AMD A-serien "Kaveri" kan kräva ny sockel

Permalänk
Melding Plague

AMD A-serien "Kaveri" kan kräva ny sockel

Kommande AMD A-serien "Richland" blir ingen långlivad processorfamilj utan ersätts av Kaveri i slutet av året. Till detta hör en eventuell övergång till sockel FM2+.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

AMD borde kanske ge sig in i moderkortstillverkningen. Det kan dryga ut kassan lite
Utöver CPU, GPU och numera även minnesmoduler så är man ju halvvägs i alla fall....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kan dom inte vara snälla och byta till en LGA sockel då.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Skrivet av seskima:

Kan dom inte vara snälla och byta till en LGA sockel då.

Har det betydelse?
Och om du läser så står det att den fortfarande ser ut som att den ska passa fm2 men pga av stora ändringar i hur processorn fungerar kanske den inte är kompatibel med nuvarande fm2 moderkort och drf ska de kanske införa fm2+
Det måste ju innebära att det fortfarande är pins på cpu:n och inte på moderkortet (ej lga)

Permalänk
Medlem
Skrivet av seskima:

Kan dom inte vara snälla och byta till en LGA sockel då.

Varför? Tycker du det är bättre än PGA?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter.
Det drar i köptarmen redan.
Blir nog bra fart i systemet med GDDR5 också!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

AMD NUC... på kaveri. Då hade det dragit i köptarmen.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Mot slutet av året kan det mycket väl hända att jag slänger ut mitt 360 och bygger en "konsoldräpare"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sgtspiff:

AMD NUC... på kaveri. Då hade det dragit i köptarmen.

Det sitter jag också och väntar på. En sådan i vardagsrummet för att spela film, slösurfa och köra lite enklare spel via Steam plus kanske emulera den där högen med SNES som ligger och samlar damm. Det hade suttit riktigt fint. Hade inte blivit ledsen om de gjorde den lite större så man fick in två vanliga RAM istället för SODIMM plus att man skulle få in en 2,5" istället för mSATA. Då hade det varit svårt att hålla sig från att köpa en direkt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

NUC har väl vissa värmeproblem med en 17W processor, kaveri kommer väl att vara 65-100W... Men jag antar att man får drömma

Det borde iaf släppas lite mer AMD mini-itx moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kaveri.. Dålig på stavning mm men kompis på finska...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dr.Mabuse:

AMD borde kanske ge sig in i moderkortstillverkningen. Det kan dryga ut kassan lite
Utöver CPU, GPU och numera även minnesmoduler så är man ju halvvägs i alla fall....

Tror inte AMD vill konkurrera med sina partnertillverkare mer än vad de redan gör.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SysGhost:

Tror inte AMD vill konkurrera med sina partnertillverkare mer än vad de redan gör.

Sen kan man ju titta på vilket gott rykten Intel hade på moderkortssidan... Ingen som blev ledsen när de slutade göra moderkort direkt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det sitter jag också och väntar på. En sådan i vardagsrummet för att spela film, slösurfa och köra lite enklare spel via Steam plus kanske emulera den där högen med SNES som ligger och samlar damm. Det hade suttit riktigt fint. Hade inte blivit ledsen om de gjorde den lite större så man fick in två vanliga RAM istället för SODIMM plus att man skulle få in en 2,5" istället för mSATA. Då hade det varit svårt att hålla sig från att köpa en direkt.

http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=6&gid=1...

Sett den?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

om det ska kräva ny sockel så kan dom väl byta namn till kräveri?

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Skrivet av nokia12:

om det ska kräva ny sockel så kan dom väl byta namn till kräveri?

What?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Azodan:

NUC har väl vissa värmeproblem med en 17W processor, kaveri kommer väl att vara 65-100W... Men jag antar att man får drömma

Det borde iaf släppas lite mer AMD mini-itx moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har missat att NUC har en processor för laptops. Samma sak kommer naturligtvis gälla en AMD-baserad variant. Kaveri för laptops ska finnas ned till 15 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokia12:

om det ska kräva ny sockel så kan dom väl byta namn till kräveri?

Skrivet av Jacke3:

Kaveri betyder iaf Kompis på¨finska (= undra om en finsk kommit på detta

Jacke3, han menade Kräveri => Kräva, att man måste köpa nytt Mobo bara för dom känner för att gamla CPUna inte gick så bra...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Entusiast

Den ser riktigt intressant ut. Ska lägga de där på minnet för de borde ju dyka upp med Kaveri senare. Kollade lite på Dustin och 4200 kr för komplett dator med 8 GB 1600 MHz RAM och en hybriddisk på 500 GB med 8 GB flash. Hade inte suttit helt fel faktiskt. Rätt överkomligt pris också med tanke på formfaktorn.

Jag väntar med spänning. Hoppas bara jag hunnit plugga klart och skaffat mig ett jobb tills dess.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Nico.v:

Kaveri betyder iaf Kompis på¨finska (= undra om en finsk kommit på detta

Jacke3, han menade Kräveri => Kräva, att man måste köpa nytt Mobo bara för dom känner för att gamla CPUna inte gick så bra...

Jo fattade det
Tyckte hans uttalande var felaktigt bara, tycker trinity gick riktigt bra och var en klar förbättring från Llano
Men bara min åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158432:

Du har missat att NUC har en processor för laptops. Samma sak kommer naturligtvis gälla en AMD-baserad variant. Kaveri för laptops ska finnas ned till 15 W.

Nja, nog vet jag att NUC har en laptop prolle, det jag hade missat var att laptop versionen av kaveri ska gå ner till 15W. Men jag tror inte att prestandan kommer vara så 'hejjig' när man skalar ned den så kraftigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bättre att vänta på Kaveri då eftersom Richland ska ersättas så fort.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av seskima:

Kan dom inte vara snälla och byta till en LGA sockel då.

Varför det?
Den är ju värdelös, med risken att böja blecken på moderkortet.
Har ett av två intel moderkort med böjda bleck
Har 40+ AMD processorer utan att ha böjt en enda pinne, som inte gått att böja till baks.
Tråkigt att de eventuellt byter till FM2+ men mitt moderkort, Gigabyte GA-F2A85X-UP4 A85X verkar vara rätt överkraftigt för dagens A-10 processorer, så det kanske duger med en Biosuppgradering där

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd

fyra kärnor i två moduler?

Betyder det att den har 8 kärnor?
Nice!

Sämst att Intel bara har 4 kärnor när AMD har dubbelt så många...

Permalänk
Medlem

Hoppas steamroller leverar och på så sätt gör det godkänt att byta sockel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nico.v:

Jacke3, han menade Kräveri => Kräva, att man måste köpa nytt Mobo bara för dom känner för att gamla CPUna inte gick så bra...

Du får gärna förklara vad AMD skulle ha att tjäna på att folk måste köpa nya moderkort för att uppgradera, och vad det skulle ha att göra med hur nöjda de är med sina gamla processorer...

Skrivet av rektor:

fyra kärnor i två moduler?

Betyder det att den har 8 kärnor?
Nice!

Sämst att Intel bara har 4 kärnor när AMD har dubbelt så många...

Den har fyra kärnor precis som du själv skrev, det var inte direkt otydligt. Kaveri har 4 kärnor med integrerad grafik, den åttakärniga varianten utan GPU kommer någon gång under 2014.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av seskima:

Kan dom inte vara snälla och byta till en LGA sockel då.

Skrivet av Jacke3:

Har det betydelse?
Och om du läser så står det att den fortfarande ser ut som att den ska passa fm2 men pga av stora ändringar i hur processorn fungerar kanske den inte är kompatibel med nuvarande fm2 moderkort och drf ska de kanske införa fm2+
Det måste ju innebära att det fortfarande är pins på cpu:n och inte på moderkortet (ej lga)

Skrivet av Starric:

Varför? Tycker du det är bättre än PGA?

Skrivet av AMD_PERA:

Varför det?
Den är ju värdelös, med risken att böja blecken på moderkortet.
Har ett av två intel moderkort med böjda bleck
Har 40+ AMD processorer utan att ha böjt en enda pinne, som inte gått att böja till baks.
Tråkigt att de eventuellt byter till FM2+ men mitt moderkort, Gigabyte GA-F2A85X-UP4 A85X verkar vara rätt överkraftigt för dagens A-10 processorer, så det kanske duger med en Biosuppgradering där

Det finns både för och nackdelar med LGA.
Precis som de flesta av er nämner är LGA-typen känsligare för yttre påverkan, men hur ofta är man vårdslös mot sitt moderkort?
Fördelen med LGA-sockeln är att man kan få ut högre busshastigheter och fler anslutningar på en given yta. Det är därför Intel vidareutvecklade LGA-sockeln så som vi känner den idag.

Det seskima troligen försöker påpeka är att man skulle kunna få högre busshastighet, fler funktioner och fler PCI-e linjer med en LGA-sockel än vad man kan få ut ur den alltmer åldersdigna PGA-sockeln, som mer eller mindre nått sin fysiska begränsning i hastighet och pin-täthet.

Varför AMD inte valt att gå på med LGA, är mest för att Intel sitter på en del viktiga patent, som förhindrar att andra kan nyttja samma tekniker för att få ut fördelarna med LGA.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Varför? Tycker du det är bättre än PGA?

Ja, jag tycker att det är så mycket större risk att böja pinns på PGA eftersom att du har handen/fingrarna så närma pinnsen. Moderkortet hanterar man inte med händerna vid sockeln så ofta så inte så stor risk.
Och sen är det tekniskt sett bättre också för att du kan ha pinnsen tätare och därför fler vilket tillåter bättre prestanda på vissa punkter.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seskima:

Ja, jag tycker att det är så mycket större risk att böja pinns på PGA eftersom att du har handen/fingrarna så närma pinnsen. Moderkortet hanterar man inte men händerna vid sockeln så ofta så inte så stor risk.
Och sen är det tekniskt sett bättre också för att du kan ha pinnsen tätare och därför fler vilket tillåter bättre prestanda på vissa punkter.

Det är ingen speciell risk att böja pinsen på AMD, då de sitter så tätt att man måste bruka våld för att bryta av ett, om någon blir böjd, så är det bara att försiktigt räta till med tex ett kreditkort.
Men på en intel måste man ha hela moderkortet under lupp, och försöka att fixa till de små fjädrarna...jag har försökt, men misslyckades, med bränd sockel till följd

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det är ingen speciell risk att böja pinsen på AMD, då de sitter så tätt att man måste bruka våld för att bryta av ett, om någon blir böjd, så är det bara att försiktigt räta till med tex ett kreditkort.
Men på en intel måste man ha hela moderkortet under lupp, och försöka att fixa till de små fjädrarna...jag har försökt, men misslyckades, med bränd sockel till följd

Jag har inte lyckats böja några pins i en LGA än och vet inte hur jag skulle lyckas med det heller, däremot har jag lyckats böja pins på en PGA som jag förvisso fixade med ett kreditkort, så att den i alla fall fungerade även om den nog inte passade lika fint i sockeln.

Men jag vet inte hur jag skulle lyckas böja dem i en LGA, man tar av plast skyddet och släpper ner processorn. Det är processorn man håller i handen och ska få upp ur en plastförpackning eller loss från en bit skumgummi och då kan jag se mig själv slinta.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.