Samsung gör 13,3-tumsskärm med 3 200 x 1 800 pixlar

Permalänk
Melding Plague

Samsung gör 13,3-tumsskärm med 3 200 x 1 800 pixlar

Högupplösta skärmpaneler tillkännages på löpande band och senast ut är Samsung, som presenterar en 13,3-tummare med upplösningen WQXGA+.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det fan likna något, att det ska ta så jävla lång tid.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Skulle kanske inte ha köpt en ny laptop ändå.

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Medlem

Men varför får vi inte den upplösningen på 24" datorskärmar?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Snart kör väl Apple med det och kallar "innovationen" för Retina+

Permalänk
Medlem

Men vilket OS ska de köra? Går ju inte att skala Windows på ett fungerande sätt.

Permalänk
Medlem

Känns som det börjar bli överdrivet nu, bör satsa så att åtminstone marknaden består av 1080p först? Hade dock velat se detta för stationära :).

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle köpa fyra st 13,3", slita ut skärmarna, klistra ihop dem och få 26,6" i 6400x3600 att använda till sin stationära dator?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Suck. kan de inte ge oss 16:10 i alla fall? hög upplösning är bra för text så det borde betyda att folk ska jobba med skiten och då behöver man höjd också.
Trevligt i alla fall med dubblad upplösning. Till och med windows bör klara av att skala vettigt på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men vilket OS ska de köra? Går ju inte att skala Windows på ett fungerande sätt.

Nya windows 8.1 (blue) skulle adressera detta problemet. Får se hur det går dock

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Mes tanke på hur nöjd jag är efter ha använt min iPad (3) i över ett är så kannan inget annat än att tycka att detta är helt underbart. Skärmen gör så extremt mycket på en dator och eftersom att man stirrar sig blint på den dag utgick dag in kan det vars skönt med en bra skärm.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Suck. kan de inte ge oss 16:10 i alla fall? hög upplösning är bra för text så det borde betyda att folk ska jobba med skiten och då behöver man höjd också.
Trevligt i alla fall med dubblad upplösning. Till och med windows bör klara av att skala vettigt på det.

2560x1600 i 10-tummaren är 16:10. Jag blev posiitivt överraskad.

Sen är jag tillsammans med många andra mer än bara lite irriterad att detta inte görs för externa skärmar, men jag tänker fortsätta hoppas.

Permalänk
Medlem

Hur bra presterar HD4000 och Haswells nya integrerade i så höga upplösningar? Jag hade för mig att vissa Macbook Retina led av lagg i OSX pga den höga upplösningen. Fett ovärt för högre dpi.

Permalänk
Medlem

Vad fan är problemet att få ut dom på marknaden egentligen? Skärmtillverkarna borde sluta låtsas som att det är något märkvärdigt dom har att komma med, vi borde ha haft högupplösta skärmar för länge sen! Min gamla CRT på 19" hade för fan en upplösning på 2048x1536. Nu så har jag 24" och en upplösning på 1920x1080. En sak är säker och det är att nånstans så gick det ju helt åt helvete för utvecklingen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Bra utveckling, hoppas de satsar på högre upplösning även för mindre skärmar, t.ex 12.1" och 11.6"

edit eller så kan jag läsa hela artikeln.. Fast 10 tum känns en aningen för litet. Sitter på en 12.1" nu, men känner att det är lite för stort för att vara riktigt smidigt att bära med sig (även om den funkar hysat bra utan att ta alltför mycket plats i väskan). Har provat 11.6" laptops och det känns som en perfekt storlek, varken för stor eller för liten.

Varför tar OLED tekniken så lång tid att få till för skärmar större än mobilskärmar förresten?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

med tanke på att varken win7 eller win8 har någon typ av UI skalning så kommer de bara bli sjukt litet så de inte går att läsa något

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Är ju inte aktuellt med en sådan innan Blue kommer, och då ska ju UI-skalningen verkligen fungera också. Tycker förövrigt fortfarande att det är väldigt underligt att dessa upplösningar inte finns på desktopskärmar, det är ju där det behövs - 1080p räcker ju gott och väl på 14" och nedåt ett tag framöver.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av cosmos92:

med tanke på att varken win7 eller win8 har någon typ av UI skalning så kommer de bara bli sjukt litet så de inte går att läsa något

Ctrl + scroll up har alltid funkat

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Förvånad att ingen kört Swec klassikern att man inte kan se fler pixlar och att det är onödigt med hög upplösning.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

jag tror tyvärr att win 8.1 skalningen bara kommer funka på nya program som kan tar hänsyn till det, men man kan hoppas. Som någon skrev, så borde ju windows kunna hantera jämna multiplar av upplösningen utan att applikationen i sig vet om det...

