Missnöjd med tidsåtgången vid utbyte av Windowsskiva hos CDON

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

"Fråga 2013-02-14 16:28
Koden fungerade inte tillsammans med den repiga skivan utan med en annan skiva vilken jag tidigare handlat av er. Jag föreslår att ni löser detta omgående."

Mytoman?

Bara för att han har köpt en skiva tidigare behöver det ju inte betyda att det är hans.
Skivan kan ju ha beställts åt någon annan samtidigt som TS köpt andra saker till sig själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av madland:

Ovanstående, vilken värdelös serviceinställning ni på CDON har.

Nu är det Microsoft som krånglar och inte CDON.com. "Du vill" och "Du kräver". Tyvärr så får du se över din attityd. Tror du inte kommer så långt mer ARN.

"Men fixa den där jävla skivan nu istället..."

Hade det varit jag så hade jag helt enkelt låtit dig vara och inte kompensera dig alls.

Skrivet av nillas85:

Du fick en kod på 100 kr, ladda ner ett nytt windows 8 på microsofts hemsida och köp dig nya skivor på cdon att bränna ut, så har du win8 så det räcker och över på skivor, med din attityd borde du inte få ett dugg imo.

Håller helt med.

Skrivet av Emil_98197:

Handla inte på CDON..

För att de inte har reservskivor för varje licens de har sålt och för att Microsoft tar sin tid på sig...? Tror inte TS skulle fått det snabbare i någon annan butik.

Skrivet av 001001001:

Hur kan ni tycka ts har dålig attityd?
Alla sitter in på snabbt internet och kan tanka ner .iso filen.
Om det är licensen man betalar för, varför ens skicka med skivan?
Hoppas du står på dig och får en ny skiva.

Hur kan man tycka att hans attityd är godkänd? CDON.com är ganska tydliga på att det är Microsoft som tar tid på sig.. Och då börjar TS att använda svordomar och kräva saker som inte är skäliga. Vill man ha en ersättningsprodukt så ska man vara hövlig och försöka tänka vad man skriver.. Inte börja svära och vara ohyfsad och dessutom hota med ARN som TS gör. Då gör man sig förtjänt av att inte få något alls.

Skrivet av matte56:

Tror att det är principen det handlar om här. Om man köper något nytt/oöppnat så förväntar man väl sig att det ska vara fullt fungerande och inte halvdant?

Visst är det så men det betyder inte att TS ska vara ohyfsad mot någon som verkligen försöker vara honom till lags som ovan. Dessutom betalar man för licensen ENBART i denna moderna digitala era. Att man får en skiva med är bara bonus idag. Allt TS behöver är en USB och sedan kan han dra ner en .iso fil från Microsofts hemsida.

Skrivet av thomas_skane:

Håller med.

Nog är TS kanske inte de mest sympatiska kunden men likväl finns det några saker CDON inte kommer ifrån:

  • Det är CDON som sålt programvaran - Det är CDON som ska ersätta. En kund ska inte behöva bli hänvisad till att ta upp problemet med 3e part. Om det går att fixa en ersättningsskiva ska CDON sörja för detta. Vad Microsoft gjort eller inte gjort får CDON ta med Microsoft. Det är aldrig acceptabelt att lasta över ansvaret för leverantörerna på kunden på detta sätt.

  • Kan inte skivan ersättas (eller CDON anser detta för dyrt) ska priset sättas ner med motsvarande värde för skivan. Detta bedöms inte huruvida TS skulle råka ha en annan skiva utan efter vad en originalskiva skulle tänkas vara värd. Någonstans mellan 50 och 100kr skulle jag anse vara rimligt. Om Microsoft tar avgift för ny skiva är det denna avgift som gäller.

  • Hävning av köp är inte på tal (såvida CDON inte skulle vilja detta).

  • Ett tillgodokvitto är inte samma som prisavdrag. 100kr är i sig skälig ersättning men då ska det vara pengar det handlar om.

Att TS är otrevlig har inget med något av ovanstående att göra. Det ovan är minimirättigheter enligt lag och det handlar knappast om goodwill innan dessa möts.

Angående att TS använt licensen är ganska självklart. Du måste bryta förpackningen för att kunna få tag i både skiva och programkod. När detta väl är gjort tror jag knappast att CDON skulle vilja "ha tillbaka koden".

Sen är tidsåtgången på 1½ månad för att få något som detta fixat helt åt helvete.

Nej. Det är Microsoft som sålt mjukvaran. CDON.com har bara packat ner den. Sedan är det inte säkert att han enligt lag har rätt till ersättning. Licensen (CD nyckeln) är produkten av värde. CDON.com försöker dessutom utan att TS ens verkar bry sig. Microsoft är de som ska sända en ev. skiva till CDON.com som sedan sänder den vidare. CDON.com är bara en återförsäljare. Det är ju inte så att de har 10000 tals skivor på lager precis.

Skrivet av Destromath:

Jag vet inte hur folk är funtade i skallen här men dom som säger att TS är otrevlig etc borde nog ta till att läsa hans post en gång till, dom första 7 gångerna han skriver till CDON så har han inte varit speciellt otrevlig, möjligen lite brysk i sättet att skriva men absolut inte otrevlig, det är efter att CDON krånglat i flertal poster som han först blir irreterad och otrevlig.

Här är första gången han är rätt upp otrevlig mot dom och det kan väll förstås när det nu har gått nästan 2 veckor sedan första gången han skrev in till dom, han är sedan otrevlig en gång till efter att det gått 1½ månad från deras svar när dom sedan totalt fuckar han genom att säga att han inte får en skiva av den produkt han faktist betalt för utan blir hänvisad till att ladda ner skiten istället så börjar det faktist bli lite löjligt av CDON...

