Intel och AMD tappar på processormarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Det är där på den mobila marknaden som pengarna ligger i dagens läge och inte valet mellan i5 3570K-FX 8350 men det verkar ju inte vara många här som har förstått det.

Njae. Det säljs ju fortfarande fler x86 än ARM prollar och de är oftast dyrare än ARM diton så det finns mycket pengar på den marknaden. Grejen är att hela världens ekonomiska system inställda på att alla företag måste visa tillväxt vilket gör att ARM och mobila enheter är attraktiva marknader då de växer enormt medans PC och x86 marknaden har stagnerat de senaste åren.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Båda chippen på båda konsolerna är amd, måste bli ett riktigt bra nikotinplåster för amd.

Jo det lär se fint ut om man räknat antalet CPU'er men frågan är hur billigt AMD säljer de för?
Hoppas de tjänar en del så de inte bara drar in några kronor på konsol. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Såklart, tyvär ligger ju AMD bakom även där.

Efter och efter, intel lever bara på märket och mutorna som dom gav för längesen...företag har fått smak för intel och det kräver mycket för att bryta trenden...fast än AMD har ytterst prisvärda CPUer...Speciellt APUerna är superba i Prestanda per krona...

Men men folk ser bara märket och glömmer att det är produkter det handlar om...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slagt:

Jo det lär se fint ut om man räknat antalet CPU'er men frågan är hur billigt AMD säljer de för?
Hoppas de tjänar en del så de inte bara drar in några kronor på konsol. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Dom tar säkert bra betalt, Intels skulle ju ta för mycket och IBM har inget att konkurrera med, Nvidia ingen helhetslösning så AMD var ett väntat val då de erbjuder många kärnor som utvecklarna till PS3 blivit vana med Nu när båda lägren kör på samma CPU kommer det bli kalas hoppas det blir så att Xbox får High graphics och PS4 very high Annars blir det fel om Xbox ska agera strypning...

Men tillbaka till ämnet! Multicores är framtiden och om AMD får tillräckligt med PR för detta kan de nog lyckas knipa en del av intels kaka!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpiritual:

Njae. Det säljs ju fortfarande fler x86 än ARM prollar och de är oftast dyrare än ARM diton så det finns mycket pengar på den marknaden. Grejen är att hela världens ekonomiska system inställda på att alla företag måste visa tillväxt vilket gör att ARM och mobila enheter är attraktiva marknader då de växer enormt medans PC och x86 marknaden har stagnerat de senaste åren.

Tja 1,5 miljarder mobiler säljs varje år...det om något visar var pengarna finns! Och vad jag vet så kör de flesta ARM? Inte produceras det väl ens 1,5 Miljarder x86 CPUer varje år det skulle göra mig förvånad

ARM funkar ju men är de verkligen de ström snålaste? Hoppas verkligen vi får se x86 i framtiden...om nu intel släpper licensen fri...grrr borde vara som i Finland så att en patent upphör efter 30år!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Var är IBM och Oracle då? Säljer PowerPC och SPARC så dåligt att de inte får vara med på listan?

IBM säljer väl bara förtags lösningar numera? Så det är väl endast typ special servrar och militär anpassade grejer som köps av dom?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Personligen tycker jag APU:erna är extremt bra balanserade mellan CPU och GPU.

AMD är ju helt ok för de flesta gamers, och Apuerna är riktigt bra budgetlösningar skulle jag säga.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Luminous:

AMD är ju helt ok för de flesta gamers, och Apuerna är riktigt bra budgetlösningar skulle jag säga.

Precis, tycker det är svårt om inte omöjligt att hitta grafikkort + CPU för 1000kr som A10 5800k kostar och få samma prestanda sprillans nytt med garanti...

Skrivet av Esseboy:

Tja 1,5 miljarder mobiler säljs varje år...det om något visar var pengarna finns! Och vad jag vet så kör de flesta ARM? Inte produceras det väl ens 1,5 Miljarder x86 CPUer varje år det skulle göra mig förvånad

ARM funkar ju men är de verkligen de ström snålaste? Hoppas verkligen vi får se x86 i framtiden...om nu intel släpper licensen fri...grrr borde vara som i Finland så att en patent upphör efter 30år!

Funderat på att använda citera flera?

En processor som bygger på x86 som utför samma mängd Flops/Iops kommer alltid dra mer ström än en ARM om de är uppbyggda i tillverkningsstorlek.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Stackars AMD som ligger efter Qualcomm och Samsung. Kanske borde skaffa en AMD nästa gång jag uppgraderar.

Det blir av för mig med, men när kommer de flyga förbi en 3570K.
Jag ska sälja min när de släpper nästa, Piledriver eller vad den heter.
Eller kanske var det den som är ute nu.

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucasSj:

Det blir av för mig med, men när kommer de flyga förbi en 3570K.
Jag ska sälja min när de släpper nästa, Piledriver eller vad den heter.
Eller kanske var det den som är ute nu.

Hehe, någon gång i framtiden kanske? Min håller ju ett bra tag till antar jag.
Piledriver finns ju ute nu, Steamroller kommer i år.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Efter och efter, intel lever bara på märket och mutorna som dom gav för längesen...företag har fått smak för intel och det kräver mycket för att bryta trenden...fast än AMD har ytterst prisvärda CPUer...Speciellt APUerna är superba i Prestanda per krona...

Men men folk ser bara märket och glömmer att det är produkter det handlar om...

Sant, men senaste fiaskot amd hade tog en hel del stryk i media.
Som även Intel gjorde med deras sata problem.

Skillnaden är att Intel hämtade sig betydligt bättre mediamässigt, något amd inte lyckades med.

Sen är det klart, folk köper det dom läser bra saker om, dom flesta går inte in på djupet utan media osv styr inköp betydligt mer.