Köpa dämpare för cherry mx i Sverige/Europa

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Köpa dämpare för cherry mx i Sverige/Europa

Vet någon om man kan köpa såna här dämpare någonstans i Sverige eller Europa? De används för att göra mekaniska brytare lite tystare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Sep 2008

Köpte sådana själv från det företaget och fungerade bra med frakt och allt, dock måste jag säga att det inte är något jag rekommenderar. Gummiringarna Förstör typ hela poängen med ett mekaniskt tgb (och tar lång tid att montera/avmontera) så det är nästan lättare att ha ett till tangentbord som man använder på kvällarna om du inte vill väcka någon. Känslan av att skriva med dessa är helt annorlunda än hur tangentbordet känns annars och är synd att använda om man nu lagt runt 1k på ett bra tgb. Men men de är inte dyra så testa på du, men förvänta dig inget mirakel. Jag använde de på cherry mx red-switchar och fick inte något perfekt resultat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

En stor del av poängen med mekaniska brytare för mig är att de är lätta att trycka ner. Upplevde du att tangenterna blev trögare med dämpare?

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av snöapa:

En stor del av poängen med mekaniska brytare för mig är att de är lätta att trycka ner. Upplevde du att tangenterna blev trögare med dämpare?

De blir inte trögare, det blir något kortare slaglängd och det låter mindre när man bottnar tangenten.

Men jag rekommenderar inget annat än röda om man ska ha o-ringar, har testat de svarta också och då var det precis som ovan person beskrev, helt ohållbart, speciellt om man har switchar utan taktilitet.

Men med röda o-ringar fungerar det ganska bra även med switchar som svarta och röda, kör själv med de röda o-ringarna på ett av mina tangentbord med röda switchar och det fungerar hur bra som helst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Jag är av den åsikten att man ska slippa slå hårt i botten och att taktil feedback och ökat motstånd efter aktiveringspunkten ska hjälpa en att lyckas med det.
Jag använder bara blåa, "clear" och ibland bruna MX-brytare.

Jag har s.k. "orthodonitc bands" på mitt Cherry G80-1800 tangentbord med blåa MX-switchar. De gummibanden är supertunna, men jag vet inte om de passar med andra tangenter än just de från Cherry's G80-serie.
Jag har inte så koll på andra O-ringar att ha till andra tangenter. Bra att det var de röda O-ringarna som jag beställde från WASD Keyboards i förrgår då, jag tror inte att jag skulle ha tyckt om andra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004

Jag kör med röda WASD-ringar på svarta brytare. Jag och (viktigast av allt) min fru tycker tangentbordet har blivit mycket tystare, jag kan nu hamra loss i SC2 på kvällarna med 3 sovande barn i rummen brevid.
Som huttala skriver blir det lite kortare slaglängd (skönt för mig som kommer ifrån platta tangentbord) samt marginellt svampigare nedslag.
Angående att beställa från WASD så gick det utan knussel på en vecka till brevlådan.
Överlag så är jag helnöjd med ringarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2008

Hamnade här av en googling tidigare, tänker att fler kommer hitta hit om de söker efter samma sak som jag.

Jag följde budgetalternativet att beställa 1.5mm tjocka oringar: ebay.co.uk/långurl .
Tog för mig 2 veckor från beställning till postkontor. Kostade mig i runda slängar 60 riksdaler, mer än överkomligt alltså!
De tenderade inte till att spricka eller vairerade i storlek vesentligt, som jag var lite rädd för.

Passformen är perfekt och slaglängden lagom förkortad, samtidigt som känslan när man slår i botten är så mycket mysigare och mjukare.
Har man tid att vänta skulle jag säga att de är perfekta!