CDON bryr sig inte om sina kunder för fem ören och det blir bara sämmre och sämmre rykte för dom för varje dag som går. Har full förstålese för att TS är förbannad, han har även all rätt att vara det med då det efter över 3 månader fortfarande inte har skickats ut en ny skiva till han... Köper man en produkt och den inte levereras i funktionellt skick (spelar ingen roll om koden i sig funkar) så skall han självklart ha en ny produkt eller få sin produkt reparerad (i detta fall så skall i så fall en ny skiva skickas ut) man hänvisar fan inte en kund till att ladda ner något han har betalt för att få en fysisk kopia utav. Sedan är det CDON's skyldighet som återförsäljare att se till att varan levereras i fungerande skick, skulle ni få hem ett moderkort så skulle ni knappast gå med på att behålla moderkortet om det var trasigt utan ni skulle se till att det fixades fortfare än fan.

Nej dom som postar här och som säger att TS är "bortskämd" "snorunge" "nerpissad unge" etc borde nog ta till att växa upp lite själva och stiga av från sina allt för höga hästar...

Han har absolut inga orsaker att börja svära. Man ringer tex. inte till en kundservice och börjar svära och vara ohyfsad efter ett antal minuter..? Denna "Kunden har alltid rätt" attityd är så patetiskt så det inte är sant. En kund har inte rätt att bete sig hur han vill. Hur vore det om jag skulle komma fram till dig om du tex. jobbade på ICA och började svära över att ni inte hade någon kyckling hemma?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Kan vara den mest pinsamma tråden jag någonsin sett på SweC. Snacka om I-landsproblem som dessutom inte har varit ett egentligt problem sedan 56k modemens era..

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hade det varit jag så hade jag helt enkelt låtit dig vara och inte kompensera dig alls.

Att inte följa konsumentlagstiftningen är ju ett smart sätt att driva företag...

Skrivet av Tumnus:

Hur kan man tycka att hans attityd är godkänd?
...
Inte börja svära och vara ohyfsad och dessutom hota med ARN som TS gör. Då gör man sig förtjänt av att inte få något alls.

Attityden var inte den bästa, men det är inte ett giltigt skäl för ett företag att strunta i sina skyldigheter. Tycker absolut att TS skall anmäla till ARN (om produktvärdet är högt nog för att ARN skall pröva ärendet).

Skrivet av Tumnus:

Nej. Det är Microsoft som sålt mjukvaran. CDON.com har bara packat ner den. Sedan är det inte säkert att han enligt lag har rätt till ersättning. Licensen (CD nyckeln) är produkten av värde. CDON.com försöker dessutom utan att TS ens verkar bry sig. Microsoft är de som ska sända en ev. skiva till CDON.com som sedan sänder den vidare. CDON.com är bara en återförsäljare. Det är ju inte så att de har 10000 tals skivor på lager precis.

CDON har visst sålt mjukvaran. De har köpt den av MS (eller av ngn återförsäljare i tidigare led) och sedan sålt den till TS, därav ordet återförsäljare. Enligt svensk konsumentlagstiftning är det de som har ansvaret (att avhjälpa felet inom skälig tid) gentemot TS, då han är deras kund.

Skrivet av Tumnus:

Han har absolut inga orsaker att börja svära.

Håller med till fullo. Jag kan förstå TS frustration, men visst löser sig saker enklare om man uppträder korrekt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeCe:

Att inte följa konsumentlagstiftningen är ju ett smart sätt att driva företag...

Attityden var inte den bästa, men det är inte ett giltigt skäl för ett företag att strunta i sina skyldigheter. Tycker absolut att TS skall anmäla till ARN (om produktvärdet är högt nog för att ARN skall pröva ärendet).

CDON har visst sålt mjukvaran. De har köpt den av MS (eller av ngn återförsäljare i tidigare led) och sedan sålt den till TS, därav ordet återförsäljare. Enligt svensk konsumentlagstiftning är det de som har ansvaret (att avhjälpa felet inom skälig tid) gentemot TS, då han är deras kund.

Håller med till fullo. Jag kan förstå TS frustration, men visst löser sig saker enklare om man uppträder korrekt.

Frågan är ju hur man tolkar lagarna. Anser själv att licensen är det viktiga. Skivan är bara en bonus som det inte finns några som helst behov att sända med egentligen. CDON.com kanske inte har lösa skivor. Detta blir mer och mer vanligt idag och då är det Microsoft som ska skicka en ny skiva. CDON.com kan ju inte klandras för saker de inte har i lager eller hur?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Frågan är ju hur man tolkar lagarna. Anser själv att licensen är det viktiga. Skivan är bara en bonus som det inte finns några som helst behov att sända med egentligen. CDON.com kanske inte har lösa skivor. Detta blir mer och mer vanligt idag och då är det Microsoft som ska skicka en ny skiva. CDON.com kan ju inte klandras för saker de inte har i lager eller hur?

Jag tvivlar på att skivan i konsumenträttslig mening ses som någon sorts bonus; den är en del av produkten som TS köpt.

