Nvidia Geforce GTX 780

Permalänk
Skribent
Skrivet av JDM:

processorn flaskar i 1080p, kolla 1600p/1440p för att se verklig prestanda.

Och vem lirar på den upplösningen egentligen? Oo

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Jag minns när 7970 lanserades i slutet av 2011.
Testerna visade då på ungefär 25-35% bättre prestanda mot 580, om jag minns rätt. (Nu har dom ju fixat drivrutinerna så det är ju betydligt större skillnad nu) Priset var drygt 5K. Som jämförelse kostade 580 ca: en 5 hundring mer, vilket man raskt vart tvungna att sänka med en tusing efter 7970 lanserades.

Då var konsensus här på forumet ungefär så här:
"Jo det var väl schysst prestanda, men va dyr den var?"

Och nu när ett nytt kort ger ca: 20% högre prestanda för 6k, jämfört med ett kort för 3K
"Oj, det var ju inte så dyrt som jag trodde"

Det är uppenbart att AMD och Nvidia mäts med väldigt olika måttstockar här på forumet.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Stealthbomb:

Enligt energiprincipen kan dock energi varken skapas eller förstöras, så ditt begrepp "energiförbrukning" är även det "fel". Vet att det har varit ett himla liv om detta tidigare på Sweclockers, vilket är onödigt när alla vet vad det handlar om.

Vem har sagt att "förbrukning" måste betyda att något förstörs?

Jag förbrukar 200 liter vatten när jag tar ett bad. Vattnet förstörs inte.
Jag förbrukar en patron svart bläck per år. Bläcket förstörs inte.
Jag förbrukar 1 ml tandkräm när jag borstar tänderna. Tandkrämen förstörs inte.

Att energin omvandlas till värme är samma sak som att vattnet rinner ut i avloppet, bläcket fastnar på pappret och tandkrämen omvandlas till skum och sköljs ut.

Att säga att man inte kan förbruka energi är löjligt, eftersom det är just vad man gör när man omvandlar den till värme för att utföra ett önskat arbete.

Jag står fast vid att "effektförbrukning" är ett ord som måste sluta användas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av jacozz:

Om man jämför med Anandtechs recension, så ter sig ju titlarna på Sweclockers synnerligen Nvidia-vänliga och därför ganska snedvridna.

http://www.anandtech.com/show/6973/nvidia-geforce-gtx-780-rev...

Även på Hardocp:s ter sig sig förhållandet 780 Vs 7970 betydligt mindre än vad som ges sken av på sweclockers recension.
http://www.hardocp.com/article/2013/05/23/nvidia_geforce_gtx_...

Jag menar inte med detta att sweclockers skulle vara köpta eller något sådant, men snarare att man måste kika på fler siter och jämföra med vilka speltitlar som testas för att få en övergripande bild.

Jag tycker 780 verkar vara ett alldeles utmärkt kort, om än alldeles för dyrt mot vad det presterar. 20% bättre prestanda än ett 7970 för nästan dubbla pengarna?

Utmärkt produkt?
Kom igen, visst om pengar inte spelar någon roll, så visst...
Jag fattar inte hur ni egentligen sätter dessa stämplar?
Med den typen av logik där pris/prestanda är åsidosatt, så torde ju 680 vara ok, 670 halvbra, men 660 Ti rätt dåligt köp?

Förklaring tack!

Hej!

Att välja speltitlar till våra grafikkortstest är något vi lägger mycket tid på och det är inte alltid en helt lätt uppgift. Samtidigt som vi vill ha med populära titlar som folk faktiskt spelar ska dessa givetvis inte vara helt ospelbara på antingen den ena eller den andre tillverkarens grafikkort.

Jag tycker att vi har hittat en ganska bra balans med de sex titlarna vi har i dagsläget, där ungefär hälften fungerar något bättre på AMD-baserad hårdvara medan den andra hälften faller Nvidia bättre i smaken. Samtidigt tycker jag inte att någon av titlarna väger över för mycket till något av lagens fördel.

Passade även på att kika lite närmare på Anandtechs test och de verkar komma fram till ganska exakt samma slutsats som oss gällandes prestandaskillnaderna mellan Geforce GTX 780 och Radeon HD 7970 GHz Edition.

Från Anandtechs slutsats:

"The 22% performance advantage that the GTX 780 enjoys over the Radeon HD 7970GHz Edition cements NVIDIA’s performance lead..."

Från vårt prestandaindex:

"Geforce GTX 780 presterar ungefär 22 procent bättre än Radeon HD 7970 GHz..."

Anandtech använde fem av de sex titlarna vi använde oss av. Utöver dessa använde de ytterligare fem titlar, nämligen:

• Dirt: Showdown -8%

• Total War: Shogun 2 40%

• Crysis: Warhead 6%

• Civilization 5 47%

• Crysis 3 26%

De fetstilta procenttalen motsvarar hur mycket bättre eller sämre Geforce GTX 780 presterade gentemot Radeon HD 7970 GHz Edition i upplösningen 2560 x 1440 pixlar. Räknar man dessutom ut ett snitt av dessa ytterligare speltester landar vi i runda slängar på det magiska 22% återigen.

Utmärkelser

När det gäller de utmärkelser vi delar ut får man istället tänka efter olika segment snarare än jämföra alla grafikkort från 0 till 10 000 kr. Geforce GTX Titan fick utmärkelsen "Toppklass" när vi testade det kortet i februari, då det helt enkelt är världens snabbaste grafikkort med en enskild GPU.

Geforce GTX 780 kvalificerar sig däremot inte för utmärkelsen "Toppklass" då det inte är snabbare än Geforce GTX Titan. Däremot är det endast 10 procent långsammare, är extremt välbyggt med en kylare i världsklass och kostar ungefär 2 500 kr mindre. Detta gör Geforce GTX 780 till en "Utmärkt produkt" enligt oss.

På samma sätt är Radeon HD 7970 GHz Edition i dagens mått mätt en "Utmärkt produkt" av den enkla anledningen att det presterar extremt bra i sitt prissegment. Ett grafikkort i det segmentet Geforce GTX 780 ligger i är sällan prisvärt, men kan fortfarande vara en utmärkt produkt.

Permalänk

Kul att det presterar så pass nära Titan!
Jag är själv nöjd med mina 2 Titans SLI, blir glad av att se alla test där dom ligger överst xD

Visa signatur

TiTaN SLI

Permalänk
Medlem

[QUOTE=JonasT;13545495]Hej!

Att välja speltitlar till våra grafikkortstest är något vi lägger mycket tid på och det är inte alltid en helt lätt uppgift. Samtidigt som vi vill ha med populära titlar som folk faktiskt spelar ska dessa givetvis inte vara helt ospelbara på antingen den ena eller den andre tillverkarens grafikkort.

Jag tycker att vi har hittat en ganska bra balans med de sex titlarna vi har i dagsläget, där ungefär hälften fungerar något bättre på AMD-baserad hårdvara medan den andra hälften faller Nvidia bättre i smaken. Samtidigt tycker jag inte att någon av titlarna väger över för mycket till något av lagens fördel.

Passade även på att kika lite närmare på Anandtechs test och de verkar komma fram till ganska exakt samma slutsats som oss gällandes prestandaskillnaderna mellan Geforce GTX 780 och Radeon HD 7970 GHz Edition.

Från Anandtechs slutsats:

"The 22% performance advantage that the GTX 780 enjoys over the Radeon HD 7970GHz Edition cements NVIDIA’s performance lead..."

Från vårt prestandaindex:

"Geforce GTX 780 presterar ungefär 22 procent bättre än Radeon HD 7970 GHz..."

