Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus lanserar RT-AC56U med 802.11ac och USB 3.0

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar RT-AC56U med 802.11ac och USB 3.0

Snabbare gränssnitt står på menyn när Asus introducerar RT-AC56U, en prestandaorienterad router för den senaste generationens trådlösa nätverk.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad har den för Throughput undrar jag... Apabra att den kan funka fint i ett LAN men jag vill kunna nyttja 1000/1000 hos Bahnhof.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk

Har en Airport Extreme just nu, men med tanke på att jag har bytt (upp) till en Android och PC så kanske det är dags att byta ut den till en sån här..

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem

vad jobbigt att ha en stående smal routher, eller kanske bara är jag som tänker så? katter är elaka

skulle lätt föredra att ha en liggande man bara lägger på en hylla nånstans

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Kommer denna AC56 att ersätta nuvarande AC66 eller blir den som ett komplement till AC66:an ungefär som ex N56:an och N65:an är idag ?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

vad jobbigt att ha en stående smal routher, eller kanske bara är jag som tänker så? katter är elaka

skulle lätt föredra att ha en liggande man bara lägger på en hylla nånstans

Handlar det inte om att det blir bättre signal, också slipper man antenn?

Visa signatur

Här skryts det inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Kommer denna AC56 att ersätta nuvarande AC66 eller blir den som ett komplement till AC66:an ungefär som ex N56:an och N65:an är idag ?

Ganska säker på att den lägger sig i en lägre prisklass som en komplement till flagskeppsroutern AC66u.

Permalänk
Medlem

kanske blir en sådan om den levererar bra hastighet. usb 3.0 är rätt intressant då man bör kunna få lite NAS känsla över sin portabla HDD. kör deras 56u variant men tyvärr är den lite för slö att koppla en usb 2.0 disk till. det fungerar enbart hjälpligt och det blir inte bättre av att usb inte kan skicka och ta imot data samtidigt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Köpte denna fast äldre för 400kr... har ingen nytta av just usb 3.0 men kan säga att de är då fan så mycket bättre en D-link

Permalänk
Medlem

Om de nu gjorde den rutig, kunde de inte gjort det snyggt och använt en riktig skotsk tartan? T.ex

(ok, denna är inte skotsk, det är MFFs, tartan men ändå)

Permalänk
Medlem

Ja men för *****. Jag som köpte en asus rt-66ac för typ en vecka sedan...

Permalänk

Snygg design, inga hål för väggfäste. *suck*

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd

För dyr *** redigerat ***

Borde vara billigare, mindre, och mer spartansk.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av rektor:

För dyr *** redigerat ***

Borde vara billigare, mindre, och mer spartansk.

Detta var nog en av de mest korkade kommentarerna jag läst på länge. Det är ju som att gå in i en Ferraributik och säga er bil suger den borde vara fyrkantig, ha 12 hästkrafter och kosta 20:-

*** redigerat ***

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Rätt snygg men varför? Switchar och routrar vill man ju gömma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

någon som vet ungefär hur bra fildelningen fungerar på nyare asusroutrar?
har en dlink med usb som är förfärligt dålig i just det avseendet.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

För dyr *** redigerat ***

Borde vara billigare, mindre, och mer spartansk.

Faktiskt måste det vara det dummaste kommentar jag har sett 2013 på swec, det finns andra som säkert faller dig i smaken.

ONT väldigt trevligt att det går framåt på nätverkssidan oxo, man kan aldrig få nog snabbt nätverk i hemmet.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Nämen, där har vi ett framtida inköp tror jag. Älskar min nuvarande asus-router men den börjar ju få ett par år på nacken.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Tänk på val av uttryck. Det är ok att inte gilla något och går att förmedla utan att behöva provocera.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Har den stöd för mitt Huawei e398-modem även i 4G-läge (till skillnad från andra ASUS-routrar) kommer jag definitivt titta närmare på denna modell. Sitter just nu med världens sämsta Dovado-router som måste startas om cirka fem gånger om dygnet, varför en redig uppgradering hade varit rätt skoj.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Usel design med tanke på placeringen av kontakterna. Det blir ju skit oavsett hur man försöker ställa/montera den, om målet är att den ska ta så lite plats som möjligt.

Permalänk
Medlem

Är skillnaden mellan denna och RT-N65U är att denna har AC-stöd ??
Båda har väl dubbla cpu om jag har rätt, från skillnad från RT-AC66U som inte har det, stämmer det ??

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Ska bli gött när AC-routrar ligger på samma prisklass som N-routrar gör. Den verkar rätt okej däremot, men känner inte för att punga ut för mycket pengar på en router just nu.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

så det därför de aldrig släpper ett icke BETA firmware till N66U - deras förra prestandamonster som lider av en hel del problem på 5ghz bandet (för att de har fullt upp med denna nya värsting alltså)

Gillar Asus, men känns trist om man skall behöva byta router igen

// LZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;13555345']Detta var nog en av de mest korkade kommentarerna jag läst på länge. Det är ju som att gå in i en Ferraributik och säga er bil suger den borde vara fyrkantig, ha 12 hästkrafter och kosta 20:-

*** redigerat ***

En Ferrari är något man ska åka runt i stan i och synas med.
Förrutom att transportera dig så är utseendet på en bil väldigt viktigt.

En router ska inte synas eller höras. En bra router ska vara stabil och man ska inte ens veta att den finns, för den ska inte synas, bara funka.

Jag sa ingenting om hästkrafter eller prestanda.

Det finns ingen anledning att en router ska se ut som någon mode accessoar, eftersom det inte finns någon anledning för routern att synas. Om man kollar på routern, så betyder det antagligen att den är kass och att nätverket strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

En Ferrari är något man ska åka runt i stan i och synas med.
Förrutom att transportera dig så är utseendet på en bil väldigt viktigt.

En router ska inte synas eller höras. En bra router ska vara stabil och man ska inte ens veta att den finns, för den ska inte synas, bara funka.

Jag sa ingenting om hästkrafter eller prestanda.

Det finns ingen anledning att en router ska se ut som någon mode accessoar, eftersom det inte finns någon anledning för routern att synas. Om man kollar på routern, så betyder det antagligen att den är kass och att nätverket strular.

Det låter lite som att du talar för folk världen över när du poängterar att en router inte ska synas eller höras, som att det skulle vara ett fastställt faktum.

Nu finns det dock en förfrågning av folk angående Routers som är designade och detta har Asus anammat och därefter utvecklat en produkt.

Smaken är som baken, om man inte gillar produkten så köp den inte, alla saker passar inte alla.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

En Ferrari är något man ska åka runt i stan i och synas med.
Förrutom att transportera dig så är utseendet på en bil väldigt viktigt.

En router ska inte synas eller höras. En bra router ska vara stabil och man ska inte ens veta att den finns, för den ska inte synas, bara funka.

Jag sa ingenting om hästkrafter eller prestanda.

Det finns ingen anledning att en router ska se ut som någon mode accessoar, eftersom det inte finns någon anledning för routern att synas. Om man kollar på routern, så betyder det antagligen att den är kass och att nätverket strular.

Jag vill dock inte ha en ljusgrå fyrkantig router med ett interface alá windows 95.

Permalänk
Medlem

Förvånad att ingen nämnt detta tidigare: Sweclockers tidigare artikel om Asus nya routrar för 802.11ac

Enligt den artikeln så är detta mellanmodellen. Jag väntar nog på den fetaste, 1,3Gbps bara på ac-frekvensen, den bör också hålla längst. Tänker framförallt på när 4k-filmer blir tillgängliga i "molnet"

Permalänk
Medlem

Hur roliga är det med 802.11ac OM man har betonghus där 5GHz är uselt??

Har hemma idag värstingen RT-N66U och den är tämligen usel att använda i mitt hus där jag inte har någon täckning på ovanvåningen med 5Ghz.

MEN den har superprestanda med 2.4Ghz!!! Min erfarenhet är att har man betong i huset fungerar inte 5Ghz bandet något vidare.. Min HTPC står ca 5m från routern. Dock med en stor betongvägg emellan men där blir det högre hastighet via 2.4Ghz frekvensen.

Kort och gott. 5Ghz bandet är endast bra vid ganska korta sträckor?

It is important to note that 802.11ac will NOT work in the 2.4GHz band, since there is insufficient spectrum there for the 80MHz and 160MHz channel widths that 802.11ac will use.

http://www.lever.co.uk/802.11ac.html

Permalänk
Medlem

Hahaha, jag som nyss köpt RT-66U på Komplett's helgrea för 1100kr.