Permalänk
Medlem

Ta bort skinn?

Tjena SC,

Tänkte ställa en fråga som inte hör till det här forumet!

Är så att igår lirade jag fotboll med några polare och såg också till att låna en av deras fotbollsskor, då jag själv inte har några. Efter en stunds spelade kände att jag fick ont i tån och tog av skon för att se vad felet var. Jag märkte då att en skinnbit från stortån hängde löst.. (ca 1 kvd centimeter).

När jag sedan kom hem så klippte jag bort 1/3 av den lösa biten och försökte pussla ihop lösskinnet i såret och satt på ett plåster.

Idag så är väl halva av de 2/3 som är kvar lite halv löst. Frågan är. Ska man dra upp så mycket av det lite lösa skinnet och klippa bort. Eller kommer det där fixa sig själv?

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem

Är det ett kraftigt skavsår som du har fått? Det låter som det vore bra att köpa ett sånt där skavsårsplåster som är gjort för att sätta på tån.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Tycker inte att det känns som en jättebra ide att lägga tillbaka skinnbiten med tanke på bakterier etc. Jag brukar klippa bort löst hängande skinnbitar och tvätta ORDENTLIGT

Permalänk
Medlem

Får man upp en sådan där skinnbit är det viktigt att se hur mycket skinn man kan dra bort på en gång i ett stycke..

Nja, ärligt talat så bör man akta sig för att försöka dra bort en massa. Kan lätt skapa ömmande hud där man dragit bort skinnet (Har gjort sådant själv någon gång...).
Skulle nog försöka klippa bort biten så gott det med nagelsax, tvätta och eventuellt sätta på plåster om det behövs.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

Precis, klipp bort, tvätta och plåstra. låt det vara ett plåster. Plåster brukar vara rätt luftiga och om du använder sporttejp eller skavsårs tejp så måste du byta/ta bort det efter varje träning.

Permalänk
Medlem

den där skinnbiten är nog halvt död så den är inge bra att stoppa tillbaks

Permalänk
Medlem

Saken är att största delen av biten som las tillbaka, sitter nu fast, och det är absolut inget jag skulle nu vara sugen på att dra upp, för att sedan klippa bort. :S

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk

Det är ingen fara att lägga tillbaka skinnbiten så länge den är ren. Skinnbiten är helt klart död men fyller ändå en funktion. Den klistrar fast sig och skyddar den nya huden som bildas under. Klipp dock bort den om den inte är ren eller och den viker sig och trycker på såret.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Eller gör som goldmember

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...