micro switch, knappar hur förlänga?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

micro switch, knappar hur förlänga?

Jag har ett kretskort med mikrobrytare monterade av den här typen:

Nu skulle jag vilja ordna så att man kan trycka på dem när kretskortet monterats i en låda, alltså förlänga själva knappen.

Har ni idéer på hur man kan fixa detta?
Jag tänkte att antingen löder man loss switcharna och förlänger med sladdar men det är en riskabel lösning.
Annars kan man med superlim fästa en plaststav ovanpå knappen, men det känns som en fullösning.

Tips? Kan gärna beställa något på ebay eller så men har inte hittat vad jag söker.

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2005

På vilket sätt är förlängning via kabel en riskabel lösning? Om du menar att löda loss dem så kan det vara riskablelt med lödkolv och fläta, men med avlödningspistol är det svårt att misslyckas. Jag skulle separerat den och motnerat den direkt mot lådan som du nämner och dragit kabel från switch till kretskort. Se till att ha tillräckligt mycket kabel så att lådan kan stöngas/öppnas om det skulle vara så att knappen ska vara på locket eller en av de rörliga delarna på lådan. Det kan tom vara en bra idé att sätta en liten kontakt på kabeln så att den kan dras isär och sättas ihop så blir allt enklare senare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009

Löd fast en ny knapp på den andra knappen. Då kan du t.o.m använda båda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

Ville helst slippa löda då det är smått och trångt, risken för att något går sönder finns alltid.
Men det är kanske den bästa lösningen. Beställde ett gäng mikroswitchar så jag kan alltid löda sladdar på de befintliga switcharna.

Hur monterar man bäst en mikroswitch i en plåtlåda? Finns det någon hållare att köpa?

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av glemmy:

Ville helst slippa löda då det är smått och trångt, risken för att något går sönder finns alltid.
Men det är kanske den bästa lösningen. Beställde ett gäng mikroswitchar så jag kan alltid löda sladdar på de befintliga switcharna.

Hur monterar man bäst en mikroswitch i en plåtlåda? Finns det någon hållare att köpa?

Borra hål, passa in i hålet från insidan, smältlim runtom.
Så gör jag på mina kontrollers, är nåt lim gjort för styrboxar till bilar egentligen, ska tydligen vara super-duper elektroniskt godkänt, men jag tror likväl biltemas gegga funkar
Ska de bort eller bytas senare kan de enkelt brytas bort med lämpligt våld.
Jag kör med 1mm alu på locken och det fäster fint.

Sen om det är estetiskt eller elektroniskt byggnadskorrekt vet jag inte, men funkar gör det!

Från början tog jag sådant perforerat experimentkort där switchen monterades och byggde en simpel ram run där ramen limmades i frontpanelen, men det tog plats och blev bara krångligt. Men kan ju vara en mer permanent lösning kanske.