Jag misstänker att rätten till omleverans/hävning faller bort då användandet av licensen reducerat varans värde kraftigt, d.v.s. den kan inte returneras i ett väsentligen oförändrat skick (och förändringen berodde inte på en nödvändig åtgärd). Då återstår alternativen att avhjälpa felet med en reservdel, d.v.s. ny skiva utan kod, alternativt prisavdrag. Om CDON inte kan skaffa fram en skiva (under antagandet att det anses som en oskälig kostnad att bryta en likadan förpackning för att ta skivan från den) så återstår att förhandla med kunden om ett rimligt prisavdrag. I detta fall tror jag knappast en rabattkod är godtagbart då denna förutsätter framtida köp.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Han har absolut inga orsaker att börja svära. Man ringer tex. inte till en kundservice och börjar svära och vara ohyfsad efter ett antal minuter..? Denna "Kunden har alltid rätt" attityd är så patetiskt så det inte är sant. En kund har inte rätt att bete sig hur han vill. Hur vore det om jag skulle komma fram till dig om du tex. jobbade på ICA och började svära över att ni inte hade någon kyckling hemma?

Nu handlar det inte om minuter utan över en veckas krångel med cdon som inte gör annat än att undvika kunden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Destromath:

Nu handlar det inte om minuter utan över en veckas krångel med cdon som inte gör annat än att undvika kunden.

Är du helt säker på att CDON.com är orsaken till detta och inte Microsoft? Vad skulle CDON.com vinna på att dra ut på det om de absolut inte måste?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Är du helt säker på att CDON.com är orsaken till detta och inte Microsoft? Vad skulle CDON.com vinna på att dra ut på det om de absolut inte måste?

CDON är återförsäljaren inte microsoft, mao det är återförsäljarens skyldighet att se till att kunden har en fungerande produkt (funkar inte allt som är med i paketet så är det inte fungerande) hade du köpt en hel dator så hade du blevit fly förbannad ifall du skulle behöva krångla med alla återförsäljare av produkterna istället för stället du köpte det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Då CDON bad han kolla om nyckeln funkade så svarade han att "det visade sig att den gör det" detta tolkar jag rent av som att han testade tack vare att cdon bad han testa det.

Tack, då förstår jag, och då håller jag med, rätt dåligt av CDON att upmuntra användandet av koden. Däremot förstår jag inte varför de skulle betala 400kr, det är ju trots allt skivan det var fel på, och inte koden. Är relativt säker på att det är koden man betalar för, att bränna ut en skiva lär vara en relativt smärtfri process för Microsoft (vilket får mig att fundera på varför det tog så lång tid att få fram en ny...).

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Jag tvivlar på att skivan i konsumenträttslig mening ses som någon sorts bonus; den är en del av produkten som TS köpt.

Var hittar du det? Jag var nyss in på CDON och kollade och det står ingenting någonstans om att det ska följa med någon skiva.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Var hittar du det? Jag var nyss in på CDON och kollade och det står ingenting någonstans om att det ska följa med någon skiva.

Det brukar inte stå i beskrivningen för mobiltelefoner att laddare ingår, ska man bara strunta i att den saknas om den inte är där då? Eftersom den inte specificeras i beskrivningen på hemsidan. Alla andra som köpt samma produkt har fått en fungerande skiva, då ska väl TS också ha en. Jag tittade också på CDON nyss och på 2 av 4 versioner står det något om skiva, nu vet vi inte vilken version TS har men jag antar att det är en där skiva ingår eftersom han / hon faktiskt har fått en skiva.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Det brukar inte stå i beskrivningen för mobiltelefoner att laddare ingår, ska man bara strunta i att den saknas om den inte är där då? Eftersom den inte specificeras i beskrivningen på hemsidan. Alla andra som köpt samma produkt har fått en fungerande skiva, då ska väl TS också ha en. Jag tittade också på CDON nyss och på 2 av 4 versioner står det något om skiva, nu vet vi inte vilken version TS har men jag antar att det är en där skiva ingår eftersom han / hon faktiskt har fått en skiva.

En laddare måste du ha för telefonen, ett installationsmedia behöver du inte ha för din Windows 8 licens.

Uppenbarligen behövde inte TS ha skivan för att använda sin licens, jag har också svårt att se att skivan inte skulle vara funktionsduglig tack vare en liten repa och han har blivit erbjuden kompensation för detta lilla estetiska fel.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Jag har läst tråden och det finns några synpunkter jag har i detta ärende.

Först och främst är det enligt Konsumentköplagen CDON som sålt en produkt till en kund, i detta fallet TS.
Det innebär att det är CDON som är den som är ansvarig för försäljningen. Någon annan kan inte ställas till svars för detta. Om CDON hänvisar till Microsoft är det fel.
Ingen företag får hänvisa till ett annat företag i ett ärende som handlar om garantiärende/reklamation inom gällande tidsram. Har du köpt en vara i en butik och det är fel på den skall du lämna vara till butiken.
Om butiken hänvisar till ett annat företag för avhjälpande av fel får det inte innebära olägenheter eller extra kostnader för dig som kund. Det här är inte ovanligt vid köp av datorer, i synnerhet bärbara datorer. Företaget hänvisar till ett serviceföretag som sköter garantiärenden. Det är enligt Konsumentköplagen inte tillåtet om det innebär olägenheter eller extra kostnader för konsumenten.

Det här innebär att det är CDON som skall lösa problemet för TS, under förutsättning att TS har rätt i sak.
Har TS köpt en produkt, som i detta fallet är operativsystemet Windows 8 med tillhörande installationsskiva skall produkten, om inget annat avtalats, levereras i fullgott skick. Enligt TS är installationsskivan skadad vid leverans. TS har därmed rätt att få felet korrigerat genom att en omleverans sker.

Tyvärr finns det saker i TS ärende som inte har utförts på ett korrekt sätt från TS sida.

