Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PowerNet:

På så sätt.

Drivs vindkraftverket av ett företag/ förening?

Kommer styrsystemet skicka/hämta data ständigt så det är många GB/månad vi pratar om eller är det bara att den skickar mindre saker över nätet?

Kräver det 2/2 Mbit eller är det bara åt ena hållet?

Jag skulle då inte köra ett sådant system på en publik IP adress, utan då helst via en VPN tunnel från vindkraftverket till centralen och sköta kommunikationen internt inom deras nätverk över VPN tunneln.

Jag har inte detaljerna på hur trafiken ser ut men det är inte 2Mbit hela tiden utan det skickar repporter på sin status så det är inte så stora mängder, det handlar inte om nån allmänt tillgänglig webbplats så säkerheten är redan inbyggd och det drivs som AB.
Han som har hand om verken hade fått nått avtal nu som han var nöjd med eftersom det inte kostade 1000kr/månad för att få fast ip men jag vet inte detaljerna för vad han hittat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte detaljerna på hur trafiken ser ut men det är inte 2Mbit hela tiden utan det skickar repporter på sin status så det är inte så stora mängder, det handlar inte om nån allmänt tillgänglig webbplats så säkerheten är redan inbyggd och det drivs som AB.
Han som har hand om verken hade fått nått avtal nu som han var nöjd med eftersom det inte kostade 1000kr/månad för att få fast ip men jag vet inte detaljerna för vad han hittat.

Hej!

Okej, se bara till att eventuell dator/server som står i vindkraftverket inte är publikt åtkomligt från internet direkt utan någon form av säkerhet.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||