Verkligen dags med lite nya schyssta skärmar! Iofs hyggligt nöjd med mina 2x23" DELL IPS skärmar, men man vill ju alltid ha det bättre!

// LZ

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Suck. kan de inte ge oss 16:10 i alla fall? hög upplösning är bra för text så det borde betyda att folk ska jobba med skiten och då behöver man höjd också.
Trevligt i alla fall med dubblad upplösning. Till och med windows bör klara av att skala vettigt på det.

Dubblad?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Men varför får vi inte den upplösningen på 24" datorskärmar?

För att marknaden i dagsläget är alldeles för liten. Mängden köpare som existerar bland Sweclockers och andra entusiaster är helt enkelt inte tillräcklig för att ge de marginaler Samsung vill ha.

Permalänk
Avstängd

Jag 3840x2400 (16:10), det vore perfekt.
Det är dubbelt upp från 1920x1200 (16:10).

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av rektor:

Jag 3840x2400 (16:10), det vore perfekt.
Det är dubbelt upp från 1920x1200 (16:10).

Fyrdubbelt upp (dubbel upp i kvadrat)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

För att marknaden i dagsläget är alldeles för liten. Mängden köpare som existerar bland Sweclockers och andra entusiaster är helt enkelt inte tillräcklig för att ge de marginaler Samsung vill ha.

Men om de lyckas tvinga på normalsvensson laptopar med ULTRA-MEGA-YO-upplösning borde de ju kunna göra på samma sätt med stationära datorer. Typ bundla skärmarna med OEM-burkar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Men om de lyckas tvinga på normalsvensson laptopar med ULTRA-MEGA-YO-upplösning borde de ju kunna göra på samma sätt med stationära datorer. Typ bundla skärmarna med OEM-burkar.

Alla dessa företag är ute efter en sak, och det är pengar. Marknaden är uppenbarligen för liten. Intresset är förmodligen inte tillräckligt stort och det finns ingen aktör som tvingar andra tillverkare att lyfta på arslet. Apple är egentligen ett av många företag som oftast pushar fram tekniken som skapar en kedjereaktion inom branschen, men de har egentligen inget större intresse för desktops på samma sätt som andra.

Laptops är en betydligt större marknad ur alla tänkbara aspekter, därav att konkurrensen, intresset och vinsterna är som störst. Andelen människor som inhandlar OEM-desktops är förmodligen i dagsläget väldigt liten.

Permalänk

Borde inte allt i operativsystemet bli väldigt smått på en sådan här skärm? Eller kan Windows och andra operativsystem skala texten på något sätt. För även om allt blir skarpare och tydligare med högre upplösning borde väl allt bli mycket mindre också? Annars bra att det går framåt med upplösningen på skärmar till datorer.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Men vilket OS ska de köra? Går ju inte att skala Windows på ett fungerande sätt.

jag tycker den fungerar helt ok. Däremot är det väldigt få programvaror till Windows som har vettig skalning

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Banka:

För att marknaden i dagsläget är alldeles för liten. Mängden köpare som existerar bland Sweclockers och andra entusiaster är helt enkelt inte tillräcklig för att ge de marginaler Samsung vill ha.

Jag tror att det där är bullshit.
Det är sällan man ser så många be om nånting, inte bara på sweclockers, utan på alla andra hårdvaru forum också.
Ofta släpper de ut en massa skit utan att någon egentligen ber om det, men i det här fallet är det fan nästan upplopp i dator-hårdvaru sajter där folk vill ha mer högupplösta stationära skärmar.

Permalänk
Medlem

Sådärja. Så kan man byta mellan 2x och 3x skalning beroende på vad man känner för just då. Heltalsskalning ska väl ändå kunna fungera helt OK tycker man.