Vad krävs vid avinstallation av drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Vad krävs vid avinstallation av drivrutiner?

En polare ska byta grafikkort från nvidia till ati och har bett mig om hjälp. Jag vet att vid såna byten ska man avinstallera de gamla drivrutinerna, köra driver sweeper och kanske även ccleaner innan man installerar de nya. Han är dock inte helt haj på datorer så vill jag minimera antalet steg för honom då jag inte kan vara där och hjälpa till.

Är det verkligen nödvändigt att köra driver sweeper och ccleaner när man byter från nvidia till ati? Hur troligt är det att problem kan uppstå och kommer de vara så pass allvarliga att han ens märker nåt?

Permalänk

Ati

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Varje gång en kompis ber om hjälp med drivrutiner springer jag... så långt bort jag kan... fort... Tycker att ATI Drivrutiner är förjävliga.

Permalänk
Skrivet av Widholm:

"AMD"

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Skrivet av Devien:

En polare ska byta grafikkort från nvidia till ati och har bett mig om hjälp. Jag vet att vid såna byten ska man avinstallera de gamla drivrutinerna, köra driver sweeper och kanske även ccleaner innan man installerar de nya. Han är dock inte helt haj på datorer så vill jag minimera antalet steg för honom då jag inte kan vara där och hjälpa till.

Är det verkligen nödvändigt att köra driver sweeper och ccleaner när man byter från nvidia till ati? Hur troligt är det att problem kan uppstå och kommer de vara så pass allvarliga att han ens märker nåt?

Tips kan ju vara att:

  • Ta en backup på allt

  • Avinstallera drivisar

  • Kör ccleaner/driversweeper (om du känner dig paranoid)

  • installera drivisar från amd

  • Testa - funkar det så funkar det. Annars finns en backup. Har inte hört om några olyckor vid byte mellan gröna och röda laget.

Lycka till

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Tips kan ju vara att:

  • Ta en backup på allt

  • Avinstallera drivisar

  • Kör ccleaner/driversweeper (om du känner dig paranoid)

  • installera drivisar från amd

  • Testa - funkar det så funkar det. Annars finns en backup. Har inte hört om några olyckor vid byte mellan gröna och röda laget.

Lycka till

Tack, men frågan var om det var nödvändigt med ccleaner/driversweeper.
Så som du skrivit det antar jag att risken att nåt ska gå fel är rätt liten om dessa stegen skippas, stämmer det?
Är som sagt inte jag själv som ska göra det utan en polare, och jag vill att han ska ha så få steg som möjligt att följa

Permalänk
Skrivet av Devien:

En polare ska byta grafikkort från nvidia till ati och har bett mig om hjälp. Jag vet att vid såna byten ska man avinstallera de gamla drivrutinerna, köra driver sweeper och kanske även ccleaner innan man installerar de nya. Han är dock inte helt haj på datorer så vill jag minimera antalet steg för honom då jag inte kan vara där och hjälpa till.

Är det verkligen nödvändigt att köra driver sweeper och ccleaner när man byter från nvidia till ati? Hur troligt är det att problem kan uppstå och kommer de vara så pass allvarliga att han ens märker nåt?

Skrivet av anon192309:

Varje gång en kompis ber om hjälp med drivrutiner springer jag... så långt bort jag kan... fort... Tycker att ATI Drivrutiner är förjävliga.

Kör man fortfarande med ATI:s drivrutiner så är det inte så konstigt om det krånglar... just sayin'.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM