Processorkylare, vilken ska man välja?

Permalänk
Medlem

Processorkylare, vilken ska man välja?

Tjena!

Jag hade tänkt att börja överklocka min processor! Jag har kollat runt på olika kylare men vet inte riktigt vilken jag ska välja. Budgeten ligger på drygt 500. Det jag vill att kylaren ska klara av är följande:
1. Vara så tyst som möjligt
2. Processorn ska ligga på ca 30 i idle samt inte över 70 i load. Jag hade tänkt klocka runt 4,5 och ha det som 24/7 klock.
3. Hålla länge så jag kan ha med den till nästa bygge om ett par år.

Så, vilka kylare rekommenderar ni?

Mvh frizzy

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167321 är väl i princip bästa luftkylaren, tyst och bra. Kan du ge 500 så tycker jag lika gärna du kan lägga 700 och få det bästa, 500:- är liksom ett mellanting.

Annars så tycker jag nog freezer 13 pro för cirka 300:- är ett bra val.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

En Hyper Evo-212 med två st Noctua NF-F12 i push'n'pull ligger på din budget och kyler riktigt bra.
Om du ska ha en större tornkylare så blir det dyrt och ryms eventuellt inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Tjena!

Jag hade tänkt att börja överklocka min processor! Jag har kollat runt på olika kylare men vet inte riktigt vilken jag ska välja. Budgeten ligger på drygt 500. Det jag vill att kylaren ska klara av är följande:
1. Vara så tyst som möjligt
2. Processorn ska ligga på ca 30 i idle samt inte över 70 i load. Jag hade tänkt klocka runt 4,5 och ha det som 24/7 klock.
3. Hålla länge så jag kan ha med den till nästa bygge om ett par år.

Så, vilka kylare rekommenderar ni?

Mvh frizzy

Ha i åtanke att dina klockningsresultat kan variera enormt från vad andra personer lyckats få baserat på om du har en bra bit kisel eller inte.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167321 är väl i princip bästa luftkylaren, tyst och bra. Kan du ge 500 så tycker jag lika gärna du kan lägga 700 och få det bästa, 500:- är liksom ett mellanting.

Annars så tycker jag nog freezer 13 pro för cirka 300:- är ett bra val.

Jo, kan nog sträcka mig ett par hundralappar till. Så det är såpass stor skillnad?

Skrivet av Ziddie:

En Hyper Evo-212 med två st Noctua NF-F12 i push'n'pull ligger på din budget och kyler riktigt bra.
Om du ska ha en större tornkylare så blir det dyrt och ryms eventuellt inte.

Ska kolla på det!

Skrivet av FX9:

Ha i åtanke att dina klockningsresultat kan variera enormt från vad andra personer lyckats få baserat på om du har en bra bit kisel eller inte.

Detta är jag full tmedveten om Därav skrev jag runt 4.5^^

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ziddie:

En Hyper Evo-212 med två st Noctua NF-F12 i push'n'pull ligger på din budget och kyler riktigt bra.
Om du ska ha en större tornkylare så blir det dyrt och ryms eventuellt inte.

Känns inte som de 2 fläktarna skulle göra så mycket för temperaturen men kanske ljudnivån men då tycker jag att det är lika bra att gå på Noctua NH D14 istället och få en fullfjädrad CPU-kylare.

Själv har jag 2 st Noctua NF-P12 på min Corsair A70 som presterar likt Hyper 212 EVO och min temperatur sjönk ungefär med 3-5 grader med nya fläktar så det var ingen superuppgradering...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

En Hyper Evo-212 med två st Noctua NF-F12 i push'n'pull ligger på din budget och kyler riktigt bra.
Om du ska ha en större tornkylare så blir det dyrt och ryms eventuellt inte.

En Hyper 212 uppfyller inte de kraven, det kan jag lova
Frågan var vilken kylare som var bra för hans behov, du behöver inte spekulera i om den får plats eller inte. Vet ju ej vilket chassi han har!
Till TS: Antingen denna: http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14
Eller denna: http://www.inet.se/produkt/6308763/thermalright-silver-arrow-...
Skulle jag rösta för!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

En Hyper 212 uppfyller inte de kraven, det kan jag lova
Frågan var vilken kylare som var bra för hans behov, du behöver inte spekulera i om den får plats eller inte. Vet ju ej vilket chassi han har!
Till TS: Antingen denna: http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14
Eller denna: http://www.inet.se/produkt/6308763/thermalright-silver-arrow-...
Skulle jag rösta för!

Mina specs står ju i sign Jag ska läsa på lite om dem båda, är det något som skiljer dem åt? Samt tror du den kommer att få plats? Tänkte framförallt på ramminnen.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Mina specs står ju i sign Jag ska läsa på lite om dem båda, är det något som skiljer dem åt? Samt tror du den kommer att få plats? Tänkte framförallt på ramminnen.

Hoppsan, sign gick inte att se från "skriva"-vyn, bara kommentarena, my bad.

Har du LP minnen så kommer de få plats, annars troligtvis inte!
silver arrow är precis på gränsen, 170 är max och den är 170. Nh-D14 har dock en hel centimeter till godo.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Hoppsan, sign gick inte att se från "skriva"-vyn, bara kommentarena, my bad.

Har du LP minnen så kommer de få plats, annars troligtvis inte!
silver arrow är precis på gränsen, 170 är max och den är 170. Nh-D14 har dock en hel centimeter till godo.

Tyvärr har jag inte LP-minnen Då får jag strunta i silver arrow. Så DH-14 kommer att få plats?

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Tyvärr har jag inte LP-minnen Då får jag strunta i silver arrow. Så DH-14 kommer att få plats?

Skulle inte tro det, då den har PnP kylning. Jag har en Hyper 212 EVO med en fläkt och LP minnen, och om jag inte hade haft LP-minnen hade absolut inte en till fläkt fått plats. Det skulle dock fungera bra med HP-minnen nu, eftersom jag bara har en.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Hyper 212+, bästa kylarn i förhållande till pris. I Push/pull konfig med fläktarna!

Visa signatur

Chassi: Fractal design refine r3 Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD5 REV 3.0 Grafikkort: XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Crossfire Processor: AMD FX 8350@5Ghz CPU kylning: Corsair H110 Minnen: Kingston 16GB (4x4096MB) CL11 2133Mhz Beast Series Nätagg: XFX Proseries XXX Edition 850W Hd: Samsung SSD Basic 840-Series 120GB Fläktar: Cougar vortex 120mm*2, Fractal design silent series 140mm r2*4, Fractal design 120mm*2

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Skulle inte tro det, då den har PnP kylning. Jag har en Hyper 212 EVO med en fläkt och LP minnen, och om jag inte hade haft LP-minnen hade absolut inte en till fläkt fått plats. Det skulle dock fungera bra med HP-minnen nu, eftersom jag bara har en.

Tror jag köper nya minnen då också. Tack för all hjälp

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Annars så är det någon av de vattenkylnings lösningarna som finns du får gå på tex Corsair H80i eller liknande.
http://www.inet.se/produkt/5322277/corsair-hydro-h80i

Nya ram minnen kostar idag runt 530 kr för 8 gb (säger bara generelt runt där omkring för 1600 mhz minnen)

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Road:

Annars så är det någon av de vattenkylnings lösningarna som finns du får gå på tex Corsair H80i eller liknande.
http://www.inet.se/produkt/5322277/corsair-hydro-h80i

Nya ram minnen kostar idag runt 530 kr för 8 gb (säger bara generelt runt där omkring för 1600 mhz minnen)

Jo det vet jag men många säger att vattenkylning låter mycket mer än luftkylning, stämmer det? Kyler H80i bättre än NH-D14 och silver arrow? Finns det något man behöver tänka på när man ska köpa sluten vattenkylning?

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Phanteks PH-TC14PE är grym, men har du inte LP minnen så går det inte så bra :/
Har mina fläktar i idle med det extra motståndet på (tror bios säger 500rpm). Helt tyst och går precis över 60c när grafikkortet har pumpat värme i nån timme (når 83c på gpun nu när sommarvärmen börjar komma).

Skrivet av frizzy10:

Jo det vet jag men många säger att vattenkylning låter mycket mer än luftkylning, stämmer det? Kyler H80i bättre än NH-D14 och silver arrow? Finns det något man behöver tänka på när man ska köpa sluten vattenkylning?

Finns stor risk att pumpen låter och sen har du ofta samma/liknande fläktar, ett torn i sig är ju tyst

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Jag har också en Phanteks och den är bra. Den finns dessutom i olika färger, om man bryr sig om sådant. PWM-styrning av fläktarna är trevligt då de kan justeras efter temperatur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Phanteks PH-TC14PE är grym, men har du inte LP minnen så går det inte så bra :/
Har mina fläktar i idle med det extra motståndet på (tror bios säger 500rpm). Helt tyst och går precis över 60c när grafikkortet har pumpat värme i nån timme (når 83c på gpun nu när sommarvärmen börjar komma).

Finns stor risk att pumpen låter och sen har du ofta samma/liknande fläktar, ett torn i sig är ju tyst

Hmm, detta blir inte lätt. Så kylar kapaciteten mellan H80i, silver arrow, PH-TC14PE samt Dh-D14 är ungefär samma medan ljudnivån är mindre med tornkylarna? Jag har en vän som var sugen på mina minnen så kan nog få sålt de för ett par hundra. Kanske värt att investera i LP minnen och en tornkylare då?

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Bara läst lite snabbt. Kan filma i min låda när jag kör min H100i så ska du få höra;) Den låter inte nämnvärt mycket.
Har visserligen totalt 10 fläktar i min låda. Allt är Noctua varav 6 är kopplade till Fractal adjust 108 och resterande 4 är PnP på radiatorn.

Återkommer lite senare med video

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ziddie:

En Hyper Evo-212 med två st Noctua NF-F12 i push'n'pull ligger på din budget och kyler riktigt bra.
Om du ska ha en större tornkylare så blir det dyrt och ryms eventuellt inte.

Grymt dåligt köp, kostar sammanlagt 642:- En CM212 blir aldrig bättre än meh.. oavsett fläktar. Då kan man ju likaväl köpa en stor och bra kylare som har bra fläktar från början.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/sok/phanteks-ph-tc14pe

Kyler riktigt bra och underbart tyst!

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Ser ingen rekommendation av Acrtic Cooling Freezer i30, så jag tänkte jag kastar in en. Har inte testat den personligen, bara Freezer A30 vilket är varianten för AMD CPU:er den är identisk bara den kommer med mountingkit specifikt för AMD.

http://www.inet.se/produkt/5322050/arctic-cooling-freezer-i30

Googlade lite recensioner av just denna för Intel och den verkar kunna uppfylla dina krav. Så jag rekommenderar dig att googla lite på den själv och se om du håller med.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av frizzy10:

Hmm, detta blir inte lätt. Så kylar kapaciteten mellan H80i, silver arrow, PH-TC14PE samt Dh-D14 är ungefär samma medan ljudnivån är mindre med tornkylarna? Jag har en vän som var sugen på mina minnen så kan nog få sålt de för ett par hundra. Kanske värt att investera i LP minnen och en tornkylare då?

Vill du ha tyst så är väl be quiet dark rock pro 2 ett alternativ? Har en själv som jag fick igår. Dock inte hunnit installera än. Av de tester jag läst så är den jämlik alla de andra highend kylarna. Fast snäppet tystare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Ser ingen rekommendation av Acrtic Cooling Freezer i30, så jag tänkte jag kastar in en. Har inte testat den personligen, bara Freezer A30 vilket är varianten för AMD CPU:er den är identisk bara den kommer med mountingkit specifikt för AMD.

http://www.inet.se/produkt/5322050/arctic-cooling-freezer-i30

Googlade lite recensioner av just denna för Intel och den verkar kunna uppfylla dina krav. Så jag rekommenderar dig att googla lite på den själv och se om du håller med.