Det är TS skyldighet att vid leverans kontrollera att varan är i det skick som förväntas. TS har konstaterat att installationsskivan var skadad vid leverans.
I detta skede är TS skyldig att reklamera varan och returnera den till säljaren.
CDON skickar alltid med en returfraktsedel (jag har alltid fått en sådan vid leverans, liksom alla mina bekanta som beställt från CDON) och det hade bara varit för TS att skapa ett returärende hos CDON samt returnera vara till CDON för utbyte.
I och med att varan är en mjukvara med tillhörande licens, samt att TS tagit licensen i bruk, innebär att TS inte fullföljt de åtaganden TS är skyldig till. Om en vara är skadad vid leverans skall den inte tas i bruk, även om det är möjligt trots att en del av varan är skadad (licensen är oskadad).

CDON har inte hanterat ärendet korrekt. De skulle anmodat TS att returnera varan direkt.

Varför TS inte omgående returnerar varan med den fraktsedel som bifogas framgår inte av tråden. Det borde TS gjort.
När CDON erhållit varan i retur kan de åtgärda felet genom omleverans.
Problemet för CDON är att varan är såld med en licens och denna licens kan brukas utan CDONs vetskap. Ärendet blir extra svårt att hantera då varan inte är knuten till en hårdvara. Således kan själva huvudprodukten användas även om hårdvaran (installationsskivan) är skadad.

CDON har erbjudit TS kompensation med rabattkod, vilket i sig är helt okej. TS har dock rätt till ersättning för sina extra utlägg (som resekostnader) för att returnera en defekt vara, om det visar sig att varan är skadad (utredningen görs av det säljande företaget) vid leverans.

TS hade besparat sig en hel del besvär och frustration om TS gjort vad TS är skyldig att göra, att direkt reklamera en vara som befinns skadad vid leverans. TS skulle inte ta någon del av den levererade varan i bruk överhuvudtaget.

Såväl TS som CDON har hanterat ärendet felaktigt. Det i sin tur har skapat en konflikt. Konsumentköplagen är inte enbart en lag för att skydda köparen. Den är till för att reglera ett konsumentköp, vilket innebär att båda parter är skyldiga att följa den för att den skall fungera.

Permalänk
Skrivet av Yorg:

En laddare måste du ha för telefonen, ett installationsmedia behöver du inte ha för din Windows 8 licens.

Uppenbarligen behövde inte TS ha skivan för att använda sin licens, jag har också svårt att se att skivan inte skulle vara funktionsduglig tack vare en liten repa och han har blivit erbjuden kompensation för detta lilla estetiska fel.

Om min enda dator är den jag ska installera operativsystemet på så måste jag ha skivan också för att kunna installera. Både för mobilen och för installationen så måste jag ha en laddare eller ett installationsmedia. För bägge gäller att det inte måste vara just det som fanns i lådan bara det är kompatibelt med licensen eller mobilen. Och oavsett om skivan nu går att ladda ner så ingår den i produkten som den gjort nu är de skyldiga att se till att den fungerar vid leverans, varför ska man stå ut med att skivan har repa, fingeravtryck och inte fungerar bara för att man har tillgång till en annan skiva?

Nu vet vi inte hur stor repan är, eller om den kanske går delvis med linjerna på skivan. Jag har en jätteliten repa på en skiva till ett spel som gör att skivan fungerar perfekt förutom att 1 fil inte går att installera och man därför inte kan installera spelet från den. Det behövs inte så mycket ens för en köpskiva om man har otur med var och hur den sitter.

Skrivet av Marathonkillen:

Jag har läst tråden och det finns några synpunkter jag har i detta ärende.

Först och främst är det enligt Konsumentköplagen CDON som sålt en produkt till en kund, i detta fallet TS.
Det innebär att det är CDON som är den som är ansvarig för försäljningen. Någon annan kan inte ställas till svars för detta. Om CDON hänvisar till Microsoft är det fel.
Ingen företag får hänvisa till ett annat företag i ett ärende som handlar om garantiärende/reklamation inom gällande tidsram. Har du köpt en vara i en butik och det är fel på den skall du lämna vara till butiken.
Om butiken hänvisar till ett annat företag för avhjälpande av fel får det inte innebära olägenheter eller extra kostnader för dig som kund. Det här är inte ovanligt vid köp av datorer, i synnerhet bärbara datorer. Företaget hänvisar till ett serviceföretag som sköter garantiärenden. Det är enligt Konsumentköplagen inte tillåtet om det innebär olägenheter eller extra kostnader för konsumenten.

Det här innebär att det är CDON som skall lösa problemet för TS, under förutsättning att TS har rätt i sak.
Har TS köpt en produkt, som i detta fallet är operativsystemet Windows 8 med tillhörande installationsskiva skall produkten, om inget annat avtalats, levereras i fullgott skick. Enligt TS är installationsskivan skadad vid leverans. TS har därmed rätt att få felet korrigerat genom att en omleverans sker.

Tyvärr finns det saker i TS ärende som inte har utförts på ett korrekt sätt från TS sida.

Det är TS skyldighet att vid leverans kontrollera att varan är i det skick som förväntas. TS har konstaterat att installationsskivan var skadad vid leverans.
I detta skede är TS skyldig att reklamera varan och returnera den till säljaren.
CDON skickar alltid med en returfraktsedel (jag har alltid fått en sådan vid leverans, liksom alla mina bekanta som beställt från CDON) och det hade bara varit för TS att skapa ett returärende hos CDON samt returnera vara till CDON för utbyte.
I och med att varan är en mjukvara med tillhörande licens, samt att TS tagit licensen i bruk, innebär att TS inte fullföljt de åtaganden TS är skyldig till. Om en vara är skadad vid leverans skall den inte tas i bruk, även om det är möjligt trots att en del av varan är skadad (licensen är oskadad).

CDON har inte hanterat ärendet korrekt. De skulle anmodat TS att returnera varan direkt.

Varför TS inte omgående returnerar varan med den fraktsedel som bifogas framgår inte av tråden. Det borde TS gjort.
När CDON erhållit varan i retur kan de åtgärda felet genom omleverans.
Problemet för CDON är att varan är såld med en licens och denna licens kan brukas utan CDONs vetskap. Ärendet blir extra svårt att hantera då varan inte är knuten till en hårdvara. Således kan själva huvudprodukten användas även om hårdvaran (installationsskivan) är skadad.

CDON har erbjudit TS kompensation med rabattkod, vilket i sig är helt okej. TS har dock rätt till ersättning för sina extra utlägg (som resekostnader) för att returnera en defekt vara, om det visar sig att varan är skadad (utredningen görs av det säljande företaget) vid leverans.

TS hade besparat sig en hel del besvär och frustration om TS gjort vad TS är skyldig att göra, att direkt reklamera en vara som befinns skadad vid leverans. TS skulle inte ta någon del av den levererade varan i bruk överhuvudtaget.

Såväl TS som CDON har hanterat ärendet felaktigt. Det i sin tur har skapat en konflikt. Konsumentköplagen är inte enbart en lag för att skydda köparen. Den är till för att reglera ett konsumentköp, vilket innebär att båda parter är skyldiga att följa den för att den skall fungera.

Kan klargöra lite angående denna returfraktsedel, den kan endast användas för ångrat köp enligt CDON själva. Jag läste instruktionerna på kvittot innan jag reklamerade min DOA hårddisk och det stod att jag skulle kontakta CDON först. När jag gjort det skrev vi massa meddelanden i 1 v. Först därefter skickade de ut en ny fraktsedel jag fick använda för att skicka in hårddisken. Jag hade då längs vägen frågat vad jag skulle med den som fanns i lådan till och fick veta att den endast var för ångerrätt. Vad gäller licensen så är det lite oklart när den kom i bruk, det nämns aldrig att den är använd förrän CDON frågar om den fungerar. Åtminstone jag litar på en butik som vet vilken information den behöver och försöker så bra det går ge den när jag kan. Och om nu någon nära vän eller anhörig har en passande skiva så kan jag ju låna den för felsökning av min licens om nu butiken ber om det.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Om min enda dator är den jag ska installera operativsystemet på så måste jag ha skivan också för att kunna installera. Både för mobilen och för installationen så måste jag ha en laddare eller ett installationsmedia. För bägge gäller att det inte måste vara just det som fanns i lådan bara det är kompatibelt med licensen eller mobilen. Och oavsett om skivan nu går att ladda ner så ingår den i produkten som den gjort nu är de skyldiga att se till att den fungerar vid leverans, varför ska man stå ut med att skivan har repa, fingeravtryck och inte fungerar bara för att man har tillgång till en annan skiva?

Nu vet vi inte hur stor repan är, eller om den kanske går delvis med linjerna på skivan. Jag har en jätteliten repa på en skiva till ett spel som gör att skivan fungerar perfekt förutom att 1 fil inte går att installera och man därför inte kan installera spelet från den. Det behövs inte så mycket ens för en köpskiva om man har otur med var och hur den sitter.

Om den hade varit nödvändig hade det kunna göras en retur och omleverans, nu var den inte nödvändig, produkten som köptes användes och sen klagade kunden på skivan.

Huruvida den fungerar eller inte kan vi bara spekulera i. Men kolla gärna alla skivor ni har hemma, hur många är helt repfria? Hur många är det som fungerar utmärkt trots dessa repor? Jämför det med hur många som inte fungerar tack vare en eller ett par små repor. Fingeravtrycket som klagas på känns irrelevant, det går utmärkt att torka bort själv.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Och oavsett om skivan nu går att ladda ner så ingår den i produkten som den gjort nu är de skyldiga att se till att den fungerar vid leverans, varför ska man stå ut med att skivan har repa, fingeravtryck och inte fungerar bara för att man har tillgång till en annan skiva?

Nu vet vi inte hur stor repan är, eller om den kanske går delvis med linjerna på skivan. Det behövs inte så mycket ens för en köpskiva om man har otur med var och hur den sitter.

Kan klargöra lite angående denna returfraktsedel, den kan endast användas för ångrat köp enligt CDON själva. Vad gäller licensen så är det lite oklart när den kom i bruk, det nämns aldrig att den är använd förrän CDON frågar om den fungerar. Åtminstone jag litar på en butik som vet vilken information den behöver och försöker så bra det går ge den när jag kan. Och om nu någon nära vän eller anhörig har en passande skiva så kan jag ju låna den för felsökning av min licens om nu butiken ber om det.

Skrivet av madland:

Ärenden - nr XX###X#X##

Fråga 2013-02-02 16:51

Till mitt stora förtret upptäcker jag då att det dels är ett fingeravtryck på skivan och dels en repa! Detta är alltså en helt ny skiva och den var plomberad ordentligt.

Svar 2013-02-06 20:39
Hej,

Vi frågade vår produktansvarige och han behöver veta om koden du blev given fungerade?

Fråga 2013-02-07 10:10
Ja, det visade sig att koden fungerade men jag tycker ändå att skivan skall levereras i nyskick.
Jag vill få varan utbytt mot en som inte är repig från fabrik och som inte heller innehar fingeravtryck på läsytan.
Alternativt kan jag tänka mig att behålla den jag fått mot att halva köpesumman återförs till mitt konto.

Svar 2013-02-14 13:13

Så länge produktnyckeln fungerar så kan vi inte hjälpa dig med detta då kostnaden avser licensen för denna.

Fråga 2013-02-14 16:28
Koden fungerade inte tillsammans med den repiga skivan utan med en annan skiva vilken jag tidigare handlat av er.

Jag har inte haft behov av att använda den bifogade fraktsedeln som CDON skickar med. Jag har, än så länge, haft ett returärende hos CDON och fick en separat fraktsedel skickad från dem. Skälet till det är att jag redan vid avhämtning av mitt paket såg att paketet var på tok för litet för att innehålla den vara jag beställde. Jag öppnade aldrig paketet för att kontrollera då det inte behövdes.
För min del tog det ett par dagar så var returen ett faktum.

Det stämmer att det inte framgår när licensen kom i bruk. TS anger själv att han använde en skiva från en tidigare köp/leverans till honom. TS hade därmed en installationsskiva tillhands från ett tidigare köp.
För TS del hade det räckt med att han provade att installera Windows från den medföljande skivan för köpet. Eftersom skivan inte fungerar, fungerar inte licensen. Det är inte TS sak att införskaffa en annan skiva (även om han redan har en sådan i sin närhet) och genomföra en installation för att prova om licensen fungerar. Förfarande skulle TS gjort med den medföljande skivan enbart och meddela CDON att licensen inte kan provas då installationsskivan inte fungerar.
Jag kan inte se att CDON uppmanat TS att prova licensen, enbart en förfrågan om licensen fungerade. Hade CDON uppmanat TS att prova licensen på annat sätt än med den medföljande installationsskivan hade CDON begått ett fel.
TS ”erbjudanden” om att behålla licensen med defekt installationsskiva mot att erhålla halva köpesumman i retur är fel av TS.

Som kund tycker man att smidigast vore om CDON bara skickade ut en felfri installationsskiva utan medföljande licens.
Skall regelverket följas till punkt och pricka skall TS returnera varan till CDON som i sin tur kontrollerar att varan är i det skick som den reklameras för. Om CDON kan konstatera att så är fallet och inget framkommer att det är kunden som gjort åverkan kan reklamationen godkännas.
CDON kan därefter byta ut skivan i förpackningen och returnera varan igen, men nu med en felfri skiva. Kunden återfår sin vara med samma licensnyckel som vid ursprungsköpet men skivan är utbytt mot en felfri sådan.

Skulle CDON inte ha en felfri installationsskiva utan tillhörande licensnyckel skulle CDON kunna bryta en förpackning från deras lager och byta ut skivorna, efter kontroll av den utbytta skivan, mellan förpackningarna.
De kommer på detta sätt att ha kontroll över licenserna och ingen licens kommer att hamna hos någon obehörig.

Om kunden köpt varan, licensnyckel med tillhörande installationsskiva, skall varan anses felfri om allt innehåll är felfritt.
Som jag tidigare nämnt har såväl CDON som TS hantera ärendet felaktigt från början.

Permalänk
Medlem
Citat:

Förstår inte varför cdon inte kunnat skicka ut en skiva. Om inte annat är det väl bara för dem att skicka ut ett nytt paket, de kunde jue plockat bort koden bara

Tack och lov så har de ett kvalitetssystem med som det ser ut, fungerande rutiner. Vissa uttalar sig utan att tänka på konsekvenserna. Vad skall CDON göra med aktiveringskoden? Visst skulle man kunna sälja enbart en aktiveringskod till någon som redan har en fungerande skiva, men tillåter avtalet med deras grossist det?

Och läser man deras svar så är det ju solklart att det är en licens man köper, inte en skiva. Skivan medföljer kostnadsfritt(går t.o.m att ladda ner från Microsoft) för dem som inte kan eller vill ladda ner hela operativsystemet.

Alltså, produkten är egentligen en aktiveringskod som ger tillgång till en licens utav Windows 8 enligt bifogade licensvillkor.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

En sak som alla kan hålla med om (hoppas jag) är dålig kundservice är att CDON bad TS att kontakta Microsoft trots att det, som flera andra också varit inne på, inte är TS ansvar över huvudtaget. Jag har själv upplevt CDONs service som usel. Jag hade ett ärende som tog sjukt mycket längre tid än vad det borde och det slutade med att jag bad att få prata (via mejl) med kundservicens ansvariga och vi kunde då lösa problemet direkt.
Å andra sidan har de bra priser...

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Jag hade med varit dryg och otrevlig om det tagit dom 1½ månad för att försöka undvika ett problem, hade varit ännu mer otrevlig om det tagit mig 3 månader utan att få en korrekt vara levererad.

Som jag ser det och som det skall ses så är det som så att CDON säger till han att använda koden så varför i ni och så många andra hoppar på han om att han redan har använt licensen förstår jag inte, han blev tillsagd att göra det av den återförsäljare han köpte det av så eftersom dom säger att han skall göra det så verkar det mer som om dom i så fall blåser han på hans reklamationsrätt genom att se till att han använder licensen.

Som jag skrev i min föregående post här, alla ni som säger att TS är otrevlig osv, ta till att läs hans första tråd istället, han var inte otrevlig förens CDON hade strulat med han i 1½ vecka, han blev mer otrevlig efter att dom strulat med han i 1½ månad och nu 3 månader senare så förstår jag att han är förbannad. Stig av era höga hästar och väx upp istället.

