Kodar-LAN tema: Raspberry pi (Göteborg)

Permalänk
Medlem

Kodar-LAN tema: Raspberry pi (Göteborg)

(Notera att lanet är i Göteborg. Mer information om plats finns i Facebook-eventet)

För er som är intresserade av Raspberry Pi och bor i Göteborg med omnejd tänkte jag bara tipsa om att vårt nästa kodar-LAN skall ha temat Raspberry Pi (om inte det framgick av titeln;)).

Kodar-LAN är en grej som jag startade tillsammans med en vän förra året med syftet att samla människor som ville lära sig mer om programmering och datorer tillsammans. Vårt första LAN var riktigt trevligt, med en massa nya bekanta. Den gången blev det mest Python och Java för Android, men vi lyssnar väldigt mycket på vad "medlemmarna" vill ha. Det kostar inget och det finns inga obligationer, mer än att man ska försöka hjälpa andra om man kan.

På RPi-laner kommer vi bland annat att köra en introduktion med gemensam installation, python-introduktion, servo-/led-/transistor-koppling och utskärande av egna skal medels CNC-maskin. Material kan kosta ett par kronor, men det går att undkomma helt gratis.

För er som är intresserade har ni här länkar till nästa event (RPi) och vår Facebook-grupp.

https://www.facebook.com/events/157388944439636/

https://www.facebook.com/groups/kodarlan/?fref=ts

Hoppas vi ses.
Z

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk

Sitter här med en Rpi som kom i veckan.
Joinar gruppen så får vi se om datumet passar.

Permalänk
Medlem

Kanske en onödig fråga men jag är inte så insatt i programmering, det enda jag kan är basic för html Jag har hört talas om phyton innan och har försökt lite men det gick inte så bra, så till frågan, vad kan man göra för olika program med phyton? Alltså vad är vanligast man programmerar för program med phyton?

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av persson78:

Sitter här med en Rpi som kom i veckan.
Joinar gruppen så får vi se om datumet passar.

Trevligt! Hoppas vi ses då. Om du skulle vara på plats får du hälsa. Jag är killen med rödaktigt hår uppsatt i tofs Svårt att missa.

Skrivet av lome:

Kanske en onödig fråga men jag är inte så insatt i programmering, det enda jag kan är basic för html Jag har hört talas om phyton innan och har försökt lite men det gick inte så bra, så till frågan, vad kan man göra för olika program med phyton? Alltså vad är vanligast man programmerar för program med phyton?

Alltså, man kan använda det till lite vad man vill. Webben, spel, Raspberry Pi ;). Sky's the limit typ.

Django är ett populärt framework för webben. Annars används det ofta när bash-script inte riktigt räcker till.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

Bra iniativ!
Synd bara att man bor cirkus 92 mil norrut, annars hade jag lätt kommit förbi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Bra iniativ!
Synd bara att man bor cirkus 92 mil norrut, annars hade jag lätt kommit förbi

Segt. Det är dock ett koncept som är lätt att kopiera. Hitta lite folk som är sugna bara.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

Vi kommer även försöka titta lite på kamera-modulen som släpptes härom veckan. Detta kommer bli jätteroligt och det finns platser kvar!

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

Nu har vi fått en RPi sponsrad av WEBHALLEN, så även om ni inte har en RPi/har möjlighet att skaffa en är ni välkomna att leka!

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

Bra initiativ!

Permalänk
Medlem

Låter väldigt trevligt!
Kanske skulle skita i att fira födelsedagen det är året

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt, har dock inte tid nu och bor inte i närheten av Göteborg.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Låter väldigt trevligt!
Kanske skulle skita i att fira födelsedagen det är året

Hah. Hur firar man en födelsedag bättre än med ett LAN?

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

Finns platser kvar om folk fortfarande är sugna. Bara att se Chalmers Robotförening är värt det tycker jag.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

Roligt initiativ! Tror att jag ska jobba den helgen, men om jag kan byta pass kommer jag definitivt!

Har en RPi, breadboard och några halvtaskiga pythonscript redo så hoppas jag får ledigt.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Låter riktigt trevligt, när är sista anmälningsdagen? Får se om jag tar mig till göteborg då, bor inte allt för nära :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Roligt initiativ! Tror att jag ska jobba den helgen, men om jag kan byta pass kommer jag definitivt!

