Tappar internet anslutning när D-Link router används

Permalänk
Medlem

Tappar internet anslutning när D-Link router används

Situation. Har ADSL via telia och en hög med apparater hemma som vill ha Internet så trådlöst är modellen.

Köpte i februari helt nytt i form av:

ADSL modem:
D-Link ADSL2+ Modem DSL-320B

Router:
D-link DIR-865L

Dongel för trådlöst nät till stationär PC:
D-Link DWA-182

Fungerat perfekt till för ca 2 veckor sedan. Då började jag tappa internet i några sekunder på mina enheter upp till en 4-5 gånger per timme. Vart så klart fundersam och började felsöka. Har två olika WIFI via routern. Oavsett vilket jag är ansluten mot eller om jag via datorn jackar i en TP kabel direkt i routern så strular det. Uppdaterade alla enheter till senaste Firmware samt provat factory reset på dem utan framgång.

Provade nu att inte ha routern i ekvationen utan drog en TP kabel direkt till modemet från datorn och då var allt frid och fröjd. Var säker på att det var något som hänt med routern så jag gick helt sonika och köpte en ny men nog tusan är det samma problem nu.

Har provat googla efter olika lösningar och hittat olika svar som att stänga av allt som har med IP6 att göra (som jag inte använder) men utan framgång. Vad tusan ska jag ge mig på att prova?

Permalänk
Medlem

byta bort D-Link kanske? nejmen många har faktiskt problem med D-Link, bl.a jag själv hade förut D-Link router/modem kombinerat. Gillades inte

Permalänk
Medlem

Ja alltså tyvärr får jag väl säga att det lutar åt att slänga 2 nya "fungerande" routrar i soptunna och aldrig se på deras märke igen.

Permalänk
Medlem

Jag har dålig erfarenhet av D-links produkter med. Har haft diverse routrar, accesspunkter av ovan nämnda märke. Antingen har de varit usel prestanda, buggar, eller så har de bara lagt av.

Kan ju iofs vara jag och D-link ,som inte är kompatibla med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Jag har dålig erfarenhet av D-links produkter med. Har haft diverse routrar, accesspunkter av ovan nämnda märke. Antingen har de varit usel prestanda, buggar, eller så har de bara lagt av.

Kan ju iofs vara jag och D-link ,som inte är kompatibla med varandra.

även jag är inkompatibel med D-Link xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den tappar anslutningen på wan porten?

Har haft 2 dlink produkter en 655 & 857:an jag har nu & bägge fungerar klockrent.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Har samma problem hos mina föräldrar. Däremot har de en Asus RTN12 router men ett D-Link modem. Ett DSL-320B. Misstänker att det är själva modemet som strular men är inte säker. Om någon hittat en lösning så får ni gärna posta den här.