Finally, tack!

Skrivet av Destromath:

...produktansvarige behöver veta om koden fungerar, enda sättet att göra det är genom att installera med en annan skiva.

Precis.

Skrivet av LuminaL:

Så om jag köper en dator i delar med en dvd brännare så ska jag montera den och sedan laddaner en image från MS för att bränna till en dvd skiva? Men jag har inget operativsystem att göra det från då skivan är repig och ej fungerar? Hur tänker ni här? Självklart ska skivan vara hel om man köper något som ligger på skiva vid köpet! Alla sitter inte med flera datorer hemma.

Borde vara självklart ja...

Skrivet av Destromath:

Men det är även en tolkningsfråga om hur det är skrevet, om han hade återkommit med att han inte testat den så hade nästa sak dom skrevit blevit testa den, dom frågar rakt ut om koden funkar, enda sättet han kan kolla om den funkar är att installera med koden mao så har dom formulerat sig fel i så fall. Det dom borde skrevit skulle ha vart "har du testat om koden funkar?" men det dom gör är att skriva är att deras produkt ansvarige "behöver" veta vilket jag skulle tolkat som att testa den. CDON har gjort fel här rätt igenom, skit i om koden funkar eller inte men en ny skiva skall dom kunna skicka ut.

Faktum är att jag inte kom att tänka på att testa koden förrän de skrev just det där om att de ville veta om koden fungerade. Jag hade ingen aning om huruvida koden var bunden till en speciell skiva eller ej. Tydligen är den inte det.

Skrivet av henkiii:

Antingen så vill man ha skivan och beställer en box, eller så behöver man den inte och köper digitaldownload.
Att köpa box man inte behöver och sen "inte bry sig innehållet är trasigt" är ju bara puckat.

Precis.

Skrivet av Izogaawd:

Helt rätt! Stå på dig, rätt ska vara rätt! CDON gör om gör rätt.

Tack.

Skrivet av HikiSpray:

Tunnelseende? Skivan jag handlade tidigare var inte till mig och är inte min egen.

Skrivet av Lews:

Bara för att han har köpt en skiva tidigare behöver det ju inte betyda att det är hans.
Skivan kan ju ha beställts åt någon annan samtidigt som TS köpt andra saker till sig själv.

Mycket riktigt.

Skrivet av PeCe:

Jag tvivlar på att skivan i konsumenträttslig mening ses som någon sorts bonus; den är en del av produkten som TS köpt.

Jag misstänker att rätten till omleverans/hävning faller bort då användandet av licensen reducerat varans värde kraftigt, d.v.s. den kan inte returneras i ett väsentligen oförändrat skick (och förändringen berodde inte på en nödvändig åtgärd). Då återstår alternativen att avhjälpa felet med en reservdel, d.v.s. ny skiva utan kod, alternativt prisavdrag. Om CDON inte kan skaffa fram en skiva (under antagandet att det anses som en oskälig kostnad att bryta en likadan förpackning för att ta skivan från den) så återstår att förhandla med kunden om ett rimligt prisavdrag. I detta fall tror jag knappast en rabattkod är godtagbart då denna förutsätter framtida köp.

Håller med till fullo.

Skrivet av Tumnus:

Är du helt säker på att CDON.com är orsaken till detta och inte Microsoft? Vad skulle CDON.com vinna på att dra ut på det om de absolut inte måste?

När jag talade med Microsoft per telefon sa de att CDON skulle skicka ut en ny skiva omgående. Sådana här ärenden ansåg man också skada Microsofts varumärke vilket CDON uppenbarligen inte bryr sig om.

Skrivet av Yorg:

...jag har också svårt att se att skivan inte skulle vara funktionsduglig tack vare en liten repa...

Den där typen av inlägg har figurerat här tidigare och nu säger jag det en gång för alla, repans storlek är inte av betydelse om inte skivan fungerar. Jag har heller aldrig påstått att repan varit liten. Läs det första inlägget ordentligt innan du uttrycker mer nonsens.

Skrivet av Yorg:

...kolla gärna alla skivor ni har hemma, hur många är helt repfria? Hur många är det som fungerar utmärkt trots dessa repor? Jämför det med hur många som inte fungerar tack vare en eller ett par små repor. Fingeravtrycket som klagas på känns irrelevant, det går utmärkt att torka bort själv.

Vad har dina repiga skivor med min nyinköpta att göra? Vissa skivor fungerar, andra inte. Den jag köpte i 'nyskick' fungerar inte.

Skrivet av santair:

En sak som alla kan hålla med om (hoppas jag) är dålig kundservice är att CDON bad TS att kontakta Microsoft trots att det, som flera andra också varit inne på, inte är TS ansvar över huvudtaget. Jag har själv upplevt CDONs service som usel. Jag hade ett ärende som tog sjukt mycket längre tid än vad det borde och det slutade med att jag bad att få prata (via mejl) med kundservicens ansvariga och vi kunde då lösa problemet direkt.
Å andra sidan har de bra priser...

Jag har sällan behövt kontakta kundservice, vare sig på CDON eller på andra ställen, tidigare - men visst har det hänt. Normalt sett är det sällan några som helst problem heller att komma till en lösning. Att det tre månader senare fortfarande inte löst sig med en ersättningsskiva finner jag fullständigt förkastligt.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av madland:

Faktum är att jag inte kom att tänka på att testa koden förrän de skrev just det där om att de ville veta om koden fungerade. Jag hade ingen aning om huruvida koden var bunden till en speciell skiva eller ej. Tydligen är den inte det.

Då skall du absolut stå på dig för CDON har utan tvekan blåst dig här genom att påstå att deras produktansvarige behövde veta om koden funkade. Stå på dig och se om det inte kan lösas ordentligt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Då skall du absolut stå på dig för CDON har utan tvekan blåst dig här genom att påstå att deras produktansvarige behövde veta om koden funkade. Stå på dig och se om det inte kan lösas ordentligt för dig.

Jadu, CDON har inte hört av sig mer i ärendet varken i supporttråden eller efter det PM de bad mig skicka här.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av madland:

Jadu, CDON har inte hört av sig mer i ärendet varken i supporttråden eller efter det PM de bad mig skicka här.

Skicka ett till, dom kan ha missat ditt pm då dom garanterat får ta emot en hel del tack vare att fler och fler börjar ha problem med CDON's kundservice.

Permalänk
Medlem

Skivan rörs ju aldrig av fngrar när den trycks och paketeras, verkar märkligt att det skulle vara ett fingeravtryck? Kanske uppkom skadan när TS hanterade skivan?

Permalänk
Medlem

Så skivan du köpte är smutsig och repad men du kan installera Windows med licens nyckeln. Nu vill du ha en ny skiva samt en till licens nyckel för att skivan (som inte ens är nödvändig för installationen) var obrukbar?

Hur gick det ihop? Du mer eller mindre ber om att få samma vara en gång till utan kostnad, medans du använder den du redan har.

Jag håller med om att du bör få en ny skiva eftersom den du fick var trasig, men en ny nyckel? Glöm och dröm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumpyguy:

Så skivan du köpte är smutsig och repad men du kan installera Windows med licens nyckeln. Nu vill du ha en ny skiva samt en till licens nyckel för att skivan (som inte ens är nödvändig för installationen) var obrukbar?

Hur gick det ihop? Du mer eller mindre ber om att få samma vara en gång till utan kostnad, medans du använder den du redan har.

Jag håller med om att du bör få en ny skiva eftersom den du fick var trasig, men en ny nyckel? Glöm och dröm.

Tråkigt att såna personer som TS ska få förstöra CDONs rykte genom "utpressning"

Visa signatur

hejpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuminaL:

Så om jag köper en dator i delar med en dvd brännare så ska jag montera den och sedan laddaner en image från MS för att bränna till en dvd skiva? Men jag har inget operativsystem att göra det från då skivan är repig och ej fungerar? Hur tänker ni här? Självklart ska skivan vara hel om man köper något som ligger på skiva vid köpet! Alla sitter inte med flera datorer hemma.

Kanon, riktigt bra.

Attityden är en annan fråga men sakfrågan som du belyser här är riktigt bra sammanfattat.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Kanon, riktigt bra.

Attityden är en annan fråga men sakfrågan som du belyser här är riktigt bra sammanfattat.

Självklart håller även jag med om att man inte ska få en repig skiva om nu TS mot förmodan talar sanning.
Det är bara tråkigt att TS isåfall har såpass dålig attityd att fokus faktiskt försvinner helt från sakfrågan.

Edit: Läste att swec inte stödjer bedrägeri, eftersom detta med största sannolikhet är det kanske det är dags att låsa tråden?

Visa signatur

hejpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuminaL:

Så om jag köper en dator i delar med en dvd brännare så ska jag montera den och sedan laddaner en image från MS för att bränna till en dvd skiva? Men jag har inget operativsystem att göra det från då skivan är repig och ej fungerar? Hur tänker ni här? Självklart ska skivan vara hel om man köper något som ligger på skiva vid köpet! Alla sitter inte med flera datorer hemma.

Nej, om du inte har möjlighet ska du returnera hela varan och be om omleverans.

Om du köper ett fysiskt spel och själva lådan till spelet är kantstött och skivan sitter inte fast ordentligt i den men du installerar spelet och spelar det, ber du då sen leverantören skicka en ny låda och att du ska krediteras halva spelkostnaden?

Om jag direkt är missnöjd med en produkt så ser jag till att få den utbytt, jag börjar inte använda den för att senare börja klaga.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumpyguy:

Så skivan du köpte är smutsig och repad men du kan installera Windows med licens nyckeln. Nu vill du ha en ny skiva samt en till licens nyckel för att skivan (som inte ens är nödvändig för installationen) var obrukbar?

Hur gick det ihop? Du mer eller mindre ber om att få samma vara en gång till utan kostnad, medans du använder den du redan har.

Jag håller med om att du bör få en ny skiva eftersom den du fick var trasig, men en ny nyckel? Glöm och dröm.

Jag har aldrig bett om en ny nyckel. Jag vill ha en hel och ren skiva. Det är allt. Läs tråden från början istället för att kasta ur dig dumheter.

Skrivet av Ectazy:

Tråkigt att såna personer som TS ska få förstöra CDONs rykte genom "utpressning"

Utpressning? Hur då? De levererade en trasig produkt och vägrar åtgärda det.

Skrivet av sj6:

Kanon, riktigt bra.

Attityden är en annan fråga men sakfrågan som du belyser här är riktigt bra sammanfattat.

Tack.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 Vit PSU: Corsair AX 1200i Mobo: ASUS Z170-DELUXE CPU: Intel Core i7-6700K Skylake RAM: HyperX Fury 2666MHz 32GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming SSD1: Samsung 850 PRO 512GB SSD2: Samsung 840 PRO 256GB SSD3: Samsung 830 Series 256GB CPU-kylning: Corsair Hydro H105 med 2st Noctua NF-F12-PWM NAS: Synology DS1812+ med 8st Western Digital Red 3TB