Anandtech använde fem av de sex titlarna vi använde oss av. Utöver dessa använde de ytterligare fem titlar, nämligen:

• Dirt: Showdown -8%

• Total War: Shogun 2 40%

• Crysis: Warhead 6%

• Civilization 5 47%

• Crysis 3 26%

De fetstilta procenttalen motsvarar hur mycket bättre eller sämre Geforce GTX 780 presterade gentemot Radeon HD 7970 GHz Edition i upplösningen 2560 x 1440 pixlar. Räknar man dessutom ut ett snitt av dessa ytterligare speltester landar vi i runda slängar på det magiska 22% återigen.

Utmärkelser

När det gäller de utmärkelser vi delar ut får man istället tänka efter olika segment snarare än jämföra alla grafikkort från 0 till 10 000 kr. Geforce GTX Titan fick utmärkelsen "Toppklass" när vi testade det kortet i februari, då det helt enkelt är världens snabbaste grafikkort med en enskild GPU.

Geforce GTX 780 kvalificerar sig däremot inte för utmärkelsen "Toppklass" då det inte är snabbare än Geforce GTX Titan. Däremot är det endast 10 procent långsammare, är extremt välbyggt med en kylare i världsklass och kostar ungefär 2 500 kr mindre. Detta gör Geforce GTX 780 till en "Utmärkt produkt" enligt oss.

På samma sätt är Radeon HD 7970 GHz Edition i dagens mått mätt en "Utmärkt produkt" av den enkla anledningen att det presterar extremt bra i sitt prissegment. Ett grafikkort i det segmentet Geforce GTX 780 ligger i är sällan prisvärt, men kan fortfarande vara en utmärkt produkt.[/QUOTE]

Underbar förklaring

Permalänk
Avstängd

5900? Nah då sitter jag nog kvar med mina 7970 i crossfire som jag gav mindre än 5900 för förra året:))
Och som presterar bra mycket bättre än ett 780:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vem har sagt att "förbrukning" måste betyda att något förstörs?

Jag förbrukar 200 liter vatten när jag tar ett bad. Vattnet förstörs inte.
Jag förbrukar en patron svart bläck per år. Bläcket förstörs inte.
Jag förbrukar 1 ml tandkräm när jag borstar tänderna. Tandkrämen förstörs inte.

Att energin omvandlas till värme är samma sak som att vattnet rinner ut i avloppet, bläcket fastnar på pappret och tandkrämen omvandlas till skum och sköljs ut.

Att säga att man inte kan förbruka energi är löjligt, eftersom det är just vad man gör när man omvandlar den till värme för att utföra ett önskat arbete.

Jag står fast vid att "effektförbrukning" är ett ord som måste sluta användas.

Ärligt talat tror jag att "använder" är ett bättre ord. Man förbrukar drivmedel när man använder bilen t.ex. Du förbrukar det rena vattnet när du använder det för ett bad...

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Inaktiv

Jonas T:
Snyggt! En eloge för det utförliga klargörandet.

Permalänk
Medlem

Hej Jonas!
Tack för utläggningen.

Angående Utmärkelser.
Å ena sidan är ju Titan såklart det bästa singelkortet för spel som man kan köpa för pengar. Med, låt oss säga att det istället hade kostat 90 000:- hade det fortfarande fått utmärkelsen "toppklass"? Resonerar ni som så att det faktiskt hade det oavsett om det hade kostat 900 000:-, dvs priset är irrelevant i toppklasskiktet?
I så fall förstår jag hur ni tänker.

Hur resonerar ni i så fall inför de andra utmärkelserna
"Utmärkt produkt"
och vad var det nu mer ni har för utmärkelser?

Har ni tagit bort "prisvärd produkt"?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Avstängd

tycker att pris för prestandan är lite för hög, man får mer för pengarna hos AMD, sen kan det också vara bra att stödja AMD så att dom inte konkar, då skulle intel vara ensamma på halvledare sidan, just saying.
Har alltid varit supporter till AMD kort, då dom kan användas till has knäcka hashes, och mining, och inte bara spel och photoshop

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

5900? Nah då sitter jag nog kvar med mina 7970 i crossfire som jag gav mindre än 5900 för förra året:))
Och som presterar bra mycket bättre än ett 780:)

Fast AMD Crossfire är ju helt kasst! Gå in å läs om Frametimes på pcper.com

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/NVIDIA-GeForce-GT...

