Microsoft tillkännager Xbox One

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tillkännager Xbox One

Mycket riktigt tar Microsoft upp kampen mot Playstation 4 och lanserar en uppföljare till Xbox 360. Nya Xbox One handlar dock inte enbart om spel utan även om tv, film och underhållning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kinect 2.0 måste vara anslutet för att konsolen ska fungera
Kommer ej kunna spela tidigare Xbox titlar
Spelen kommer att installeras på hårddisken för att sedan spelas utan skivan i
Lånar du ut spelet till en vän så kommer det tas en fee för att denne personen ska kunna installera och spela det, begagnat dvs

http://www.computerandvideogames.com/407912/microsoft-confirm...

http://www.ign.com/articles/2013/05/21/xbox-one-will-not-func...

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Xbox Lastone more like it. Noll hype på den där burken. Hoppas det blir MS sista spelkonsol, de verkar ju inte ens veta vad spel är för något.

Permalänk
Medlem

Xbox None, no games

Permalänk
Medlem

"That being said, Microsoft touts the Xbox One as delivering 8 times the graphic performance of the 360. If you were to go by raw transistor count, that performance jump would be closer to tenfold: the Xbox One boasts 5 billion to the 360’s 500 million. More concretely, those paltry 512 MB of memory have been boosted to 8 GB."

"A single 40-nanometer chip contains both the CPU and GPU rather than the two dedicated 90-nm chips needed in the 360. In fact, a custom SOC (system on a chip) module made by AMD contains the CPU/GPU chip"

http://www.wired.com/gadgetlab/2013/05/xbox-one/

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Tack för en snabb sammanfattning Jacob!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Satan vad stor den ser ut att vara... Måste köpa större TV för att få rätt proportioner

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk

Nepp. Längtar hellre till PS4an..

Permalänk
Medlem

Kommer nog varken skaffa denna eller PS4:an. Skall fixa en bättre dator istället

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem

tråkigaste jag sett

Permalänk
Discokungen
Skrivet av zhrooms:

Kinect 2.0 måste vara anslutet för att konsolen ska fungera
Kommer ej kunna spela tidigare Xbox titlar
Spelen kommer att installeras på hårddisken för att sedan spelas utan skivan i
Lånar du ut spelet till en vän så kommer det tas en fee för att denne personen ska kunna installera och spela det, begagnat dvs

http://www.computerandvideogames.com/407912/microsoft-confirm...

http://www.ign.com/articles/2013/05/21/xbox-one-will-not-func...

Det är VÄLDIGT VIKTIGT att poängtera det här. Det är riktigt sjukt. Varför ska man inte få låna ut spel till sina kompisar?!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Om man inte kan spela äldre spel, d.v.s. xbox- och xbox360 spel, på One. Då kan Microsoft glömma att jag köper den.

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem

500 miljoner transistorer? Det kan verkligen inte ingå någon grafik där. Bara GPU-delen i PS4:ans APU lär ligga på över 2 miljarder transistorer.

EDIT: Jag VET att det är 5 miljarder transistorer. Jag kommenterade på uppgiften när den sa 500 miljoner. Ni behöver inte kommentera mer.

Permalänk
Avstängd

en tivo med spel funktion

ps4 verkar mycket mer intressant

Permalänk
Medlem

Vad för grafik kommer Xbox One ha?

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | MSI Z77A-G45 ATX | Intel Core i5 3570k @ 4,2GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Corsair 8GB (2x4GB) Vengeance 1600 MHz | Corsair TX 750W 80+ Bronze | Corsair Force GS 128GB | Western Digital Black 1TB | 2x EVGA GeForce GTX 670 2048MB SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Kinect 2.0 måste vara anslutet för att konsolen ska fungera

Då kan vi ju även börja spekulera om anledningen till detta. Man får vara rätt så ordentligt godtrogen om man inte antar att MS har ondskefulla avsikter med detta.

Permalänk
Medlem

Gud va många verkar vara negativa? Själv tycker jag att detta ser bra ut, mycket bra ut! Så länge priset håller sig på rätt sida av tusenkronorna så kan det bli ett köp!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannes37:

Vad för grafik kommer Xbox One ha?

Southern Islands antagligen, sägs runt en TFLOP, vilket är lite svagare än 7770. PS4 sägs ha något som är lite vassare än 7850.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ingen info om den kan spela upp BD-3D i heller =( frågade Xbox supporten på Twitter och de kunde inte ens svara på frågan, utan bad mig hålla koll de närmaste månaderna för mer info

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

Det enda som intresserade mig var Forza 5, allt annat var bullshit.

