DynDns inte längre kostnadsfri. Hur ska jag komma åt min dator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jun 2006

DynDns inte längre kostnadsfri. Hur ska jag komma åt min dator?

Hej,
Jag håller på att sätta upp en liten server i min stationära dator så att jag slipper förlita mig på Dropbox för att kontrollera mina filer.

Problemet är att jag från min ISP har dynamiskt ip vilket gör det hela krångligare. Tidigare hade jag bara kunnat registrera på DynDNS, men nu har de börjat att ta betalt. Jag behöver ett alternativ.

Edit: Jag var lite snabb med att göra en tråd. Det blir så att jag köper en riktig domän, det är inte alls dyrt. Leverantören av domännamnet tillhandahåller DNS tjänster med stöd för dynamisk DNS.

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Vet inte hur avtalet på dyndns ser ut idag, reggade mitt för länge sedan. Men med no-ip krävs att ditt ip ändras minst en gång i månaden eller att du håller den aktiv genom en länk som mejlas till dig.

Köper du en domän får du se till att ha den på något ställe med tillgång till dynamiska uppdateringar. Alla webbhotell erbjuder inte den tjänsten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av jocke92:

Vet inte hur avtalet på dyndns ser ut idag, reggade mitt för länge sedan. Men med no-ip krävs att ditt ip ändras minst en gång i månaden eller att du håller den aktiv genom en länk som mejlas till dig.

Köper du en domän får du se till att ha den på något ställe med tillgång till dynamiska uppdateringar. Alla webbhotell erbjuder inte den tjänsten.

Det där med länk låter jobbigt.

Jag har hittat ett webhotell som erbjuder dynamisk DNS. Så kul, nu har jag en egen domän!

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
*
Registrerad
Nov 2011

https://freedns.afraid.org/
Som DynDns fast inga krav på sporadisk inloggning.

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ESXi GA-P67A-D3-B3 | i5 2310 | HyperX 32GB 1600MHz | <TB Desktop Dell 22" | Benq 22" | Lenovo Thinkpad T430 | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Debian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av atriix:

freedns verkar inte fungera? åtminstone activation mail skickas inte ut ....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
*
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av czan:

freedns verkar inte fungera? åtminstone activation mail skickas inte ut ....

Kollat skräpposten? Om du är säker på att det inte är på din sida kan du ju alltid pinga de och höra om det faktiskt är nåt galet. Själv reggade mig för ett par år sedan och dns uppdateringarna funkar fint.

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ESXi GA-P67A-D3-B3 | i5 2310 | HyperX 32GB 1600MHz | <TB Desktop Dell 22" | Benq 22" | Lenovo Thinkpad T430 | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Debian

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Jag håller fortfarande liv i min gratis dyndns.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av atriix:

Inte helt sant. Jag får email från Josh en gång i halvåret, där han påpekar att mitt konto inte varit aktivt på 6 månader. Så var sjätte månad måste man logga in och visa sig bara för att inte bli klassad som "dormant" och bortrensad.
Knappast ett problem om man har dynamisk IP.

Kan knappast rekommendera Josh och hans tjänst för mycket. Sjukt bra, helt enorm uptime, och han är kanonbra att ha och göra med.
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av dabman:

Jag håller fortfarande liv i min gratis dyndns.

7 maj stängs möjligheten till gratis DynDns ner.

Apple iMac early 2009 (ATI 4850)
Apple Mac mini 2011 (server)
Apple Mac mini 2012 (Plex-server)
Apple Macbook Pro 2011 15-tum (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Okt 2006

låg i skräpposten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2003

Själv bytte jag till no-ip.biz, funkar hur smidigt som helst med "dd-wrt router"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2008

Jag bytte till duckdns.org igår. Har ett vbscript som körs på min HTPC var 5:e minut när den är igång. Tyvärr så har ju comhem modemet bara stöd för dyndns om man vill att den ska uppdatera...

Moderkort: ASUS Z97-A | Proccesor: i7 4790K @ 4Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Ram: ADATA 16GB 1600MHz | Chassi: Fractal Design R4 | Grafikkort: EVGA Geforce 980 | Nätagg: EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold | Lagring: 2x Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB | 1x WD Blue 1TB | Skärm: ASUS 24" VG248QE @ 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

jäkligt sidospår, men värt att veta: De flesta nas-tillverkare tillhandahåller gratis dyndns-tjänster om man äger en nas från dom. Även vissa routertillverkare gör detsamma om man skulle vilja sätta upp en vpn-tunnel, ex så har asus en dyndns-tjänst för vpn om man äger en asus-router.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av The-Architect:

jäkligt sidospår, men värt att veta: De flesta nas-tillverkare tillhandahåller gratis dyndns-tjänster om man äger en nas från dom. Även vissa routertillverkare gör detsamma om man skulle vilja sätta upp en vpn-tunnel, ex så har asus en dyndns-tjänst för vpn om man äger en asus-router.

Helt klart bra att veta. Stort tack för info