7970 i Crossfire har svindåliga Frametimes om man jämför 780 i Sli.
AMD visar bara bra resultat i FRAPS. Medans frametime mätningar visar vad man ser på skärmen.

Men vill man ha kort som hoppar över och visar halva frames så är 7970 prisvärt

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 350D PSU: Corsair AX 760W 80+ Platinum Modulär MB: ASUS MAXIMUS VI GENE CPU: Intel Core i7 4770K, Corsair H110 GPU: Asus GTX 780 Direct CUII SSD: Samsung 840 EVO 500gb HD: 3TB WD Green Skärm: ASUS 27" PB278Q 2560x1440

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av jacozz:

Hej Jonas!
Tack för utläggningen.

Angående Utmärkelser.
Å ena sidan är ju Titan såklart det bästa singelkortet för spel som man kan köpa för pengar. Med, låt oss säga att det istället hade kostat 90 000:- hade det fortfarande fått utmärkelsen "toppklass"? Resonerar ni som så att det faktiskt hade det oavsett om det hade kostat 900 000:-, dvs priset är irrelevant i toppklasskiktet?
I så fall förstår jag hur ni tänker.

Hur resonerar ni i så fall inför de andra utmärkelserna
"Utmärkt produkt"
och vad var det nu mer ni har för utmärkelser?

Har ni tagit bort "prisvärd produkt"?

Utmärkelsen "Toppklass" kan i många fall åsidosätta priset men det måste fortfarande finnas någon form av verklighetsföränkring i prissättningen. Ett grafikkort för 90 000 kr skulle troligtvis få det väldigt svårt att leva upp till "Toppklass" om det inte bäddade min säng och lagade frukost varje morgon. Det är helt enkelt ett oskäligt högt pris för en konsumentinriktad komponent.

Utmärkelsen "Prisvärd" utgick i samband med att vi gjorde om vårt system för utmärkelser. De tre vi använder i dagsläget finns förklarade i denna artikel:
http://www.sweclockers.com/nyhet/14398-sweclockers-nya-utmark...

Permalänk
Medlem

Du får ta och ge oss verklig heads upp när det kommer ett kort som bäddar sänger och lagar frukost varje morgon. Låter som en dröm

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av -MARTIN-:

AMD visar bara bra resultat i FRAPS. Medans frametime mätningar visar vad man ser på skärmen.

Fast om AMDs frametimes varierar mellan 1 och 20ms men inte har några spikar så är det bättre flyt än om nvidias ligger stabilt kring 15ms men har spikar på 50ms. Det är bara spikarna som syns. Det spelar mindre roll om det är stor spridning under 15ms. I flera spel har nVidia fler spikar. Med det sagt så vill jag inte förneka att det är ett problem för AMD.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en recension på ett kort med en eftermarknadskylare. T.ex Evga:s nya ACX kylare
Annars bra läsning, kunde vart jämförelser bland fler kort, men man kan ju inte få allt..

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av phoenixdisciple:

Och vem lirar på den upplösningen egentligen? Oo

Jag till exempel. Och det är vanligare än du tror.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av tompa1122:

Maxboost till skillnad från basklockan spelar väl ingen roll? Då kan ju nvidia sätta basklockan på 500mhz och sen en boost på HELA 10000MHZ!!!! och sedan annonsera detta med en påökning med hela 100%, detta låter ju helt fantasktiskt! Nej, självklart är det inte så. Som svar på frågan ''Räcker inte det för dig?'' - Det beror ju på vad man ska med kortet till, självklart. Du kanske gillar att lira BF3 en annan gillar att överklocka och ta nya rekord.

Detta är inte vad jag menar. Du förstår väl själv att detta inte är några astronomiska överklockningar? Ska du upp på toppen räcker det inte med några fjuttiga 1,2V.

Du får köra k|ngp|n varianten, såga av strömförsörjningen från ett 7970 Matrix och koppla in den som extra ström till Titan kortet, går säkert på ett 780 också

Annars har jag "hört" att det finns +300 bios till titan, lär finnas till 780 också

Permalänk
Medlem
Skrivet av -MARTIN-:

AMD har faktiskt bättrat sig det senaste halvåret och gapet till nvidia när det kommer till frametimes är inte jättestort längre dock skulle jag vilja se att de får ut drivrutiner snabbare i framtiden, deras kort är väldigt bra och prisvärda men att få ut bra och mogen mjukvara snabbt är väldigt viktigt och är avgörande när jag köper grafikkort. Man vill ju inte sitta och vänta i veckor på den optimala spelupplevelsen.. Visst Nvidia är inte alltid perfekta men jävlar vad det är nära.

Permalänk
Medlem

Nja sitter kvar på mitt 5850 ett tag till, lirar BF3 på high @ 2048 X 1152 utan problem

Visa signatur

9800X3D | ASUS Prime RX 9070 XT OC | ASUS TUF GAMING B850-PLUS
Phanteks XT Pro Ultra Mid | Kingston NV3 SSD 2TB | ASUS TUF Gaming 750W

Permalänk
Medlem

En fråga bara. 690 är ett år äldre än Titan och enligt sweclockers stämpel har Titan världens snabbaste processor och är det kraftfullaste kortet. Ändå får det spö av 690 i alla tester vad gäller fps och poäng såvitt jag kan se. Visst, Titan kanske har dittan och dattan och fadderullan som inte 690 har men summa summarum får det spö och allt handlar ändå om fps i slutändan, så varför ska man köpa det dyrare Titan?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

En fråga bara. 690 är ett år äldre än Titan och enligt sweclockers stämpel har Titan världens snabbaste processor och är det kraftfullaste kortet. Ändå får det spö av 690 i alla tester vad gäller fps och poäng såvitt jag kan se. Visst, Titan kanske har dittan och dattan och fadderullan som inte 690 har men summa summarum får det spö och allt handlar ändå om fps i slutändan, så varför ska man köpa det dyrare Titan?

För att ett Titan är ett single-GPU kort medan ett 690 är ett dual-GPU kort (två stycken nerbantade 680 på samma kort).
Titan är desutom GK110, har 6GB RAM och kommer inte lida av problem som SLI-lösningar kan göra. (för att inte tala om att inte alla spel stödjer sli).

Är väl bara några få anledningar tycker jag!
Hoppas det förklarade

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

AMD har faktiskt bättrat sig det senaste halvåret och gapet till nvidia när det kommer till frametimes är inte jättestort längre dock skulle jag vilja se att de får ut drivrutiner snabbare i framtiden, deras kort är väldigt bra och prisvärda men att få ut bra och mogen mjukvara snabbt är väldigt viktigt och är avgörande när jag köper grafikkort. Man vill ju inte sitta och vänta i veckor på den optimala spelupplevelsen.. Visst Nvidia är inte alltid perfekta men jävlar vad det är nära.

Är det ca 1,5 år sedan 7970 släpptes och det är inte förrän nu dom har börjat få lite snits på sina drivrutiner trots att dom fortfarande har en bit kvar till målet så att säga.

I det sammanhanget vad betyder några få veckor eller en månad innan drivrutinera är up to date så att säga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Jag har svårt att se hur AMD har förbättrat sig när man ser graferna i denna artikeln:

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Frame-Rating-Diss...

Efter man har läst den artikeln så kan man inte rekommendera Crossfire. Single gpu är en annan femma då jag kan hålla med om att 7970 är ett bra och prisvärt kort.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 350D PSU: Corsair AX 760W 80+ Platinum Modulär MB: ASUS MAXIMUS VI GENE CPU: Intel Core i7 4770K, Corsair H110 GPU: Asus GTX 780 Direct CUII SSD: Samsung 840 EVO 500gb HD: 3TB WD Green Skärm: ASUS 27" PB278Q 2560x1440

Permalänk
Skrivet av -MARTIN-:

Du menar Fcat som Pcper använder sig av? Utvecklat av nvidia för övrigt.

Här har du lite intressant läsning om varför Fcat inte är mer relevant än FRAPS, skrivet av folk som vet vad dom pratar om.

http://www.overclockers.com/nvidias-fcat-gpu-testing-pursuing...

Permalänk
Skrivet av -MARTIN-:

Jag har svårt att se hur AMD har förbättrat sig när man ser graferna i denna artikeln:

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Frame-Rating-Diss...

Efter man har läst den artikeln så kan man inte rekommendera Crossfire. Single gpu är en annan femma då jag kan hålla med om att 7970 är ett bra och prisvärt kort.

Funkar dina 7970's inte bra i CF eller? Pcper är, ska vi säga.. inte alltid helt objektiva i vissa sammanhang.

Permalänk
Medlem

Tackar, nu kan jag släppa mitt 5970. Singel gpu som strular mindre. Priset är värt det tycker jag. Väntar bara på att Asus ska släppa sin version.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk

Fan vad fint. Kan jag äntligen byta ut mitt Asus 560Ti mot ett 780 efter sommaren

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Känns som det börjar bli sämre standard på Sweclockers reviews, har knappt fått se ett stort prestandaindex sen ett år tillbaka känns det som, nu när det äntligen finns en, så är det bara i hög upplösning och skippat 500/6000 serien som väldigt många fortfarande sitter på.. besviken, dock inte lika besviken som Titan testet, det var verkligen ur uselt.

Och, som vanligt, inte 3DMark11 Performance testat heller, bara Extreme, så folk som inte har det inte kan jämföra sina datorer mot det, dåligt. Blir till att söka mig till andra reviewers i framtiden.

Rimligt att det jämförs 7000kr kort med 9000kr kort, helt omöjligt för oss läsare att på något vis få en realistisk bild på hur prestandan skulle bli om vi är sugna på att uppgradera, när det inte tas med kort i lägre prisklass och äldre toppmodeller.

Känner samma sak.. Jag som fortfarande sitter på 580 kan ju inte heller se riktigt. Men dom kan ju inte spara dom gamla korten hur länge som helst i prestanda index, det förstår ju jag med. Men 580 är fortfarande bara två gen bakåt/ 1.5 år så det borde dom ju ha kvar.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Nyss köpt ett 680 i en dator för 11k. Två 780 kostar 12k och ger den prestanda man tycker borde vara rimlig i dagens spel.

När man ser sitt 680 längst ner i detta test känner man sig lite lurad och undrar om PC-branchen kommer bli en lyxhobby för de med feta plånböcker. Gamla entusiastkort i mellanprisklassen som 560ti fick ingen lång livstid.

Ändå kände jag personligen att jag kostat på mig något utav det bästa, detta var precis innan 780 kom ut i etern. Redan nu känner man att trots att man hoppat på "high end" så är kortet redan sist i graferna.

Förr stog sig en sådan investering i tre år.(Geforce 3 500TI någon?)

Next gen kommer lägligt, mitt 680 får sitta i tills det ruttnar till förmån för PS4, den investeringen hoppas jag står sig lite bättre. Det är kul med PC, men 12k för att hänga med, det är inte rimligt längre. Eller 6K för ett 780, om man kan "nöja sig" med det, haha

Vi lever ändå i Sverige, ett relativt priviligerat land, men Nvidia får en att känna sig fattig. Nä, som sagt, next gen kommer inte en dag för tidigt, det behövs något "prisvärt" som står sig ett tag...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter