missbildad ut Klart att du ska skicka in den och få den utbytt, jag menar den ska ju vara i toppskick när du får den, även en liten repa ska ju inte vara acceptabelt.

Sen är det väll så att gorilla glaset inte ska repas häller? I alla fall vad jag hörde på ett youtub klipp om just skyddet.

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2003

Du har rätt att undersöka varan och ändå använda ångerrätt för att returnera den.

Oavsett vad samsungs villkor säger så kan de inte neka dig att ångra köpet så länge du begär det inom 14 dagar.

Däremot får du betala returfrakt och du får inte en utbytestelefon, utan du får helt enkelt göra ett nytt köp istället.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Bra läsning om Ångerrätt vid distanshandel:
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Feb 2006

Det här med 14 dagar kan vem som helst slingra sig ur. Då telefonen är plomberad och innehåller programvara och lagring så kan de neka dig om plomberingen är bruten med lagen på sin sida.
Detta gäller mjukvara, lagringsmedium och hygienartiklar för att skydda nästa kund om varan säljs igen.

Tänk er själva att få ett använt USB-minne med virus eller en redan uppackad sexleksak, de här 14 dagarna är inte spikade (som tur är).

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 8GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.
//Rhalla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Klippan
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av rhalla:

Det här med 14 dagar kan vem som helst slingra sig ur. Då telefonen är plomberad och innehåller programvara och lagring så kan de neka dig om plomberingen är bruten med lagen på sin sida.
Detta gäller mjukvara, lagringsmedium och hygienartiklar för att skydda nästa kund om varan säljs igen.

Tänk er själva att få ett använt USB-minne med virus eller en redan uppackad sexleksak, de här 14 dagarna är inte spikade (som tur är).

Uhh en uppackat sexleksak hahaa den var bra, naturligtvis så är det så att dom kommer ur 14 dagars regeln då TS börjat använda produkten, och med andra ord lika gärna kan ha orsakat felen själv, kanske inte knäppt ihop telefonen ordentligt när han satte i sitt simkort och kanske repade den när han la den på bordet för att bända av locket så han kunna sätta i sitt simkort.

Granska alltid först produkten, och säkerställ att den okulärt är felfri innan produkten tas i bruk, det är ett råd flera borde lära sig.