Visa signatur

~ASUS Maximus VI Hero ~ i5 4690k @ 4.6GHz 1.228v ~ Noctua NH-D14 ~ Corsair Vengeance Pro 1600MHz 16GB ~ Samsung 850 PRO 256GB SSD ~ 2.5TB HDD ~ ASUS 280x TOP 1200/1700 ~ Corsair TX 750W ~ Define R4 Titanium~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

500 miljoner transistorer? Det kan verkligen inte ingå någon grafik där. Bara GPU-delen i PS4:ans APU lär ligga på över 2 miljarder transistorer.

5 miljarder transistorer. Kanske stod fel tidigare, men nu står det åtminstone 5 miljarder vilket även är det som står på andra ställen. Och jag skulle tro att PS4:ans GPU har närmare 3 miljarder, eftersom den skulle prestera mellan 7850 och 7870 som har 2,8 miljarder transistorer båda två

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

500 miljoner transistorer? Det kan verkligen inte ingå någon grafik där. Bara GPU-delen i PS4:ans APU lär ligga på över 2 miljarder transistorer.

"If you were to go by raw transistor count, that performance jump would be closer to tenfold: the Xbox One boasts 5 billion to the 360’s 500 million."

http://www.wired.com/gadgetlab/2013/05/xbox-one/

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Någon som vet om röststyrningen kan köras på Svenska till Xbox? samt skulle gärna vilja höra vad Sweclockers tror att de kommer prestera! tex undra vem som kommer ha den bästa grafiken Xbox one eller Playstation 4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

500 miljoner transistorer? Det kan verkligen inte ingå någon grafik där. Bara GPU-delen i PS4:ans APU lär ligga på över 2 miljarder transistorer.

Tror du får läsa en gång till...

Xbox 360 hade 500 miljoner transistorer. Xbox One har 5 miljarder transistorer.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

500 miljoner transistorer? Det kan verkligen inte ingå någon grafik där. Bara GPU-delen i PS4:ans APU lär ligga på över 2 miljarder transistorer.

http://www.engadget.com/2013/05/21/xbox-one-hardware-and-spec...
Engadget(med flera) påstår "5 billion" alltså fem miljareder transistorer. Inte 500 miljoner.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar en PC men tycker ändå det är sunt förnuft att inte stödja bakåtkompabilitet, det är en annan arkitektur så vill man ha utveckling måste man ta det här steget. Man kommer dessutom inte behöva vara uppkopplad för att spela som ryktena sa tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

500 miljoner transistorer? Det kan verkligen inte ingå någon grafik där. Bara GPU-delen i PS4:ans APU lär ligga på över 2 miljarder transistorer.

Xbox360 hade 500 miljoner transistorer. Xbox One kommer att ha 5 miljarder transistorer. Vilket alltså är mer än i PS4:ans APU. Däremot vet vi ju inte vilka chip Microsoft har räknat med när de kom fram till dessa siffror.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Kinect 2.0 måste vara anslutet för att konsolen ska fungera
Kommer ej kunna spela tidigare Xbox titlar
Spelen kommer att installeras på hårddisken för att sedan spelas utan skivan i
Lånar du ut spelet till en vän så kommer det tas en fee för att denne personen ska kunna installera och spela det, begagnat dvs

http://www.computerandvideogames.com/407912/microsoft-confirm...

http://www.ign.com/articles/2013/05/21/xbox-one-will-not-func...

Värdelöst! :/ Tål att lyftas upp tycker jag

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

5 miljarder transistorer. Kanske stod fel tidigare, men nu står det åtminstone 5 miljarder vilket även är det som står på andra ställen. Och jag skulle tro att PS4:ans GPU har närmare 3 miljarder, eftersom den skulle prestera mellan 7850 och 7870 som har 2,8 miljarder transistorer båda två

Okej. Då snackar vi.
Angående GPUn lär den vara mindre än den som sitter i 7870, då den är svagare, förutsatt att de kör ungefär samma frekvenser. Lägg till på det att den inte har egen minneskontroller eller PCIe-gränssnitt. Därför tror jag nog den kan bli mindre än 7870, därav minst 2 miljarder.
MEN, det är mycket möjligt att de optar för fler enheter men lägre frekvens för att få ner värmeutvecklingen. Jag ser det inte som orimligt att de kör med betydligt fler kärnor men med relativt låga frekvenser.