Har en RPi, breadboard och några halvtaskiga pythonscript redo så hoppas jag får ledigt.

Låter toppen! Om du kan byta så kom förbi

Skrivet av Kabeltv:

Låter riktigt trevligt, när är sista anmälningsdagen? Får se om jag tar mig till göteborg då, bor inte allt för nära :/

Det har vi ingen. Det är ju trevligt om vi vet onsdag-torsdag-fredag samma vecka ungefär hur många vi blir, å andra sidan vet vi ju att det inte är så att alla de som skrivit på facebook att de kommer faktiskt dyker upp.

När jag skrev "platser kvar" så menade jag mest att folk inte skulle missa det, vi har egentligen ingen riktig maxgräns.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhirgoyt:

Låter toppen! Om du kan byta så kom förbi

Det har vi ingen. Det är ju trevligt om vi vet onsdag-torsdag-fredag samma vecka ungefär hur många vi blir, å andra sidan vet vi ju att det inte är så att alla de som skrivit på facebook att de kommer faktiskt dyker upp.

När jag skrev "platser kvar" så menade jag mest att folk inte skulle missa det, vi har egentligen ingen riktig maxgräns.

Hade läst fel i mitt schema och är ledig den helgen, så räkna med mig! Ska försöka få med mig en polare också.

Btw, är du med i CRF? Har du isf koll på om man kan få tag på dokumentation (bygguiden) till de äldre versionerna av Introbot? (07 eller 08 tror jag).

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Hade läst fel i mitt schema och är ledig den helgen, så räkna med mig! Ska försöka få med mig en polare också.

Btw, är du med i CRF? Har du isf koll på om man kan få tag på dokumentation (bygguiden) till de äldre versionerna av Introbot? (07 eller 08 tror jag).

Roligt!

Nej det är jag inte (än, om man blir det på lanet får man grejer gratis och det kostar bara 50 kr), men en av killarna som kommer, Tim, är väldigt aktiv inom den. Han vet säkert om sådant.

Hoppas vi ses där!

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhirgoyt:

Roligt!

Nej det är jag inte (än, om man blir det på lanet får man grejer gratis och det kostar bara 50 kr), men en av killarna som kommer, Tim, är väldigt aktiv inom den. Han vet säkert om sådant.

Hoppas vi ses där!

Var det kl 14 det drog igång eller?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Var det kl 14 det drog igång eller?

Japp. Vi är där nu om en stund så det är bara att komma förbi.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhirgoyt:

Japp. Vi är där nu om en stund så det är bara att komma förbi.

Gött! Kommer vid två-tiden!

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Får allt ta och tacka för ett trevligt kodar-lan!

Alltid kul att träffa folk med samma intressen! Lärde mig mycket. Kan starkt rekommendera att gå på ev. framtida event!

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Får allt ta och tacka för ett trevligt kodar-lan!

Alltid kul att träffa folk med samma intressen! Lärde mig mycket. Kan starkt rekommendera att gå på ev. framtida event!

Tack detsamma!

Ja, hoppas vi ses nästa gång. Vi pratat om att köra redan den 13 juli. Då handlar det om Wordpress och/eller PHP tror jag... men inget är bestämt än.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk

Ah synd att man missade detta.

Hur nybörjarvänligt är dessa lanen?

Varit intresserad av PHP ett tag nu och tänkt att dyka ner i det snart. Låter som en bra chans att få lite nyttig information på nästa lan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRunnerAlfa:

Ah synd att man missade detta.

Hur nybörjarvänligt är dessa lanen?

Varit intresserad av PHP ett tag nu och tänkt att dyka ner i det snart. Låter som en bra chans att få lite nyttig information på nästa lan.

Det beror lite på hur många nybörjare som kommer. Vi brukar anpassa till folks kunskapsnivå. När vi körde Python-grunderna så var det väldigt få som kunde någonting alls så då blev det väldigt nybörjarvänligt. Kan tänka mig att det blir liknande med PHP, och det är ett "ganska lätt" språk att komma igång med ändå.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

Nu är nästa LAN inbokat:
https://www.facebook.com/events/1395642643982552/?ref=3

Den här gången är det "PHP/Javascript/Wordpress/Frameworks" som skall avhandlas.
Just nu är datumet satt till 13 juli från kl 15, men detta kan ändra sig. Skall försöka hålla det uppdaterat i tråden.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt