Blåst av Proshop - Vad göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Blåst av Proshop - Vad göra?

Hej

Beställde en vara från Proshop - en skärm med touch screen.
Får order bekräftelsen och Proshop levererar fel vara.
Därefter börjar kaoset.

Jag vill ha min touchskärm - men de vägrar leverera.
Dessutom skickar kreditor påminnelser - och jag får betala för varan.
Nu meddelar Proshop att de inte tänker leverera varan då de inte har den.

Vad skall man göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Aug 2009

Har det gått 14 dagar sedan du beställde och fick varan? Annars kan du använda distansköpslagen och bara returnera varan till dem och inte betala ( förutsatt att den är originalskick )

"Dare to dream"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av matsfalq:

Hej

Beställde en vara från Proshop - en skärm med touch screen.
Får order bekräftelsen och Proshop levererar fel vara.
Därefter börjar kaoset.

Jag vill ha min touchskärm - men de vägrar leverera.
Dessutom skickar kreditor påminnelser - och jag får betala för varan.
Nu meddelar Proshop att de inte tänker leverera varan då de inte har den.

Vad skall man göra?

Om de nu verkligen inte kan leverera varan så får du väl försöka få lämna tillbaka den fellevererade varan och få pengarna tillbaka istället.

Dock så borde fakturorna ha bestridits (skriftligen) istället för att ha betalats så länge de inte levererat den vara du faktiskt beställt.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Deba:

Har det gått 14 dagar sedan du beställde och fick varan? Annars kan du använda distansköpslagen och bara returnera varan till dem och inte betala ( förutsatt att den är originalskick )

Mnjae, han hade ju åtminstone från början mer rättigheter än så, han ska ju inte betala returfrakten för den fellevererade varan... (Vilket man normalt får göra vid utnyttjande av ångerrätt.)

Nu vet jag inte om betalningen påverkar detta, om det anses innebära att man accepterat leveransen (vore på sätt och vis inte orimligt). I så fall är det kanske bara att bita i det sura äpplet.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Du skall inte betala eftersom dom inte har levererat vad du har beställt.
Vill dom ha tillbaka den felaktiga skärmen skall dom tillhandahålla returfrakt.

System: i5 3570K, Z77X-D3H, Corsair 12GB VENGEANCE, SSD 256GB Samsung 830, EVGA 1080 SC, Noctua NH-U14S, CMPSU-650HXEU 650W, Antec P280 + BenQ XL 2410T & Windows 10 Home.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av matsfalq:

Hej

Beställde en vara från Proshop - en skärm med touch screen.
Får order bekräftelsen och Proshop levererar fel vara.
Därefter börjar kaoset.

Jag vill ha min touchskärm - men de vägrar leverera.
Dessutom skickar kreditor påminnelser - och jag får betala för varan.
Nu meddelar Proshop att de inte tänker leverera varan då de inte har den.

Vad skall man göra?

Börja med att berätta hela sanningen sakligt och utelämna inte detaljer som för dig kan verka triviala men kan vara avgörande för att du ska få rätt rådgivning. T.ex, packade du upp och använde den felaktigt levererade skärmen? Det kan förklara ovilja att ta tillbaka varan. är "kreditor" ett företag? Hur lyckad du få faktura, är du företagare? I så fall gäller inte vissa konsumentlagar som privatpersoner kan luta sig mot.

Namn inleds med versaler. Orderbekräftelse är ett ord. Bra språkbruk ger inte bara ett seriöst intryck, det underlättar för andra att tolka vad du skriver utan att flytta fokus från ämnet.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Sep 2009

Bestrid fakturan, antingen skriftligt eller ring Kreditor och prata med dem. Har du inte fått din vara ska du inte betala. Var trevlig mot Kreditor dock, det är inte deras fel att varan är felaktig. Det enda de vet är att Proshop har flaggat för att de inte har fått betalt för en vara, Kreditor vet inte att Proshop har skickat fel vara.

