Permalänk

Snygg mailadress

Hur tycker ni en mailadress ska se ut för att ge så seriöst intryck som möjligt? Är det förnamn.efternam@tjänst.com?
Och vilken mail service ska man använda? Eller ska man ha en egen domän?
Anledningen till att jag vill veta är att jag vill skapa en ny mailadress, (min nuvarande gjorde jag när jag var 12, och den är namn.ipod@gmail.com) och vill att den ska se så snygg/seriös ut som möjligt.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
Avstängd

Om det ska vara en seriös adress som ska användas för jobb osv. så ska det nog vara eget domän som gäller. Annars gillar jag outlook/gmail.

Permalänk
Medlem

snyggast enligt mig är nog namn.efternamn@dindomän.se

Permalänk
Medlem

namn.efternamn@gmail.com ger ett seriöst intryck.
En egen domän är förstås något bättre, men kostar ju också.

Permalänk
Medlem

förnamn.efternamn@isp.se anser jag ger det mest seriösa intrycket.
Själv har jag också en mail från min skola som jag anser ger ett ännu bättre intryck men eftersom det inte går att forwarda den så brukar jag kolla den så sällan så jag inte vågar använda den till nåt viktigt.

Permalänk
Keeper of Traditions

Förnamn@efternamn.com skulle jag säga ger det bästa intrycket.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

jag har mitt namn.efternamn@hotmail.se tycker det är rätt seriöst tog massa olika former av mitt namn när hotmail.se kom

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skrev följande i en snarlik tråd på forumet för bara någon vecka sedan:

Skrivet av phz:

Diskussionen berör detta men gör aldrig den klara distinktionen: driver man ett företag eller agerar som del av ett sådant (eller förening) så ger det lätt ett oseriöst första intryck att ha en generisk mailadress, men är man en privatperson så är det en helt annan sak. Jag kan ärligen säga att jag inte hade respekterat "förnamn@efternamn.com" ett uns mer än "[något inte alltför jäkla fånigt]@gmail.com" för en privatperson. Det hade snarare väckt frågor än något annat: Gmail är en välkänd domän, man vet vad man får. Andra okända domäner skulle kunna vara lite vad som helst.

Om man vill rekryteras i ett IT-relaterat yrke så kan det vara en idé att ha en egen domän med en hemsida som visar upp lite vad man kan, men oftast ser "www.efternamn.com" ut som reliker från GeoCities-eran, returnerar enbart "It works!" eller 404 i min erfarenhet.

Återigen: är man faktiskt representant för en organisation så är det ju ett intyg av seriositet att ha rätt domän, men agerar man i form av privatperson så är det ofta bara konstigt, och en generisk domän är troligen det som förväntas.

Finns många åsikter i den tråden, rekommenderad läsning om du spekulerar i detta ämne.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Då förnamn.efternamn@gmail.com var upptaget så fick det bli jobs.förnamn.efternamn@gmail.com som jobbsökarmejl. Att man skulle behöva egen domän för email när man söker jobb känns som överkurs. Att ha sitt smeknamn som mejl känns kanske inte lika seriöst däremot, det är väl där jag drar gränsen.

edit: phz var sekunden före, men han sammanfattar rätt väl samma ståndpunkt som jag har.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts ovan man ska helst ha en egen domän för att få det seriösaste intrycket.
Känns ju lite sisådär när företag ibland kör liksom gamla spray eller telia mail adresser eller något annat känns lite oprofessionellt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Själv använder jag förnamn@efternamn.se

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk

Ungefär vad kostar det att ha en egen domän? Tycker det ser rätt snyggt ut! Men annars så tror jag att jag kommer köra på förnamn.efternamn@gmail.com

Edit: Har ö i mitt efternamn, är det bästa att byta ut det mot o?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av mail.com.
Tycker det fungerar bra, snyggare än Gmail, och eftersom jag ändå använder epostklient så spelar det ingen roll hur deras webbtjänst ser ut.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleipner42:

Hur tycker ni en mailadress ska se ut för att ge så seriöst intryck som möjligt? Är det förnamn.efternam@tjänst.com?
Och vilken mail service ska man använda? Eller ska man ha en egen domän?
Anledningen till att jag vill veta är att jag vill skapa en ny mailadress, (min nuvarande gjorde jag när jag var 12, och den är namn.ipod@gmail.com) och vill att den ska se så snygg/seriös ut som möjligt.

är något med mail seriöst? du får inte ett jobb genom mail direkt

Permalänk

namn.efternamn@gmail.com

jag fick ta år efter mitt efternamn då det redan var taget.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är dåligt att inte ha sin egen domän.. men då jobbar jag med it också. Kostar inte mycket att fixa mail och tycker det är värt det.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

är något med mail seriöst? du får inte ett jobb genom mail direkt

Nej det förstår jag, är dock bara 16 så har inte tänkt att använda den mer än till sommarjobb. Men eftersom jag tänkt att skapa en ny mail så ville jag höra lite hur man kan göra den så seriös som möjligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det är någon som söker jobb som webbprogrammerare/liknande och inte har/använder en egen domän till sin mail så väger det i mina ögon extremt mycket mindre än någon som har det.
Det är som när man läser CVn där någon skriver att den är skitintresserad av exempelvis PHP men inte har någonting att visa upp. Meeeh, liksom.

