Köpt begagnad dator av kollega med garanti (?!) från Komplett.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Köpt begagnad dator av kollega med garanti (?!) från Komplett.

Hej,

Slog för någon vecka till på en f.d kollegas stationära dator som han hade köpt på komplett för 2 år sedan.

Datorpaketet är det tre år garanti från komplett då det var ett färdigt 'gamingpaket'. Frågan är om detta endast är för den ursprungliga köparen eller om den går med datorn.

Nu är det så att SSD'n är trasig och jag undrar hur ni rekommenderar att jag ska göra i detta fall.

Blir det onödigt mycket strul att ta det via Komplett då det inte är jag som är ursprungsägaren. Extra svårt kan det bli att jag och min f.d kollega nu inte bor på samma ort, eller ens samma land.

Hårddisken är av märket Corsair och har tre års garanti, så jag skulle kunna ta det via dom. Fast då blir det väl att betala för frakt till utlandet i värsta fall?

Helst så vill jag att det ska gå så snabbt som möjligt.

Vad har ni för erfarenheter av Komplett?

Tack

/Baslivs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Malmö
Registrerad
Jan 2012

Har för mig att Komplett är den enda som har att garantin följer med varorna och inte köparen, CDON, Inet etc har garantin på köparen iallafall. Har bara haft bra erfarenheter av Komplett.

Edit:
9. Garanti

9.1 Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss. Innebörden är i första hand reparation om din produkt går sönder. Går produkten inte att reparera byts den mot en likvärdig produkt. Du kan som kund inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Komplett.Garantin överlåts till en eventuell andra hands köpare vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand kan få produkten reparerad hos oss.

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->30TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Leksand
Registrerad
Jan 2008

Lättast är ju som jag ser det att ringa och fråga komplett. De kan nog svara på det hela bättre än någon här. Och även om de inte skulle ha en för i ditt fall gynnande policy så kan du ju gå miste om eventuell goodwill om du inte ringer.

Dator: Asrock fatal1ty pro gen 3 | i7 2600k |MSI HD7970| 16GB Vengeance DDR3 | 180 GB Intel 330| Fractal Design Newton 1000W | Corsair obsidian 800D
Kamerautrustning: Canon EOS 5D MK III, 5D, 500D & Ixus 70 | Canon EF 16-35/2,8L | 50/1,4 | 50/2,5 macro | EF 70-200/2.8L IS II | Speedlite 580 & 430EXII |
http://www.faniskogen.sceneofdecay.com | Datorgalleri

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Extremaz:

Har för mig att Komplett är den enda som har att garantin följer med varorna och inte köparen, CDON, Inet etc har garantin på köparen iallafall. Har bara haft bra erfarenheter av Komplett.

Edit:
9. Garanti

9.1 Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss. Innebörden är i första hand reparation om din produkt går sönder. Går produkten inte att reparera byts den mot en likvärdig produkt. Du kan som kund inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Komplett.Garantin överlåts till en eventuell andra hands köpare vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand kan få produkten reparerad hos oss.

Tillverkaregarantin följer i regel varan, det gäller nästan alla butiker (fast inget man har krav på). Reklamationsrätten följer däremot i princip alltid den ursprungliga köparen.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Malmö
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av screamin-daemon:

Tillverkaregarantin följer i regel varan, det gäller nästan alla butiker (fast inget man har krav på). Reklamationsrätten följer däremot i princip alltid den ursprungliga köparen.

Självklart men garantin som man får av affären försvinner oftast om man säljer vidare produkten, dock följer kompletts garanti med varan så man kan sälja vidare med butiksgaranti, sedan finns det ju en till garanti som tillverkaren har på produkten, så om butiksgarantin gått ut så får man ju kontakta själva tillverkaren av produkten och få den utbytt den vägen.

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->30TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Hej!

Jag skickade in min disk direkt till corsair och fick den fixad så. Blev dessutom utbytt till en disk av nyare modell så jag kan absolut rekomendera det alternativet. Tog ca 2 veckor från att jag la den på lådan.

Edit: Behövde inget kvitto utan bara serienummret.

Skrivet av baslivs:

Hej,

Slog för någon vecka till på en f.d kollegas stationära dator som han hade köpt på komplett för 2 år sedan.

Datorpaketet är det tre år garanti från komplett då det var ett färdigt 'gamingpaket'. Frågan är om detta endast är för den ursprungliga köparen eller om den går med datorn.

Nu är det så att SSD'n är trasig och jag undrar hur ni rekommenderar att jag ska göra i detta fall.

Blir det onödigt mycket strul att ta det via Komplett då det inte är jag som är ursprungsägaren. Extra svårt kan det bli att jag och min f.d kollega nu inte bor på samma ort, eller ens samma land.

Hårddisken är av märket Corsair och har tre års garanti, så jag skulle kunna ta det via dom. Fast då blir det väl att betala för frakt till utlandet i värsta fall?

Helst så vill jag att det ska gå så snabbt som möjligt.

Vad har ni för erfarenheter av Komplett?

Tack

/Baslivs

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av baslivs:

Hej,

Slog för någon vecka till på en f.d kollegas stationära dator som han hade köpt på komplett för 2 år sedan.

Datorpaketet är det tre år garanti från komplett då det var ett färdigt 'gamingpaket'. Frågan är om detta endast är för den ursprungliga köparen eller om den går med datorn.

Nu är det så att SSD'n är trasig och jag undrar hur ni rekommenderar att jag ska göra i detta fall.

Blir det onödigt mycket strul att ta det via Komplett då det inte är jag som är ursprungsägaren. Extra svårt kan det bli att jag och min f.d kollega nu inte bor på samma ort, eller ens samma land.

Hårddisken är av märket Corsair och har tre års garanti, så jag skulle kunna ta det via dom. Fast då blir det väl att betala för frakt till utlandet i värsta fall?

Helst så vill jag att det ska gå så snabbt som möjligt.

Vad har ni för erfarenheter av Komplett?

Tack

/Baslivs

Läste igenom hela tråden innan jag förstod att du inte hade slagit till hans dator. utan köpt den

Ring Komplett, jag har bara haft goda erfarenheter med dem!

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Extremaz:

Självklart men garantin som man får av affären försvinner oftast om man säljer vidare produkten, dock följer kompletts garanti med varan så man kan sälja vidare med butiksgaranti, sedan finns det ju en till garanti som tillverkaren har på produkten, så om butiksgarantin gått ut så får man ju kontakta själva tillverkaren av produkten och få den utbytt den vägen.

Oftast är butiksgarantin = tillverkargaranti. I detta fallet har Komplett dock en egen garanti på hela bygget men så länge tillverkarens garanti täcker en komponent är det den som "används". Just den typ garanti följer, som redan sagt, nästan alltid produkten. Jag har själv kontaktat Inet, Dustin, Komplett och Webhallen om denna frågan och svaret var, att så länge det finns garanti kommer butiken hjälpa oavsett ägare. Reklamationsrätten kan man däremot glömma allt om. Garantin är dock frivillig och man kan inte ställa några krav. Vägrar butiken att hjälpa är det bara att acceptera, samma gäller tillverkargarantin.

Skrivet av Essin88:

Hej!

Jag skickade in min disk direkt till corsair och fick den fixad så. Blev dessutom utbytt till en disk av nyare modell så jag kan absolut rekomendera det alternativet. Tog ca 2 veckor från att jag la den på lådan.

Edit: Behövde inget kvitto utan bara serienummret.

Fick du betala frakten?

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk