Vad krävs vid avinstallation av drivrutiner?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2009

Vad krävs vid avinstallation av drivrutiner?

En polare ska byta grafikkort från nvidia till ati och har bett mig om hjälp. Jag vet att vid såna byten ska man avinstallera de gamla drivrutinerna, köra driver sweeper och kanske även ccleaner innan man installerar de nya. Han är dock inte helt haj på datorer så vill jag minimera antalet steg för honom då jag inte kan vara där och hjälpa till.

Är det verkligen nödvändigt att köra driver sweeper och ccleaner när man byter från nvidia till ati? Hur troligt är det att problem kan uppstå och kommer de vara så pass allvarliga att han ens märker nåt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012

Ati

Skickades från m.sweclockers.com

Tadaa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Apr 2012

Varje gång en kompis ber om hjälp med drivrutiner springer jag... så långt bort jag kan... fort... Tycker att ATI Drivrutiner är förjävliga.

Intel core I5 3570K - GTX 560ti - 8GB Corsair Vengeance - MSI H77MA-G43 H77

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Widholm:

"AMD"

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Devien:

En polare ska byta grafikkort från nvidia till ati och har bett mig om hjälp. Jag vet att vid såna byten ska man avinstallera de gamla drivrutinerna, köra driver sweeper och kanske även ccleaner innan man installerar de nya. Han är dock inte helt haj på datorer så vill jag minimera antalet steg för honom då jag inte kan vara där och hjälpa till.

Är det verkligen nödvändigt att köra driver sweeper och ccleaner när man byter från nvidia till ati? Hur troligt är det att problem kan uppstå och kommer de vara så pass allvarliga att han ens märker nåt?

Tips kan ju vara att:

• Ta en backup på allt

• Avinstallera drivisar

• Kör ccleaner/driversweeper (om du känner dig paranoid)

• installera drivisar från amd

• Testa - funkar det så funkar det. Annars finns en backup. Har inte hört om några olyckor vid byte mellan gröna och röda laget.

Lycka till

Laptops -Lenovo T61 (anno 2007), Windows 7. MacBook Pro Retina 13" late 2013
Stationär - Intel i7 920@4.2 GHz , gigabyte GTX 670 (W2), Gigabyte GA-x58-UD7, Corsair HX850, Corsair H50, Antec P183 + fläktar & kontroller, M-Audio Fast Track Ultra, Windows 7 + OS X 10.9 Mavericks
CITERA om du förväntar dig ett svar på vad jag skrivit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av rallyreavan91:

Tips kan ju vara att:

• Ta en backup på allt

• Avinstallera drivisar

• Kör ccleaner/driversweeper (om du känner dig paranoid)

• installera drivisar från amd

• Testa - funkar det så funkar det. Annars finns en backup. Har inte hört om några olyckor vid byte mellan gröna och röda laget.

Lycka till

Tack, men frågan var om det var nödvändigt med ccleaner/driversweeper.
Så som du skrivit det antar jag att risken att nåt ska gå fel är rätt liten om dessa stegen skippas, stämmer det?
Är som sagt inte jag själv som ska göra det utan en polare, och jag vill att han ska ha så få steg som möjligt att följa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tamriel
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Devien:

Skrivet av Alex97k:

Varje gång en kompis ber om hjälp med drivrutiner springer jag... så långt bort jag kan... fort... Tycker att ATI Drivrutiner är förjävliga.

Kör man fortfarande med ATI:s drivrutiner så är det inte så konstigt om det krånglar... just sayin'.

Stationär: Bitfenix Prodigy Vit || Asus P8Z77-I Deluxe || i5 3570K + ArcticSilver + Noctua NH-D15 || KFA2 1080 EXOC || Vengeance LP 8GB || SSD MX300 525GB || WD Caviar Black 1TB || FD Newton R3 600W Ljud: STR-DN1050 Dynavoice LCR-5 FX-4 SW-10EX || Sony MDR-1A || SoundMAGIC E30