Toshiba släpper 4K UHDTV upp till 84 tum

Permalänk
Melding Plague

Toshiba släpper 4K UHDTV upp till 84 tum

Japanska Toshiba hakar på 4K-tåget med serien Regza Z8X i storlekar upp till 84 tum, samtliga med upplösningen 3 840 x 2 160 pixlar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Nice att priserna börjar gå neråt, fan asså vill ha typ en 32-30 tums 4K skärm till runt 10-18k pris max

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nice, men för stort att ha till datorn, när blir det dags för 20-30" att få 4K för ett rimligt pris?

Permalänk
Inaktiv

Jag antar att det blir samma gamla visa. "Kommer ej lanseras i Sverige."

Permalänk
Administrativ avgift

Vill ha 52 <3

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Ja gillar det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har de äckliga tomtarna där borta fullständigt glömt bort 20-32" segmentet för datorer eller är det bara drönarna som sitter på laptops eller tar lån för att köpa tv som ska få högupplöst. Börjar ju snart fundera på om det är ett stort skämt..

Permalänk

Fick det till att en 84" i 4k har 52 ppi.
En 24" i 1920x1080 ligger på 91 ppi.
Men man sitter nog inte en halv meter ifrån en 84"

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

ett problem med att göra 20-30"'s skärmar är nog just PPI'n då det inte kan vara lätt att få alla dem pixlarna att jämna ut sig bra med varandra och slutresultatet kan ju bli... grynigt om de skär sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dastene:

ett problem med att göra 20-30"'s skärmar är nog just PPI'n då det inte kan vara lätt att få alla dem pixlarna att jämna ut sig bra med varandra och slutresultatet kan ju bli... grynigt om de skär sig.

Borde det inte bli ännu mer grynigt på mindre skärmar då?

Permalänk
Avstängd

För dyr!

Bryr mig inte om 4K-upplösning, stereoskopisk 3D, eller smart TV, kommer ändå inte köpa någon TV.
Problemet med TV är inte apparaten eller tekniken. Det är att det inte finns något på TV värt att kolla på.

Permalänk
Medlem

Åh, sedärja, nu börjar i alla fall prisbilden gå åt rätt håll! Få ner dem till en tredjedel av det som anges i artikeln, och raketen lär lyfta på allvar

Kommer nog dock själv inte slå till på en 4K-tv förrän det finns oledpaneler i 60-tumsklassen till priser som motsvarar dagens för samma storlek.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

33 000kr för en 58-tummare var inte så farligt för att vara så pass nytt. Går rätt snabbt neråt vilket är skoj!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dastene:

ett problem med att göra 20-30"'s skärmar är nog just PPI'n då det inte kan vara lätt att få alla dem pixlarna att jämna ut sig bra med varandra och slutresultatet kan ju bli... grynigt om de skär sig.

Vad snackar du om? Jämna ut sig med varandra?? Pixlarna flyter inte runt i en soppa, de har sin fasta placering. De är precis så jämnt placerade som tillverkaren placerat dom. de kan inte "skära sig" och det blir inte grynigt.
Kan de tillverka en mobilskärm på 467 PPI kan de nog göra en skärm på det med.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

33 000kr för en 58-tummare var inte så farligt för att vara så pass nytt. Går rätt snabbt neråt vilket är skoj!

Skrivet av tvelander:

Nice att priserna börjar gå neråt, fan asså vill ha typ en 32-30 tums 4K skärm till runt 10-18k pris max

Håller med er båda! Kommer ihåg när de första LED-apparaterna släpptes på den svenska marknaden, tror priserna vid launch låg runt 20-30k för en 40"-50"! Tror detsamma gällde 3D-tv när det släpptes... Men sjukt kul att redan nu se prissäkningar innan dessa apparater ens har letat sig ut på den internationella marknaden

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Har de äckliga tomtarna där borta fullständigt glömt bort 20-32" segmentet för datorer eller är det bara drönarna som sitter på laptops eller tar lån för att köpa tv som ska få högupplöst. Börjar ju snart fundera på om det är ett stort skämt..

De "äckliga tomtarna där borta" kanske tycker att navelluddspetande hösäckar från Sverige själva borde utveckla något och inte skrika på dem hela tiden?

Visst finns det användningsområden för 4K på persondatorerna. Men i första hand då mer professionellt, som grafisk formgivning och bildbehandling etc.

För spel så ligger f n 2560x1440/1600 rätt nära max för ett antal spel på singel GPU. Ditt HD 5850 1GB kommer att svettas...

Men visst, Intel ligger även på här vill jag minnas, så det kommer tids nog.

Fokus för tillverkarna ligger just nu på mobila enheter, samt att man gärna visar upp svulstiga TV skärmar på många tum när man vill bana väg för nyheter.

Precis som att GTX Titan är häftigare att visa upp än ett GTX 650.

Oroa dig dock inte för mycket. Det blir sannolikt de "äckliga tomtarna där borta" som kommer att leverera till slut. Jag ser ingen annan som skulle göra det. DET är ett stort skämt.

Permalänk
Medlem

Börjar bli rimligare priser nu! Nästa år blir det adjö gamla Sony och datorn får lite mer att bita i :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Hur mycket skillnad kommer man se på en 30-32'' TV mellan 1080p och 4k? Är det inte ju större TV desto mer skillnad på upplösning eller kommer man fortfarande se en märkbar skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

För dyr!

Bryr mig inte om 4K-upplösning, stereoskopisk 3D, eller smart TV, kommer ändå inte köpa någon TV.
Problemet med TV är inte apparaten eller tekniken. Det är att det inte finns något på TV värt att kolla på.

DVD-/Bluray-filmer och spel-konsoller är skäl nog att skaffa tv. Orka sitta ett gäng polare och tränga ihop sig vid en 24"-datorskärm liksom, nätack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marreez:

Hur mycket skillnad kommer man se på en 30-32'' TV mellan 1080p och 4k? Är det inte ju större TV desto mer skillnad på upplösning eller kommer man fortfarande se en märkbar skillnad?

Ingen skillnad i film om du sitter på TV-tittaravstånd. Däremot så blir det nog rejält bättre skärpa om du ska använda den som datorskärm och sitter nära.

Jag tvivlar dock på att marknaden finns för tv-apparater i 30" och 4k-upplösning. Då blir det nog datorskärmar som folk köper.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Nästa år kommer vi se prispressade 4K TV-sets i Sverige.

Frågan är dock om folket kommer köpa. Vi ser allt mer av olika serier etc via t.ex. Netflix, inte sällan på en iPad eller en annan platta. Jag ser olika TV serier via datorn.

Dessutom vore ett hopp till 8K bättre. 16 gånger så hög upplösning som 1080p.

Permalänk

Längtar till en artikel som säger "ned till 24 tum" istället. Men kul att det blir mer 4K. SÅ komme rdet nog snart en skärm man vill ha och har råd med

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

UHD på bildskärmar vill jag ha!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

33k för en 58" var inte så fasligt blodigt ändå! När LED introducerades gav jag ändå 25k för min 40"...

Permalänk
Medlem

33 papp för 58"? Börjar ju komma ner på hyfsat humana nivåer nu. Kanske blir hyfsat normala priser mot slutet av nästa år då. Kanske man kan börja se apparater under 15kSEK.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk

Det är dyrt och för stora skärmar tycker jag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ge mig en 80 för runt 30. Sitter och funderar på om jag ska köpa 80tum 1080 eller om jag ska hålla mig till 4k går att få till det priset.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

24" borde väl ingå i "upp till 84"". Frustrerande att de ignorerar desktop-skärmar.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Skrivet av stege99:

De "äckliga tomtarna där borta" kanske tycker att navelluddspetande hösäckar från Sverige själva borde utveckla något och inte skrika på dem hela tiden?

Visst finns det användningsområden för 4K på persondatorerna. Men i första hand då mer professionellt, som grafisk formgivning och bildbehandling etc.

För spel så ligger f n 2560x1440/1600 rätt nära max för ett antal spel på singel GPU. Ditt HD 5850 1GB kommer att svettas...

Men visst, Intel ligger även på här vill jag minnas, så det kommer tids nog.

Fokus för tillverkarna ligger just nu på mobila enheter, samt att man gärna visar upp svulstiga TV skärmar på många tum när man vill bana väg för nyheter.

Precis som att GTX Titan är häftigare att visa upp än ett GTX 650.

Oroa dig dock inte för mycket. Det blir sannolikt de "äckliga tomtarna där borta" som kommer att leverera till slut. Jag ser ingen annan som skulle göra det. DET är ett stort skämt.

Vad i hela friden pratar du om? Dina påståenden är ju totalt intetsägande och osammanhängande. Datorspelare är antagligen inte intresserade av de höga upplösningarna på grund av problemet du nuddar, huvudmålgruppen för skärmarna är helt en annan. Det svettiga grafikkortets argument är alltså nys. Vad är det intel ligger på förresten? Fokus för tillverkarna just nu ligger precis som alltid på vad tillverkarna själva väljer att lägga fokus på, inget annat. Elektronikföretagen är internationella mångmiljardsnätverk, och finns på många olika vitt skilda marknader. Philips till exempel, tillverkar allt från hårtorkar och glödlampor till bildskärmar och röntgenutrustning. Det är inte så att produktionen måste startas upp från noll över en natt, men kapacitet finns för att i alla fall göra något. Anser företagen att det inte finns en marknad för dessa skärmar vet man uppenbarligen något fasansfullt som ingen annan känner till, eller så är det nära till konspirationstankar om den riktiga anledningen att man inte vill få ut produkter till den till synes stora efterfrågande massan. Bakåtsträvande eller i alla fall stillestånd som någon tjänar på. Inte konsumenterna då.

Du verkar ta illa vid dig över uttrycket "tomtarna där borta". Får jag fråga vilka du tror att det är som åtyftas? Den sista meningen förstår jag inte heller. Menar du att det är ett stort skämt att produktionen inte kommer att starta upp här hemma. ..I sverige? Vilket svenskt företag skulle det vara? Fabrikerna byggs och ligger redan till stor del i Asien, det är ingen nyhet.

Visa signatur

tihi

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Håller med er båda! Kommer ihåg när de första LED-apparaterna släpptes på den svenska marknaden, tror priserna vid launch låg runt 20-30k för en 40"-50"! Tror detsamma gällde 3D-tv när det släpptes... Men sjukt kul att redan nu se prissäkningar innan dessa apparater ens har letat sig ut på den internationella marknaden

Kommer ihåg när jag var på Älvsjömässan (hem- och villa tror jag) och alla montrar hade platt-TV med rullande presentationer.

Minns att en försäljare berättade för mej att det inte skulle dröja länge innan man kunde få en platt-TV för under 100.000 kr!
Och då var dom varken särskilta platta, stora, eller högupplösta...