Permalänk
Medlem

Jag har själv me@mindomän.se, *@live.se, namn.efternamn@gmail.com som privata mail adresser. Resten är lite vadsomhelst men alla skickas vidare till en av mina privata i slutändan.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk

Det var ju inte jätte dyrt att ha en egen domän, men mitt efternamn var upptaget, vad kan man istället ha?
förnamnefternamn.se kommer inte se snyggt då jag har långa namn....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var i samma sits som dig, ville ha en gmail då jag gillar den tjänsten generellt men förnamn.efternamn@gmail.com var upptaget för mig så det fick bli förnamn.efternamn[0-9]@gmail.com. Jag kan tycka det är lite lame att ha sitt födelseår i emailadressen, dels för att det ser lite "p12igt" ut och dels för att åldern blir då del av dig, vilket såklart kan vara både negativt och positivt. Personligen föredrar jag att inte koppla ihop mig för mycket med min ålder i proffesionella sammanhang.
Om du vill vara extra seriös kan du kolla upp olika nummers betydelse ex här http://www.spiritual-path.com/numerology.htm

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk

Kör själv med första bokstaven i förnamn och sen hela efternamnet, fefternamn@gmail.com. Blir inte särskilt långt och ser snyggt ut enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achronos:

Var i samma sits som dig, ville ha en gmail då jag gillar den tjänsten generellt men förnamn.efternamn@gmail.com var upptaget för mig så det fick bli förnamn.efternamn[0-9]@gmail.com. Jag kan tycka det är lite lame att ha sitt födelseår i emailadressen, dels för att det ser lite "p12igt" ut och dels för att åldern blir då del av dig, vilket såklart kan vara både negativt och positivt. Personligen föredrar jag att inte koppla ihop mig för mycket med min ålder i proffesionella sammanhang.
Om du vill vara extra seriös kan du kolla upp olika nummers betydelse ex här http://www.spiritual-path.com/numerology.htm

Jag löste det genom att ta förnamn.mellanamn.efternamn@gmail.com. Nu har jag iofs ganska kort mellannamn.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag använder maila@förnamnefternamn.se, tycker det ser helt ok ut iaf.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Har alltid haft en rejält oseriös email, skäms över att säga den till folk... men nu fick jag syn på denna tråden så jag skaffade mig en seriös mail inför framtiden. (jag är 17 och ett halft så blir ju snart vuxenvärlden)

Körde med, förnamn.efternamn@outlook.com

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Outlook och Gmail + förnamn.efternamn

Egen domän behövs nog inte

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk

Hade länge en i mina ögon oseriös hotmail adress, som såg ut såhär namnefternamn_90@hotmail.com men insåg senare att det inte var så seriöst, så har nu även en efternamn.förnamn@gmail.com men nu när jag läser alla här i tråden vill man ju fixa en förnamn.efternamn@gmail.com också. Har även egen domän i formatet förnamnefternamn.com och har mail till den, men använder den ytterst sällan.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

Med tanke på att en domän knappt kostar 10kr och ett webbhotell går att få för samma summa så är det nog rätt bra att skaffa sig en ändå

Jag håller på med en del reviews där jag kallar sidan Selectivereviews.com Därför tycker jag det ser bra ut med namn@Selectivereviews.com
Eftersom att det berättar personens namn samt @ (at) alltså vad personen "jobbar med"
Innan hade jag Selectivereviews@gmail.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iSw3de:

Med tanke på att en domän knappt kostar 10kr och ett webbhotell går att få för samma summa så är det nog rätt bra att skaffa sig en ändå

Jag håller på med en del reviews där jag kallar sidan Selectivereviews.com Därför tycker jag det ser bra ut med namn@Selectivereviews.com
Eftersom att det berättar personens namn samt @ (at) alltså vad personen "jobbar med"
Innan hade jag Selectivereviews@gmail.com

Vart kostar en domän 10 kr? Och är det månadsbetallning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Då förnamn.efternamn@gmail.com var upptaget så fick det bli jobs.förnamn.efternamn@gmail.com som jobbsökarmejl. Att man skulle behöva egen domän för email när man söker jobb känns som överkurs. Att ha sitt smeknamn som mejl känns kanske inte lika seriöst däremot, det är väl där jag drar gränsen.

edit: phz var sekunden före, men han sammanfattar rätt väl samma ståndpunkt som jag har.

Förvisso är det omöjligt att göra rätt när man söker jobb, det finns alltid någon som har en åsikt om hur man inte ska göra, men jag hade nog undvikit det mönstret. jobs.förnamn.efternamn@gmail.com ser ut som en adress man skapat för att skicka ut ansökningar till 293729 olika arbetsgivare i hopp om att någon ska nappa, och absolut inte är intresserad av just mottagarens specifika företag.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!