Det ska jag!

Skrivet av Intel3770:

Bara läst lite snabbt. Kan filma i min låda när jag kör min H100i så ska du få höra;) Den låter inte nämnvärt mycket.
Har visserligen totalt 10 fläktar i min låda. Allt är Noctua varav 6 är kopplade till Fractal adjust 108 och resterande 4 är PnP på radiatorn.

Återkommer lite senare med video

Gärna! Tack så mycket

Skrivet av Starksprit:

Vill du ha tyst så är väl be quiet dark rock pro 2 ett alternativ? Har en själv som jag fick igår. Dock inte hunnit installera än. Av de tester jag läst så är den jämlik alla de andra highend kylarna. Fast snäppet tystare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska kolla på den!

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig att köpa nya minnen också röstar jag definitivt på tornkylare! NH-D14, Silver Arrow, Dark Rock Pro, det mesta fungerar säkert bra.
Om du hellre lägger mer pengar på en kylare än nya ram-minnen också, så kan faktiskt vattenkylning vara ett alternativ.
Personligen hade jag sålt minnena om möjligt och köpt nya minnen och en tornkylare!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Det ska jag!

Gärna! Tack så mycket

Ska kolla på den!

Jag har bequiet dark rock pro 2 och kan bara säga att jag är super nöjd. Den kyler bra och låter ingenting. Det är ganska gott om plats för ram minnen men jag kan inte lova att dina passar. Men överlag är det en väldigt bra kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Om du kan tänka dig att köpa nya minnen också röstar jag definitivt på tornkylare! NH-D14, Silver Arrow, Dark Rock Pro, det mesta fungerar säkert bra.
Om du hellre lägger mer pengar på en kylare än nya ram-minnen också, så kan faktiskt vattenkylning vara ett alternativ.
Personligen hade jag sålt minnena om möjligt och köpt nya minnen och en tornkylare!

Skrivet av foxzox7:

Jag har bequiet dark rock pro 2 och kan bara säga att jag är super nöjd. Den kyler bra och låter ingenting. Det är ganska gott om plats för ram minnen men jag kan inte lova att dina passar. Men överlag är det en väldigt bra kylare.

Vill helst ha en luftkylare, framförallt för att det låter mindre. Räknade ut att det kommer bli ca 1200, för luftkylare och minnen (har inte räknat bort pengarna jag får för mina gamla) medan t.ex. corsair H100i kostar ca 900. Tycker ni jag ska köra på tornkylare? Är det värt ca 300 mer?

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Vill helst ha en luftkylare, framförallt för att det låter mindre. Räknade ut att det kommer bli ca 1200, för luftkylare och minnen (har inte räknat bort pengarna jag får för mina gamla) medan t.ex. corsair H100i kostar ca 900. Tycker ni jag ska köra på tornkylare? Är det värt ca 300 mer?

Som sagt, jag hade köpt luftkylare!
Dessutom vill du ju också ha en tyst kylare.
Dock hade jag Betalat lite till och köpt 2x8 GB RAM.
Fast jag har aldrig använt mina 8 GB till max, utan det är mest "när man ändå håller på".

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Hade nog tagit denna http://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s då den enligt detta test är både är tystare och kyler bättre/som en d14. Även billigare!
http://www.anandtech.com/show/6916/cooler-master-seidon-240m-...

ett annat test
http://www.eteknix.com/noctua-nh-u12s-cpu-cooler-review/4/

Du slipper också att byta minnen då den har 100% kompatibilitet med alla ram, HP som LP!

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk

1200kr!

Jag köpte min H100i för 749kr på komplett, och det var ett bra tag sedan. Dom tycks ligga lite högre nu men problemet med ljudnivån ligger i fläktarna som corsair skickar med.

Med vettiga fläktar på H100i så går den mkt tyst, har en Silverarrow också och båda är ljudlösa mer eller mindre. H100i kyler dock bättre än silverarrowen.