Råkade ut för en faktura för några år sen på en vara jag ej beställt. Hörde av mig både till företaget som ställt fakturan och kreditbolaget som krävde mig på pengar. Bestred fakturan och företaget kollade sin databas. De hade aldrig skickat någon vara till mig, gjorde en beställning, men avbeställde efter någon dag. Lätt som en plätt så länge man säger till!

"Gaming": Toshiba Satellite P850-133 med massa GHz och Gb..
Ljud: Denon PMA-710AE, Denon DCD-510AE, Audio Pro Focus SA-5, Argon HA-1, AKG K272HD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Är det inte märkligt med alla dessa individer som registrerar sig här på SweC enbart för att skriva ett klagobrev mot en återförsäljare?

Fractal Design R5 | Asus z97 Deluxe | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Pro 2400 MHz 16GB | Samsung 850 Evo 500GB för OS, Office och anda nyttoprogram | Samsung 840 Pro 250 GB för World of Tanks, World of Warplanes, World of Warships & War Thunder | Intel 730 240 GB för övriga spel | Gigabyte Geforce G1 GTX 970 | Corsair RM750x | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Det första du ska göra är att skicka tillbaka den felaktiga varan. Om Proshop gör en återbetalning efter att du betalat fakturan, eller hjälper dig att makulera den direkt kan väl inte sepla så stor roll?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Handlat tidigare hos Proshop, köpte grafikkort som var i lager, 3 dygn senare utan någon uppdatering hade kortet utgått från sortimentet. Behöver själv kontakta efter en vecka om att jag hade beställt det, de bad om ursäkt och skickade tillbaka summan UTAN fraktavgiften 3 veckor senare.

Första och sista gången jag besöker Proshops sida.

Spelburk: R5 1600 (3,5GHz) | GTX980 | 16GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åstorp
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Llhweiir:

Är det inte märkligt med alla dessa individer som registrerar sig här på SweC enbart för att skriva ett klagobrev mot en återförsäljare?

Forumet går ju dock att läsa utan att vara registrerad... Är ju ingen jättestor poäng att registrera sig innan man faktiskt har en fråga.

On topic: Du skulle avvaktat med att betala och bestridit fakturan. Har du en orderbekräftelse som visar att du inte fått det du beställt så är det bara att vidhålla ditt yrkande till proshop och skulle de vara helt på tvären får du vända dig till ditt konsumentombud.
Lite mer information om hur allt gått till hade också underlättat, som många redan nämnt.

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

*Tråd flyttad till Konsumenträtt*

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Har du meddelat att du vill häva köpet pga felleverans eller har du begärt nått annat ?
Har du fått en annan modell än den du fått orderbekräftelse på?
När fick du varan och när har du kontaktat dem?
Exakt vad har du krävt i din kommunikation med dem?

Konsumentköplag (1990:932)
Fel på varan
Vad som avses med fel

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Varan ska vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Påföljder vid fel på varan

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Men om du haft varan längre än 2 veckor har du förverkat din ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen och då har säljaren rätt att reparera/göra omleverans istället för att direkt låta dig returnera den och få pengarna tillbaka.

Så när fick du varan och när kontaktade du säljaren och meddelade att det skett en fellverans ?
Har du velat ångra köpet, reklamera köpet eller nått annat ?
Du kan även kontakta kommunens konsumentvägledare.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2007

Jag har handlat hos Proshop ett flertal gånger utan problem. Det kan gå snett ibland, t. ex. fick jag fel grejer av Dustin en gång.

Mycket handlar om ens attityd när man kontaktar dem första gången för att anmäla ärendet, är man dryg och otrevlig så får man oftast samma attityd tillbaka.

Better to have and not need, than to need and not have.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av bandite:

Jag har handlat hos Proshop ett flertal gånger utan problem. Det kan gå snett ibland, t. ex. fick jag fel grejer av Dustin en gång.

Mycket handlar om ens attityd när man kontaktar dem första gången för att anmäla ärendet, är man dryg och otrevlig så får man oftast samma attityd tillbaka.

Mycket handlar också om att Proshop har ett väldigt dåligt rykte häromkring, och det rättfärdigat. Dustin ligger inte i samma liga som Proshop. Proshop ligger på golvet någonstans och samlar pengar från folk som ovetandes tappar plånboken. Ungefär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2011

Jag får lite vibbar av att det ligger betydligt mer bakom det här än TS har velat ge info om, eventuella krav från kreditgivare brukar dröja betydligt än bara några få veckor.

Frågan är vem som försöker lura vem, om man registrerar sig här bara för att skriva en fråga som utelämnar en massa viktig info och sedan efter 4 minuter loggar ut härifrån är mycket märkligt enligt mig...

Är det bara hos mig varningsklockan för forumtrollet ringer...?

Silverstone RV02-E "vit", Z97-DELUXE/USB 3.1, 4790K@4,4GHz, Corsair 1600MHz 16GB, Intel 730 480GB, GTX Titan X, Phillips BDM4350UC@3840x2160 ,HRT Music Streamer II, Sennheiser HDVA600, HD800.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Llhweiir:

Är det inte märkligt med alla dessa individer som registrerar sig här på SweC enbart för att skriva ett klagobrev mot en återförsäljare?

Ganska vanligt att folk inte är reggade förens de behöver ställa en adekvat fråga.

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Har en kompis som köpt delar från Proshop och han blev så pass illa behandlad av dem att han hotade med polisanmälan i Danmark då detta bolag är inte registrerad i Sverige utan bara "existerar" här. De följer inga som helst lagar som Sverige har, utan de lever upp till sina egna. Spydiga, hotfulla, otrevliga i kundtjänsten och så kallade "chefen" där är en riktig bitterf... till kärring!

Kompisen fick sin processor i dåligt packad "emballage" där t.o.m kartongen för processorn var totalmosad. Tittade på hans processor (i lådan) och fann att den hade knäckts på kanterna av silikonchippet.

Stå på dig, fortsätt häva och klaga. Hota med ARN om så behövs.
Kom ihåg att om du går till ARN måste du ha alla papper till hands så som vad du har beställt, orderbekräftelse samt vad du fick i slutändan för att kunna gå vidare med saken!

Canon 6D • Canon EF 50/1.4 USM • Canon EF 85/1.8 USM • Canon EF 200/2.8 L II USM • Samyang 14/2.8 ED AS IF UMC • Samyang 24/1.4 ED AS UMC • Triopo C-158 • Triopo MX-1327 • iOptron SkyTracker V2
FlickrFacebook

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Nu vet jag inte hur det ligger till med Proshop men Danmark är såvitt jag vet inget laglöst land.

Om de nu är ett danskt bolag som även vänder sig till svenska kunder så komplicerar det kanske situationen lite men det känns inte som att det bör vända uppochned på allt vad lagstiftning gäller.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

De verkar ju iaf hänvisa till svenska bestämmelser:
http://www.proshop.se/Handelsvillkor/Forsaljningsvillkor.htm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av evil penguin:

Nu vet jag inte hur det ligger till med Proshop men Danmark är såvitt jag vet inget laglöst land.

Om de nu är ett danskt bolag som även vänder sig till svenska kunder så komplicerar det kanske situationen lite men det känns inte som att det bör vända uppochned på allt vad lagstiftning gäller.

Nej, men det kan bli lite jobbigt rent personligt om det blir en tvist som går vidare hela vägen till domstol...

Då måste troligtvis du sätta dig in i dansk lagstiftning.
Du måste troligtvis åka till deras verksamhet ort för att medverka i alla domstolsförhandlingar.

Osv...

Detta vet proshop och därför vet de att de kan behandla Svenska kunder dåligt eftersom ytterst få bemödar sig att använda sina lagliga möjligheter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åstorp
Registrerad
Nov 2012

Verkar de i Sverige borde de väl rimligtvis vara tvingade att följa svensk lagstiftning, eller?

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Zicsoen:

Verkar de i Sverige borde de väl rimligtvis vara tvingade att följa svensk lagstiftning, eller?

Jepp, så borde det vara rent logiskt.

"Gaming": Toshiba Satellite P850-133 med massa GHz och Gb..
Ljud: Denon PMA-710AE, Denon DCD-510AE, Audio Pro Focus SA-5, Argon HA-1, AKG K272HD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Zicsoen:

Verkar de i Sverige borde de väl rimligtvis vara tvingade att följa svensk lagstiftning, eller?

Har man som i Sverige en tandlös lagstiftning så kan företag tyvärr välja att skita i den utan påföljd. Om vår regering någon gång börjar bry sig om vanligt folk och vardagsproblem i stället för röstfiske så kanske vi kan få en lagstiftning likt den i Norge, där är lagen tvingande - på riktigt!

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åstorp
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har man som i Sverige en tandlös lagstiftning så kan företag tyvärr välja att skita i den utan påföljd. Om vår regering någon gång börjar bry sig om vanligt folk och vardagsproblem i stället för röstfiske så kanske vi kan få en lagstiftning likt den i Norge, där är lagen tvingande - på riktigt!

Ja, nae... det är ju nog inget man kan förvänta sig hända inom det närmaste decenniet. Jäkligt trist att det ska vara så dock. Hur som helst, inte mycket annat att göra då mer än att stå på sig så länge man orkar hålla på och hoppas att det löser sig. :\

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Har svårt att tro att dom skulle hålla på sådär, men om det nu verkligen är så är det ju fan bedrövligt, du ska inte behöva göra ett skit, dom har levererat fel förstår verkligen inte då vad dom vinner på att bråka såhär vad är problemet egentligen? vilket pajas företag..

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Är inte detta bara ännu en tråd för att svärta ner företagen? Användaren är nyreggad och har inte visat något intresse för tråden sedan han skapade den.

Mvh J

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Kärlekstrollet:

Handlat tidigare hos Proshop, köpte grafikkort som var i lager, 3 dygn senare utan någon uppdatering hade kortet utgått från sortimentet. Behöver själv kontakta efter en vecka om att jag hade beställt det, de bad om ursäkt och skickade tillbaka summan UTAN fraktavgiften 3 veckor senare.

Första och sista gången jag besöker Proshops sida.

Hänt mig också hos Proshop fast för annan vara. Å andra sidan fick jag en beställning levererad som prissatts till halva priset (8000 istället för 16000) levererad av Proshop. Den trodde jag faktiskt inte skulle komma, men det gjorde den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollebygd
Registrerad
Jan 2008

Sen har väl EU en lagstiftning också som de måste följa om de nu är registrerade inom EU förstås.

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Mobil:iPhone 7+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Klippan
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av svalle:

Sen har väl EU en lagstiftning också som de måste följa om de nu är registrerade inom EU förstås.

Ursäkta, men vad var det för kommentar ?, då det redan slagits fast att bolaget är Danskt, och då nopg alla här vet att Danmark är en del av EU, så är det väl uppenbart att dom är registrerade inom EU.

Själv har jag haft en del samtal med Proshops anställda i Danmark, och det utan problem, och som många andra skriver, var lugn och vänlig, bemöt andra som du själv vill bli bemött, tyvärr så är kunder sämst på just detta, dom verkar tro att det är butikens personal som suttit i baklokalen och snickrat ihop den produkt dom köpt och som gått sönder eller på annat sätt är felaktigt.

Sen är det så att så länge människor är involverade så kan alltid misstag ske, det är bara att acceptera att sådant händer, och ha förståelse för det.

Dock skall det ju självklart rättas till, men som sagt, var lugn och vänlig, beskriv felet och att du måste få detta rättat till, sen fråga om dom vill skicka dig en RMA sedel och fraktsedel då du inte rimligen kan betala frakten för ett misstag dom gjort, eller om dom vill att du bekostar returfrakten och därefter återbetalar dom dig för returfraktkostnaden ( obs. detta är bara frakt, inte emballage ).

Det är bästa råden i samband med felskickade varor, och för allas bästa, håll det via email ( med historik ) eller brev så att det är på skrift, då blir det lätt för en domstol att göra rätt också.