Blåst av Proshop - Vad göra?

Permalänk
Medlem

Blåst av Proshop - Vad göra?

Hej

Beställde en vara från Proshop - en skärm med touch screen.
Får order bekräftelsen och Proshop levererar fel vara.
Därefter börjar kaoset.

Jag vill ha min touchskärm - men de vägrar leverera.
Dessutom skickar kreditor påminnelser - och jag får betala för varan.
Nu meddelar Proshop att de inte tänker leverera varan då de inte har den.

Vad skall man göra?

Permalänk
Medlem

Har det gått 14 dagar sedan du beställde och fick varan? Annars kan du använda distansköpslagen och bara returnera varan till dem och inte betala ( förutsatt att den är originalskick )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av matsfalq:

Hej

Beställde en vara från Proshop - en skärm med touch screen.
Får order bekräftelsen och Proshop levererar fel vara.
Därefter börjar kaoset.

Jag vill ha min touchskärm - men de vägrar leverera.
Dessutom skickar kreditor påminnelser - och jag får betala för varan.
Nu meddelar Proshop att de inte tänker leverera varan då de inte har den.

Vad skall man göra?

Om de nu verkligen inte kan leverera varan så får du väl försöka få lämna tillbaka den fellevererade varan och få pengarna tillbaka istället.

Dock så borde fakturorna ha bestridits (skriftligen) istället för att ha betalats så länge de inte levererat den vara du faktiskt beställt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deba:

Har det gått 14 dagar sedan du beställde och fick varan? Annars kan du använda distansköpslagen och bara returnera varan till dem och inte betala ( förutsatt att den är originalskick )

Mnjae, han hade ju åtminstone från början mer rättigheter än så, han ska ju inte betala returfrakten för den fellevererade varan... (Vilket man normalt får göra vid utnyttjande av ångerrätt.)

Nu vet jag inte om betalningen påverkar detta, om det anses innebära att man accepterat leveransen (vore på sätt och vis inte orimligt). I så fall är det kanske bara att bita i det sura äpplet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du skall inte betala eftersom dom inte har levererat vad du har beställt.
Vill dom ha tillbaka den felaktiga skärmen skall dom tillhandahålla returfrakt.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matsfalq:

Hej

Beställde en vara från Proshop - en skärm med touch screen.
Får order bekräftelsen och Proshop levererar fel vara.
Därefter börjar kaoset.

Jag vill ha min touchskärm - men de vägrar leverera.
Dessutom skickar kreditor påminnelser - och jag får betala för varan.
Nu meddelar Proshop att de inte tänker leverera varan då de inte har den.

Vad skall man göra?

Börja med att berätta hela sanningen sakligt och utelämna inte detaljer som för dig kan verka triviala men kan vara avgörande för att du ska få rätt rådgivning. T.ex, packade du upp och använde den felaktigt levererade skärmen? Det kan förklara ovilja att ta tillbaka varan. är "kreditor" ett företag? Hur lyckad du få faktura, är du företagare? I så fall gäller inte vissa konsumentlagar som privatpersoner kan luta sig mot.

Namn inleds med versaler. Orderbekräftelse är ett ord. Bra språkbruk ger inte bara ett seriöst intryck, det underlättar för andra att tolka vad du skriver utan att flytta fokus från ämnet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bestrid fakturan, antingen skriftligt eller ring Kreditor och prata med dem. Har du inte fått din vara ska du inte betala. Var trevlig mot Kreditor dock, det är inte deras fel att varan är felaktig. Det enda de vet är att Proshop har flaggat för att de inte har fått betalt för en vara, Kreditor vet inte att Proshop har skickat fel vara.

Råkade ut för en faktura för några år sen på en vara jag ej beställt. Hörde av mig både till företaget som ställt fakturan och kreditbolaget som krävde mig på pengar. Bestred fakturan och företaget kollade sin databas. De hade aldrig skickat någon vara till mig, gjorde en beställning, men avbeställde efter någon dag. Lätt som en plätt så länge man säger till!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem

Är det inte märkligt med alla dessa individer som registrerar sig här på SweC enbart för att skriva ett klagobrev mot en återförsäljare?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Det första du ska göra är att skicka tillbaka den felaktiga varan. Om Proshop gör en återbetalning efter att du betalat fakturan, eller hjälper dig att makulera den direkt kan väl inte sepla så stor roll?

Permalänk

Handlat tidigare hos Proshop, köpte grafikkort som var i lager, 3 dygn senare utan någon uppdatering hade kortet utgått från sortimentet. Behöver själv kontakta efter en vecka om att jag hade beställt det, de bad om ursäkt och skickade tillbaka summan UTAN fraktavgiften 3 veckor senare.

Första och sista gången jag besöker Proshops sida.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Är det inte märkligt med alla dessa individer som registrerar sig här på SweC enbart för att skriva ett klagobrev mot en återförsäljare?

Forumet går ju dock att läsa utan att vara registrerad... Är ju ingen jättestor poäng att registrera sig innan man faktiskt har en fråga.

On topic: Du skulle avvaktat med att betala och bestridit fakturan. Har du en orderbekräftelse som visar att du inte fått det du beställt så är det bara att vidhålla ditt yrkande till proshop och skulle de vara helt på tvären får du vända dig till ditt konsumentombud.
Lite mer information om hur allt gått till hade också underlättat, som många redan nämnt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

*Tråd flyttad till Konsumenträtt*

Permalänk
Rekordmedlem

Har du meddelat att du vill häva köpet pga felleverans eller har du begärt nått annat ?
Har du fått en annan modell än den du fått orderbekräftelse på?
När fick du varan och när har du kontaktat dem?
Exakt vad har du krävt i din kommunikation med dem?

Konsumentköplag (1990:932)
Fel på varan
Vad som avses med fel

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Varan ska vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Påföljder vid fel på varan

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Men om du haft varan längre än 2 veckor har du förverkat din ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen och då har säljaren rätt att reparera/göra omleverans istället för att direkt låta dig returnera den och få pengarna tillbaka.

Så när fick du varan och när kontaktade du säljaren och meddelade att det skett en fellverans ?
Har du velat ångra köpet, reklamera köpet eller nått annat ?
Du kan även kontakta kommunens konsumentvägledare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har handlat hos Proshop ett flertal gånger utan problem. Det kan gå snett ibland, t. ex. fick jag fel grejer av Dustin en gång.

Mycket handlar om ens attityd när man kontaktar dem första gången för att anmäla ärendet, är man dryg och otrevlig så får man oftast samma attityd tillbaka.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Jag har handlat hos Proshop ett flertal gånger utan problem. Det kan gå snett ibland, t. ex. fick jag fel grejer av Dustin en gång.

Mycket handlar om ens attityd när man kontaktar dem första gången för att anmäla ärendet, är man dryg och otrevlig så får man oftast samma attityd tillbaka.

Mycket handlar också om att Proshop har ett väldigt dåligt rykte häromkring, och det rättfärdigat. Dustin ligger inte i samma liga som Proshop. Proshop ligger på golvet någonstans och samlar pengar från folk som ovetandes tappar plånboken. Ungefär.

Permalänk
Medlem

Jag får lite vibbar av att det ligger betydligt mer bakom det här än TS har velat ge info om, eventuella krav från kreditgivare brukar dröja betydligt än bara några få veckor.

Frågan är vem som försöker lura vem, om man registrerar sig här bara för att skriva en fråga som utelämnar en massa viktig info och sedan efter 4 minuter loggar ut härifrån är mycket märkligt enligt mig...

Är det bara hos mig varningsklockan för forumtrollet ringer...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Är det inte märkligt med alla dessa individer som registrerar sig här på SweC enbart för att skriva ett klagobrev mot en återförsäljare?

Ganska vanligt att folk inte är reggade förens de behöver ställa en adekvat fråga.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Har en kompis som köpt delar från Proshop och han blev så pass illa behandlad av dem att han hotade med polisanmälan i Danmark då detta bolag är inte registrerad i Sverige utan bara "existerar" här. De följer inga som helst lagar som Sverige har, utan de lever upp till sina egna. Spydiga, hotfulla, otrevliga i kundtjänsten och så kallade "chefen" där är en riktig bitterf... till kärring!

Kompisen fick sin processor i dåligt packad "emballage" där t.o.m kartongen för processorn var totalmosad. Tittade på hans processor (i lådan) och fann att den hade knäckts på kanterna av silikonchippet.

Stå på dig, fortsätt häva och klaga. Hota med ARN om så behövs.
Kom ihåg att om du går till ARN måste du ha alla papper till hands så som vad du har beställt, orderbekräftelse samt vad du fick i slutändan för att kunna gå vidare med saken!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur det ligger till med Proshop men Danmark är såvitt jag vet inget laglöst land.

Om de nu är ett danskt bolag som även vänder sig till svenska kunder så komplicerar det kanske situationen lite men det känns inte som att det bör vända uppochned på allt vad lagstiftning gäller.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

De verkar ju iaf hänvisa till svenska bestämmelser:
http://www.proshop.se/Handelsvillkor/Forsaljningsvillkor.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nu vet jag inte hur det ligger till med Proshop men Danmark är såvitt jag vet inget laglöst land.

Om de nu är ett danskt bolag som även vänder sig till svenska kunder så komplicerar det kanske situationen lite men det känns inte som att det bör vända uppochned på allt vad lagstiftning gäller.

Nej, men det kan bli lite jobbigt rent personligt om det blir en tvist som går vidare hela vägen till domstol...

Då måste troligtvis du sätta dig in i dansk lagstiftning.
Du måste troligtvis åka till deras verksamhet ort för att medverka i alla domstolsförhandlingar.

Osv...

Detta vet proshop och därför vet de att de kan behandla Svenska kunder dåligt eftersom ytterst få bemödar sig att använda sina lagliga möjligheter.

Permalänk
Medlem

Verkar de i Sverige borde de väl rimligtvis vara tvingade att följa svensk lagstiftning, eller?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Verkar de i Sverige borde de väl rimligtvis vara tvingade att följa svensk lagstiftning, eller?

Jepp, så borde det vara rent logiskt.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Verkar de i Sverige borde de väl rimligtvis vara tvingade att följa svensk lagstiftning, eller?

Har man som i Sverige en tandlös lagstiftning så kan företag tyvärr välja att skita i den utan påföljd. Om vår regering någon gång börjar bry sig om vanligt folk och vardagsproblem i stället för röstfiske så kanske vi kan få en lagstiftning likt den i Norge, där är lagen tvingande - på riktigt!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har man som i Sverige en tandlös lagstiftning så kan företag tyvärr välja att skita i den utan påföljd. Om vår regering någon gång börjar bry sig om vanligt folk och vardagsproblem i stället för röstfiske så kanske vi kan få en lagstiftning likt den i Norge, där är lagen tvingande - på riktigt!

Ja, nae... det är ju nog inget man kan förvänta sig hända inom det närmaste decenniet. Jäkligt trist att det ska vara så dock. Hur som helst, inte mycket annat att göra då mer än att stå på sig så länge man orkar hålla på och hoppas att det löser sig. :\

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att dom skulle hålla på sådär, men om det nu verkligen är så är det ju fan bedrövligt, du ska inte behöva göra ett skit, dom har levererat fel förstår verkligen inte då vad dom vinner på att bråka såhär vad är problemet egentligen? vilket pajas företag..

Permalänk
Medlem

Är inte detta bara ännu en tråd för att svärta ner företagen? Användaren är nyreggad och har inte visat något intresse för tråden sedan han skapade den.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Handlat tidigare hos Proshop, köpte grafikkort som var i lager, 3 dygn senare utan någon uppdatering hade kortet utgått från sortimentet. Behöver själv kontakta efter en vecka om att jag hade beställt det, de bad om ursäkt och skickade tillbaka summan UTAN fraktavgiften 3 veckor senare.

Första och sista gången jag besöker Proshops sida.

Hänt mig också hos Proshop fast för annan vara. Å andra sidan fick jag en beställning levererad som prissatts till halva priset (8000 istället för 16000) levererad av Proshop. Den trodde jag faktiskt inte skulle komma, men det gjorde den.

Permalänk
Medlem

Sen har väl EU en lagstiftning också som de måste följa om de nu är registrerade inom EU förstås.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Sen har väl EU en lagstiftning också som de måste följa om de nu är registrerade inom EU förstås.

Ursäkta, men vad var det för kommentar ?, då det redan slagits fast att bolaget är Danskt, och då nopg alla här vet att Danmark är en del av EU, så är det väl uppenbart att dom är registrerade inom EU.

Själv har jag haft en del samtal med Proshops anställda i Danmark, och det utan problem, och som många andra skriver, var lugn och vänlig, bemöt andra som du själv vill bli bemött, tyvärr så är kunder sämst på just detta, dom verkar tro att det är butikens personal som suttit i baklokalen och snickrat ihop den produkt dom köpt och som gått sönder eller på annat sätt är felaktigt.

Sen är det så att så länge människor är involverade så kan alltid misstag ske, det är bara att acceptera att sådant händer, och ha förståelse för det.

Dock skall det ju självklart rättas till, men som sagt, var lugn och vänlig, beskriv felet och att du måste få detta rättat till, sen fråga om dom vill skicka dig en RMA sedel och fraktsedel då du inte rimligen kan betala frakten för ett misstag dom gjort, eller om dom vill att du bekostar returfrakten och därefter återbetalar dom dig för returfraktkostnaden ( obs. detta är bara frakt, inte emballage ).

Det är bästa råden i samband med felskickade varor, och för allas bästa, håll det via email ( med historik ) eller brev så att det är på skrift, då blir det lätt för en domstol att göra rätt också.